zelfbouw houtoven ? (voor ganzhausheizung)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

zelfbouw houtoven ? (voor ganzhausheizung)

Bericht door bart a »

Allen,

Reeds geruime tijd verdiep ik me in het fenomeen van de grundofen, tegelkachel, finoven, bergkachel, tigchelkackel, speksteenkachel, ...

Zelf heb ik een schemaatje gemaakt van de oven zoals ik hem tot nu in gedachten heb : de verbrandings- en naverbrandingskamer zijn evident, het tegenstroomkanaal ook, maar daaraan zou ik nog een 'bell' willen toevoegen volgens het free-gas-movement-principe.

Op de verdieping komt net op die plek de badkamer te staan. Zou een tweede 'bell' daar een overkill zijn kwestie van warmtevraag aan de afvoergassen, of is dat nog steeds mogelijk ?

Enkele gegevens om in het achterhoofd te houden :
- het te bouwen huis is een passiefhuis met een maximale warmtevraag van om en bij de 1500 a 2000 watt ;
- ongeveer 500 watt naar de badkamer en de rest naar de leefruimte/eetkamer ;
- het is een 'open-plan-huis' ;

Ik zou bijgevolg zoveel mogelijk (liefst 80% of meer) van de geproduceerde energie via WTW willen opslaan in een buffervat om daarna middels vloer/wandverwarming geleidelijk terug af te geven aan de ruimte. Het systeem noemt men in het duits : ganshausheizung.

Ziedaar mijn probleem :

Is dit schema een goed vertrekpunt, en waar moet ik vooral rekening mee houden (do's én don'ts) ?

Mvg,

Bart A
Bijlagen
houtoven_schematisch.jpg
Plaats reactie