Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Ja hoor, super stomme fout van mij!

Met je laatste foto werd het helder, die VV is perfekt! Hij is hydraulisch idd neutraal, en dat moet jij hebben.

De temperaturen die ik zie zijn keurig netjes.

WTH doet het net omgekeerd als de meesten, daar staat de pomp naar beneden te pompen, wat niet handig met ontluchten is. Deze jongens hadden er echt over nagedacht.

Die afsluiter met thermomotor is bedoeld om de VV ook nog met een weekprogramma te kunnen werken. Mss zit dat wel in het kastje wat er boven hangt.

Groet, Cp
Verwijderd.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Die afsluiter met thermomotor is bedoeld om de VV ook nog met een weekprogramma te kunnen werken. Mss zit dat wel in het kastje wat er boven hangt.
Kan kloppen ik heb naast mijn gewone thermostaat in de kamer ook een andere voor de VV hangen:
DSC02760.JPG
@boven: Ja het is erg warm momenteel. Net de VV iets teruggedraait. Moet altijd warm zijn ivm houten parket vloer.
Maar kun je mij in heldere taal uitleggen wat ik in mijn geval met dat kastje moet?
De VV staat hier namelijk altijd bij (behalve in de zomer).
Het rechterkastje heb ik namelijk op 26 graden ingesteld zodat die nooit dicht slaat. Kan ik heb dus net zo goed weghalen en afkoppelen?
Je komt in de problemen bij lagere aanvoertemperaturen. Maar heb je echt aanvoer van 80 graden?
Dit snap ik niet zo.... Vanaf de hout-cv haal ik dat gemakkelijk. Gas-cv temp heb ik op max van 50 graden ingesteld.

De Ketel en Boiler verplaatsen naar garage... mmm
Op zich nog te doen. Maar hoe kom ik met heet water weer naar de badkamer? Er loopt nu alleen een kunstof leiding van zolder naar keuken (warm). Niets langs meterkast ofzo.
Eet wel eens een hapje bij Schele Lau en vieze Tine
Ik woon hier zelf nog niet zo lang, maar volgens mij bedoel je dus De Tol (Cafe Pension)...
Je kunt daar lekker en betaalbaar eten.

Bedankt CP
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Hele nacht lopen piekeren...
Ik wil het nu zo opbouwen:
Idee.png
Indien hout-cv aan is zorgt de Thermomix (Th1) ervoor dat er water met een maximum temperatuur van 75 graden naar mijn cv-circuit gaat.
(Bij overschreiding ingestelde temp sluit de zijaftakking en de rechte doorgang gaat open)

Indien hout-cv niet aan is en er is warmtevraag in de woning dan gaat de gas-cv pomp draaien indien buffer temp > 40 graden (LTV).
de Magneetklep gaat dan open en er wordt door de buffer gepompt.
De Heimeier thermomixen (Th1 en Th2) staan dan toch in de juiste positie (rechte doorgang = dicht).

Volgens mij zie ik zo niets over het hoofd...
De aanvoer en retour omdraaien kan natuurlijk alleen als de gas-cv-pomp mee draait en dan kom ik niet op een werkend schema...

Graag jullie mening.

ps. Op de buffer komt ook nog een regeling die er voor zorgt dat er maar water uit komt met een max temp van 45 graden oid.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Beste William,

Dit wordt ook weer ingewikkeld.

Heb m'n schema bijna af, moet het nog netjes tekenen en fotograferen.

We gaan over de buffer stoken met beide, zeker naar je eis mbt het parket.

Mijn glazen bol kreeg even een spontane burn- out na je voorlaatste post m.b.t. de regeling. Is er misschien nog iets wat je nog niet verteld hebt?

Dat Honeywell kastje, hoe is dat aangesloten aan/uit of open therm? En krijg je dan een goede terugkoppeling van het moduleren van de intergas(aantal vlammetjes in beeld)?

Dat ding heeft een adaptief vermogen, ook wel 'zelf lerend' genoemt. Die fietst het niet bij als de ene dag met de intergas op 50 graden aan het stoken bent en de volgende dag met 80 op de houtketel.

Zit die honeywellkast en de WTH ook nog met elkaar verbonden, en zo ja hoe?

Groet, Cp
Verwijderd.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Kan niet wachten op je schema! Mijn creativiteit is een beetje op...
Is er misschien nog iets wat je nog niet verteld hebt?
Zover zou ik het even niet weten...
Dat Honeywell kastje, hoe is dat aangesloten aan/uit of open therm? En krijg je dan een goede terugkoppeling van het moduleren van de intergas(aantal vlammetjes in beeld)?
De Honeywell is als aan/uit aangesloten. Dus nee geen terugkoppeling.
Dat ding heeft een adaptief vermogen, ook wel 'zelf lerend' genoemt. Die fietst het niet bij als de ene dag met de intergas op 50 graden aan het stoken bent en de volgende dag met 80 op de houtketel.
Moet ik hier op een of andere manier rekening mee houden? Nu zet ik de gas-cv zelf op standby (uit) als ik stook.
Zit die honeywellkast en de WTH ook nog met elkaar verbonden, en zo ja hoe?
Nee totaal niet.
DSC02761.JPG
Tot zover opgebouwd. Nu wachten op defenitieve schema. Voorlopig lijkt dit mijn beste idee:
Idee2.png
>Edit< Dank je CP
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Beste William,

Hierbij dan vast het meest recente concept, systeem Chicken power. Maak jij er weer zo’n fraai plaatje van? P2 staat een beetje ongelukkig, moet een slagje naar links t.o.v. de shunt. De verhouding van de aansluitingen op de buffer zijn wat mislukt, maar met de legenda moet het wel lukken. Aansluiting 5 moet wat hoger zitten dan 4. Overige appendages heb ik er nog niet ingetekend, de sanitaire waterleiding evenmin. Voor de koelpot komt nog een revisietekening, daar moet ik nog even over nadenken. Met enige leidingtechnische grapjes zijn eventueel aansluitingen 2 en 3 te combineren. Dit geldt ook voor 6 en 7.

Legenda:
P1 = pomp gasketel
P2 = pomp houtkachel
P3 = pomp verwarmingssysteem
P4 = pomp VV

Rk1 = regelkraan boiler
Rk2 = regelkraan buffer
Rk3 = regelkraan VV (voetkraan)

Mk1 = mengkraan houtkachel (Kunzle)
Mk2 = mengkraan verwarmingscircuit
Bk1 = by- passkraan

1 = aanvoer radiatoren
2 = aanvoer houtkachel
3 = aanvoer gasketel
4 = retour radiatoren
5 = retour gasketel
6 = retour VV
7 = retour boiler
8 = retour houtkachel
Bijlagen
DSC01361.JPG
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Systeembeschrijving / werking:

Verwarmingssysteem met een gasketel en vaste brandstoffenkachel, gecombineerd met een buffer welke tevens als open verdeler voor de diverse leverende- en afnemende systemen fungeert (t.w. Hr ketel, houtkachel, boiler t.b.v. tapwatervoorverwarming, en woningverwarming middels radiatoren en vloerverwarming).

Uitgangspunt is het respecteren van de thermische gelaagdheid in de buffer door gebruik te maken van de verschillende temperatuursniveaus en voorkomen van hydraulische kortsluitingen en het daarmee gepaard gaande verlies aan pompenergie.

-De houtkachel gaat warm water leveren op het moment dat de ketel op werktemperatuur is en het thermomixventiel Mk2 opent. Het hete water stroomt door de werking van pomp P2 zowel naar de boiler via regelkraan Rk1, als wel via regelkraan Rk2 naar de buffer. De retour van de boiler komt via 7 aan de onderkant van de buffer weer bij de retour naar de ketel via 8.

Door het instellen van Rk1 en Rk2 is de specifieke flow per tank in te stellen, zodat een goede gelaagdheid in beide tanks ontstaat. Als de boiler helemaal geladen is, zal heet water van onder in de buffer stromen, dit is een voordeel bij het zo hoog mogelijk laden van de buffer (doorpompeffect).

-Het afnemende systeem voor ruimte verwarming bestaat zowel uit radiatoren en vloerverwarming. Vanwege een houten vloer is er voor een gedeelte van het jaar een absolute minimum temperatuur vereist. Daarom wordt op het hoogste temperatuursniveau van de buffer heet water afgenomen, wat door de (mogelijk weerafhankelijk gestuurde) mengklep Mk1 wordt teruggemengd tot de benodigde aanvoertemperatuur voor de radiatoren. Via de druk- differentieel geregelde pomp P3, wordt het water aangeboden aan zowel de radiator collectoren en de mengunit van de VV. Mochten de thermosstatische radiatorkranen dichtlopen dan treed by- pass klep Bk in werking en spuit op de retour van het radiator circuit, welke bij 4 weer terugkeert in de buffer. Wegens de merkelijk lagere retourtemperatuur van het VV circuit is de retour hiervan naar de buffer bij 6, lager geprojecteerd dan die van de radiatoren.

Door de pomp P3 in de aanvoer te zetten, kan er bespaard worden op aanschaf en pompenergie. Leidingloop moet vanaf de buffer (1) tot het splitsingspunt radiatoren/vloerverwarming, wijder uitgevoerd worden dan de voortzetting naar de aparte kringen. De pomp in de aanvoer is hier niet direct een beletsel, daar deze slechts gemengd water via Mk1 aangeboden krijgt.

- Teneinde een constante temperatuur voor de houten vloer te waarborgen, als back- up, indien er niet handmatig gestookt wordt, en ter vermijding van regeltechnische modulatieproblemen is de Hr- gasketel hydraulisch over de buffer geschakeld. De aanvoer (3) zit net iets onder de aanvoer van de houtkachel. De retour (5) zit hoger dan de retour van het radiatorencircuit. Zo stookt de gasketel over de kop van de buffer zonder deze geheel te hoeven opwarmen, dat blijft voorbehouden aan de houtkachel.

De regeling:
De houtkachelpomp P2 wordt gestuurd door een aanlegthermostaat, mogelijk gecombineerd met een rookgasthermostaat om de pomp bij het uitbranden te stoppen.
De gasketel wordt gestuurd door een dompelthermostaat in de buffer, in combinatie met de reeds aanwezige buitenvoeler. Als voor- regeling is Mk1 weersafhankelijk in staat om de gewenste aanvoertemperatuur aan de radiatoren te leveren, waarbij de thermostatische kranen naregelen.

Tevens is deze aanvoerwaarde hoog genoeg om als voeding voor de VV te dienen. De VV kan via de bestaande regeling blijven functioneren.

Das alles!

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 07 jan 2011, 18:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Super Super Super! Hartelijk dank. Ik ga het zo na het eten meteen eens aandachtig bestuderen.
Het ziet er indrukwekkend uit.
Tot later
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Enne, niet onbelangrijk in Zeeland, het meeste heb je al in huis!

Groet, Cp
Verwijderd.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Beste Chicken Power,

Heb het inmiddels goed door kunnen nemen. Het is me helder.
Dit is gewoon het beste systeem in mijn geval. Had ik dit maar voor de nieuwbouw door gehad.
Met alle respect en enorm veel waardering voor jouw kennis en moeite ben ik bang dat ik dit systeem niet ga uitvoeren...
Je kunt natuurlijk niet zien hoe een en ander hier loopt, maar geloof me erg onpraktisch.
Om jou systeem toe te passen zou ik het volgende moeten doen:

-Gasketel naar garage
-nieuwe gasleiding
-nieuwe waterleiding toevoer
-nieuwe warm waterleiding terug naar huis.
-Boiler naar garage
-2 geisoleerde leidingen van hout-cv naar garage
-3 geisoleerde leidingen van cv naar garage

In totaal moet ik dus 8 leidingen leggen exclusief electra.
Dit is gewoon haast ondoenlijk ivm met de ruimte (zal van meterkast via keuken (onder kasten) naar garage moeten)

Toch ben ik het in overweging aan het nemen en dat maakt me onzeker.
Jouw systeem heeft zoveel voordelen, jammer dat ik met beperkingen zit zoals;
-ongeïsoleerde garage
-huidig cv systeem van kunstof (Unicor, max 70 graden)
-geen mogelijkheid nieuwe leidingen te leggen van meterkast naar boven.

In ga alles nogeens rustig bekijken en hier over na denken, want het hoort gewoon zo als jij stelt.
Heel erg bedankt CP en tot later.

PS. dat schema ga ik proberen na te tekenen...

Pss
.- Spiraal badkamer, zit dat zo ‘heet’ op je cv- circuit aangesloten, of met een RTL- ventiel achter een radiator? Kan dat niet mee op de VV verdeler?
DSC01270.jpg
DSC01270.jpg (39.1 KiB) 5153 keer bekeken
>Edit< Zoals beloofd:
Naamloos.png
Laatst gewijzigd door William op 08 jan 2011, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Hallo William,
William schreef:PS. dat schema ga ik proberen na te tekenen...
Das helemaal gelukt, binnen een halve dag is de boodschap 1:1 helemaal helder!

We maken anders mee, en ik vind met deze interactie het heel erg leuk om te doen!

Groet, Cp
Verwijderd.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Bedankt Cp, wou je niet teleurstellen...
Wat ik nu weer bedacht heb, mede om ervoor te zorgen dat relatief koude water uit buffer (40 LTV) alleen voor vloerverwaming bestemd is.
Idee5.png
Voordelen:

-Ik kan nu met hout-cv in bedrijf het hele cv systeem incl. boiler verwarmen.
-Indien hout-cv uit is schakelt bufferpomp in en schakelen driewegkleppen om. (verwarm uit buffer alleen VV)
-Bovenverdieping een tweede thermostaat plaatsen, zodat gasketel bij kan springen voor bovenverdiepeing (dit mede om niet al te hoge buffertemperaturen nodig te hebbenvoor de radiators die zeldzaam open staan).
-minimale systeem ombouw/verhuizing.

Nadelen:

-Extra kosten voor 2e heimeier mixventiel, 2x 3-wegklep, meerdere terugslagkleppen en nog een pomp.

Of ik hier allemaal goed aan doe is de vraag, maar ik ben toch gestopt met bouwen voorlopig. Eerst zekerheid.
En nu ga ik slapen. (hoop ik, dit is nogal pieker materiaal).
Tot snel

>Edit< Schema aangepast.
Laatst gewijzigd door William op 08 jan 2011, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

William schreef:En nu ga ik slapen. (hoop ik, dit is nogal pieker materiaal).
Heel verstandig, en de creativiteit is weer terug!

Trusten, Cp
Verwijderd.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Om Hout-cv en buffer van CV-systeem hydraulisch gescheiden te houden was ik met onderstaand schema aan het stoeien (knoeien).
(reden scheiding: Lekkage vloerverwarming/cv ik 2000 liter van buffer in huis!)

Dit lijk me een stuk simpeler en goedkoper om te maken.
Nu zit ik even met de aanvoer/retour van cv-systeem;
-Is pomp P3 nodig? Kan pomp gas-cv niet beter altijd aan zetten?
-Waar pomp P3 te plaatsen en welke richting. (meedraaien met gas-cv of juist in aanvoer en gas-cv pomp uit)
-Hoe goed werkt een platenwisselaar met overdragen van warmte? (40 graden buffer -> cv LTV)
-Als hout-cv in bedrijf is, wil ik wel 75 graden overbrengen op cv-ring voor Boiler op zolder, lukt dit?
-Beveiligen tegen hoge temperaturen in cv systeem gewoon door pompen te stoppen cv-zijde?

Niet alleen jullie worden gek van mijn schemas :oops:
Bijlagen
test.png
Laatst gewijzigd door William op 08 jan 2011, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Beste William,

Hoe krijg je je buffer geladen? Via de onderkant?

Even voor het gemak, probeer je aanvoer als bovenste leiding te tekenen, en de retour onder. Voor al bij die platenwisselaar ben je natuurlundig gezien iets tegenstrijdigs aan het doen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie