alu-pex Vs metaalbuis.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

alu-pex Vs metaalbuis.

Bericht door de_lange »

De oudere installaties werden meestal met 1"1/4 of 1" metalen buizen gemaakt terwijl de huidige installaties met alu-pex buizen gemaakt worden van 16 of 20mm.Als je dan kijkt naar verbindingen op de alu-pex wordt de diameter nog kleiner.Daar zit toch een enorm verschil in volume alleen al en in doorstromingssnelheid,debiet?
Hoe komt dat nu eigenlijk?Wat is het verschil?Ik heb me laten vertellen dat door een speciale coating(teflon???) in die alu-pex buizen 16mm de doorstroming = aan die van 1" metaal? Lijkt me sterk te zijn.
Kan me iemand even wat meer duidelijkheid geven?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: alu-pex Vs metaalbuis.

Bericht door Pigion »

De circulatie in oude cv systemen berustte vaak op natuurlijke circulatie. Dan heb je grote diameteres nodig en de ketel moet laag staan, veelal in een stookkelder. Daarna kwamen systemen met zwakke pompen, die de natuurlijke circulatie ondersteunen.
De beide bovenstaande systemen werden door de lokale verwarmingsboer geinstalleerd op traditionele wijze, veelal met geschroefde pijp en later gelast. Ze gebruikten zwarte pijp met een wanddikte van ca. 3 mm. Dus de netto binnediameter is een stuk kleiner dan de buitendiameter.
Vervolgens werd de precisiebuis met knelfittingen geintroduceerd, gemakkelijker en sneller aan te leggen. Dit systeem paste ook bij de werkwijze van waterfitters en die hebben zich toen ook ook de cv branche geworpenn. Omdat de ketelfabrikanten sterkere pompen in de ketsels gingen monteren, werden kleinere diameters mogelijk. ook de radiatoren werden kleiner omdat minder capaciteit nodig was in de huizen. We zitten nog steeds in een fase van afnemende warmtebehoefte in de vertrekken door beter bouwen/isolatie, dus kunnen de diameters nog wel iets kleiner. Door de gladde afwerking van meerlagenbuizen is er minder weerstand en kan de diameter weer iets omlaag, zonder dat het debiet te veel afneemt.
Pigion
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: alu-pex Vs metaalbuis.

Bericht door nck »

Pigion schreef:Ze gebruikten zwarte pijp met een wanddikte van ca. 3 mm. Dus de netto binnediameter is een stuk kleiner dan de buitendiameter.
Vervolgens werd de precisiebuis met knelfittingen geintroduceerd, gemakkelijker en sneller aan te leggen. Dit systeem paste ook bij de werkwijze van waterfitters en die hebben zich toen ook ook de cv branche geworpenn
Even voor de goede orde, een "ouderwetse dikwandige 1" buis heeft netto dezelfde doorlaat dan een 28 mm cv-buis.
De maatvoering heeft nl. betrekking op de binnendiameter.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: alu-pex Vs metaalbuis.

Bericht door John Doh »

de_lange schreef:Ik heb me laten vertellen dat door een speciale coating(teflon???) in die alu-pex buizen 16mm de doorstroming = aan die van 1" metaal? Lijkt me sterk te zijn.
Wat jij alu-pex buizen noemt, betreft waarschijnlijk pex-alu-pex buizen. Er is gekozen voor PEX (cross-linked-PE) omdat gewoon PE niet geschikt is voor hogere temperaturen. Het lijkt dus een drielaags buis, maar bestaat in feite uit vijf lagen, omdat er nog een lijmlaag tussen de PEX en het aluminium wordt aangebracht.

De binnenwand bestaat dus gewoon uit PEX, er zit geen teflon in of zo. PEX is wel gladder dan een standaard stalen buis en heeft daardoor iets minder hydraulische weerstand. Ik heb de exacte gegevens niet paraat, maar denk net als jij niet dat daarmee het verschil tussen 16 mm en 1" (25,4 mm) helemaal wordt overbrugd.

Drukval is echter niet het enige effect dat een rol speelt. Staal geeft geluid erg goed door. Als de stroomsnelheden te groot worden, kun je last krijgen van stromingsgeluid. Kunststof daarentegen geeft geluid veel minder goed door, het dempt stromingsgeluid. Daardoor kun je bij kunststof hogere stroomsnelheden toelaten, zonder dat dat klachten geeft ==> een dunnere leiding. Je moet dan inderdaad wel wat harder pompen.
John
Plaats reactie