Werking van een CV HR-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power »

Alweer hallo,


-Het percentage van het toerental heeft niks met de pomp van doen, maar alles met de ventilator die gas gemengd met de benodigde hoeveelheid verbrandingslucht, naar de brander perst.

En dan ben je precies weer bij de grootte van de vlam… i.q. capaciteit.

-Over je schakelescapades: Dit toestel heeft twee gescheiden waterkringen in het alu ww- blok in de ketel. Een voor CV- bedrijf en een voor warmwatervoorziening. Daardoor is er geen storingsgevoelige 3- wegklep nodig.

Het veranderen van je ketelwatertemperatuur voor meer douche comfort is hierdoor geheel nutteloos. De systemen zijn gescheiden, waarbij de warmwaterproductie altijd voorrang krijgt op warmte vraag uit huis. Al is de ketel teruggeschroefd in vermogen voor CV- bedrijf , voor warm tapwater blijft de gehele capaciteit beschikbaar.

-Nooit je VV kraan hoger zetten dan 40 graden, in extreme gevallen 45. Maar zeker niet hoger. Van zulke grote verschillen wordt je vloer niet echt beter, na verloop van tijd scheuren je tegels of komen ze vanzelf los. Normaler wijs schakelt de beveiligingsthermostaat de pomp van je VV uit, juist ter bescherming van je vloer.

Waar je dus dacht het proces te versnellen met een hogere aanvoer temperatuur, wordt dat getackeld door die thermostaat en valt de pomp stil. Er gebeurt per saldo dus veel minder dan bij een normale instelling van 30 a 35 graden!
Als ik heel enkel tv zit te kijken bij een buitentemperatuur van 16/17º C, dan zet ik de 3 woonkamerradiatoren open en de kamerthermostaat op 18º C. De aanvoertemperatuur op 90º C zodat de ketel vrij kan moduleren. Is het dan eenmaal 18º C dan zal de ketel af en toe aanspringen op 50/60º C. Dus dat is gebleken in de praktijk zeg maar.
Ha, ik had al eens geroepen dat meten = weten. Maar dan moet je de resultaten ook nog juist weten te interpreteren!

Wat je doet is een stik koud huis, in no- time proberen op te warmen tot normale waarden.
Dat zal best lukken, maar de waarde die je vindt aan keteltemperatuur is zeer zeker niet representatief.

Dit zijn extreme condities, niet objectief. Wat je vergeet is dat je om het behaaglijk te krijgen, veel hogere luchttemperaturen nodig hebt. Immers, alle massa (muren, meubels) binnen de geïsoleerde schil van de kamers bij jou, zijn ook steenkoud. En de natuurkunde streeft naar evenwicht, dus dat slurpt in aanvang ook behoorlijk warmte op.

Pas wanneer al die massa verzadigd is op een normale kamertemperatuur (i.q. 20 graden) kun je iets zeggen over de benodigde aanvoertemperatuur. Ga er van uit dat zoiets best 4 tot 5 dagen kan duren! (dat is o.a. ook die aanwarmfactor)

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Toen jij zei dat het cv-vermogen wel op 30 % kon (30 % kan niet, moet ik nog even over bellen met Intergas) vond ik het wel tijd worden hoe dat mijn woning zou verwarmen. Nu staat het ventilatievermogen op 40%. Nu heb ik alle radiatorkranen open staan, en de thermostatische kraan van de vloerverwarming op 50º C. De maximale aanvoertemperatuur is 60º C, is mijn woning namelijk eenmaal op temperatuur, dan slaat de ketel om ongeveer een kwartier aan, begint heel even bij 60º C, gaat dan naar 40, 41, 42... Tot 49 en dan slaat de ketel na totaal ongeveer 5 min. weer af. Gemiddeld lijkt me dit hetzelfde verbruik als wat ik eerst deed, alleen nu heb ik de douche op 24º C en dan ook nog de hele woning 20º C.
Laatst gewijzigd door Gotty op 23 feb 2010, 06:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power »

Jaja, zo zie je maar...

Stapje voor stapje.

En nou als de donder die kraan van je VV naar beneden! :twisted: :evil: :twisted: :evil:

Dan weer rustig lezen en herlezen.

Doe dat ook is met de handleiding van je ketel, het staat er echt goed geschreven dat het gaat over het toerental van de ventilator en niet van de pomp!

Grote stappen is niet gauw en zuinig thuis!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Ik had nog een typefoutje gemaakt. :mrgreen:
Als ik heel enkel tv zit te kijken bij een binnentemperatuur van 16/17º C, dan zet ik de 3 woonkamerradiatoren open en de kamerthermostaat op 18º C. De aanvoertemperatuur op 90º C zodat de ketel vrij kan moduleren. Is het dan eenmaal 18º C dan zal de ketel af en toe aanspringen op 50/60º C. Dus dat is gebleken in de praktijk zeg maar.
Ook dit is trouwens achterhaald, omdat ik de boel ingesteld heb zoals in het bericht van: 22 feb 2010, 23:20, die vloerverwarming staat dan wel op 40º C.

Als ik zou gaan douchen met de verwarming aan, dan duurt het langer voordat het tapwater warm is, dat is nog niet zo erg, maar tussen het douchen door doe ik de kraan even uit om me te wassen, en daarna duurt het weer lang voordat het tapwater warm is.
Laatst gewijzigd door Gotty op 23 feb 2010, 06:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Chicken Power schreef:Hallo Gotty,

Bedankt voor de adequate update, helemaal goed!

Voor de goede orde:
4. Inbus in de voetkraan aan het begin van het vloerverwarmingscircuit is open gedraaid.
Ik had dat nog niet eens in de gaten, maar als de pijl op de zijkant van het pomphuis naar beneden staat, en dat zal zeker gezien de opnemer van de thermosstatische kraan in de onderste balk het geval zijn, dan heb je gelijk.

Normaliter is de voetkraan aan het eind van een kring geplaatst, omdat het een eenmalige instelling is. Hier hebben ze kennelijk de handkraan en de voetkraan net omgekeerd. Maakt voor de werking niet uit. Je hoeft niet zo te bukken…

Check even die richting, dan is er ook een compleet verhaaltje over het al dan niet tegen elkaar inwerken van de pompen te maken.
Ik heb hieronder een link gezet van een nieuw plaatje over de stromingsrichting, dit plaatje is ook te vinden in het berichtje met alle links naar de plaatjes dit bericht is: 17 feb 2010, 22:14
http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... chting.jpg
Chicken Power schreef:Ik heb nog een fotoverzoeknummer, Ik was niet duidelijk genoeg naar jou toe met mijn vraag over je verdeler.

Helaas had ik niet verduidelijkt dat je er zelfs 2 moet hebben. Te weten die van je VV, maar ook nog een waar de 22mm pijpen van je CV- ketel naar toe gaan.

In je kamers zijn de radiatoren met 14mm flex aangesloten. Dus onderweg moet dat ergens gesplitst zijn.
De buizen onder de ketel gaan de vloer in, en bij de radiatoren en in de meterkast komen ze pas weer omhoog, het netwerk is via t-stukken en verlopen gelegd met persfittingen op de ruwe betonvloer en daarna gaat de afwerkvloer er overheen en zie je er niets van, geen verdeelblokjes niets.
Chicken Power schreef:Dat ding dus, lijkt een beetje op de VV verdeler, maar dan zonder pomp. Ben ook benieuwd of daar nog iets aan inregelmogelijkheid op zit. Hij zou wel eens in de kast achter de ketel kunnen zitten. Foto’s doen wonderen.
Achter de ketel zit een grote koof met alle standleidingen, die van woning naar woning gaan.
Chicken Power schreef:Als je hem gevonden hebt, kun je dan gelijk is uitvinden welke 2 pijpen bij je computerkamer horen? Dat zijn de 2 die warm worden als je daar de radiator open zet. Wel ff checken dat je retour in de kamer wel warm teruggaat, de hele plaat moet warm zijn. Anders heb je maar 1 buis die warm wordt. De overige 5 X 2 zouden veel kouder moeten zijn.

Over de aansluiting van je VV aan de ketel, dat is prima. Dat is alleen maar makkelijk, je VV is het eerst in je watercircuit!

Afstand is ook geen bezwaar.
Heb je het filmpje nog af kunnen spelen (blijkbaar wel), het is een standaard codec.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Chicken Power schreef:Jaja, zo zie je maar...

Stapje voor stapje.

En nou als de donder die kraan van je VV naar beneden! :twisted: :evil: :twisted: :evil:

Dan weer rustig lezen en herlezen.

Doe dat ook is met de handleiding van je ketel, het staat er echt goed geschreven dat het gaat over het toerental van de ventilator en niet van de pomp!

Grote stappen is niet gauw en zuinig thuis!

Groet, Cp
Oh shit!!! Ik dacht dat 50 het maximale was :idea: . Ik heb hem op 45º C

Wat dom dat ik daar overheen las, ik begrijp nu dat toen ik het cv-vermogen bij stelde dat ik dus eigenlijk de ventilator zachter liet draaien en via een regeling zal die ventilator wel zorgen dat het vermogen wordt bijgesteld.

Dan heb ik het niet meer over een toerental, maar op basis waarvan gok jij dat mijn cv-pomp op stand 2 moet staan? Dat lijkt mij wel interessant. Hoewel daar staat min-1 en volgens mij zijn dat toerentallen...
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Ik heb het boek zelf op het werk liggen, dit haal ik van mijn scans: Is dat trouwens niet tegenstrijdig?

Het maximaal CV vermogen wordt in de fabriek ingesteld op 70%.

met andere woorden: Hiermee stel je het CV-vermogen in.

vs

Als er voor de CV installatie meer of minder vermogen nodig is, kan het maximaal CV vermogen gewijzigd worden door het toerental van de ventilator te wijzigen. Zie tabel: Instelling CV vermogen.

Het enige waar je aan kunt zitten qua parameters wat in die tabel staat, is de rechter kolom. Dus met die waardes in procenten wijzig je het toerental van de ventilator.

Hebben we hier dan te maken met verschillende instellingen, tegenstrijdigheid of iets anders? Want stel je het cv-vermogen nou rechtstreeks in of via de pompventilatie.

Edit: Ik bedoelde geen pompventilatie maar gewoon de ventilator.
Laatst gewijzigd door Gotty op 25 feb 2010, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power »

Ha Gotty,

Je hebt het er wel eens over dat je woordjes geleerd hebt. Dat is een verrijking, maar het kost dan nog wel moeite om ook het begrip te bevatten.

Maar nu heb je het over een zelf verzonnen woord: Pompventilatie.

Nergens in deze draad is dat woord eerder gebruikt en het staat ook niet in de handleiding van je toestel.

En ik kan je verklappen dat het in jouw geval ook helemaal nergens aan de orde is.

Ik heb het idee dat je heel snel leest en er te weinig blijft hangen. Vervolgens wordt dat wat je wel opslaat in je hoofd groter dan het feitelijk is. Zo mis je hele stukken belangrijke informatie.

-Lees de antwoorden vanaf 18 feb nog eens rustig en aandachtig door.
-Lees ook je handleiding echt rustig door, met name het stuk over het warme tapwater.

Als je het niet ziet/snapt zal ik het met alle liefde nog is uitleggen, maar eerst goed zelf lezen. Naderhand zal ik de vermogensregeling nog is met je doornemen, buiten wat ik al geschreven had (het lijkt er op dat je dat mist).

Vragen van mij:
-Hebben we extreme weercondities? En welke temperatuur beveel ik dan aan voor de VV?
-Heel graag een foto van die CV- pijpen in de meterkast (spannend)!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power »

Beste Gotty,

Het is niet netjes om als gevolg van een voortschrijdend inzicht een voorgaand bericht te wijzigen, waardoor een nieuwe lezer niets begrijpt van mijn verhaal over de door jouw gebezigde term "pompventilatie".

Ik verzoek je met klem de orginele tekst te herplaatsen.

In latere postings mag je er altijd, zonder schaamte, op terugkomen.

Het maakt deel uit van een leerproces, en dat kan voor anderen ook interessant zijn. Je moet alleen niet de chronolochische ontwikkeling willen maskeren. Dan blijf je er in communicatie een janboel van maken. En dat ging nu net zo lekker.

Groet, Cp

Edit: aan verzoek is voldaan, dank!
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Hoi Cp, daar ben ik weer,

Ik heb de handleiding nog eens doorgelezen van de ketel, en dat was best interessant. Ik lees namelijk dat wanneer de ketel een bepaalde aanvoertemperatuur weergeeft, dit helemaal nog niet de actuele aanvoertemperatuur hoeft te zijn. Door een van de knoppen op de ketel ingedrukt te houden kan men de actuele aanvoertemperatuur zien. Dit is bij ons onderwerp niet zo van belang denk ik maar ik vond het wel interessant

Ik lees ook (maar dat las ik tijdens de ingebruikname ook al) dat de tapwaterfunctie voorrang heeft op de cv. Maar als ik douche maak ik mijn lichaam nat. Doe ik de douche uit, was ik mij, en doe ik de douche weer aan, maar als dan tijdens het wassen de cv is aangesprongen moet ik eerst de douchekraan laten lopen (dan komt er koud water uit) totdat de cv weer uitgaat en dan moet het douchewater weer eerst warm worden. En als ik de thermostaat een eind onder actuele temperatuur zet en na het douchen gewoon weer aan dan heb ik dat geswitch niet.
Nu is het wel zo dat de ketel vandaag de dag niet meer zo vaak aanspringt + dat ik het in de afgelopen weken wel vaker mis heb gehad, dus ik zal de ketel tijdens het douchen aanlaten zolang het goed gaat.

Er is mij ook nog een tabel opgevallen op bladzijde 37 die ook online staat, over de minimale doorstroom hoeveelheid en het ingestelde vermogen daarbij, van een bladzijde 33 kan ik er daar nog 2 aan toevoegen

Daarmee wordt de totale tabel:
  • 175 l/h 6,1 kW
  • 200 l/h 7,0 kW
  • 450 l/h 15,6 kW
  • 650 l/h 22,6 kW
  • 750 l/h 26,2kW
Heel interessant allemaal, maar dan ben ik nog steeds benieuwd hoe je op het idee komt om de cv-pomp op stand 2 te zetten. Hoewel ik ook nog dat grafiekje lees (boven de stooklijn-grafiek) met de legenda (onder het tabbeletje waar ik het over heb): 30 % CV-vermogen (ondertussen staat de ketel daarop ingesteld) is ~ 11 kW, en dat is aardig tussen de 7 en 15,6 kW in dus ik denk dat we kunnen zeggen dat de minimale doorstroomhoeveelheid voor mijn ketel 325 l/h is maar hoe kom ik achter het drukverlies / opvoerhoogte in mWk.

Toen ik vertelde dat de buizen onder de ketel de vloer in gingen en bij de radiatoren en de in de meterkast weer uitkwamen bedoelde ik dat er dus 2 buizen naar de radiatoren toe gaan, met uponor flexibele buis en t-stukken voorzien van het pers-principe. En de wateraanvoer komt uit de meterkast , en verder zit er qua water niets in de meterkast.

Volgens mij zijn dit de hoofdpunten waar we waren gebleven.

Ik kijk uit naar weer een berg interessant leesvoer en dat het inregelen goed vorderd. Groeten gotty. :D
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power »

Fijn!

En leuk dat je het nog steeds intressant vind!

Neem ook nog even de tijd om deze draad goed en rustig door te lezen.

Heb nog even getracht om wat uit te vlooien over het gedrag van je ketel tav het tapwater. Dat zou aan wat wrakke sensors kunnen liggen.

Heb je een HR28-24 of een HRe 28-24?

Vergeet je de foto van de meterkast niet?

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Hoi Cp,
Chicken Power schreef:Neem ook nog even de tijd om deze draad goed en rustig door te lezen.
Nadat ik de gebruiksaanwijzing nog eens had geleze heb ik dit topic nog eens doorgelezen vanaf bericht: 08 feb 2010, 23:00

Toen viel mij de miscommunicatie op over de meterkast welke ik hier in het onderste antwoord behandel.
Chicken Power schreef:Heb nog even getracht om wat uit te vlooien over het gedrag van je ketel tav het tapwater. Dat zou aan wat wrakke sensors kunnen liggen.
De CV-ketel zet ik niet meer uit tijdens het douchen, want ook mijn redenering over hoe de ketel zich gedraagt bij warm tapwater vraag gaat niet meer op, de ketel gaat niet zo vaak aan en daarom heeft dit waarschijnlijk wijnig invloed op het tapwater.
Chicken Power schreef:Heb je een HR28-24 of een HRe 28-24?
Ik heb een HR 28/24
Chicken Power schreef:Vergeet je de foto van de meterkast niet?
Gotty schreef: op 03 maart 2010, 20:50
Toen ik vertelde dat de buizen onder de ketel de vloer in gingen en bij de radiatoren en de in de meterkast weer uitkwamen bedoelde ik dat er dus 2 buizen naar de radiatoren toe gaan, met uponor flexibele buis en t-stukken voorzien van het pers-principe. En de wateraanvoer komt uit de meterkast , en verder zit er qua water niets in de meterkast.
Weet je zeker dat je foto's nodig hebt van de meterkast.

Groeten Gotty :) .
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power »

Hallo Gotty,
Gotty schreef: Toen viel mij de miscommunicatie op over de meterkast welke ik hier in het onderste antwoord behandel.
Erg prettig dat je hem nu zelf ook ziet.
Gotty schreef:De CV-ketel zet ik niet meer uit tijdens het douchen, want ook mijn redenering over hoe de ketel zich gedraagt bij warm tapwater vraag gaat niet meer op, de ketel gaat niet zo vaak aan en daarom heeft dit waarschijnlijk wijnig invloed op het tapwater.
Ok. Kunnen we die wrakke sensors ook de schuld niet geven. De temperatuursdaling is dan voornamelijk te wijten aan verlies in de leiding tijdens stilstand. Extra isoleren zal ook geen optie meer zijn. Je kunt alleen nog wel kijken of jouw ketel qua tapwaterbedrijf op comfort- of ecostand staat. In het laatste geval duurt het idd wat langer voor je warm water hebt.
Gotty schreef: op 03 maart 2010, 20:50
Toen ik vertelde dat de buizen onder de ketel de vloer in gingen en bij de radiatoren en de in de meterkast weer uitkwamen bedoelde ik dat er dus 2 buizen naar de radiatoren toe gaan, met uponor flexibele buis en t-stukken voorzien van het pers-principe. En de wateraanvoer komt uit de meterkast , en verder zit er qua water niets in de meterkast.
Dat is een wat verhaspelde quote, maar nu wel helder.
Gotty schreef:Weet je zeker dat je foto's nodig hebt van de meterkast.
Met deze zuivere formulering: Heel zeker nee!

Daar hebben we wel dubbel pech mee. :twisted:

Ik ben niet jaloers op die installatiemethodiek. Flexleiding in mantelbuis is tegenwoordig gemeengoed (niet direct mijn keuze), maar om dan ook maar T- stukken in de dekvloer onder te smeren…. Gaat nog leuk worden met lekkages, kan het hele zaakje er gewoon uit. Zo wordt goedkoop meer dan duurkoop.

Jammer genoeg kunnen we de radiator van de computerkamer dan ook niet apart bedienen van af de ketel gezien. :x

In de volgende aflevering gaan we verder met het pompverhaal. (kan even duren).

En nog de complimenten voor je lerend vermogen en de thans heldere verslaggeving! :D

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Hoi Cp,
Chicken Power schreef:Je kunt alleen nog wel kijken of jouw ketel qua tapwaterbedrijf op comfort- of ecostand staat. In het laatste geval duurt het idd wat langer voor je warm water hebt.
Ik gebruik geen Comfort of Ecostand, omdat ik een beetje chaotisch ben, als ik thuis kom dan zou ik de Comfort-stand vast kunnen inschakelen maar dan schiet mij van alles te binnen wat ik nog moet doen en dan staat die ketel voor jan lul het water warm te houden.
Chicken Power schreef:Daar hebben we wel dubbel pech mee. :twisted:

Ik ben niet jaloers op die installatiemethodiek. Flexleiding in mantelbuis is tegenwoordig gemeengoed (niet direct mijn keuze), maar om dan ook maar T- stukken in de dekvloer onder te smeren…. Gaat nog leuk worden met lekkages, kan het hele zaakje er gewoon uit. Zo wordt goedkoop meer dan duurkoop.
Gelukkig zie ik daar niet zo'n probleem in, voordat ik de vloer er in lei zag ik 2 stukken opnieuw gestort cement bij 2 radiatoren, dus ze hebben er druk op gezet en dus lekkage was er wel en hebben ze ook gerepareerd. Dan zullen die t-stukken het wel volhouden denk ik.
Chicken Power schreef:Jammer genoeg kunnen we de radiator van de computerkamer dan ook niet apart bedienen van af de ketel gezien. :x
Willen we dat dan nog nu óók ik snap dat hoe meer je verwarmt des te hoger het rendement is?
Of zoals jij het zei:

13 feb 2010, 16:19
Maarrrrrrr: Jij gebruikt de installatie anders dan waar die voor ontworpen was. En dat kost rendement! Grote besparing door de radiatoren niet te gebruiken, maar ongeveer het dubbele verbruik voor wat je nu effectief afneemt in de badkamer.
Als we dat zouden willen dan zet ik alle radiatorkranen dicht behalve die op de computerkamer...
Je bedoelt via een thermostaat? Deze komt er misschien ook nog, in de computerkamer, een kleine ruimte die samen met de vloerverwarming misschien toch nog boven de 25 % uitkomt van mijn ketel-vermogen. Ik kan namelijk vanaf de ketel naar de meterkast en vanaf de meterkast via een loze leiding naar de computerkamer.

Aanvankelijk wou ik allerlei capriolen uit halen met mijn ketel om hem zuiniger te laten lopen, maar omdat toen bleek dat het helemaal niet is ingeregeld wil ik dat nu eerst doen, dus eerst de dingen doen die je inprincipe nooit meer wijzigt. En later kan ik dan misschien thermostatische kranen kopen voor de radiatoren en een extra thermostaat en eventueel het vermogen wijzigen wanneer ik radiatoren erbij aan of uit doe.
Chicken Power schreef:(kan even duren).
Mooi dat je dat er even bij zegt :D .
Chicken Power schreef:En nog de complimenten voor je lerend vermogen en de thans heldere verslaggeving! :D
En jij ook maar weer bedankt, ik zie je bericht wel verschijnen.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power »

Gotty,

Met een grote glimlach constateer ik dat niet kan ontkennen, dat er hier sprake is van een schrandere leerling! :D

Laters, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie