tegelkachel twaalf ambachten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een goede betaalbare accumulerende kachel (tegelkachel of grundoven, of finoven). Onze woonkamer is ca. 25 m2. Om niet al te veel plek in te laten nemen door de kachel moet deze relatief klein zijn. Al snel kwam ik bij de Twaalf ambachten uit die een relatief goedkope kachel aanbied die ook niet te groot is, het kleine model of de normal. De bedoeling is dat ik de kachel zelf ga bouwen aan de hande van de te krijgen werkmap. Echter heel wat uren ecoforums later is het mij niet duidelijk of deze kachel voldoet (regelmatig negatieve geluiden maar zonder dat de mensen er zelf ervaring mee hebben).

Zijn er mensen die zelf ervaring hebben met de tegelkachels van de twaalf ambachten?

Hopenlijk kunnen jullie me verder helpen.

Alvast bedankt...

Bèr
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Rob »

Bér,

Helaas kan ik geen antwoord geven op je vraag. Vreemd dat er zo weinig gebruikers ervaringen en/of info te vinden is over deze kachels. Ik weet wel dat het kleine model tegelkachel van de twaalf ambachten niet in hun werkmap over tegelkachels beschreven staat.

Succes verder.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door nck »

Rob schreef:Vreemd dat er zo weinig gebruikers ervaringen en/of info te vinden is over deze kachels.
Dat is niet zo vreemd als het lijkt, het Ecologieforum is als het ware ontstaan uit de 12 ambachten.
Lees deze (hilarische) topic maar eens door, dan proef je meteen de stemming van veel forumleden t.a.v. DTA.
viewtopic.php?f=8&t=1163&start=0

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

nck schreef:
Rob schreef:Vreemd dat er zo weinig gebruikers ervaringen en/of info te vinden is over deze kachels.
Dat is niet zo vreemd als het lijkt, het Ecologieforum is als het ware ontstaan uit de 12 ambachten.
Lees deze (hilarische) topic maar eens door, dan proef je meteen de stemming van veel forumleden t.a.v. DTA.
viewtopic.php?f=8&t=1163&start=0

Jan
Beste Jan,

Van die "stemming" ben ik me inderdaad bewust. Desalniettemin moeten er ondertussen een groot aantal gebruikers zijn van hun kachels en ben dan ook benieuwd naar hun ervaringen. De 12 ambachten bied me namelijk wel de kans om zelf een relatief kleine tegelkachel te bouwen.

Hopenlijk is er toch nog iemand die zijn ervaring mbt de tegelkachel wilt delen.

Groeten,

Bèr
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door nck »

Bèr schreef:Desalniettemin moeten er ondertussen een groot aantal gebruikers zijn van hun kachels
Twee opmerkingen: Er wordt hier op dit forum bijna nooit over geschreven dan wel gevraagd. Dat hoeft natuurlijk niet te beteken dat de gebruikers van die kachel er niet zijn, maar dat deze mensen anoniem hun vragen beantwoord weten door bijvoorbeeld de bijdrage's te lezen van een gebruiker van een vergelijkbare kachel.

Ik zou bij benadering niet weten hoeveel van deze kachels in bedrijf zijn. Het traject van een bouwpakket, dan wel een stel werktekeningen, hoe goed verzorgt ook, naar een goed functionerende kachel blijkt vaak een lange, soms moeizame weg. Daarbij moeten "nieuwelingen" in de houtstook ook leren stoken. Ik heb persoonlijk een paar keer meegemaakt dat een perfect werkende ketel de schuld kreeg van onjuist stookgedrag. Dat kan ook met een kachel van DTA gebeuren. Maar daarentegen is het ook niet het gebied waar ik bijzonder in thuis voel of veel op reageer.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Blijfhopen »

Dag Bèr,
Je hebt natuurlijk ook rondgesnuffeld op de site van DTA.
Heb je al eens een rondleiding meegemaakt ? Dan krijg je ook een goede indruk van de instelling van deze mensen.
In de bezoekersruimte staat een gasgestookte DTA kachel en de stralingswarmte is natuurlijk heerlijk. Hoe kan het ook anders.
Heb je gedacht om gebruik te maken van de zelfbouwwerkplaats ? Dan is het nog een kwestie van in elkaar zetten, maar je maakt het je wel makkelijker.
Succes er mee.
GdJ, denkt met u mee.
GdeJ denkt met u mee.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door mark »

Het enige dat ik weet van de dta versie is dat hij beter is gaan presteren toen men omgekeerd is gaan stoken. Maar ja dat geld voor bijna alle kachels. Ik heb toen interesse gehad voor een dta versie maar het uiterlijk kon mij niet bekoren heb toen door gespaard voor een tighelkachel. Mooie tussen stap is een bergkachel misschien.

groet mark
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Blijfhopen »

Blèr,
Nog even het volgende. Je hebt het waarschijnlijk al gelezen of bedacht, maar je moet het echt doen: een dummy maken van latten en lakens of chipsdozen zodat je echt ziet hoe het geval in de ruimte komt te staan.
Deze tip van Esther van De Vuurmeesters heeft ons wel behoed voor een verkeerde aankoop (lees maat kachel).
Heb je overigens aan Liselot gevraagd of zij iemand kent die bereid is een DTA kachel in de praktijk te laten zien en die jou ook deelgenoot wil maken van zijn/haar ervaringen ?
GdJ denkt met u mee.
GdeJ denkt met u mee.
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Wat een reactie's... leuk... en dat op het moment dat ik de hoop zo ongeveer had opgegeven!

Jammer dat de kleine kachel niet in de werkmap is opgenomen van de twaalf ambachten. Qua formaat staat die waarschijnlijk het mooiste in de ruimte. Echter ik wil ook voorkomen dat we vaker dan twee maal per dag moeten gaan stoken en dan heb je toch al snel een groter gewicht nodig en dus de Normaal. Wel een goede tip om het formaat mbv wat latten en lakens te reconstrueren. Momenteel hebben we een Jotul 602 kachel die direct stopt met zijn warmteafgifte als de brandstof op is. Daar wil ik namelijk vanaf.....

Bij de twaalf ambachten heb ik nog niemand gesproken. Planning was om tijdens onze vakantie een bezoek te brengen maar helaas ook DTA heeft vakantie. Wellicht over een aantal weken.

Het uiterlijk van de kachel staat ons ook niet helemaal aan. Dat is meteen ook een van de redenen dat we de kachel zelf willen bouwen. We willen kachel volledig van beton maken dus zonder tegels. De hoeken willen we eveneens afronden. Inspiratie hebben we opgedaan bij de kachel van Dick van Hof. Heel mooi, naar onze mening, maar niet genoeg accumulerend vermogen en te duur.

Groet Bèr
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Blijfhopen »

Blèr,
En dat uiterlijk is precies de reden (naast het formaat) waarom wij geen DTA kachel hebben.
Je kunt overigens het uiterlijk aanpassen met leem. Zie hiervoor hun forum, daar komt die vraag voor.
Dus maar weer verder zoeken.
GdeJ denkt met u mee.
Reinoud
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:53

Re: twaalf ambachten / accukachels.nl / Ofen Manufaktur

Bericht door Reinoud »

Wij zijn al jaren op zoek naar een accumulerende kachel, maar konden geen mooie vinden: speksteen vinden we oerlelijk, leemkachels worden belachelijk groot, tigchelkachel is iets te ouwbollig, maar...

...nog een andere optie tegenwoordig is een tegelkachel die ook nog een echt mooi is. Deze hebben wij vorige week besteld (wordt over ongeveer twee maanden geplaatst). Ik zal jullie op de hoogte houden van onze ervaringen.
Kijk maar eens op http://www.accukachels.nl. Hier staan tegelkachels op van Die Ofen-Manufaktur en komen, zoals uit de naam al blijkt, uit Duitsland. Wij hebben het type Solan 6/SF besteld. Wie weet worden ook jullie hier vrolijk van. Je kunt hem bij de NL-importeur zien en ervaren. Wij waren meteen verkocht.
Bijlagen
wij hebben deze besteld (maar dan een versie groter/hoger). Op de site van accukachels kun je het beter bekijken en staat er ook nog veel meer.
wij hebben deze besteld (maar dan een versie groter/hoger). Op de site van accukachels kun je het beter bekijken en staat er ook nog veel meer.
solan_5_tn.JPG (19.48 KiB) 11495 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Reinoud op 27 aug 2010, 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Herbert »

tegelkachels werden in scandinavië al gemaakt voordat in de rest van europa het begrip kachel doorgedrongen was.
tweede hands vele malen goedkoper,dan een nieuwe foeilelijke imitaties.
google eens op "kakelugn" :mrgreen:
Reinoud
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:53

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Reinoud »

Herbert schreef:tegelkachels werden in scandinavië al gemaakt voordat in de rest van europa het begrip kachel doorgedrongen was.
tweede hands vele malen goedkoper,dan een nieuwe foeilelijke imitaties.
google eens op "kakelugn" :mrgreen:
Over lelijk gesproken...die Scandinaviërs hebben ook al geen smaak :wink:
(over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik vind ze lelijk).
Spike
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2010, 16:13

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Spike »

Beste Ber,

Wij hebben 12 jaar geleden een twaalf ambachten kachel(Finoven) gebruikt gedurende enige jaren. Dit was onze eerste ervaring met stralingswarmte en wij willen niet meer anders.
Ons is dat goed bevallen. Alleen hebben wij deze niet meer in ons huis geinstalleerd vanwege het uiterlijk. Ik ken nog twee of drie bezitters van deze Finoven.
Ik weet niet uit welk deel van het land je komt?
De Finovens staan in het midden en zuiden van het land.
Indien je wilt kan ik kontakt zoeken met de bezitters van de Finoven en vragen of kontakt mag opnemen.

Huib de Vries.
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Ik heb ondertussen de werktekening ontvangen en de triltafel nagenoeg gereed. De ervaringen met de tegelkachel zijn wel positef en denk ik altijd beter dan onze Jotul. Al met al gaan we het proberen en er onze eigen stijl aan toevoegen. Alle (mooie) alternatieven liggen boven ons budget. Daarnaast hebben we er ook wel lol aan. Dus...aan de slag!!

Bedankt voor jullie leuke reactie en ik zal jullie op de hoogte houden van het eindresultaat en onze ervaringen met de kachel.

Groeten Bèr
Plaats reactie