houtsnipper houtvergassings instalatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Met perslucht is dat wel mogelijk en heeft men bovendien controle op het verbrandingsproces!
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar dan moet je vermoedelijk wel zelf de kraan van de persluchttoevoer bedienen?

Nu ben ik van nature een lui mens, dus ik begin mij dan meteen af te vragen of een bepaald werk geautomatiseerd kan worden. Het vullen van de kachel / oven is erg lastig te automatiseren als je verschillende vormen van brandstof hebt, dus ik vrees dat dit vooralsnog met de hand zal moeten (maar dan het liefst zo weinig mogelijk, dus v??l in ??n keer).

Voor het verbrandingsproces zijn er twee luchtstromen. De secundaire verbrandingslucht zou je kunnen be?nvloeden door het toerental van de rookgasventilator (ik ga even uit van een finoven die heel ver uitkoelt). Voor de primaire verbrandingslucht zou je ook een ventilator kunnen gebruiken, of zelfs een compressor, afhankelijk van de weerstand van de brandstof. Maar waar ga je die stromen dan op regelen?

Ik kan mij voorstellen dat je de temperatuur in de stookruimte op een bepaalde waarde wilt houden, bijvoorbeeld 1100?C. Je wilt ook niet teveel lucht inblazen, want teveel luchtovermaat is slecht voor het rendement (dure houtvergassingsketels gebruiken daar een lambdasonde voor). En je wilt een (lichte) onderdruk in de stookruimte handhaven. Zou het mogelijk zijn om de rookgasventilator te sturen op onderdruk in de verbrandingsruimte en de primaire luchttoevoer op de verbrandingstemperatuur?

John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar dan moet je vermoedelijk wel zelf de kraan van de persluchttoevoer bedienen?
Dat kraantje heeft dezelfde functie als de bedieningsknop van een gaspit en dient voor het regelen van de hoeveelheid gas.
John Doh schreef:Nu ben ik van nature een lui mens, dus ik begin mij dan meteen af te vragen of een bepaald werk geautomatiseerd kan worden. Het vullen van de kachel / oven is erg lastig te automatiseren als je verschillende vormen van brandstof hebt, dus ik vrees dat dit vooralsnog met de hand zal moeten (maar dan het liefst zo weinig mogelijk, dus v??l in ??n keer).
E?n stookbeurt per dag met 1 lading hout van ongeveer 20 kg (voor een gemiddeld grote finoven van ongeveer 3000 kg) vind ik niet zo lastig. Bovendien wordt het stoken van een finoven door de meeste mensen ervaren als heel prettig. Indien gewenst kan de finoven zwaarder uitgevoerd worden, zodat steeds minder stookbeurten nodig zijn: ??ns in de week of zelfs ??ns in de maand of nog minder vaak 8)
John Doh schreef:Voor het verbrandingsproces zijn er twee luchtstromen. De secundaire verbrandingslucht zou je kunnen be?nvloeden door het toerental van de rookgasventilator (ik ga even uit van een finoven die heel ver uitkoelt). Voor de primaire verbrandingslucht zou je ook een ventilator kunnen gebruiken, of zelfs een compressor, afhankelijk van de weerstand van de brandstof. Maar waar ga je die stromen dan op regelen? Ik kan mij voorstellen dat je de temperatuur in de stookruimte op een bepaalde waarde wilt houden, bijvoorbeeld 1100?C. Je wilt ook niet teveel lucht inblazen, want teveel luchtovermaat is slecht voor het rendement (dure houtvergassingsketels gebruiken daar een lambdasonde voor). En je wilt een (lichte) onderdruk in de stookruimte handhaven. Zou het mogelijk zijn om de rookgasventilator te sturen op onderdruk in de verbrandingsruimte en de primaire luchttoevoer op de verbrandingstemperatuur?


De temperatuur in de verbrandingsruimte(s) is niet van primair belang, zolang maar in de buurt van 1200 graden of zo gebleven wordt. Dit voor de volledige verbranding van een aantal stoffen. Dat haalt men in een goede finoven vanzelf, zelfs met een grote overmaat aan lucht. In tegenstelling tot wat de meeste mensen geloven, is teveel luchtovermaat niet slecht voor het rendement. Tenminste, wanneer men alle beschikbare warmte uit de rookgassen haalt. Ik heb ook al aan een lambdasonde gedacht, maar voor een gewone finoven, waarvan " slechts" maximale warmteopbrengst gewenst wordt, lijkt me dat niet noodzakelijk. Lamdasondes zijn interessant voor toepassingen, waarbij om ??n of andere reden, maximale temperaturen noodzakelijk zijn.

Het regelen van de hoeveelheid "houtgas" en het mengen met ideale hoeveelheden verbrandingslucht is niet zo'n eenvoudige opdracht, zeker niet als de oplossing ook eenvoudig moet zijn.

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Ik zie dat Dirk het heeft over ZAAGSEL en ik over SCHAAFSEL. (houtkrullen)

Ik wil gewoon zeggen dat er wel een groot verschil is in het stoken van deze 2.

Ik heb een houtkachel in mijn werkplaats staan (ben meubelmaker/meubelrestaurateur) en ik stook nooit ZAAGSEL!!!
Vind zaagsel te gevaarlijk.
Heb hiermee ooit een kleine ontploffing gehad en de pijp vloog eraf :D
Dus al wat ik wil zeggen als mijn zaagsel gebruikt goed oppassen, bij schaafsel en houtsnippers zal het geen probleem zijn!
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

walter vaes schreef:...Ik heb een houtkachel in mijn werkplaats staan (ben meubelmaker/meubelrestaurateur) en ik stook nooit ZAAGSEL!!!
Vind zaagsel te gevaarlijk. Heb hiermee ooit een kleine ontploffing gehad...
Walter, dat is een waarschuwing op zijn plaats.

Dit soort ontploffingen gebeurt soms ook in klassieke tegelkachels en is te wijten aan een opstapeling van brandbare gassen, die dan plots ergens lucht vinden en een lichte explosie veroorzaken.

Wanneer men een schep of scheppen zaagsel in een gewone houtkachel op brandend hout of gloeiende houtskool gooit, vergast al dit zaagsel bijna onmiddelijk. Meestal geeft dit alleen veel (brandbare) rookontwikkeling, maar in een hete kachel is de kans op een steekvlam of lichte explosie zeer re?el!

Wanneer men echter zaagsel omgekeerd gaat verbranden, is er niet het minste gevaar, omdat dan zeer gecontroleerd, weinig zaagsel verbrandt, van boven naar beneden.

Dirk
Plaats reactie