PUR onder de vloer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

PUR onder de vloer

Bericht door Tim »

8) Hey,

Na het dak (22cm isovlas), de muur (EPS), ook de vloer laten isoleren. Even een paar foto's. Ik ben benieuwd wat het gaat brengen komende winter. Nu wordt het al 0,5 graden warmer in huis als ik de kinders ga pesten :mrgreen: (lees: zij mij dus).

Ik heb dus een betonnen broodjes vloer, waarop ik vorig jaar vloerverwarming heb gemaakt. Afgelopen winter was dat 20 graden boven de vloer, en eronder :?

Tim
Bijlagen
Erna.JPG
Ervoor.JPG
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: PUR onder de vloer

Bericht door Albert van WdJ »

Tim,

Dat ziet er goed uit. Gaat heel wat sneller waarschijnlijk dan platen monteren.

Je hebt je vast eerst stevig verdiept in vloerisolatie.
Daarom even wat vraagjes

Hoe dik spuiten ze die PUR?
Wat is dan tenslotte de isolatiewaarde?
Is dat 2 of 1-componenten materiaal, dus heb je daar ook nog een hoop stankoverlast van?

En, niet onbelangrijk, in welke prijsklasse zit dat spul per m2?

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: PUR onder de vloer

Bericht door Tim »

Albert,

Ik heb platen overwogen. Echter dan lig je zelf dagen onder de vloer en voor een goede afdichting loop je hier en daar ook nog met de purspuit te knoeien. Plus dat de platen maar 2a3 honderd euri goedkoper waren. Dit is 100% naadloos, alleen dat is al veel waard in isolatietermen. De reden waarom ik, net als in de spouw, niet voor een ecologisch alternatief gekozen heb, is dat in de spouw ongedierte gaat huishouden en onder de vloer vocht de isolatie sloopt. Niet duurzaam voor je isolatie en ook niet voor je huis.

Normaal is 6cm spuitpur hetzelfde als een traditionele broodjesvloer. Dit zou volgens de leverancier een rc van 2,5 opleveren. Na wat onderhandelen heb ik 8cm voor de prijs van 6cm 8). Wat dat aan extra rc opleverd weet ik niet. Wel is al mijn leidingwerk onder de vloer, meegeisoleerd. Ik hoef dus ook geen buisisolatie te trekken. 3 uurtjes waren de heren klaar.

Volgens de vertegenwoordiger kon iedereen thuis blijven, maar ik heb ze toch weggestuurd. De monteur gaf ook aan dat ik beter de kleintjes weg kon sturen. Ook mocht ik 3 dagen niet onder de vloer komen. Dus zo veilig als de vertegenwoordiger aangaf is het niet. Wel is de idd 2k PUR in een paar minuten uitgehard. Ik heb uit voorzorg de afzuiging van de douche tijdelijk ook op de vloer aangesloten.

Ik heb 20euri m² betaald. Incl btw en een weekeidne rust, zonder vrouw en kids :wink:. Als je een energie label laat maken, kun je evt subsidie krijgen. Ik ga met de spouw en vloer, 2 labels lager, wat 750 euro subsidie opleverde. De spouw was trouwens 14,50m² incl btw en een badkamer kast vol parels.

Groet,
Tim
sten boet
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:47

Re: PUR onder de vloer

Bericht door sten boet »

Ik heb ook een prijsofferte laten maken voor PUR. De vertegenwoordiger liet me de prijslijst zien en tot een oppervlakte van 60 vierkante meter berekent hij 33 euro per vierkante meter (deze prijs geldt voor oppervlaktes tot 60 vierkante meter, boven de 60 meter zakt de prijs)
Dit was bij Pluimers in Rijssen, dus ik ben benieuwd bij wie je deze goede prijs hebt gekregen.
Even een 2 waarschuwingen. De meneer meette op de binnenruimte van de huiskamer van raam tot raam. Echter door de breedte van de fundering is de oppervlakte van de kruipruimte kleiner.Bij een hoekhuis zoals wij hebben scheelt dat 6 extra vierkante meter die berekend werden.
Ook de oppervlakte van de fundering werd tot 30 cm meegenomen. In de berekening van de oppervlakte van 18 meter buitenmuur * 30 cm kwam bij uit op 9 vierkante meter. Boodschap: Vertrouw niet op de blauwe ogen van de vertegewoordiger(ster)
Met betrekking tot je vraag over de Rd waarde
Van 6 naar 8 cm dikte is een verdikking van 33%. Dat betekent dat de Rd waarde ook 33% groter wordt.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: PUR onder de vloer

Bericht door Tim »

Ben,

Zie pb.

M'n buurman kwam met 100m2 nog iets goedkoper uit. Klopt wat je zegt over de offerte. Volgende keer zou ik hun een prijs laten opmaken voor het geheel, dan aan laten nemen. Laatste 10% betalen na inspectie of de cm er werkelijk op zijn gekomen, je kan er nl niet direct bij. Zo dwing je ze wel genoeg erop te spuiten.

Tim
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: PUR onder de vloer

Bericht door Paul »

Goede keus dat PUR!

Wij hebben in het voorjaar de spouwmuur van het voorhuis vol laten lopen met PUR, 6cm. Het verschil was direct merkbaar. Ruimtes die we eerst met maximaal stoken niet warm konden krijgen zijn nu de warmste ruimtes in huis! :o

Voor ons de reden om voor PUR te kiezen ondanks de hogere prijs, was dat het alles goed opvult: Door het uitzetten op meer plekken komt en alle kieren en naden goed dicht maakt. Dat bleek ook wel, want er kwam op allerlei onverwachte plekken ineens PUR tevoorschijn. Dat zou je als een nadeel kunnen zien, maar ik wist al van mijn inspecties met de warmtebeeldcamera dat het stuk voor stuk tocht gaten waren. Die zijn nu allemaal hermetisch dicht. Dat bespaart dus nog extra, zeker omdat wij gebruik maken van balansventilatie.

Waarom heb je eigenlijk niet voor dikker gekozen? De verkoper bij ons zei dat het extra materiaal bij een dikkere spouw relatief weinig meer kosten had en dat het 20cm diepe spouw wel kosteneffectief zou zijn om dikker te gaan. (Niet dat je een keus hebt bij bestaande bouw, maar als...)

Tip voor de mensen die willen naïsoleren:
Die bedrijven zijn IKOB BKB gecertificeerd en het IKOB BKB publiceert de lijst van gecertificeerde bedrijven. Als je die doorpluist blijken er ongeveer 6 bedrijven op te staan die met PUR isoleren (andere bedrijven bieden het wel aan, maar besteden uit aan een van deze 6 bedrijven). Als je zelf even opmeet hoeveel m² je hebt, dan willen de meeste bedrijven (na een beetje aandringen) wel een indicatie geven van de m² prijs. Gaat heel wat sneller dan van 6 bedrijven een vertegenwoordiger langs laten komen en dan kun je ervoor kiezen alleen de vertegenwoordiger uit te nodigen van de bedrijven die al een relatief scherpe prijs hebben gegeven.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: PUR onder de vloer

Bericht door recumby »

Toch nog even duidelijk vermelden dat PUR met stip het minst ecologische isolatiemateriaal is op de markt (maw: elk ander isolatiemateriaal is ecologisch gezien, een betere keuze)
Het heeft indd 1 groot voordeel: de naadloze/kierdichte aansluiting op de ondergrond en leidingen, maar dat is niet zaligmakend.
Verder heeft het niets dan nadelen: het is erg duur en vooral zéééééér ongezond. Als de installateurs (die er trouwens uitzien als marsmannetjes met al die beschermende kledij en maskers) zelf vragen om het huis te verlaten.... Dit zegt toch genoeg? Dat spul zit wel in je huis he! Je lééft erin!


(dit is tenslotte een ecologieforum)
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: PUR onder de vloer

Bericht door Paul »

Tijdens de installatie zal het best ongezond zijn, maar daarna zal de concentratie in een normaal, fatsoenlijk geventileerd huis, geen gevaarlijke concentraties bereiken lijkt mij. Om welke gassen gaat het dan precies die vrijkomen uit PUR en hoeveel?

Verder: Als door de toepassing van PUR tov een ecologisch materiaal extra op aardgas bespaard wordt, hoeveel moet PUR dan extra besparen aan aardgas om de baten van extra besparing aan aardgas te laten opwegen tegen de uitstoot van het PUR?
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: PUR onder de vloer

Bericht door recumby »

paul,
Dat de concentraties giftige gassen na plaatsing terug normaliseren mag ik hopen! Maar vrijwillig zo'n chemische troep in huis halen zou ik persoonlijk nooit doen, ook al wordt die weggeventileerd.

je tweede opmerking snap ik niet goed. Waarom zou je door toepassing van PUR méér besparen dan door toepassing van een ander isolatiemateriaal? Als je zorgt voor gelijke R-waarden (= gelijke warmteweerstand), dan is er geen verschil in isolatiewaarde tussen PUR of eenderwelk ander isolatiemateriaal. en dus ook geen enkele besparing door het gebruik van PUR
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: PUR onder de vloer

Bericht door Paul »

Om twee redenen. De R-waarde zegt niets over de luchtdichtheid. Naar mate je beter isoleert wordt dit steeds relevanter. Verder gaat jouw bewering alleen op als er ook de mogelijkheid (lees: ruimte) is om een identieke R-waarde te realiseren. Bij het naisoleren van een vloer met kruipruimte zal dit wel zo zijn, maar bij het vullen van een spouwmuur ben je bijvoorbeeld weer erg beperkt.
norbert
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2011, 17:46

Re: PUR onder de vloer

Bericht door norbert »

He Tim,

ik overweeg ook isolatie, maar heb je misschien vorig jaar ook http://www.tonzon.nl/vloer-en-bodem-isoleren/
bekeken en afgewogen tegen Pur ?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: PUR onder de vloer

Bericht door holtere »

@ Paul
We willen ook de spouw laten dichtpurren
Tip voor de mensen die willen naïsoleren:
Die bedrijven zijn IKOB BKB gecertificeerd en het IKOB BKB publiceert de lijst van gecertificeerde bedrijven. Als je die doorpluist blijken er ongeveer 6 bedrijven op te staan die met PUR isoleren (andere bedrijven bieden het wel aan, maar besteden uit aan een van deze 6 bedrijven). Als je zelf even opmeet hoeveel m² je hebt, dan willen de meeste bedrijven (na een beetje aandringen) wel een indicatie geven van de m² prijs. Gaat heel wat sneller dan van 6 bedrijven een vertegenwoordiger langs laten komen en dan kun je ervoor kiezen alleen de vertegenwoordiger uit te nodigen van de bedrijven die al een relatief scherpe prijs hebben gegeven.
Bedoel je onderstaande lijst met bedrijven?
http://www.ikobbkb.nl/pam/custom/Pagina ... _spouw.pdf

Groet,
Holtere
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: PUR onder de vloer

Bericht door Tim »

Heren,

Ja, ik heb ook die zakken overwogen. De kruipruimte op die film is de ideale. Je kan er bijna staan. Ik kan net op mijn knieèn erdoor en ben niet groot. Daar zit je dan te prutsen.

Uiteindelijk heb ik voor PUR gekozen omdat het per definitie beter isoleert dan welke andere niet gespoten isolatie. Omdat het 100% naadloos doet afdichten. Ik wil beslist de mogelijke gassen niet wegpoetsen, daarvoor heb ik extra ventilatie laten aanbrengen en de binnenvloer volledig nagelopen en afgedicht.

Gassen zijn overal, MDF, HDF, laminaat, spaanplaat, verf, gips, etc.

De spouw zou ik niet purren, ik zou damp open kiezen.

Spreek duidelijk een vaste prijs af en zeg dan je nadien bouwkundig laat keuren met thermografisch onderzoek. Zeg dit ook tegen de werklieden. Veel isolatie zit waar je niet kan zien, daardoor niet te controleren. Halve isolatie is net zo goed als geen isolatie.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: PUR onder de vloer

Bericht door deleted »

Wat denken de kritische geesten over dit schuim dan ?
http://icynene.com/icynene-ld-r-50/

Het is helemaal dampopen.
Geeft geen schadelijke gassen vrij (kan deze door de dampopenheid ook helemaal niet vasthouden)
Heeft een slechtere isolatiewaarde(0,038) dan PUR, wordt dus dikker gespoten.

Dampopen, kan dus niet zomaar overal geplaatst worden, maar dus wel zonder probleem zoals Tim hier. Onderkant vloer. Koude kant. Hier is dampopen m.i. zelfs beter. (PUR is een klein beetje dampopen) Geen probleem voor Tim, want die zijn vloeren liggen op beton(=nog dampdichter dan PUR). Maar moesten mensen met houten roostering hetzelfde overwegen, dan zou dampopen plaatsing een stuk veiliger zijn.

Het produkt is onbekend in de Benelux, maar volgens mijn buur/importeur is het de grootste potentiële groeier in de Benelux de volgende 10 jaar.

Ecologischer dan strobalen zal het nooit worden.
Volgens mij is er nog wat onduidelijkheid ivm de gebruikte gassen bij plaatsing (alhoewel ze beweren enkel water en druk te gebruiken, maar ik zie toch elke plaatser in marsman-pakje; ook water kan trouwens reacties doen ontstaan waarbij ongezonde gassen vrijkomen).
Volgens Engelse Literatuur zijn er soms issues ivm hechting. (Is dat ook zo voor PUR ?)
Ook heeft het produkt maar een beperkte houdbaarheidsdatum voordat het gespoten moet zijn.
Sommige (Engelse) plaatsers zouden wel eens durven een vat 'over datum' te gebruiken. (met weeral hechtingsproblemen tot gevolg)
Het laatste zou het merk hebben opgelost door nog uitsluitend met gecertificeerde en gecontroleerde plaatsers te werken.

G
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: PUR onder de vloer

Bericht door rinchen »

Van http://en.wikipedia.org/wiki/Castor_oil
The castor seed contains ricin, a toxic protein. Harvesting castor beans is not without risk.[6] Allergenic compounds found on the plant surface can cause permanent nerve damage, making the harvest of castor beans a human health risk. India, Brazil, and China are the major crop producers, and the workers suffer harmful side effects from working with these plants.[7] These health issues, in addition to concerns about the toxic byproduct (ricin) from castor oil production, have encouraged the quest for alternative sources for hydroxy fatty acids.
Plaats reactie