houtvergassingsketel in kelder

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gertman
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2010, 11:37

houtvergassingsketel in kelder

Bericht door gertman »

beste forumbezoekers.

Ik zou graag mijn verwarmingsinstallatie onderbrengen in mijn kelder B: 3,5m L: 4,40m H:1,95m met een raam in van 1m op1m.
ik heb een huis van 605m³ en ik zou ook graag het water voor sanitair met deze ketel verwarmen, dus zou ik al een ketel moeten hebben van rond de 50 Kw? met de nodige "bufferhoeveelheid" is het mogelijk om heel mijn verwarmingsinstallatie in deze ruimte te krijgen? (kelder kan desnoods nog wat uitgediept worden)wat is er naast de ketel en het buffervat (elektriciteit,water,afvoer, schouw)nog nodig voor de installatie? indien mijn "kelderplan" niet mogelijk zou zijn, kan ik dan alles onderbrengen in een "kot" dat op 5 meter van mijn huis staat? daar is zeker plaats genoeg in.

alvast bedankt


gert
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door Albert van WdJ »

Gertman,

Welkom op het forum.
gertman schreef: Ik zou graag mijn verwarmingsinstallatie onderbrengen in mijn kelder.
Ga je je hout dan steeds de kelder inslepen?
Of is die gemakkelijk teogankelijk?
gertman schreef: indien mijn "kelderplan" niet mogelijk zou zijn, kan ik dan alles onderbrengen in een "kot" dat op 5 meter van mijn huis staat? daar is zeker plaats genoeg in.
Ik zou een buffer liever naast mijn huis hebben, dan eronder!
Wanneer je met "bufferhoeveelheid" althans een buffervat bedoeld.

Het hele gebruik van de installatie is makkelijker in een bijgebouw, dan in een kelder.
En in koude tijden ben je er dagelijks mee in de weer.
Dus overweeg vooral het werk wat je eraan hebt.

Albert
Change, before you have to.
gertman
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2010, 11:37

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door gertman »

Beste Albert

Het gemakkelijke aan mijn kelder is dat deze vroeger als kolenkelder gebruikt werd, dus heb ik een mooit groot gat om makkelijk hout door naar binnen te "smijten"
Waarom liever geen buffervaten in mijn kelder?
Is dit omdat deze in het tussenseizoen en zomer het huis te hard gaan opwarmen? (aangezien ik de ketel ook voor warm water wil gebruiken)
of zorgt een houtvergassingsinstallatie ook voor een hoge vochtigheid in je stookkamer?
of is er nog een andere reden?
als ik in een bijgebouw op een 8 meter van mijn huis mijn installatie zet koelt het water dan niet te hard af tijdens het transport naar mijn huis?
bedankt voor de reactie's ik ben nog nieuw in het onderwerp houtvergassing.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door peer »

Ik denk dat Albert het qua veiligheid bedoeld, en qua hoogte kan je niet een groot buffervat kwijt.

Buffertgrote is ook afhankelijk van wat voor soort verwarming je hebt, als je alleen lage temperatuur verwarming heb (vloerverwarming) kun je de buffer verder leeg trekken.

Met een 50 kw kachel redt je het in ieder geval niet met 1000 liter.
gertman
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2010, 11:37

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door gertman »

dus de meeste mensen zetten hun houtvergasser in een bijgebouw? voor de veiligheid.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door account verwijderd »

Een kelder is een mooie oplossing voor een houtvergasser. Als je de mogelijkheid hebt om de boilers ook in de kelder te zetten, zou ik dit zeker doen. Een grote en goede boiler, daar krijg je nooit geen spijt van.

Succes Michel
Verwijderd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door Albert van WdJ »

gertman schreef:of zorgt een houtvergassingsinstallatie ook voor een hoge vochtigheid in je stookkamer?
of is er nog een andere reden?
Voor mij zou het om veiligheidsredenen zijn.
Tenzij je een drukloos buffersysteem gebruikt.
Of een buffer onder druk, maar dan met een drukloze warmtewisselaar.
Zodat die buffer gewoon nooit aan de kook kan raken.

Nou zijn er voor druksystemen wel voldoende veiligheid-appendages beschikbaar, maar die zijn nooit 100% foolproof te noemen.
Tenminste niet in mijn beleving.
Want bijv. een drukontlasting, die jaren dicht heeft gezeten, kan op een cruciaal moment ook wel eens vast blijven zitten.
Zulke appendages moet je periodiek testen, iets wat weinig gedaan wordt.
gertman schreef:dus de meeste mensen zetten hun houtvergasser in een bijgebouw? voor de veiligheid.
Nee, dat is niet altijd zo, maar wel vaak in een garage of schuur, welke vast aan de woning zit.
En ook niet altijd voor de veiligheid, maar ook vanwege het vuil wat stoken onherroepelijk met zich mee brengt.
En de meeste kelders hebben ook geen aparte toegang van buitenaf. Dus wordt het slepen door de woning met hout e.d.
gertman schreef:Waarom liever geen buffervaten in mijn kelder?
Nog een reden.
Buffervaten zijn meestal boven 2 meter.
Een 1000 liter buffer gaat zonder isolatie nog wel door het 'raam' van 1x1m.
Maar een 1500 liter vat is waarschijnlijk te groot.
En voor 50 kW heb je toch minstens 2500 liter buffer nodig, liefst groter.
Kun je de kelder wat dieper maken, zorg dan wel voor een stevige ondegrond.
Want een heet buffervat, dat dreigt om te kieperen... :cry:

Albert
Change, before you have to.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door account verwijderd »

Je kunt ook kiezen voor 4 kleine boilers die samen 2500 liter zijn. Die krijg je wel de kelder in en biedt in mijn optiek ook nog een bijkomend voordeel.

Als je één boiler laat voorschakelen, dan heb je sneller warm tapwater bij het stoken. Als die ene boiler dan op temperatuur is, dan komen de overige 3 boilers erbij geschakeld. Als de vergasser continu in bedrijf is, dan is voorschakelen naar mijn inziens overbodig.

Een drukloze buffer heeft ook voordelen. Je kan dan ook een vierkante buffervorm gebruiken. En ook gemakkelijker zelf een boiler construeren als het low budget moet blijven.

Gr. Michel
Verwijderd
gertman
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2010, 11:37

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door gertman »

Wanneer ik werk met meerdere kleinere buffers, hoe loopt dit dan in het werk?
Vanaf dat buffer 1 volledig is opgewarmt stroomt het warme water buffer 2 binnen?( met circulatiepomp?)
of gaat dit via warmtegeleiders?
is het mogenlijk om een goede gelaagdheid te krijgen met dit systeem?

In een drukloos systeem ontsnapt er constant waterdamp. Is dit veel?, waardoor mijn kelder erg vochtig gaat worden? of valt dit goed mee.
Of kan ik dit gemakelijk oplossen door gewoon de "uitlaat" van de damp buiten huis te laten uitkomen?

bedankt
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door Albert van WdJ »

gertman schreef:Wanneer ik werk met meerdere kleinere buffers, hoe loopt dit dan in het werk?
Vanaf dat buffer 1 volledig is opgewarmt stroomt het warme water buffer 2 binnen?( met circulatiepomp?)
of gaat dit via warmtegeleiders?
De buffers zet je in serie. De onderuitlaat van de eerste koppel je aan een boveninlaat van de tweede enz.

De laddomat of een dergelijk mixsysteem zal alleen water dat bijv. warmer is dan 65 graden C naar de buffers laten gaan. Hierdoor bouw je een mooie gelaagdheid op.
Met een losse circulatiepomp verpomp je mogelijk teveel water, waardoor je juist menging krijgt.
gertman schreef:In een drukloos systeem ontsnapt er constant waterdamp. Is dit veel?, waardoor mijn kelder erg vochtig gaat worden? of valt dit goed mee.
Of kan ik dit gemakelijk oplossen door gewoon de "uitlaat" van de damp buiten huis te laten uitkomen?
Een open expansievat zal inderdaad vocht geven in de kelder.
Maar met bijv. een 2-duimse uitlaatpijp kun je de opening ook buiten laten uitkomen.
Je moet wel de waterstand kunnen zien in het open expansievat is. Zodat je weet of er door verdamping door de tijd heen, niet te weinig water in het systeem zit.

Albert
Change, before you have to.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door account verwijderd »

Ik zou alle boilers parallel schakelen. (net als een open verdeler bij vloerverwarming).
Bij serie zijn alle boilers even warm.

Alleen de (hoofd)aanvoerleiding van boiler 2,3 & 4 voorzien van een honywell klep (2-weg, 180 euro).
Boiler 1 mag altijd meedoen. Mijn voorkeur zou zijn om voor boiler 1 een boiler met interne wisselaar te gebruiken voor tapwater. Boiler 1 mag ook een zonneboiler zijn. Boiler 2,3 & 4 gewoon als buffer uitvoeren.

Ach het kan op meerdere manieren, maar wat is nou echt de beste manier?

Gr. Michel
Verwijderd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door Albert van WdJ »

michel schreef:Ach het kan op meerdere manieren, maar wat is nou echt de beste m
Dat is inderdaad de vraag.

Het afregelen van de juiste doorstroming voor zowel vullen als onttrekken van warmte is niet eenvoudig.
Ik kies voor eenvoud en zet ze in serie.
Is het net alsof je één groot buffervat hebt.

Albert
Change, before you have to.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door account verwijderd »

Ja, als je daarvoor kiest, dan is het lekker simpel en hoef je verder niks aan te schaffen.
I agree.

Wat wel een tip zou kunnen zijn is om zowieze de leidingen van de boilers naar een centraal punt te brengen.

Als je dan later andere gedachten met je systeem hebt of een wijziging wilt doorvoeren dan kun je vrij eenvoudig een aanpassing maken.
Je zou het dan ook zo kunnen aansluiten;
Als je de leidingen centraliseert, dan kun je met een paar simpele kogelkranen alles parallel maar ook alles in serie schakelen, of gedeeltelijk, of één van de boilers uitzetten.
Je kunt alle kanten op met deze configuratie.

Eén ding, als je voor meerdere boilers kiest in serie, dan kun je dit systeem beter niet als open vat systeem bouwen ofwel drukloos. Als er dan wat gebeurd heb je een vulkanische geiser onderin de kelder, hihi.
Verwijderd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergassingsketel in kelder

Bericht door Albert van WdJ »

michel schreef:Wat wel een tip zou kunnen zijn is om zowieze de leidingen van de boilers naar een centraal punt te brengen.

Als je dan later andere gedachten met je systeem hebt of een wijziging wilt doorvoeren dan kun je vrij eenvoudig een aanpassing maken.
Je zou het dan ook zo kunnen aansluiten;
Als je de leidingen centraliseert, dan kun je met een paar simpele kogelkranen alles parallel maar ook alles in serie schakelen, of gedeeltelijk, of één van de boilers uitzetten.
Je kunt alle kanten op met deze configuratie.
Dat is inderdaad een goed punt.
De meesten die beginnen met een installatie willen meestal maar één ding: zo snel mogelijk stoken.
En dan moet je later allerlei lastige toeren uithalen om je systeem bij te werken.

Bij meerder buffers zou je ze met kogelkranen allemaal moeten kunnen afsluiten, op één buffer na. Zodat je nooit per ongeluk alles dicht kunt doen, waardoor je systeem oververhit raakt.
Of je moet de hendels van van de kogelkranen verwijderen, zodat je ze gewoon niet zomaar open of dicht kunt zetten. Of per ongeluk in een verkeerde stand komen te staan.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie