Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Het gebeurt mij regelmatig tijdens het stoken dat de watertemperatuur oploopt to 104 graden.
Gelukkig kookt water onder een druk van 1,9 bar pas bij circa 117 graden meen ik.
Ik word wel een beetje zenuwachtig van zulke temperaturen en vraag me toch af hoe dit komt.
De koelspiraal (in de koelpot) treed bij 95 graden wel in werking en doet zijn werk best goed.
Ik draai vervolgens altijd snel meer radiators open in huis.
Het probleem zit hem denk ik in de terugslagklep die als steunhuls geleverd werk bij het thermostatisch mengventiel (veerbelast):
4153807.jpg
4153807.jpg (8.81 KiB) 7106 keer bekeken
De doorlaat daarvan is echt piepklein.

Het vreemde is dat ik twee uur aan het stoken ben en de temperatuur varieert tussen de 75 en 85 graden, maar dan plotseling de temperatuur
oploopt alsof hij niet goed rondpompt. Dit was overigens ook al voordat ik de boiler geïnstalleerd had.

Laatste keer koste me het ongeveer 400 liter aan koelwater! Dit merkte ik achteraf aan de watermeter, daar schrok ik nogal van.
Misschien is de klep van de kookbeveiling blijven hangen of loopt het gewoon zo snel erdoor.
95gradenbeveilinging.jpg
95gradenbeveilinging.jpg (4.84 KiB) 7106 keer bekeken
Ik ga de terugslagklep vervangen door een ander type en hoop daarmee de doorstroming te verhogen:
DSC08187jpg.JPG
DSC08189jpg.JPG
Mocht dit niet werken dan moet ik een ander koelsysteem bedenken, elke keer de waterkoeling in werking vind ik een beetje te veel aan water kosten...
Misschien een autoradiateur met blower op de retour van de kachel (gevoed door UPS met autoaccu)?
Maar misschien is alles wel opgelost als ik volgend jaar een buffer aanschaf.

Ook maak ik bij deze hoge temperaturen een beetje zorgen voor mijn unipipe uponor leidingen.
Daarop staat vermeld; max 95 graden.
Het eeste stuk bij de houtcv is gelukkig wel uit koper.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Albert van WdJ »

@William,

Elke keer je koelsysteem in werking, waarbij ook nog eens het water tot 104 ̊C gaat, geeft me toch te denken!

Je koelsysteem moet gemakkelijk je watertemperatuur rond de 95-97 ̊C kunnen houden. Zou je een drukloos systeem hebben, gaar het boeltje dus steeds aan de kook.
Mogelijk is dus je koeling niet voldoende. Een te kleine koelpot? Of te weinig koelwater aanvoer? Of zit er op een gegeven moment lucht in de koelpot? Want dan kun je niet fatsoenlijk meer koelen.

Maar er kan nog een ander probleem zijn. Wanneer je het systeem hebt opgebouwd volgens de tekening in deze draad, staat je pomp boven de kachel. Het is mogelijk dat tijdens het stoken miniscule gasbelletjes vrijkomen uit het cv-water. Heet water kan minder opgelost gas bevatten, dan koud water. Deze gasbelletjes hebben de vervelende gewoonte zich op te hopen in het ronddraaiende schoepenrad van de pomp Hierdoor loopt je pompcapaciteit aanzienlijk terug. Je zou dit fenomeen moeten kunnen horen aan de pomp. Hij gaat dan ruisen.
En staat je pomp op de hoogste stand. Want stand 1 is te laag, 2 wordt meestal geadviseerd, en stand 3 kan mogelijk de evt. luchtbellen wel doorpompen.

Meestal plaatst men de pomp ook op de retourleiding. En dan evt. op de warme afvoerleiding een automatische ontluchter. (op een hoog punt in de leiding, voordat het via de thermomix gaat.)

Daarnaast verwacht ik eigenlijk niet dat de terugslagklep de oorzaak is. Dan zou je een temperatuurstijging vanaf het begin moeten zien. En niet pas een sterke stijging na 2 uur.

Heb je ook geprobeerd om alle radiatoren open te zetten voordat je gaat stoken? Want als je dan geen probleem hebt, zijn het gewoon je sluitende thermostaatkranen die de problemen veroorzaken. En zal een buffer de oplossing zijn.

Albert
Change, before you have to.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

@Albert

Alles is volgens schema aangesloten:
IMG_0042.JPG
De pomp staat bovenop de kachel, deze staat op stand 3. Volgens mij werkt de koelpot voldoende, maar de pomp haalt zijn water uit de koelpot terwijl de tempsensor aan de voet van de koelpot zit:
Plaats temperatuursensor.jpg
(het water moet dus via het mixventiel terug naar de kachel of in het slechste geval, als mixventiel niet opent, helemaal door het cv circuit eer het terug in de kachel stroomt)
De koelwatercapaciteit is echt voldoende; 15 mm koudwaterleiding direct op het koelpot 95-gradenventiel
Na het stoken heb ik al meerdere malen de boel proberen te ontluchten, maar er zit geen lucht in het systeem.
De ontluchters staan op verhoogde standpijpjes (zie foto of schema) dit was nodig omdat ik met de leiding terug oplaag moest.
Ik ga deze binnenkort vervangen door automatisch ontluchters, zoals al op de koelpot zit.

De pomp wil ik met de tijd ook op de retourpijp monteren, dit is gewoon een logischere plaats, zeker als de boel aan de kook raakt en gas/stoomvorming optreed.
Vooralsnog is dit momenteel niet het probleem, dan zou ik toch lucht moeten hebben in het systeem, of is het zo dat bij afkoelen die lucht weer wordt opgenomen door het water?
Daarnaast verwacht ik eigenlijk niet dat de terugslagklep de oorzaak is. Dan zou je een temperatuurstijging vanaf het begin moeten zien. En niet pas een sterke stijging na 2 uur.
Daar heb je wel een punt. Misschien toch het mixventiel de boosdoener?

Ik ga eerst volgende keer eens alle temperaturen monitoren op strategische plaatsen. Dit met alle radiators open en later met een enkele open.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Albert van WdJ »

William schreef:of is het zo dat bij afkoelen die lucht weer wordt opgenomen door het water?
In zekere mate wordt het wel weer opgenomen, maar niet alles. Dus je zou gas in je bovenste ontluchtingspijpje moeten hebben.

Daarnaast bedacht ik me nog het volgende: Je hebt ongetwijfeld wel eens een pan water zien opwarmen op een kooktoestel. Op een bepaald moment zie je dat er onderin dampbellen ontstaan.Maar het water kookt dan nog lang niet.
In een pan zijn dat al grote aantallen. En verscheidene van die dampbellen bereiken ook het oppervlakte.
Dat gebeurt vanzelf ook in een kachel. Nou zal dat door de hogere druk wel op een hogere temperatuur beginnen, maar het zal tenslotte plaatsvinden. En in nog groter aantallen dan in een pan.

Naar mijn idee zou het probleem op de volgende manier kunnen ontstaan.
-Je kachel draait 2 uur de boel warm op 70-80 ̊C;
-Op een gegeven moment gaan er wat thermostaatkranen (gedeeltelijk) dicht, waardoor de warmte niet voldoende kan worden afgevoerd;
-Hierdoor stijgt de watertemperatuur in de kachel, waarbij ook ineens dampbelletjes gaan ontstaan. Daarnaast ontstaan er mogelijk ook wat gasbelletjes.
-De pomp kan die bellenstroom niet goed verwerken, en de doorstroming neemt af;
-De temperatuur in de kachel neemt verder toe omdat het water minder stroomt
-Tenslotte grijpt je koelsysteem in.
Maar die krijgt het niet ver genoeg afgekoeld, waardoor de watertemperatuur toch verder stijgt.

Al schrijvend bedenk ik me ineens: "Wat nou als de stroom uitvalt, terwijl de kachel vol brandt?" Tot op heden wordt het koelsysteem in zekere mate geholpen door de draaiende pomp. Zit er wel voldoende thermosyphonwerking in je circuit direct om de ketel. Dus: Kan je afgekoelde water uit de koelpot vrij snel via de retour terugstromen de kachel in.
Want het zou wel eens kunnen zijn dat je koelpot het zonder pomp niet aan kan, en je overdrukventiel open gaat. En dat moet je eigenlijk niet willen meemaken :shock:

Kijk in ieder geval nog even de installatievoorschriften van de kachel na. Welke buisdiameters schrijft de fabrikant voor.

En als laatste. Het ontstaan van de kleine dampbellen zou je moeten kunnen horen. De kachel gaat dan 'zingen'. Een soort ruis, die je ook bij een fluitketel kunt waarnemen. Evt. zou je met een buis als stethoscoop kunnen gebruiken. Want om nou je oor tegen een hete kachel aan te drukken.... :twisted:

Albert
Change, before you have to.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Al schrijvend bedenk ik me ineens: "Wat nou als de stroom uitvalt, terwijl de kachel vol brandt?" Tot op heden wordt het koelsysteem in zekere mate geholpen door de draaiende pomp. Zit er wel voldoende thermosyphonwerking in je circuit direct om de ketel. Dus: Kan je afgekoelde water uit de koelpot vrij snel via de retour terugstromen de kachel in.
Want het zou wel eens kunnen zijn dat je koelpot het zonder pomp niet aan kan, en je overdrukventiel open gaat. En dat moet je eigenlijk niet willen meemaken
De koelpot staat direct boven op de kachel met een 2 duims sok.
De verbinding aanvoer-retour zijn 1 duim (28mm koper).
Thermosyphonwerking zou wel plaats kunnen vinden maar dan eigenlijk alleen intern. De inhoud van de afgekoelde koelpot (schat 4 liter) daalt door de 2 duims opening vast wel de kachel in. Het probleem is nu eigenlijk dat als de pomp draait het water uit de koelpot via pomp het cv systeem ingaat en niet kan afdalen in de kachel.
Ook zal het niet direct de korste weg afleggen via de thermomix bedacht ik me vandaag:
Stel kacheltemp (sok onder koelpot) is 100 graden:
Het koelwater koelt nu al de koelpot en de pomp pompt het water van bijvoorbeeld 60 graden(laag voorbeeld) weg.
Normaal zou de thermomix al het water doorlaten kouder dan 65, maar doet dit natuurlijk niet want door de thermomix loopt retourwater vanuit
het cv systeem van 75 graden en houd de thermomix gesloten aan de hete zijde!
Het gekoelde water moet dus door het hele cv-systeem eerdat het weer in de retour kachel terecht komt.
Dit alles moet ik nu eerst gaan meten, maar lijkt me wel te kloppen.
De mogelijkheid van gasbellen ga ik ook goed controleren.
Bedankt voor het meedenken weer Albert!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Albert van WdJ »

William schreef:Thermosyphonwerking zou wel plaats kunnen vinden maar dan eigenlijk alleen intern. De inhoud van de afgekoelde koelpot (schat 4 liter) daalt door de 2 duims opening vast wel de kachel in.
Dat lukt dus niet, want de opstijgende druk van het warme water uit de kachel houdt dat tegen.
Kachels met externe koelpot hebben een bypass nodig.

Stel dat nu je pomp tijdens het stoken uitvalt. De koeling zal aanslaan, en de koelpot zorgt voor koud water.
In jouw systeem moet nu het koelwater via de stilstaande pomp en het thermomixventiel terug naar de kachel. Dat geeft veel teveel weerstand. Het koude water zal echt niet terugzakken de kachel in via de 2-duim sok. Daarvoor is de opwaartse kracht van het hete water veel te sterk.

Normaal monteert men op de uitwendige koelpot een t-stuk met een buis (bypass) die rechtstreeks naar de retour van de kachel gaat (ook weer via een t-stuk). Die bypass moet net zo groot qua diameter zijn als de maat van de koelpot en retour-aansluiting kachel. Op de andere uiteinde van de t-stukken komt dan de normale aanvoer en retour.

Slaat de pomp uit, zal de koeling via de bypass gaan werken. En dan komt de temperatuur echt niet meer boven 100 ̊C uit!
Want dat gekoelde water is nodig voor je kachel, niet voor je cv-circuit.

Voor je eigen veiligheid zou je het echt zo moeten aanpassen.
Ik denk dat je daarmee het koelprobleem op zich al tackled.

Rest alleen nog om uit te vinden waarom de kachel tenslotte zo heet wordt.

Succes,

Albert
Change, before you have to.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Bedoel je het zo:
Naamloos.jpg
Bypass ik de hele houtcv zo niet tijdens het pompen?
Het koude water zal echt niet terugzakken de kachel in via de 2-duim sok. Daarvoor is de opwaartse kracht van het hete water veel te sterk
Ben je daar zeker van? Het lijkt mij juist wel te werken indien juist de pomp uit is gevallen. Het koude water zal toch wel dalen in de plaats voor heet water?
Ik wilde dit namelijk gaan testen, maar stel dat je gelijk hebt dan kan het goed fout gaan.
De temperatuurmeter heb ik namelijk als aanleg aan de voet van de koelpot.
Die zal wel een dalende temperatuur laten zien, terwijl de kachel misschien aan het koken raakt.

Maar nog even over mijn vorige stelling; de thermomix blijft gesloten omdat het retour cv water te hoog is klopt toch? Het koude koelwater moet het hele cv traject doorlopen?

Als alles straks naar behoren werkt ga ik je naam in de kachel graveren Albert! :lol:
Waardeer echt alle info and feedback van je.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Albert van WdJ »

William schreef: Bypass ik de hele houtcv zo niet tijdens het pompen?
In mijn eerste hout-cv zat het op dezelfde manier. Maar mijn pomp stond op de retour.
Ik heb destijds voor de zekerheid een terugslagklep gemonteerd in de bypass. (wat echter niet nodig zou zijn volgens de fabrikant) Die terugslagklep had ik wel iets aangepast, nl. een stukje veer verwijderd. Hierdoor sloot de klep eigenlijk net wel-net niet. Dat was voldoende. NA de klep was de leiding koud, voor de klep warm. Wel zorgen dat de klep goed gemonteerd wordt, zodat , in koelsituatie, het water van boven naar beneden kan stromen. Draait je pomp, dan zou het water in de bypass de andere kant op willen (mogelijk), maar dat houdt de terugslagklep dan tegen.
William schreef: Maar nog even over mijn vorige stelling; de thermomix blijft gesloten omdat het retour cv water te hoog is klopt toch? Het koude koelwater moet het hele cv traject doorlopen?
Als de retourtemperatuur van je cv-water hoger is dan de temperatuur waarop de thermomix is ingesteld, zal de klep dicht blijven. Je koude water gaat dan helemaal via je cv-traject.

Maar in feite zou je cv-water steeds behoorlijk moeten afkoelen in de woning. Want ik denk dat anders de capaciteit van je kachel te hoog is. Dan produceer je meer warmte dan nodig. En dan is er maar een oplossing: Een buffer.

Albert
Change, before you have to.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Maar in feite zou je cv-water steeds behoorlijk moeten afkoelen in de woning.
Dat zal me ook wel lukken met alle radiators open, maar dit is niet wenselijk in de zomer als ik alleen mijn boiler op wil warmen.
Op een gegeven moment krijg ik 80 graden water retour naar kachel.
Dit terwijl ik altijd één grote (dubbelplaats) radiator open heb staan op zolder. (die wordt echt heet)
Ga ik maar met 70 graden pompen dan krijg ik mijn boiler natuurlijk nooit op 70 graden.
Laatst lukte het me om de boiler op 87 graden te krijgen (gemeten halverwege de boiler).
Daar moet dus minimaal 90 graden water door heen gegaan zijn.
Het duurt gemiddeld zo'n 3 uur op hem zo warm te stoken.

Ik wil dus niet een àl te lage aanvoer temperatuur richting boiler.
Het zou wel een goed idee zijn om na de boiler het retourwater af te koelen naar 70.
Daarvoor lijkt me een buffer ideaal.
Een schema daarvoor heb ik al op een kladje staan die ik later vandaag probeer te uploaden.

De koelpot eraf halen en een T-stuk plaatsen is nu geen optie meer. Daar heb ik te beperkte ruimte voor bij deze inbouwhaard.
Een heel erg licht veerbelaste terugslapklap is inderdaad erg slim in de bypass en zou zelfs met pomp na koelpot kunnen werken.
Maar kan dit helaas achteraf niet meer uitvoeren.
Zou jij het aandurven de pomp uit te zetten en zo de koelpot te testen in mijn bestaande situatie?
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Schema+buffer3.jpg
Mogelijkheid voor buffer toegevoegd aan schema.

Vorige schema aangepast (pagina 1, laatste bericht), zat nogal grove fout in:
Ik had aanvoer houtcv aan retour cv installatie getekend.
Misschien best mogelijk maar dan moet cv-pomp ook meedraaien.

Wat info:
Warmtewisselaar op retour voor het mixventiel ingaat.
Bij een retourtemperatuur boven de 80 graden spingt bufferpomp aan.
Via thermomix (eigenlijk 65 graden beveiligingen) kiest het automatisch de juiste spiraal in de buffertank.
Hiermee bedoel ik dat indien er verwarmt wordt door houtcv het water naar de onderste spiraal geleid wordt.
Indien houtcv en gascv uit staan zal t2 (vloerverwarming) bij 30 graden de bufferpomp aansturen en pompt nu door het bovenste (warmste) spiraal.
Dit alles zonder driewegkleppen.
Volgens mij moet dit goed werken.
Tevens zal er nooit heter water dan 40 graden (instelbaar) uit buffer getrokken worden.
De terugslagklep tussen aanvoer/retour houtcv zorgt ervoor dat het toch al niet te warme water van <40 graden niet door het hele cv-systeem hoef te gaan.
De vloerverwarmingspomp is zelfregulerend en zorgt voor doorstroming door de warmtewisselaar.
Laatst gewijzigd door William op 30 aug 2010, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Albert van WdJ »

William schreef: De koelpot eraf halen en een T-stuk plaatsen is nu geen optie meer. Daar heb ik te beperkte ruimte voor bij deze inbouwhaard.
Een heel erg licht veerbelaste terugslapklap is inderdaad erg slim in de bypass en zou zelfs met pomp na koelpot kunnen werken.
Maar kan dit helaas achteraf niet meer uitvoeren.
Maar mogelijk kun je wel net voor de pomp een t-stuk zetten (knel bijv.) Dan zou je een bijpass van 28 mm kunnen maken. Heb je in ieder geval iets.
Daarnaast zou je een noodstroomvoorziening kunnen maken. Net zoals de noodverlichting in gebouwen werkt.
En dan met een kleine accu en omvormer de pomp bij stroomuitval tijdelijk aan de gang houden.
William schreef:Zou jij het aandurven de pomp uit te zetten en zo de koelpot te testen in mijn bestaande situatie?
Ik heb het idee dat je koeling op dit moment niet goed zal werken. Dus zal bij een test een beste hoeveelheid water/stoom uit de overdrukventielen komen.
Je zou het met een klein vuurtje kunnen testen. Ik heb het ook wel eens gedaan. 't Is best spannend om te doen.

By the way: Heeft jouw kachel geen thermostatische regeling die de hoeveelheid verbrandingslucht smoort, wanneer de kachel te heet wordt?
Want dat helpt ook aardig mee om de warmtetoevoer te beperken.

Albert
Change, before you have to.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Een T-stuk tussen koelpot en pomp zal ik eens nader bekijken.
Een noodstroom voorziening komt er ook. Ik ga hiervoor een UPS met autoaccu gebruiken.
Een regelbare luchttoevoer heeft de kachel niet. Wel een schuifje aan voorzijde, maar daar smoor je de kachel echt niet mee.
Ik kan maar een klein verschil zien tussen open/dicht.
De lucht wordt via een gat (20 cm) uit de kruipruimte gehaald. Hier wil ik een regelbare klep in plaatsen. Nog geen idee hoe of wat.
Nu eerst snel maar eens aan een buffer van (1500 tot 2000 l) zien te komen... anyone?;)
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Iemand een idee wat een ideale buffergrote voor mij zou zijn?
Het is een nieuwbouw huis van circa 680 m3, vloerverwarming beneden als hoofverwarming (circa 70 m2).
Ik dacht zelf aan 2 m3, om dan alleen mijn vloerverwarming mee te voeden. max 35 graden.
Gasverbruik afgelopen 12 maanden: 2500 m3. (zonder houtcv)

Ik zal binnenkort een aangepast schema tonen en hoop hier wat op en aanmerkingen over te krijgen.
Edit: schema;
Schema+buffer4.png
De 2 thermomixen (eigenlijk 65 graden beveiliging) bij de buffer leken we handig voor de sturing van het water.
Bij opwarmen zal water warmer dan 65 graden altijd via onderste spiraal in buffer lopen.
Indien bufferpomp draait zal bovenste spiraal gebruikt worden met een watertemperatuur van max 40 graden (vloerverwarming).
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Ik heb eindelijk een buffer besteld, bedankt Bas.
IMG_0397.JPG
IMG_0397.JPG (15.56 KiB) 5474 keer bekeken
Het is buffer van 2000 liter met 2 spiralen.
Ik wil het toch iets anders aan gaan sluiten;
Het bovenste spiraal wil ik op het vloerverwarmings systeem aansluiten via een thermomix op 40 graden.
Het onderste spiraal direct aan mijn houtcv om de buffer op te warmen.
De bestaande boiler koppelen aan het houtcv circuit.

Zou het beter werken als ik de bufferinhoud rondpomp door houtcv dan het spriaal te gebruiken?
Iemand ervaring met het plaatsen van circa 2200 kg op een betonvloer in garage? (nieuwbouwwoning):
4-3.jpg
DSC01032.jpg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Tim »

William,

Ik ben geen bouwkundige, maar heb bij het achteraf plaatsen van een grote tank, de fundering extra laten ondersteunen. Onder de vloer een plaat gestort, hierop metalen steunen gemonteerd met draadeinden. Deze steunen draaiden we dan tegen de onderkant van de vloer. Onder de steun daarna aanstorten.

Het beste kunt je de aannemer vragen wat de maximale last is op de vloer. Tank en inhoud rekenen.

Ennu, boor niet door de vloerverwarming :fff

Tim
Plaats reactie