Werking van een CV HR-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gotty
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty » 30 jan 2010, 19:58

John Doh schreef:
Gotty schreef:Dus als ik de maximale keteltemperatuur instel op 40º C en wil in de woonkamer zogenaamd naar 25º C dan staat de ketel continu op 40º C te pruttelen, dus daarom denk ik dat deze dán niet moduleert.
Ik zou uit dit verhaal eerder de tegenovergestelde conclusie trekken. Het "continu op 40ºC pruttelen" lijkt juist op moduleren. Het ketelvermogen wordt terug geregeld tot precies die waarde die nodig is om 40ºC te handhaven.
Ik heb Vrijdag met Intergas gebeld en een man wist mij te vertellen dat een HR-ketel inderdaad altijd condenseert ook als de gewenste temperatuur niet bereikt is en de ketel op de hoogste temperatuur brandt. Toen realiseerde ik mij dat ik met moduleren vaak condenseren bedoelde. Want waar het mij al die tijd vooral om ging was dat ik wou dat die ketel ging condenseren omdat het rendement anders te laag is, maar dat doet mijn ketel dus wel.
Gotty schreef:
ecogoeikoop schreef:...
Hier ben wel blij mee Afbeelding, kan ik ook eens mee aan het werk gaan. Is het alleen niet zo dat 2 pompen in 1 circuit een even hoog toerental moeten hebben? Omdat ze anders tegen elkaar kapot lopen? (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)

Of zit er bij de pomp ook nog een bypass?
Dit heb ik even nagevraagd aan die cv monteur, en ze kunnen afhankelijk van de warmtevraag een variërend toerental hebben, en een pomp heeft geen eigen bypass.
Paide schreef:...
Met die ltv ben ik aan het denken geweest en ga Maandag eens bellen met de mensen van http://www.senternovem.nl/ltv/ om te vragen wat het cv-vermogen is van deze ketel, of dit een HR is en of deze moduleerd en condenseert en als dat allemaal hetzelfde is als bij mij dan vraag ik wat het voordeel is van dit ding. Er zit ook nog subsidie op. Maar misschien kan 1 van jullie mij dat wel vertellen...
Groeten Gotty.

Gotty
Contacteer:

Bericht door Gotty » 30 jan 2010, 20:14

Die CV-monteur vertelde mij ook nog dat ik het CV-vermogen omlaag kan zetten wat voldoende is voor de vloerverwarming dat wil ik nog proberen en een tijdklok plaatsen zodat de ketel s'middags 13:00 aanspringt ofzo. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp. Ik zal aan het einde nog eens van me laten horen.

Groeten Gotty.
Groeten Gotty.

ingmar89

Bericht door ingmar89 » 30 jan 2010, 21:20

Ik heb Vrijdag met Intergas gebeld en een man wist mij te vertellen dat een HR-ketel inderdaad altijd condenseert ook als de gewenste temperatuur niet bereikt is en de ketel op de hoogste temperatuur brandt.
Dan hebben ze tegen je gelogen, want bij 90-70 is er geen enkele ketel die condenseert.
Je retourtemperatuur moet onder de 55 graden liggen.
Maar hier geld gewoon hoe lager hoe beter.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 02 feb 2010, 01:09

Beste Gotty,

Hele rare draad, dit.

Je geeft al toe dat je condenseren en moduleren door elkaar gehaalt hebt.

Het is hartstikke leuk om via internet autodidact te worden, maar hier gaat het nodige mis, en is er haast geen kop aan het verhaal te krijgen.

Wat ik er van begrijp is dat je een Spartaanse levenswijze bedrijft, met wat computernerd- achtige trekjes. En daarbij zo min mogelijk energie wil gebruiken. Dat is dan wel weer eco- logisch!

Ik dacht eerst dat je een troll was, gek dat er nog mensen op ingingen. Het is namelijk heel vreemd om alleen een badkamer op 24 graden te houden met een ketel van 24 kW, en dan ook nog 24 uur per dag ook. Een watertemperatuur van 50 graden bij een VV lijkt me trouwens ook aardig mesjogge.

Die vraagstelling komt zeer, zeer sporadisch voor. Ergens, vanuit jouw beleving, weer wel begrijpelijk, want de computerkamer blijft wel behagelijker door de daar opgestelde apparatuur.

Wat je kunt doen;
Veilige elektrische kachel op de badkamer laten instaleren.
Of een electrische vloerverwarming over de bestaande laten plaatsen.

Dit zal qua gebruik het goedkoopste zijn.

Anders met de bestaande installatie weersafhankelijk gaan regelen (WAR), met de badkamer als referentieruimte. Krijg je dan toch is visite, dan hoef je alleen maar de kranen in die ruimtes (woonkamer)open te draaien, en dan bibberen de gasten toch niet weg.

Je experiment met de draadloze thermostaat geeft het gebrek aan kennis en inzicht in de Cv- en regeltechniek. De kamerthermostaat zal van het aan/uit principe zijn, en dat combineerd niet met het opentherm protocol van de draadloze.

Affijn, stel je vraag gewoon is opnieuw met wat je nu wijzer bent. Vermeld vooral wat je hebt (ketel, vermogen, tapwater, radiatorensysteem, vv merk type capaciteit leidingdiameter en lengte).

En wat je behoeftes zijn, wellicht met een kleine uitleg van het waarom. Want anders krijg je een overkill aan oplossingen waar je eigenlijk niets aan hebt.

Zo als je het nu regelt is zeker niet zuinig.

Groet, Cp
Verwijderd.

Gotty
Contacteer:

Bericht door Gotty » 08 feb 2010, 22:26

Hey mensen,

Sorry dat ik zo laat reageer maar ik heb de tijd genomen om het informatieve gesprek met die cv-monteur in me op te nemen en zo zijn mij in de afgelopen 1½ week een aantal kwartjes gevallen… Hoop ik. In een van mijn vorige berichten gaf ik al aan dat ik het woord condenseren heb geleerd dus dat praat in ieder geval al een stuk makkelijker.

Dit wil ik met jullie delen in de vorm van een zinsopbouw waarmee ik veronderstel dat het waar is wat ik typ. Dus alsof ik het aan een ander uitleg zeg maar. Dit omdat ik in mijn enthousiasme een complete theorie heb bedacht (gebaseerd op (aan elkaar geknoopte) informatie uit de verschillende bronnen) die misschien klopt. Het is dus mijn vraag of het onderstaande waar is.
Het condenseren van een ketel is gewoon een natuurkundig proces wat zonder techniek plaats kan vinden, daarom heeft het geen zin om de ketel in te stellen met het streven deze te laten condenseren, (dat stelde die cv-monteur nog voor: ketel op 60º C zetten en dan de radiatorthermostaat van de vloerverwarming op 40º C zetten en dan beveiligen met een bypas en de ketel uit- of aan-schakelen door een aanlegthermostaat) want je stopt er altijd meer in als dat er uit gaat. Wel is het natuurlijk handig om de ketel in te stellen op 60º C als je weet dat de uiteindelijke temperatuur toch onder de 60º C ligt omdat de ketel bij 60º C het best condenseert.

Het cv-vermogen moet afgestemd worden op het aantal liters water wat de ketel rondpompt, maar aanvankelijk weet je dat niet maar daar is denk ik een trucje voor. Allereerst kan je de aanvoertemperatuur gewoon instellen op een temperatuur die de ketel uiteindelijk niet hoeft aan te houden waardoor deze vanzelf gaat moduleren, dus naar een lagere temperatuur toe gaat. Na een bepaalde bedrijfsduur zal de ketel afslaan, dat betekent dat je het cv-vermogen lager moet instellen. Plots zal de ketel weer aanslaan, maar deze keer duurt het langer voordat de ketel afslaat doordat het cv-vermogen lager is ingesteld. En op deze manier kan ik naar een balans zoeken waarbij de ketel zal blijven branden op 1 temperatuur wat resulteert in minder startcycli en de levensduur van de ketel bevordert. Het op dat moment ingestelde cv-vermogen is het werkelijke cv-vermogen voor dat aantal radiatoren inclusief de verliezen in de leiding.

Verder hoorde ik hier over een WeersAfhankelijke Regeling (WAR) Deze stelt automatisch de maximale aanvoertemperatuur bij, hierdoor stook je met een aanvoertemperatuur wat ook je uiteindelijke aanvoertemperatuur is wanneer de gewenste temperatuur is bereikt en stook je dus nooit te hard (hoewel ik serieus even niet snap waarom je niet op minstens 60º C zou gaan stoken omdat het rendement dan het hoogst is) Hoe kouder het buiten wordt, hoe hoger de aanvoertemperatuur wordt. Dit systeem is zeer efficiënt maar niet comfortabel, omdat het relatief lang duurt voordat de ruimtes op temperatuur zijn.

Ik zou echter nog niet weten wat ik zou hebben aan een WAR, want wanneer het cv-vermogen van de ketel juist is ingesteld en ik de maximale aanvoertemperatuur hoog genoeg instel moduleert de ketel vanzelf terug en blijft deze constant hierop steken, tenzij het buiten kouder wordt, dan wordt de aanvoertemperatuur hoger.

Edit: Behalve dat je een fout kunt signaleren in het systeem want als de aanvoertemperatuur afwijkt van een eerder gemonitorede (monitoring: in de gaten houden) aanvoertemperatuur staat er een radiator te veel of te weinig open of is het cv-vermogen niet goed ingesteld.
Mijn vraag is dus wat van dit bovenstaande waar is en wat niet.

En als dit allemaal waar is dat wil ik eigenlijk gewoon naar het geschikte cv-vermogen zoeken voor mijn vloerverwarming + een tijdklok tussen de cv en de wandcontactdoos zetten en dat de ketel gewoon zo laat mogelijk gaat branden op 50º C Hoe dichter deze bij de 60º C zit des te meer deze condenseert hoe minder geld het kost? In de 3de alinea veronderstel ik dat het geen zin heeft om op 60º C te stoken om maar te kunnen condenseren, maar in dit geval is het wél zo dat ik zo laat mogelijk begin met stoken en dan is het denk ik wél weer zuiniger. Dus zo ga ik van een thermostaat die niet bestaat naar een hele simpele oplossing :mrgreen: . Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Bijna vergeten: Het lijkt misschien net alsof ik nu met de eer wil strijken, maar ik weet dat het jullie ideeën waren, vooral dat van die WAR. Dus alle credits gaan naar jullie. Maar bij mij vallen de kwartjes altijd aan de late kant en zodoende kom ik nu in een keer met dit verhaal aan wat misschien wat weg heeft van interessant doen.

Met vriendelijke groeten, Gotty.
Groeten Gotty.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 09 feb 2010, 00:00

Beste Gotty,

Geef nu eens wat minder gas, hele lap tekst. Maar totaal zinloos als het inderdaad alleen maar gaat om alleen jouw badkamer op temperatuur te houden.

Stel je vragen nu eerst is per maximaal een (1) per regel.

Je drijft onbegrijpelijk af met zo een verhaal. Ik ga niet eens proberen zulks een giga- opeenstapeling van aannames te verduidelijken.

Dus stapje voor stapje; vraag 1, vraag 2 enz.

En daarna misschien over de samenhang van alle deelvragen.

Heb je mjn vorige bijdrage nu echt eens rustig doorgelezen? Ik denk het niet.

Lezen en herlezen, en even de euforie van het gesprek met de monteur laten varen, en oude vragen eerst beantwoorden.

Groet, CP
Verwijderd.

Gotty
Contacteer:

Bericht door Gotty » 11 feb 2010, 20:18

Beste Cp,

Ik had je bericht destijds wel gelezen, maar ik was nog druk aan het na-malen over dat gesprek met die cv-monteur. Toen ik het bericht van 08 Februari neerzette kon ik geen rust vinden jou bericht te lezen, ik zal nu wat minder gas geven.

Even over het afdwalen, ik denk dat het lijkt alsof ik afdwaal. Het klopt wel dat het mij in de kern erom gaat dat ik de vloerverwarming s'avonds lekker warm heb, maar door lezen, (en ik weet al niet eens meer waar ik wat heb gelezen) ben ik erachter gekomen dat ik waarschijnlijk in het algemeen ook veel zuiniger kan stoken, dus wil ik graag de werking van een verwarmingssysteem helder hebben zodat ik mijn eigen ideeen erop los kan laten.

Ik zal de vragen wat meer stapje voor stapje stellen, hoewel ik het overneem van mijn bericht van 08 Februari en er een vraag van maak...

in het eerste bericht is trouwens het plaatje te vinden van de huidige situatie.

Klopt het dat condenseren een natuurkundig proces is enkel afhankelijk van de temperaturen waarbij geen veiligheden of sensoren in de ketel aan te pas komen? Ik ben hier wel nieuwsgierig naar want als dat zo is dan is het condenseren volgens mij maar een bijzaak en moet je niet 60º C gaan stoken om maar te kunnen condenseren. Dit zit ik mij maar zo even af te vragen.

Die cv-monteur had het erover dat ik voor de vloerverwarming (alle radiatoren dicht) die ketel kon laten stoken op 80º C (die 60º C was een vergissing), een bypass onder de ketel laten maken, vloerverwarmingsthermostaat op 45º C zetten, en de ketel continu laten stromen, als dan de vloerverwarming 45º C werd zei die kan de bypass het overnemen, zodat de ketel niet kapot gaat. Maar is dit niet enorm inefficiënt? Want de ketel blijft dan wel het langste schoon van binnen vanwege het feit dat deze haast niet condenseert, maar continu 80º C!...

Bedankt voor je hulp, groeten Gotty.
Groeten Gotty.

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 11 feb 2010, 20:51

Voor optimale condensatie moet je retour-temperatuur zo laag mogelijk zijn en dus zeker geen 80 graden! Ik vind 45 graden voor je vloerverwarming overigens wel erg warm.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Gotty
Contacteer:

Bericht door Gotty » 11 feb 2010, 21:29

kockie schreef:Voor optimale condensatie moet je retour-temperatuur zo laag mogelijk zijn en dus zeker geen 80 graden! Ik vind 45 graden voor je vloerverwarming overigens wel erg warm.
Hoi kockie,

Dat is inderdaad ook nog eens waar, dus ik bedank jou ook voor je bijdrage. Ik heb nu eindelijk wat fatsoenlijke temperatuurmeters gevonden (ik wou namelijk een gewone simpele, zonder batterijen) en ik kan zeggen dat 45º C aanvoertemperatuur resulteert in 22º C in de doucheruimte. De Tegelzetter heeft wel warmtegeleidende vloeistof door het cement gedaan, ik heb mijn appartement namelijk nieuw gekocht, en de douche was casco opgeleverd, zodoende weet ik dat zeker.

Edit: Ik wacht nog even met mijn volgende punt tot dat Cp en misschien anderen hebben gereageerd.
Groeten Gotty.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 11 feb 2010, 23:47

Gotty schreef:Beste Cp,

Ik had je bericht destijds wel gelezen, maar ik was nog druk aan het na-malen over dat gesprek met die cv-monteur. Toen ik het bericht van 08 Februari neerzette kon ik geen rust vinden jou bericht te lezen, ik zal nu wat minder gas geven.
Beste Gotty, dat is nu prima gelukt! We kunnen nu bij het begin beginnen.
Gotty schreef:Even over het afdwalen, ik denk dat het lijkt alsof ik afdwaal. Het klopt wel dat het mij in de kern erom gaat dat ik de vloerverwarming s'avonds lekker warm heb, maar door lezen, (en ik weet al niet eens meer waar ik wat heb gelezen) ben ik erachter gekomen dat ik waarschijnlijk in het algemeen ook veel zuiniger kan stoken, dus wil ik graag de werking van een verwarmingssysteem helder hebben zodat ik mijn eigen ideeen erop los kan laten.
Vraag van mij: Is het alleen maar voor ’s avonds de bedoeling dat alleen de badkamer warm is?
Gotty schreef:Ik zal de vragen wat meer stapje voor stapje stellen, hoewel ik het overneem van mijn bericht van 08 Februari en er een vraag van maak...
Goed plan!
Gotty schreef:in het eerste bericht is trouwens het plaatje te vinden van de huidige situatie.
Alleen je tweede link werkt niet meer, maar dat is niet meer van belang.
Gotty schreef:Klopt het dat condenseren een natuurkundig proces is enkel afhankelijk van de temperaturen waarbij geen veiligheden of sensoren in de ketel aan te pas komen?

Condenseren is het neerslaan van een gas/dampvorm naar een vloeistof. Dit proces gebeurt door het gas of damp af te laten koelen (dus er komt warmte bij vrij) tot onder het condensatiepunt. Niet alleen als je zelf tegen een stuk kouder glas ademt, maar dus ook in een HR ketel. Hoeveel er condenseert hangt af van hoeveel water er in dampvorm in die lucht zit, en hoe ‘koud’ het oppervlak is.
Bij de verbrandingsgassen van aardgas begint dit spelletje ergens tussen de 45 en 50 graden.
Daarom is het slim om te zorgen dat je retourwatertemperatuur niet hoger dan die waardes komt.
Gotty schreef:Ik ben hier wel nieuwsgierig naar want als dat zo is dan is het condenseren volgens mij maar een bijzaak en moet je niet 60º C gaan stoken om maar te kunnen condenseren. Dit zit ik mij maar zo even af te vragen.
Begrijpelijk dat je het je afvraagt. Met het vorige antwoord heb je misschien al in het snotje, dat hoe lager je CV watertemperatuur is, hoe meer er uit de rookgassen te condenseren valt!
Gotty schreef:Die cv-monteur had het erover dat ik voor de vloerverwarming (alle radiatoren dicht) die ketel kon laten stoken op 80º C (die 60º C was een vergissing), een bypass onder de ketel laten maken, vloerverwarmingsthermostaat op 45º C zetten, en de ketel continu laten stromen, als dan de vloerverwarming 45º C werd zei die kan de bypass het overnemen, zodat de ketel niet kapot gaat. Maar is dit niet enorm inefficiënt?
Helemaal goed! Het zal absoluut werken, maar van zuinig stoken is geen sprake meer. En condenseren ook niet. Door die by- pass zal je ketel meestentijds retourwater krijgen van een temperatuur (te hoog) waarbij er geen condensatie optreed.
Gotty schreef:Want de ketel blijft dan wel het langste schoon van binnen vanwege het feit dat deze haast niet condenseert, maar continu 80º C!..
.
Dat is een beetje onzin verhaal, maar ik denk dat die monteur ook zo snel niet wist wat ie met jouw verhaal moest. De meeste vuiligheid komt alleen maar van de verbrandingslucht, en die heb je altijd nodig.

Bij een aluminium warmtewisselaar maakt het iets uit omdat het water uit het verbrande aardgas en zuurstof, licht zuur is. En idd, als je ketel niet condenseert, wordt dat aluminium ook niet aangetast.

Eigenlijk maak je dan van een goede HR ketel weer een ouderwetse gasverspiller!
Gotty schreef:Bedankt voor je hulp, groeten Gotty.
Heel graag gedaan, op naar de volgende vragen!

Groet, Cp
Verwijderd.

Gotty
Contacteer:

Bericht door Gotty » 12 feb 2010, 17:51

Chicken Power schreef: Vraag van mij: Is het alleen maar voor ’s avonds de bedoeling dat alleen de badkamer warm is?
Het is de bedoeling dat de vloerverwarming alleen warm is tijdens het douchen, echter vraagt dit natuurlijk een opwarmtijd. Deze wil ik dan ook automatisch laten schakelen, maar dat komt later, nu eerst de werking.
Chicken Power schreef:Alleen je tweede link werkt niet meer, maar dat is niet meer van belang.
Dat is inderdaad niet meer van belang, omdat ik er weinig kennis van heb/had wou ik iets wat totaal nergens op slaat dus ik heb het plaatje maar weggehaald om verwarrin te voorkomen.
Chicken Power schreef:Condenseren is het neerslaan van een gas/dampvorm naar een vloeistof.
Helemaal duidelijk, alleen het gas slaat dus letterlijk neer tegen de wisselaar?
Chicken Power schreef: Begrijpelijk dat je het je afvraagt. Met het vorige antwoord heb je misschien al in het snotje, dat hoe lager je CV watertemperatuur is, hoe meer er uit de rookgassen te condenseren valt!
Oke, dan is me dat bij deze duidelijk, dat het alleen afhankelijk is van de watertemperatuur (hoewel ik dat wist) en niet afhankelijk is van sensoren of veiligheden of iets dergelijks. En is condenseren daarom waarschijnlijk slechts een kleine kostenbesparing waar je niet verder over moet nadenken? Dus niet stoken op bijvoorbeeld 60º C omdat het zuiniger zou zou zijn, volgens verdien je met condenseren de energie die je erin stopt niet meer terug of wel?
Chicken Power schreef:Helemaal goed! Het zal absoluut werken, maar van zuinig stoken is geen sprake meer. En condenseren ook niet. Door die by- pass zal je ketel meestentijds retourwater krijgen van een temperatuur (te hoog) waarbij er geen condensatie optreed.

Dat is een beetje onzin verhaal, maar ik denk dat die monteur ook zo snel niet wist wat ie met jouw verhaal moest. De meeste vuiligheid komt alleen maar van de verbrandingslucht, en die heb je altijd nodig.
:D .

Vanavond zet ik er weer nieuwe vragen neer Afbeelding .
Een moderator wijzigde dit bericht:
quote's aangepast zodat ze wel werken.
[code][quote="naam van de originele poster"]hier staat de quote[/quote][/code]
"" en / zijn van belang!
Groeten Gotty.

Gotty
Contacteer:

Bericht door Gotty » 12 feb 2010, 21:58

Mod schreef:
Een moderator wijzigde dit bericht:
quote's aangepast zodat ze wel werken.
[code][quote="naam van de originele poster"]hier staat de quote
[/code]
"" en / zijn van belang![/modedit][/quote]

Bedankt Mod Afbeelding.
Laatst gewijzigd door Gotty op 12 feb 2010, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.

Gotty
Contacteer:

Bericht door Gotty » 12 feb 2010, 22:09

Ik had dus al een hele theorie bedacht over het verband tussen cv-vermogen en modulatie, en ondertussen ben ik ook hiermee aan aan het uitproberen in de woonkamer, maar het werkt misschien niet zoals ik dacht. Omdat ik het anders ook niet weet en toch ergens moet beginnen wil ik hier de volgende vraag stellen:

Is het zo dat je het cv-vermogen moet afstellen op het aantal liters water wat je rondpompt?

En dat het aantal liters niet is te achterhalen zonder gebruik van formule's en dergelijke?

Groeten Gotty.
Groeten Gotty.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 13 feb 2010, 14:37

Hallo Gotty,
Gotty schreef:Het is de bedoeling dat de vloerverwarming alleen warm is tijdens het douchen, echter vraagt dit natuurlijk een opwarmtijd. Deze wil ik dan ook automatisch laten schakelen, maar dat komt later, nu eerst de werking.
Dat is helder.
Gotty schreef:Helemaal duidelijk, alleen het gas slaat dus letterlijk neer tegen de wisselaar?
De verbrandingsgassen strijken langs de warmtewisselaar. Daardoor worden ze afgekoeld. Alleen de waterfractie kan bij die temperaturen condenseren (en dus warmte afgeven). De overige componenten (CO2, N2, NoX enz.) koelen alleen maar af en gaan als verbrandingsgas je schoorsteen in.
Gotty schreef:Oke, dan is me dat bij deze duidelijk, dat het alleen afhankelijk is van de watertemperatuur (hoewel ik dat wist) en niet afhankelijk is van sensoren of veiligheden of iets dergelijks.
Precies, het is gewoon een natuurkundig fenomeen.
Gotty schreef:En is condenseren daarom waarschijnlijk slechts een kleine kostenbesparing waar je niet verder over moet nadenken? Dus niet stoken op bijvoorbeeld 60º C omdat het zuiniger zou zou zijn, volgens verdien je met condenseren de energie die je erin stopt niet meer terug of wel?

Dat is mis! Hoe heet je moet stoken, hangt af van de dimensionering van je installatie en de buitentemperatuur. Laat de gedachte varen dat je tot een X temperatuur moet stoken om te kunnen condenseren. Hoe lager hoe beter, zowel aanvoer als retour.
Gotty schreef:Ik had dus al een hele theorie bedacht over het verband tussen cv-vermogen en modulatie, en ondertussen ben ik ook hiermee aan aan het uitproberen in de woonkamer, maar het werkt misschien niet zoals ik dacht.
Laat alle theorieën die je hebt gewoon varen, tot je het begrip hebt van de onderliggende natuurkundige aspecten die hier spelen.

Hier alvast een verhaaltje over condenseren en rendement:

Bij de oude gasketels werd het vermogen uitgedrukt op basis van de onderste verbrandingswaarde van aardgas. Dat is de maximale warmte opbrengst waarbij geen condensatie optreed. Dat was wel handig, want die ketels hadden geen afvoer naar het riool. Voorts waren die ketels van staal, en dat gaat roesten met water. Men trachtte dus ten alle tijden condensatie te vermijden.

Wat is dan bovenwaarde zul je vragen. Wel, dat is de totale hoeveelheid warmte die vrij komt bij het volledig laten condenseren van het chemisch gevormde water uit het verbrandingsproces.

Dus onderwaarde = bovenwaarde – condensatiewarmte
100% rendement op onderwaarde is dus slechts 89% rendement op de bovenste verbrandingswaarde van aardgas.

Door dit gebruik in het verleden zitten we nu dus met de kromme uitdrukking dat een HR ketel een rendement haalt van 107 tot 109%. Maar dat komt dus om dat men is gaan rekenen vanuit de onderste verbrandingswaarde.

Hieruit volgt dat het theoretische maximale rendement op die manier 111% is. Omgekeerd moet het dan ook helder zijn dat een niet- condenserende ketel maar tot maximaal 89% rendement kan komen, gerekend van de bovenste verbrandingswaarde.

Gotty schreef:Omdat ik het anders ook niet weet en toch ergens moet beginnen wil ik hier de volgende vraag stellen:
Is het zo dat je het cv-vermogen moet afstellen op het aantal liters water wat je rondpompt?
Nee, een ketel wordt ontworpen voor een bepaald vermogen. Meestal bij een temperatuursverschil (delta T)van 20 graden tussen aanvoer en retour. Daarbij hoort een hoeveelheid water te passeren, die dat vermogen kan transporteren. Op dat gegeven wordt de pomp geselecteerd die in je ketel zit.
Gotty schreef:En dat het aantal liters niet is te achterhalen zonder gebruik van formule's en dergelijke?
Het aantal liters kun je terugvinden in de grafiek van je pomp. Je moet dan wel de inwendige weerstand van je leidingsysteem kennen (meestal uitgedrukt in meter opvoerhoogte). Maar deze exercities zijn voor jouw probleem helemaal nog niet aan de orde.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 13 feb 2010, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 13 feb 2010, 15:39

Oeps,

Foutje gemaakt met tekstuele verbetering. :oops:

Kennelijk dubbel geplaatst.

Sorry, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 13 feb 2010, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.

Plaats reactie