Hout CV (prity) wordt niet goed warm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

anders
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2012, 21:12

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door anders »

blob blob psssssst
ik had er maar een klein vuurtje in anders had i nu wel bolle wangen

er is wel wat vreemds met dat mengventiel
volgens hun helpdesk vanaf
de mix kant het hete water erin en dan van de warm aansluiting terug
naar de kachel en dan koud via cv of radiator terug naar de kachel

ik zal het dit weekend omdraaien hoop dat het dan werkt
nu komt het hete water niet naar de radiator toe
anders
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2012, 21:12

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door anders »

ik zit er nu lekker warm bij
het omdraaien van de mengklep had wel effect
alles werkt nu goed alleen de radiator die er aan zit kan niet genoeg hitte kwijt
dus tot ik een opslagvat heb even rustig stoken
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Hoe een thermomixventiel aansluiten??

Bericht door eelcovanheerde »

Misschien kan ik wel zoeken, maar niet vinden. Ik krijg eerdaags mijn mixventiel binnen. Maar hoe moet ik deze aansluiten. Uit deze draad haal ik dat de de bovenste leiding van de kachel waar het opgewarmde water uitkomt op de mixkant van het ventiel wordt aangesloten. De warme kant sluit ik dan op de invoer (koude kant) van de kachel aan. De koude kant is dan gericht naar de radiatoren. Heb ik dit goed gesnopen? Intuitief (maar ik zit inde IT) zou ik de mix kant op de ingang van de kachel zetten. Wie helpt me mijn inzicht te vergroeten?
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door bonkelaar »

Hallo Eelco,

Wat voor ventiel is het geworden? Er zal toch hoop ik een aansluitschema bij zijn.

Voor zover ik het uit mijn hoofd nog weet is het bij de Heimeier zo dat er pijlen op staan en Letters.
Je kunt door blazen op de ingang bekijken welke doorgang in koude toestand open is. Dit is bij Heimeier de doorgang B-AB.
De B-AB vormt dan in het schema een rondgaand opwarmcircuit samen met kachel en pomp.
Doorgang A voert het retourwater van de CV naar het mengventiel.

Zodra het water warmer wordt dan je op de thermostaatknop hebt ingesteld dan gaat het ventiel de doorgang A voorzichtig openen waardoor een deel koeler water wordt bijgemengd en de temperatuur weer op de vooraf ingestelde waarde komt. Dit koelere water gaat van A naar AB en wordt bijgemengd met het hete water uit B.
Het warme water dat je nu over hebt gaat het verwarmingscircuit in, daar verwarm je mee.

Dit is de gehele werkingswijze van een mengventiel.Of de thermostaat nu in het ventielblok zit of met een afstandvoeler, de werking is vergelijkbaar.

Kost vaak even tijd om het op je in te laten werken.

groet Jos.
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door eelcovanheerde »

Tadah, het is geworden:
Pentec Mix-T Solar met serienummer 1351-0-52-01
Is erg goedkoop 28 euro, kun je je geen buil aan vallen. Ben er niet van overtuigd dat het gaat werken, maar we gaan het zien.

Hm, blazen. Logisch maar ik weet niet of ik het bedacht had...... Betekent wel dat je dan nog steeds twee kanten op kunt blazen. Maar inderdaad eerst maar eens kijken of er pijlen te vinden zijn op de gebruiksaanwijzing.

Meters, 22 mm en een overdrukventiel 92 graden besteld en een automatische vuller. Levertijd is echter van de pentec knudde, geduldig wachten maar.

Wordt vervolgd

Eelco van Heerde
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door bonkelaar »

eelcovanheerde schreef:Tadah, het is geworden:
Pentec Mix-T Solar met serienummer 1351-0-52-01
Is erg goedkoop 28 euro, kun je je geen buil aan vallen. Ben er niet van overtuigd dat het gaat werken, maar we gaan het zien.

Hm, blazen. Logisch maar ik weet niet of ik het bedacht had...... Betekent wel dat je dan nog steeds twee kanten op kunt blazen. Maar inderdaad eerst maar eens kijken of er pijlen te vinden zijn op de gebruiksaanwijzing.

Meters, 22 mm en een overdrukventiel 92 graden besteld en een automatische vuller. Levertijd is echter van de pentec knudde, geduldig wachten maar.

Wordt vervolgd

Eelco van Heerde
Heb je vooraf technische documentatie kunnen bekijken en het doel waarvoor het ventiel gemaakt is na kunnen gaan?
Uit de technische documentatie kun je feilloos nagaan wat de mogelijkheden zijn met het ventiel.

Vermoed dat dit ook een ventiel is dat koud water bijmengt bij het warme water dat uit een zonneboiler komt om te voorkomen dat men zich verbrandt aan 80 graden warm water.
Onder mijn zonneboiler heb ik ook een DUCO ventiel en dat werkt prima voor het doel waarvoor het is ontworpen.

De diameter van 22 mm geeft een beetje vertrouwen wat doorstroomsnelheid betreft maar het komt nogal eens voor dat een klein ventieltje van grote aansluitingen wordt voorzien om welke reden dan ook.

Ben er niet gerust op, goeie bewezen spullen kosten nu eenmaal.
Ben wel benieuwd of het doet wat je er van verwacht.

groet Jos.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door holtere »

Eelco

Heb je dit draadje meegekregen?
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3193

Grz,
Holtere
wessieco
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2010, 22:34

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door wessieco »

Hallo Cavellier,


Ik lees zo even de antwoorden hier, en intussen kan ik me aansluiten bij de verkooptechniek van Meneer Prity uit Drachten, snelle handel, slechte service, maar met zn alleen op dit forum komen we er wel.

Ik kan me heel goed vinden in het antwoord van Albert,
het is een kwestie van je leiding kortsluiten door gebruik te maken van een thermomix, hierdoor zorg je dan in een klein circuit het water beter zal worden opgewarmd voordat het aan je "grote"' systeem zal worden afgegeven. Hiermee voorkom je dat je telkens "koud"' water via de retour je kachel in laat lopen, wat afkoeling van de kachel, en dus vorming van creosoot zal opleveren. Bij het toepassen van deze optie zal het water in je systeem stukken warmer worden, en sneller warm worden. en rustiger je systeem opwarmen.

tot slot, let goed op de afstelling van de kranen, want zet je de radiator bij je kachel helemaal open, dan zal hij de kortste route kiezen, en dus alleen die radiator opwarmen.


René
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door Franq77 »

Heb zelf ook een Prity wd29 en ben heel tevreden (http://droomplek.blogspot.nl/2015/02/ho ... et-de.html). Bij mij heeft de installateur ook een dergelijk kortsluit circuit gemaakt, echter met een vaste klep die pas bij 60 graden open gaat. Het valt me op dat wanneer de kachel rustig een groot blok hout aan het verbranden is, de thermometer op 58 staat en daarom de klep dicht blijft. Ik moet er dan steeds wat hulp hout bij gooien om het net even wat heter te krijgen zodat de klep opent.

Iemand enig idee wat de gedachte bij precies 60 graden is, mijn installateur beroept zich er op dat het zo hoort ? Ik zie hier in de discussie ook instellingen tussen 55 en 65 graden voorbij komen, en vraag mij af of ik er niet beter een instelbare klep tussen kan zetten?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door kockie »

Als je warm water wilt produceren zul je gewoon wat harder moeten stoken. Er moet natuurlijk wel vermogen komen. Bij mijn vergasser gaat de klep pas bij 75 graden open en die verwarmt prima!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door JantjeV8 »

Bij een watermanteltemperatuur lager dan 60grC ga je creosootvorming krijgen. Het vuur wordt dan niet heet genoeg. Vandaar het advies om boven de 65grC te blijven. Hoe hoger hoe beter.
Plaats reactie