Werking van een CV HR-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Blijfhopen » 13 feb 2010, 15:50

Cp,

Wat heb je dat helder uitgelegd.
Ik snap het nu ook.
Chapeau.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty » 13 feb 2010, 16:08

Chicken Power schreef:
Gotty schreef:Omdat ik het anders ook niet weet en toch ergens moet beginnen wil ik hier de volgende vraag stellen:
Is het zo dat je het cv-vermogen moet afstellen op het aantal liters water wat je rondpompt?
Nee, een ketel wordt ontworpen voor een bepaald vermogen. Meestal bij een temperatuursverschil (delta T)van 20 graden tussen aanvoer en retour. Daarbij hoort een hoeveelheid water te passeren, die dat vermogen kan transporteren. Op dat gegeven wordt de pomp geselecteerd die in je ketel zit.
Gotty schreef:En dat het aantal liters niet is te achterhalen zonder gebruik van formule's en dergelijke?
Het aantal liters kun je terugvinden in de grafiek van je pomp. Je moet dan wel de inwendige weerstand van je leidingsysteem kennen (meestal uitgedrukt in meter opvoerhoogte). Maar deze exercities zijn voor jouw probleem helemaal nog niet aan de orde.
Alles is me duidelijk, en dat van vroeger is nog een interessante geschiedenisles ook :D .

Alleen het bovenstaande nog niet. Toen ben ik eens in het boek van de ketel gaan bladeren en kwam ik Bladzijde http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... jde_33.JPG & http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... jde_37.JPG tegen en op bladzijde 33 hebben ze het bij punt 5 óók al over 20º C verschil, daarom ga ik Maandag naar Warmteservice en regel eerst 2 van die metertjes. Mocht je nog een goede bijdrage hebben hoor ik dat graag.

Groeten Gotty.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Chicken Power » 13 feb 2010, 17:19

Hallo Gotty,

Zo heel ingewikkeld is dat ook weer niet (als je het weet).

Vooropgesteld, wat er in je handleiding staat, is al uitgevoerd door de installateur. Dit hoort bij de eerste ingebruikstelling.

Vooral niets aan gaan wijzigen! Want ik snap dat je de capaciteit van je ketel bij jouw leefstijl wilt gaan nijpen.

Nu de achterliggende theorie:

Je kunt je voorstellen wanneer water door een pijp stroomt, dat water een weerstand ondervind. Hoe langer de pijp, hoe meer weerstand. Een bocht in de pijp geeft nog meer weerstand, maar weer minder dan een knie. En, al staat ie open, een radiatorkraan nog meer.

Maak je de pijp wijder, dan zal de weerstand afnemen. Dat zie je ook bij jou thuis. Bij de ketel zijn het veel dikkere pijpen dan vlak voor de radiator. Hoe verder van de ketel, hoe dunner de pijp.

Al die meters pijp, bochten, knieën en kranen bij elkaar geeft dus een weerstand. Die is voor geen installatie gelijk. De ketelfabrikant weet van te voren ook niet aan welke specs de installatie voldoet waar zijn ketel op aangesloten wordt.

Daarom is de toegepaste pomp van drie toerentallen voorzien, zodat zelfs onder de meest slechte condities (veel weerstand door lange leidingen, niet afbramen, slordige leidingloop, moderne snelbouwsystemen) de ketel zijn vermogen kwijt kan.

Kortweg, de pompcapaciteit is aan te passen op de weerstand in die installatie.

In jouw geval moet dat dus al gebeurt zijn. Eens te meer omdat ik begrepen heb, dat er in jouw appartement nergens thermosstatische radiatorkranen toegepast zijn, wat vreemd is. Maar wel erg bouwkosten besparend.

Maarrrrrrr: Jij gebruikt de installatie anders dan waar die voor ontworpen was. En dat kost rendement! Grote besparing door de radiatoren niet te gebruiken, maar ongeveer het dubbele verbruik voor wat je nu effectief afneemt in de badkamer.

Die metertjes kopen is een goed plan (meten is weten), en doe er gelijk maar vier als het mag. Aanvoer temp CV, retour temp CV, retour temp radiatoren, en retour temp VV.

Wat je verder uit moet vlooien ; ik begreep dat het een redelijk nieuw gebouwd appartement is. Vraag de warmte- verliesberekening op bij de verkoper of architect. Beetje door beuken kan noodzakelijk zijn bij die grappenmakers. En mss krijg je ook wel boven water op welk vermogen de ketel nu ingesteld staat.

Dan weten we eindelijk wat je aan vermogen nodig hebt aan verwarming. De 28/24 is voor een appartement best wel een pittig dingetje qua capaciteit, maar wordt veel gebruikt om aan ruim warm tapwater te komen (stortdouche en zo). Af fabriek staat ie voor CV bedrijf op max. 70% van zijn capaciteit. Ik weet dus niet of dat aangepast is.

Het terugschroeven van de capaciteit lijkt als eerste idee wel logisch, maar bij visite of ziekte is het toch wel fijn als de verwarming wel gewoon kan werken.

Hoe dat te regelen, daar komen we later op.

Groet, Cp
Verwijderd.

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty » 13 feb 2010, 18:32

Dat is een beste lap tekst, daarom wil ik je eerst ontzettend hartelijk bedanken dat je dit allemaal doet voor een wildvreemde. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Chicken Power schreef: Vooral niets aan gaan wijzigen! Want ik snap dat je de capaciteit van je ketel bij jouw leefstijl wilt gaan nijpen.
Daar was ik eigenlijk al mee aan het proberen gegaan van de week en het lijkt alsof het wel iets helpt omdat de ketel op een lagere temperatuur langer stookt en dat scheelt weer startcyclussen. Maar ik heb de capaciteit weer ingesteld zoals het was.
Chicken Power schreef:Kortweg, de pompcapaciteit is aan te passen op de weerstand in die installatie.

In jouw geval moet dat dus al gebeurt zijn. Eens te meer omdat ik begrepen heb, dat er in jouw appartement nergens thermosstatische radiatorkranen toegepast zijn, wat vreemd is. Maar wel erg bouwkosten besparend.
Ik denk niet dat de pompcapaciteit is aangepast, dat valt ergens hieronder te lezen. Maar ik heb inderdaad geen radiatorthermostaten, behalve op de vloerverwarming.
Chicken Power schreef:Maarrrrrrr: Jij gebruikt de installatie anders dan waar die voor ontworpen was. En dat kost rendement! Grote besparing door de radiatoren niet te gebruiken, maar ongeveer het dubbele verbruik voor wat je nu effectief afneemt in de badkamer.
Daar heb ik ook al eens aan zitten denken, want mijn vrienden zeiden op mijn verjaardag in Oktober 2009 dat mijn ketel zo niet kan moduleren. Dan is de ketel inderdaad constant in bedrijf, hoewel ik de ketel nu sinds 1 week na het douchen uit doe: Kamerthermostaat op 12º C zetten ofzo terwijl het 16º C is. S’morgens zet ik de ketel dan weer aan door de Kamerthermostaat op 20 º C te zetten terwijl de ketel dat nooit haalt omdat de kamerradiatoren dicht zijn, maar ik wil nog een schakelklok maken zodat de ketel zo laat mogelijk aanspringt. Een zelflerende klokthermostaat is hier niet mogelijk omdat ik elke keer een andere samenstelling heb van geopende radiatoren.

Zoals ik nu begrepen heb moet het mogelijk zijn om de woonkamer op bijvoorbeeld constant 20º C te kunnen houden bij dezelfde constante aanvoertemperatuur zonder dat de ketel afslaat onder bepaalde instellingen daardoor zul je waarschijnlijk een hele lage aanvoertemperatuur kunnen hebben, wat het geheel super zuinig maakt. Ik hoop dat ons dat ook lukt in de doucheruimte, deze kan geen thermostaat hebben omdat de temperatuur anders te veel pendelt maar misschien is er met een automatische klok of andere techniek nog wat mogelijk...

Afijn, verder:
Chicken Power schreef:Die metertjes kopen is een goed plan (meten is weten), en doe er gelijk maar vier als het mag. Aanvoer temp CV, retour temp CV, retour temp radiatoren, en retour temp VV.
Wat is het belang om de retourtemperatuur te weten van 1 van de radiatoren en van de vloerverwarming?
Chicken Power schreef:Wat je verder uit moet vlooien; ik begreep dat het een redelijk nieuw gebouwd appartement is. Vraag de warmte- verliesberekening op bij de verkoper of architect. Beetje door beuken kan noodzakelijk zijn bij die grappenmakers. En mss krijg je ook wel boven water op welk vermogen de ketel nu ingesteld staat.
Ik ben de eerste bewoner van dit appartement en het stond nog als enigste leeg, het complex is nu inderdaad zo’n 3 jaar oud. Ik zal Maandag eens achter zo'n berekening aan gaan. Mijn ketel heeft sinds dat ik hier woon altijd op 19,1 KW gestaan, want toen ik er een week geleden ofzo mee aan het uitproberen ging stond hij ingesteld op 70. En 70 staat voor 19,1 zoals te lezen valt in de bovenste tabel op bladzijde 37: http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... jde_37.JPG.
Chicken Power schreef:Dan weten we eindelijk wat je aan vermogen nodig hebt aan verwarming. De 28/24 is voor een appartement best wel een pittig dingetje qua capaciteit, maar wordt veel gebruikt om aan ruim warm tapwater te komen (stortdouche en zo). Af fabriek staat ie voor CV bedrijf op max. 70% van zijn capaciteit. Ik weet dus niet of dat aangepast is.
Dit is niet aangepast want toen ik daar voor het eerst mee aan de gang ging stond deze ook op 70 % . Daarom denk ik ook niet dat de pompcapaciteit aangepast is.
Chicken Power schreef:Het terugschroeven van de capaciteit lijkt als eerste idee wel logisch, maar bij visite of ziekte is het toch wel fijn als de verwarming wel gewoon kan werken.
Misschien heb ik laten overkomen dat ik weleens visite krijg, maar eigenlijk krijg ik het ongeveer 1 x per jaar tijdens mijn verjaardag. Omdat ik nog bij mijn ouders eet komen hun nooit bij mij, en verder zie ik mijn vrienden op verjaardagen van hun en tijdens uitgaan. Maar omdat ik nou ook weer geen kluizenaar ben moet je wel rekening houden met visite inderdaad.

Chicken Power schreef:Hoe dat te regelen, daar komen we later op.
Oke.

Groeten Gotty.
Laatst gewijzigd door Gotty op 14 feb 2010, 16:26, 18 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8040
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door kockie » 13 feb 2010, 21:37

Titel verandering op verzoek van topicstarter ivm. voortschrijdend inzicht. Originele titel: Moduleren op actuele keteltemperatuur
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty » 17 feb 2010, 23:14

Hoi Cp daar ben ik weer met resultaat,

Ik heb de warmte-verliesberekening: http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... kening.JPG

En ik heb de 4 metertjes gekocht waarvan ik er al 2 aan de aan- en af-voerbuis zitten geklemd.

Hieronder staan wat foto's om een beter beeld te krijgen van mijn installatie, en het werkelijke vermogen in de doucheruimte gaat niet meer op denk ik want daar ligt dus nu vloerverwarming.

CVketel-pomp http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... l-pomp.jpg
Radiator bovenkant http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... enkant.jpg
Radiator onderkant http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... erkant.jpg
Temperatuurmeter dichtbij http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... chtbij.jpg
Temperatuurmeter veraf http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... _veraf.jpg
Vloerverwarmingsinstallatie http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... llatie.jpg
Vloerverwarmingsinstallatie bovenkant http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... enkant.jpg*
Vloerverwarmingspomp http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... gspomp.jpg
Radiatorkraan van boven http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... _boven.jpg
Radiatorkraan van onderen http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... _onder.jpg
Vloerradiator 1965 W boven http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... _boven.jpg
Vloerradiator 1965 W onder http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... _onder.jpg
Onderkant van de radiator http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... diator.jpg
Afstand tussen verdeler en ketel http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... erging.avi
Let op de wandcontactdoos aan het begin van het filmpje, dan heb je misschien een idee wat de afstand is.
Waar de vloerverwarming en de radiatoren samen komen http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... arming.jpg
Gegevensblad van de pomp http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... nsblad.pdf
Afstand tussen verdeler en ketel http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... erging.avi
Link met nog meer info over de verdeler-pomphttp://wilo-select.com/L2006/inner.asp? ... NR=4032954
Stromingsrichting van de vloerverwarming http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... chting.jpg

* De loodgieter had niet van dat witte tape tussen de koppelingen gedaan, maar hij doet het er nog goed om. Ik vulde wel braaf bij maar had niet het idee dat het ergens lek was.

Ik hoop dat we hier verder mee kunnen, groeten Gotty.
Laatst gewijzigd door Gotty op 23 feb 2010, 00:58, 10 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power » 18 feb 2010, 17:55

Hai Gotty,

Geen dank hoor, dat is nu juist het leuke van deze site dat je elkaar kunt helpen zonder dat er een commercieel nestje jonge adders onder het gras zitten. En toevallig kunnen we je hiermee helpen.

Waarom vier metertjes, wel meten is weten. De twee meters op de aanvoer vertelen je wel de delta T over de ketel. Maar ik wil ook weten wat er terugkomt uit a: je radiatoren en b: uit de vloerverwarming. Dan weet je ook wat daar de delta T over is. Ergens heb ik het idee dat je de installatie zo strak mogelijk afgesteld wilt hebben. Dus fijn dat die dingen er zijn.
Gotty schreef:Daar was ik eigenlijk al mee aan het proberen gegaan van de week en het lijkt alsof het wel iets helpt omdat de ketel op een lagere temperatuur langer stookt en dat scheelt weer startcyclussen. Maar ik heb de capaciteit weer ingesteld zoals het was.
Dat is mooi, de truc om de instellingen zonder brokken te veranderen beheers je dus al!
Gotty schreef:Ik denk niet dat de pompcapaciteit is aangepast, dat valt ergens hieronder te lezen. Maar ik heb inderdaad geen radiatorthermostaten, behalve op de vloerverwarming.
Ben ik ook bang voor. De zaak zal waterzijdig ook niet ingeregeld zijn.
Gotty schreef:Daar heb ik ook al eens aan zitten denken, want mijn vrienden zeiden op mijn verjaardag in Oktober 2009 dat mijn ketel zo niet kan moduleren. Dan is de ketel inderdaad constant in bedrijf,
Dat is vreemd, als hij onder die omstandigheden constant in bedrijf is, dan moduleert hij toch. Ik verwacht eigenlijk dat hij stopt op zijn ketelthermostaat. De pomp blijft wel draaien.
Edit: John Doh memoreerde dit ook al.
Gotty schreef: Een zelflerende klokthermostaat is hier niet mogelijk omdat ik elke keer een andere samenstelling heb van geopende radiatoren.
Die snapt idd niks van jouw stookgedrag!


Maar goed, we hebben de metertjes. En een serieuze transmissieberekening. Super!

Als ik alle ruimtes bij elkaar optel, kom ik op afgerond 10,5 kW berekend radiatorvermogen.

Wat betekent dat nu? Dat is het maximale vermogen dat nodig is om bij een buitentemperatuur van min 10 graden Celsius, de temperaturen zoals beschreven in die ruimtes te handhaven. Dat is nog geen ketelvermogen. Vroeger werd er nog eens de helft bij opgeteld als zijnde aanwarmfactor, d.w.z. extra ketelvermogen om van helemaal koud te gaan verwarmen. Kwam vaak voor bij nachtverlaging in combinatie met geen- of beperkte isolatie. Bij de huidige nieuwbouw speelt deze factor veel minder mee.

In principe zou je het vermogen op 11 kW in kunnen stellen, maar dat is eigenlijk alleen ‘putje winter’ nodig, en het lijkt erop dat we dat nu gehad hebben.

En gelukkig kan je ketel nog verder terug. Ik zou hem voorlopig op 8,3 kW (30%) instellen. Het kan natuurlijk nog lager op die 6,9 kW, maar ik ben dan bang dat het heel lang gaat duren voor je vloerverwarming op temperatuur is. En ik weet dat net niet zeker, maar bij de laagste stand, moduleert de ketel haast niet meer.

Beide vermogens zijn natuurlijk nog overkill , voor je badkamer is 1432 Watt berekend. Het maakt trouwens echt niet uit of dat geleverd wordt door een radiator, convector of vloerverwarming.

Ik ga er wel vanuit, dat je voorlopig ook de computerkamer dan mee laat lopen. Gewoon door de kraan handmatig een heel klein beetje open te draaien. De pomp mag zeker naar stand 2 terug, als je teveel stromingsgeluiden gaat horen zelfs naar 1.

Op je vloerverwarmingsverdeler kunnen beide inregelkranen gewoon helemaal open, je hebt maar een kring, dus zorg voor zo min mogelijk weerstand. De bovenste is die met de witte knop, de onderste zal met een inbus achter het dekseltje helemaal open gezet moeten worden. Dan neemt de pomp ook het minste vermogen op. Stand 1 zal hier al genoeg zijn.

Ik heb nog een paar vragen:
-Wil je de badkamer constant op temperatuur hebben of alleen met douchen?
-Computerkamer dito? Welke kamer is dit?
-Hoe zijn de leidingen aangelegd, met slangen naar een verdeler en waar zit ie? (foto)
-Zitten er voetkranen op de radiatoren? (Heb foto net van de andere kant nodig, aftapper is niet zo spannend.)

Zal in een separate post nog op de plaatjes reageren. Voorlopig gaat het allemaal de goede kant op, en snap je ook het waarom!
Gotty schreef:Omdat ik nog bij mijn ouders eet komen hun nooit bij mij, en verder zie ik mijn vrienden op verjaardagen van hun en tijdens uitgaan. Maar omdat ik nou ook weer geen kluizenaar ben moet je wel rekening houden met visite inderdaad.
:idea: Ideetje: organiseer eens een Paasbrunch voor je ouders, bij jouw thuis!


Groet, Cp
Verwijderd.

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty » 18 feb 2010, 23:29

Chicken Power schreef:Dat is vreemd, als hij onder die omstandigheden constant in bedrijf is, dan moduleert hij toch. Ik verwacht eigenlijk dat hij stopt op zijn ketelthermostaat. De pomp blijft wel draaien.
Edit: John Doh memoreerde dit ook al.
De reden dat hij constant in bedrijf is, is omdat de ketel met een aanvoertemperatuur van 45º C een ruimtetemperatuur wil halen van 20º C en dat zal nooit gehaald worden: Ten eerste omdat de radiatoren in de ruimte waar de thermostaat zich bevindt niet open staan. En ten tweede omdat de ruimte waar de thermostaat zich bevindt doorgaans 50/60º C aanvoertemperatuur nodig heeft.
Ik heb het over "ruimte" om het wat algemener/duidelijker te maken, maar het zal je duidelijk zijn geworden dat de thermostaat in de woonkamer zit
Chicken Power schreef: Maar goed, we hebben de metertjes. En een serieuze transmissieberekening. Super!

Als ik alle ruimtes bij elkaar optel, kom ik op afgerond 10,5 kW berekend radiatorvermogen.
Ik ook, dus dat is duidelijk.
Chicken Power schreef:Wat betekent dat nu? Dat is het maximale vermogen dat nodig is om bij een buitentemperatuur van min 10 graden Celsius, de temperaturen zoals beschreven in die ruimtes te handhaven. Dat is nog geen ketelvermogen. Vroeger werd er nog eens de helft bij opgeteld als zijnde aanwarmfactor, d.w.z. extra ketelvermogen om van helemaal koud te gaan verwarmen. Kwam vaak voor bij nachtverlaging in combinatie met geen- of beperkte isolatie. Bij de huidige nieuwbouw speelt deze factor veel minder mee.

In principe zou je het vermogen op 11 kW in kunnen stellen, maar dat is eigenlijk alleen ‘putje winter’ nodig, en het lijkt erop dat we dat nu gehad hebben.

En gelukkig kan je ketel nog verder terug. Ik zou hem voorlopig op 8,3 kW (30%) instellen. Het kan natuurlijk nog lager op die 6,9 kW, maar ik ben dan bang dat het heel lang gaat duren voor je vloerverwarming op temperatuur is. En ik weet dat net niet zeker, maar bij de laagste stand, moduleert de ketel haast niet meer.

Beide vermogens zijn natuurlijk nog overkill , voor je badkamer is 1432 Watt berekend. Het maakt trouwens echt niet uit of dat geleverd wordt door een radiator, convector of vloerverwarming.
Wat is overkill? Dat het vermogen onnodig hoog is omdat deze vermogens voor de hele woning zijn berekend?
Chicken Power schreef:Ik ga er wel vanuit, dat je voorlopig ook de computerkamer dan mee laat lopen. Gewoon door de kraan handmatig een heel klein beetje open te draaien. De pomp mag zeker naar stand 2 terug, als je teveel stromingsgeluiden gaat horen zelfs naar 1.
De computerkamer laat ik niet meelopen. Ik zal 1 cyclus omschrijven: De vloerverwarming zet ik s'morgens rond een uur of 06:00 aan op 45º C aanvoertemperatuur volgens het principe zoals ik in dit bericht in mijn eerste antwoordt heb beschreven. Als ik s'avonds thuis kom stel ik de kamerthermostaat in ruim onder de actuele ruimtetemperatuur, zodat de verwarming uitgaat. dan doe ik eerst de thermostatische kraan in de pc-kamer open en dan de thermostatische kraan op de vloerverwarming dicht en stel de aanvoertemperatuur van de ketel in van 45º C naar 55º C en ga ik douchen. Ik vind het namelijk prettiger om de verwarming alvast in te stellen zodat ik na het douchen alleen de kamerthermostaat nog maar op 20º C hoef te zetten, dus nogmaals: die 20º C wordt in de woonkamer nooit gehaald omdat de radiatoren daar dichtzitten maar de ketel wil wel met 55º C aanvoertemperatuur naar de 20º C. In mijn eerste antwoord in dit bericht noemde ik 2 redenen waarom de ketel in bedrijf blijft. In déze situatie zou het qua aanvoertemperatuur misschien net lukken, maar omdat de radiatoren in de woonkamer dichtzitten wordt de 20º C nóg niet gehaald. Met als resultaat dat het in de computerkamer 20º C wordt (deze 20º C heeft trouwens niets te maken met die 20º C in de woonkamer, want ik laat de tussendeuren dicht zitten voor de isolatie). Vlak voordat ik naar bed ga stel ik de kamerthermostaat in ruim onder de actuele ruimtetemperatuur, Dan zet ik de thermostatische kraan van de vloerverwarming op 45º C en stel de aanvoertemperatuur in op 45º C, en draai de thermostatische kraan dicht in de pc-kamer zodat ik s'morgens met mijn slaperige kop alleen maar de kamerthermostaat ruim boven de actuele ruimtetemperatuur in hoef te stellen. En dit laatste vindt weer plaats rond 06:00 wat bovenin deze alinea staat.
Chicken Power schreef:Op je vloerverwarmingsverdeler kunnen beide inregelkranen gewoon helemaal open, je hebt maar een kring, dus zorg voor zo min mogelijk weerstand. De bovenste is die met de witte knop, de onderste zal met een inbus achter het dekseltje helemaal open gezet moeten worden. Dan neemt de pomp ook het minste vermogen op. Stand 1 zal hier al genoeg zijn.
Ik heb even een van de plaatjes bewerkt en deze is hier te zien: http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... ewerkt.jpg

De gele zul je niet bedoelen want dat is de thermostatische kraan. De groene zou het kunnen zijn of de rode hoewel dat allebei geen inbussen zijn, die rode is echter wel een rechthoekig "inbusje", dus dat zou dan nog kunnen maar ik weet het niet zeker. De paarse staat overigens altijd helemaal open
Chicken Power schreef:Ik heb nog een paar vragen:
-Wil je de badkamer constant op temperatuur hebben of alleen met douchen?
Het gaat mij erom dat de doucheruimte alleen op temperatuur is tijdens het douchen, maar dit heeft uiteraard een opwarmtijd nodig, en als ik het cv-vermogen op 30 % instel is het misschien toch wel slimmer om de ketel altijd aan te laten staan, maar dit zal zich in de praktijk uitwijzen.
-Computerkamer dito?
De computerkamer is inderdaad hetzelfde alleen dan zoals ik het hierboven het omschreven, alleen wil ik het op temperatuur hebben van ongeveer 19:30 tot ongeveer 23:00.
Welke kamer is dit?
Ik heb dit aangegeven op de plattegrond, en er wat meer op aangegeven.
-Hoe zijn de leidingen aangelegd, met slangen naar een verdeler en waar zit ie? (foto)
Er wordt een aluminium(kleurige) buis direkt onder de ketel afgetapt en deze gaat naar de overkant van de CV / Berging en daar zit de verdeler van de vloerverwarming, ik zal er morgen wat foto's van maken.
-Zitten er voetkranen op de radiatoren? (Heb foto net van de andere kant nodig, aftapper is niet zo spannend.)
Van de andere kant zal ik morgen ook een foto maken.
Zal in een separate post nog op de plaatjes reageren. Voorlopig gaat het allemaal de goede kant op, en snap je ook het waarom!
Ik kan me 2 vragen bedenken:
Stand 2 van de pomp van de CV-ketel staat voor 1670 omw/min. (ik meen me uit mijn schoolperiode nog te herinneren dat min-1 omw/min betekent). Stand 1 van de vloerverwarmingverdeler staat voor 1300 omw/min. Dat is een verschil van 370 omw/min. En volgens mij heeft een pomp in een dergelijk apparaat geen eigen bypass, mijn vraag is daarom of dit niet schadelijk is voor 1 van de 2 pompen omdat ze tegen elkaar kapot kunnen lopen. Als er 1 radiator bij open zou staan kan ik me voorstellen dat het niet schadelijk is. Maar volgens mij heb jij ook hier aangenomen dat de radiator in de pc-kamer open staat maar dit is dus nooit het geval.

LET OP: VOORBEELD
Stel dat ik, zoals jij je voorstelt, naast de vloerverwarming een radiator open zou hebben staan, dan vind ik het vrij logisch dat de vloerverwarming-verdeler op stand 1 moet staan omdat het circuit niet zo groot is of omdat de tegels de warmte heel lang uitstralen. Maar hoe bepaal jij met die configuratie dat het toerental van de pomp van de CV-ketel op stand 2 moet staan.
LET OP: VOORBEELD
Chicken Power schreef:
Gotty schreef:Omdat ik nog bij mijn ouders eet komen hun nooit bij mij, en verder zie ik mijn vrienden op verjaardagen van hun en tijdens uitgaan. Maar omdat ik nou ook weer geen kluizenaar ben moet je wel rekening houden met visite inderdaad.
:idea: Ideetje: organiseer eens een Paasbrunch voor je ouders, bij jouw thuis!
Origineel idee, ware het niet dat wij niet zoveel met Pasen hebben, met Kerst gaan wij wel altijd gezellig eten.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power » 18 feb 2010, 23:57

Nog even de reactie op de plaatjes:
Gotty schreef:Ik heb de warmte-verliesberekening: http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... kening.JPG
Wat leuk is om te zien is de twijfel van de berekenaar; bij de linkse van de twee radiatoren in de woonkamer naast elkaar, zie je dat ie twijfelt tussen een T 21 en T22. Wat staat er nu?
Gotty schreef:Hieronder staan wat foto's om een beter beeld te krijgen van mijn installatie
Dat helpt veel, gaat zo veel meer leven. Leuk appartement trouwens, zicht op twee straten?
Wat je van belang is, je ziet staan 16-60-130. Dat betekent dat deze pomp berekent is om bij een leidingdiameter van 16 mm een opvoerhoogte te hebben van 60 meter waterkolom. De inbouwmaat van de pomp is 130 mm. Dat is een korte, lange zijn 180mm.
Gotty schreef:Radiator bovenkant /Radiator onderkant
Graag dezelfde pic’s maar dan van de andere kant.
Gotty schreef:Temperatuurmeter dichtbij /Temperatuurmeter veraf
Je kunt het ook zien in andere topics van bijvoorbeeld bonkelaar, Atlas en Albert. Meten= weten!
Gotty schreef:Vloerverwarmingsinstallatie http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... llatie.jpg
Vloerverwarmingsinstallatie bovenkant
Hoe en waar zit dit aan de rest van de installatie vast? De vloerverwarming was naderhand door een andere installateur aangesloten?
Even afborstelen met staalborstel en schuurpapier en likje simpele verf erover, na het stookseizoen. Dan ziet het er weer uit naar de leeftijd die het heeft.
Das je ketelpomp weer!
Edit: Ik zag het niet scherp door die rode gloed in de foto. De code op deze pomp zegt me even niets, ik heb geen specs van Wilo pompen en er ook niet naar gezocht.
Gotty schreef: * De loodgieter had niet van dat witte tape tussen de koppelingen gedaan, maar hij doet het er nog goed om. Ik vulde wel braaf bij maar had niet het idee dat het ergens lek was.
Beste Gotty, het is wel een eufemisme om dat ‘lek’ te noemen, das gewoon niet dicht. Zelf gefikst?

Ook wel grappig, zowel de thermosstatische kraan in de aanvoer, als de voetkraan in de retour worden origineel aangesloten met een knelring en een wartel met uitwendige draad. Maar dan moet je wel recht en spanningsvrij met je buis aan komen. Dat was dus kennelijk anders, vandaar dat de maker er kennelijk uit ervaring ½ duimse puntstukken op zet. Die kunnen door brute kracht dan veel ‘betrouwbaarder afdichten’. Wel suf als je dan de tape vergeet…
Gotty schreef:Ik hoop dat we hier verder mee kunnen, groeten Gotty.
Dacht het wel, je roept wel als je het niet begrijpt of ziet?

Groet, Cp
Verwijderd.

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power » 19 feb 2010, 02:15

Gotty schreef:De reden dat hij constant in bedrijf is, is omdat de ketel met een aanvoertemperatuur van 45º C een ruimtetemperatuur wil halen van 20º C en dat zal nooit gehaald worden: Ten eerste omdat de radiatoren in de ruimte waar de thermostaat zich bevindt niet open staan.

Ik kan me alleen maar voorstellen dat de wel ketel in bedrijf is, maar de brander niet. Als de ketel zeg maar 6 kW levert en er wordt maar 1,5 kW afgenomen, dan zal de ketel slechts een kwart van de tijd in bedrijf kunnen zijn. Enig ander alternatief bij dan toch voortdurend branden is dat de overtollige warmte zich ophoopt in het water tot er zich een stoomexplosie voordoet, en de ketel zeer voortijdig maar wel definitief het appartement verlaat (iets gechargeerd). Of sjouwen de Leger des Heilskaboutertjes (blauwe puntmuts met rode bies)* het surplus weg?
Gotty schreef:En ten tweede omdat de ruimte waar de thermostaat zich bevindt doorgaans 50/60º C aanvoertemperatuur nodig heeft.
Hoe weet je dat? Uit de berekening? Proefondervindelijk door het meten aan de radiator in de kamer? Afgelezen op de ketel? De extra metertjes had je toen nog niet.
Gotty schreef:Ik heb het over "ruimte" om het wat algemener/duidelijker te maken, maar het zal je duidelijk zijn geworden dat de thermostaat in de woonkamer zit
Voor mij vanaf moment 1 helder voor mij.
Gotty schreef:Wat is overkill?
Te veel waardoor het niet werkt zoals het bedoelt is. En zeker niet zuinig.
Gotty schreef:Dat het vermogen onnodig hoog is omdat deze vermogens voor de hele woning zijn berekend?
Nee, 10,5 kW is genoeg, bij gewoon gebruik. Voor je ketelinstelling dus 11 kW. 8,3 en 6,9 kW Is wel teveel voor een afname van 1,5 kW voor alleen je badkamer. Om pendelgedrag te vermijden en wat aan flow over te houden was mijn voorstel dan ook om de computerkamer bij te schakelen.
Gotty schreef:De computerkamer laat ik niet meelopen. Ik zal 1 cyclus omschrijven: De vloerverwarming zet ik s'morgens rond een uur of 06:00 aan op 45º C aanvoertemperatuur volgens het principe zoals ik in dit bericht in mijn eerste antwoordt heb beschreven.
Ik denk het niet. Bij je vloerverwarming stel je namelijk geen aanvoer temperatuur in, maar een gemiddelde maximale watertemperatuur van het VV- circuit. De aanvoertemperatuur hangt af van wat je ketel aanbied, en dan stel je de ketel in op die maximale aanvoertemperatuur. Neem je dan later in de ochtend wel of geen douche, dat wordt ook nog niet helder.
Gotty schreef:Als ik s'avonds thuis kom stel ik de kamerthermostaat in ruim onder de actuele ruimtetemperatuur, zodat de verwarming uitgaat.
Dus de ketel heeft voor de hele dag voor de vloerverwarming stand-by gestaan?

Gotty schreef:dan doe ik eerst de thermostatische kraan in de pc-kamer open
Nou breekt m’n klomp, je had toch geen thermosstatische radiatorkranen? Daar had ik je al is over doorgezaagd!
Gotty schreef:en dan de thermostatische kraan op de vloerverwarming dicht en stel de aanvoertemperatuur van de ketel in van 45º C naar 55º C en ga ik douchen.
Dat heeft dus alleen een zeer gering effect naar de temperatuur van de computerkamer, verder niets.
Gotty schreef:Ik vind het namelijk prettiger om de verwarming alvast in te stellen zodat ik na het douchen alleen de kamerthermostaat nog maar op 20º C hoef te zetten, dus nogmaals: die 20º C wordt in de woonkamer nooit gehaald omdat de radiatoren daar dichtzitten maar de ketel wil wel met 55º C aanvoertemperatuur naar de 20º C.
Gotty, vertel me nou is wat jij voor beleving hebt waar deze actie aan ten goede komt, dat zie ik werkelijk niet.
Gotty schreef:In mijn eerste antwoord in dit bericht noemde ik 2 redenen waarom de ketel in bedrijf blijft. In déze situatie zou het qua aanvoertemperatuur misschien net lukken, maar omdat de radiatoren in de woonkamer dichtzitten wordt de 20º C nóg niet gehaald.
Wat zou er nou net lukken? (>afdrijfriscio/lijkt/is)
Gotty schreef:Met als resultaat dat het in de computerkamer 20º C wordt (deze 20º C heeft trouwens niets te maken met die 20º C in de woonkamer, want ik laat de tussendeuren dicht zitten voor de isolatie).
Wat scheelt het als je die actie niet uithaalt?
Gotty schreef:Vlak voordat ik naar bed ga stel ik de kamerthermostaat in ruim onder de actuele ruimtetemperatuur,
Dat is wel belangrijk, stel je is voor dat de deur op een kier is blijven staan, dan is de actuele temperatuur van de woonkamer (waar die thermostaat hangt) spectaculeus hoger dan normaal, het zou het hele systeem ontwrichten!
Gotty schreef: Dan zet ik de thermostatische kraan van de vloerverwarming op 45º C en stel de aanvoertemperatuur in op 45º C,
op de ketel dus terug van 55?
Gotty schreef:en draai de thermostatische kraan dicht in de pc-kamer zodat ik s'morgens met mijn slaperige kop alleen maar de kamerthermostaat ruim boven de actuele ruimtetemperatuur in hoef te stellen. En dit laatste vindt weer plaats rond 06:00 wat bovenin deze alinea staat.
Gotty, is allemaal beetje verhaal van 5 stappen vooruit, en dan weer 3 achteruit. Rustig aan het verhaal volgen.
Gotty schreef:De gele zul je niet bedoelen want dat is de thermostatische kraan.
Precies.
Gotty schreef:De groene zou het kunnen zijn
Gotty, ziet dat er ook maar enigszins uit als een kraan? Dat is het dopje aan de bovenkant van de pompas. Hier zou je in hele slechte gevallen de pomp mee kunnen ontluchten, maar dat is bij juiste montage niet nodig. Mocht de pomp na lange stilstand niet aan willen lopen, dan kun je dit dopje wegnemen (oppassen voor iets water verlies) en met een schroevendraaier de as een zetje extra geven, zodat de pomp weer vanzelf blijft draaien.
Gotty schreef:of de rode hoewel dat allebei geen inbussen zijn, die rode is echter wel een rechthoekig "inbusje", dus dat zou dan nog kunnen maar ik weet het niet zeker.
Dat is zeker eerder een vierkante uitbus! (echte inbus is zeskant) Ook weer een weinig spectaculaire ontluchter. Past het zelfde sleuteltje als bij je radiator op.
Gotty schreef: De paarse staat overigens altijd helemaal open
Dat is ok. Het is trouwens de regelknop waarbij je, bij meerdere VV- circuits, het temperatuursniveau per kring mee bepaald (badkamer warmer dan slaapkamer).

Dan heb je er nog twee geen kleurtje gegeven, te weten boven in links van de rode cirkel, dat is je voetkraan van je totale VV- systeem. Komt pas aan de orde bij het waterzijdig inregelen van je systeem aan de orde.

En onderin links, maar weer net rechts van de thermometer, das de makker die ik bedoelde. Ook een voetkraan, maar dan alleen van dat stukje VV. Bepaald het maximale debiet ingeval van meerdere VV- kringen. Bij jou dus niet aan de orde, vandaar helemaal open zetten.

Wordt vervolgt!

*grapje naar enige opmerkingen in een andere draad, voor de verfijnde lezer van dit forum.
Verwijderd.

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty » 20 feb 2010, 01:11

Chicken Power schreef:Ik kan me alleen maar voorstellen dat de wel ketel in bedrijf is, maar de brander niet. Als de ketel zeg maar 6 kW levert en er wordt maar 1,5 kW afgenomen, dan zal de ketel slechts een kwart van de tijd in bedrijf kunnen zijn. Enig ander alternatief bij dan toch voortdurend branden is dat de overtollige warmte zich ophoopt in het water tot er zich een stoomexplosie voordoet, en de ketel zeer voortijdig maar wel definitief het appartement verlaat (iets gechargeerd).
Daar heb je een punt wat ik nog niet eerder zo heb bekeken. Het is namelijk zo dat de ketel af en toe naar stand 5 gaat, en dit betekent volgens de gebruiksaanwijzing dat het water verwarmd wordt. Daarna gaat de ketel weer terug naar stand 1 omdat de gewenste aanvoertemperatuur dan is bereikt, dus als je het zo bekijkt is de ketel (lees: Brander) inderdaad niet altijd in bedrijf.
Chicken Power schreef:Hoe weet je dat? Uit de berekening? Proefondervindelijk door het meten aan de radiator in de kamer? Afgelezen op de ketel? De extra metertjes had je toen nog niet.
Als ik heel enkel tv zit te kijken bij een buitentemperatuur van 16/17º C, dan zet ik de 3 woonkamerradiatoren open en de kamerthermostaat op 18º C. De aanvoertemperatuur op 90º C zodat de ketel vrij kan moduleren. Is het dan eenmaal 18º C dan zal de ketel af en toe aanspringen op 50/60º C. Dus dat is gebleken in de praktijk zeg maar.
Chicken Power schreef:
Gotty schreef:Wat is overkill?
Te veel waardoor het niet werkt zoals het bedoelt is. En zeker niet zuinig.
Duidelijk.
Chicken Power schreef:
Gotty schreef: Dat het vermogen onnodig hoog is omdat deze vermogens voor de hele woning zijn berekend?
Nee, 10,5 kW is genoeg, bij gewoon gebruik. Voor je ketelinstelling dus 11 kW. 8,3 en 6,9 kW Is wel teveel voor een afname van 1,5 kW voor alleen je badkamer. Om pendelgedrag te vermijden en wat aan flow over te houden was mijn voorstel dan ook om de computerkamer bij te schakelen.
Als het goedkoper in de energiekosten blijkt te zijn om de computerkamer bij te schakelen als dit pendelgedrag voorkomt zal ik dit zeker doen, ik zal het eens in mijn achterhoofd houden. Ik ga die 30 % cv-vermogen in ieder geval morgen uitproberen en kan ik zien wat dat met de temperatuur doet in de doucheruimte, had ik je al verteld dat ik 3 temperatuurmeters heb; 1 in de douche, 1 in de pc-kamer en 1 in de slaapkamer, slaapkamer is nu nog niet zo belangrijk maar dat komt misschien nog als er een mooie meid op mijn pad komt :wink: . Maar goed, mocht je je afvragen wat de ruimtetemperatuur in de douche of de pc-kamer is dan kan ik je dat zeggen. Ik heb vanavond het cv-vermogen ingesteld op 40%, omdat dit het minimale is. Ik ga Maandag Intergas bellen en vragen hoe dit nu zit, want in de gebruiksaanwijzing staat dat het percentage ingsteld kan worden tot 25 %.

Met de 3-standen schakelaar op de cv-pomp kun je de pompcapaciteit aanpassen op de weerstand in de installatie. Met de functie cv-vermogen instellen kun je een gewenst vermogen instellen in % ten opzichte van het maximale vermogen. Dit zijn 2 verschillende functies. Maar in de bovenste tabel op de pagina weergegeven in onderstaande link wordt gesproken over "in % maximaal toerental" terwijl het cv-vermogen gaat over de grootte van de vlam voor zover ik weet. Kun je me uitleggen wat deze 2 met elkaar te maken hebben?
http://members.home.nl/r.gortemulder/Ke ... jde_37.JPG

Mijn excuses voor mijn gestuntel, omdat ik “radiatorkraan op de vloerverwarming” zo verwarrend vond klinken bedacht ik mijn de naam: “Thermostatische kraan” welke ik in dit topic heb geleerd en raakte ik in de war en hield ik iedere “radiatorkraan” aan voor “Thermostatische kraan”. Nu een 2de poging om de cyclus goed te omschrijven. Ik probeer rekening te houden met jou op- en aanmerkingen :) .
En de uitleg begin op een ander tijdstip.

*Onderstaande is al weer achterhaald, zie bericht van: 22 feb 2010, 23:20
De computerkamer laat ik niet meelopen. Ik zal 1 cyclus omschrijven: Voordat ik naar bed ga zet ik de kamerthermostaat ruim onder de actuele ruimtetemperatuur, dan stel ik de thermostatische kraan van de vloerverwarming in op 60º C, dan stel ik de maximale aanvoertemperatuur van de ketel in van 55º C naar 45º C, dan draai ik de radiatorkraan in de pc-kamer dicht en ga ik slapen.

De volgende ochtend hoef ik met mijn slaperige kop alleen maar de kamerthermostaat in te stellen op ruim boven de actuele ruimtetemperatuur en ga ik naar mijn werk.

Als ik dan rond 19:00 weer thuis ben is de doucheruimte opgewarmd naar 22º C (niet efficiënt maar het is nog even niet anders omdat we nog druk aan het discussiëren en afstellen zijn en ik nog druk aan het leren ben). Dan stel ik de kamerthermostaat in op ruim onder de actuele ruimtetemperatuur, dan draai ik de radiatorkraan in de pc-kamer open, dan stel ik de Thermostatische kraan van de vloerverwarming in op 20º C (dicht), en dan stel ik de maximale aanvoertemperatuur van de ketel in van 45º C naar 55º C.

Doordat ik ben begonnen met de kamerthermostaat in te stellen op ruim onder de actuele ruimtetemperatuur gaat de ketel uit. Dit doe ik omdat ik dan comfortabeler douche omdat ik een combiketel heb. Het instellen van het systeem voor “de avond” doe ik voor het douchen en niet na het douchen omdat ik dit persoonlijk makkelijker vindt. Als ik me dan een klein beetje heb afgedroogd stel ik snel de kamerthermostaat in op ruim boven de actuele ruimtetemperatuur en is de radiator in de pc-kamer al een beetje warm als ik aangekleed ben. Dit is misschien voor iedereen persoonlijk, maar bij mij is het zo dat als ik klaar ben met douchen wil ik lekker computeren (forum; agenda bijhouden; mails lezen; downloaden van usenet) en niet eerst alles nog moeten instellen.

Dit was 1 cyclus, en het overlappende stukje (voor de duidelijkheid) is dat ik de kamerthermostaat voordat ik naar bed ga instel op ruim onder de actuele ruimtetemperatuur en het systeem verder instel voor de volgende dag zoals in de eerste alinea valt te lezen van deze cyclus-omschrijving.

Dit is mijn situatie nu, ik begrijp ondertussen dat dit heel anders zou moeten, en het wordt ook nog anders, daarom heeft het misschien geen zin om dit allemaal te omschrijven, maar omdat jij had aangenomen dat ik de pc-kamer mee liet lopen dacht ik dat het misschien zinvol zou zijn om de hele cyclus uit te leggen. Als ik het nu wéér niet goed heb uitgelegd kunnen we maar beter verder gaan met de andere punten.
Chicken Power 18 feb 2010, 16:55 schreef:Op je vloerverwarmingsverdeler kunnen beide inregelkranen gewoon helemaal open, je hebt maar een kring, dus zorg voor zo min mogelijk weerstand. De bovenste is die met de witte knop, de onderste zal met een inbus achter het dekseltje helemaal open gezet moeten worden. Dan neemt de pomp ook het minste vermogen op. Stand 1 zal hier al genoeg zijn.
Dus ik ben op zoek naar een witte voetkraan en een voetkraan met een dekseltje? Deze kan ik absoluut niet vinden als leek, daarom probeerde zoveel mogelijk te maken van datgene wat ik zag wat schijnbaar een beetje dom overkomt. Maar nu weet ik wel welke je bedoelt.
Chicken Power schreef:
Gotty schreef:De gele zul je niet bedoelen want dat is de thermostatische kraan.
Precies.
Gotty schreef:De groene zou het kunnen zijn
Gotty, ziet dat er ook maar enigszins uit als een kraan? Dat is het dopje aan de bovenkant van de pompas. Hier zou je in hele slechte gevallen de pomp mee kunnen ontluchten, maar dat is bij juiste montage niet nodig. Mocht de pomp na lange stilstand niet aan willen lopen, dan kun je dit dopje wegnemen (oppassen voor iets water verlies) en met een schroevendraaier de as een zetje extra geven, zodat de pomp weer vanzelf blijft draaien.
Gotty schreef:of de rode hoewel dat allebei geen inbussen zijn, die rode is echter wel een rechthoekig "inbusje", dus dat zou dan nog kunnen maar ik weet het niet zeker.
Dat is zeker eerder een vierkante uitbus! (echte inbus is zeskant) Ook weer een weinig spectaculaire ontluchter. Past het zelfde sleuteltje als bij je radiator op.
Chicken Power schreef:
Gotty schreef: De paarse staat overigens altijd helemaal open
Dat is ok. Het is trouwens de regelknop waarbij je, bij meerdere VV- circuits, het temperatuursniveau per kring mee bepaald (badkamer warmer dan slaapkamer).

Dan heb je er nog twee geen kleurtje gegeven, te weten boven in links van de rode cirkel, dat is je voetkraan van je totale VV- systeem. Komt pas aan de orde bij het waterzijdig inregelen van je systeem aan de orde.
Moet ik deze voetkraan nu wel open draaien zoals je zegt op 18 feb 2010, 16:55 of juist niet zoals je hierboven zegt.
Chicken Power schreef:En onderin links, maar weer net rechts van de thermometer, das de makker die ik bedoelde. Ook een voetkraan, maar dan alleen van dat stukje VV. Bepaald het maximale debiet ingeval van meerdere VV- kringen. Bij jou dus niet aan de orde, vandaar helemaal open zetten.
Ik zal morgen een baco kopen en dan zet ik hem helemaal open.
Laatst gewijzigd door Gotty op 23 feb 2010, 00:22, 7 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty » 20 feb 2010, 01:46

Chicken Power schreef:Wat leuk is om te zien is de twijfel van de berekenaar; bij de linkse van de twee radiatoren in de woonkamer naast elkaar, zie je dat ie twijfelt tussen een T 21 en T22. Wat staat er nu?
Ik heb even op de tekening gekeken en er staat bij die beide radiatoren waar jij het over hebt T 22
Chicken Power schreef: Dat helpt veel, gaat zo veel meer leven. Leuk appartement trouwens, zicht op twee straten?
Ja precies, bijna in het centrum en toch lekker rustig, en omdat ik s’morgens vroeg wegga en s’avonds wat later thuis kom heb ik nooit te maken met drukte.
Chicken Power schreef:Wat je van belang is, je ziet staan 16-60-130. Dat betekent dat deze pomp berekent is om bij een leidingdiameter van 16 mm een opvoerhoogte te hebben van 60 meter waterkolom. De inbouwmaat van de pomp is 130 mm. Dat is een korte, lange zijn 180mm.
Er staat alleen wel: 15-50-130. Maar niet minder interessant; wat is een “opvoerhoogte te hebben van 60 meter waterkolom”.
Chicken Power schreef:Graag dezelfde pic’s maar dan van de andere kant.
Als de foto('s) erop staan plaats ik een geheel nieuw bericht met die info.
Chicken Power schreef:Je kunt het ook zien in andere topics van bijvoorbeeld bonkelaar, Atlas en Albert. Meten= weten!
Ik zie heel wat berichten van bonkelaar, kan ik dan andermans meter’s zien ofzo? En zou dat bijdragen aan mijn systeem?
Chicken Power schreef:Hoe en waar zit dit aan de rest van de installatie vast? De vloerverwarming was naderhand door een andere installateur aangesloten?
De vloerverwarming komt vlak onder de ketel op de rest van het systeem, zie ook foto’s, en ik ga er een filmpje van maken. De vloerverwarming is naderhand inderdaad door een andere installateur gemonteerd als de installateur die het hele complex in de portefeuille had.
Chicken Power schreef:Even afborstelen met staalborstel en schuurpapier en likje simpele verf erover, na het stookseizoen. Dan ziet het er weer uit naar de leeftijd die het heeft.
Goed plan, dat zal ik doen als dit allemaal achter de rug is.
Chicken Power schreef:Das je ketelpomp weer!
Edit: Ik zag het niet scherp door die rode gloed in de foto. De code op deze pomp zegt me even niets, ik heb geen specs van Wilo pompen en er ook niet naar gezocht.
Als de info erop staat plaats ik een geheel nieuw bericht met die info.
Chicken Power schreef:Beste Gotty, het is wel een eufemisme om dat ‘lek’ te noemen, das gewoon niet dicht. Zelf gefikst?
Een kennis van me, na die tijd gelukkig geen problemen meer mee gehad. Ik moet wel zeggen dat ik lang niets met het probleem gedaan heb dus het heeft lekker kunnen roesten.
Chicken Power schreef: Ook wel grappig, zowel de thermosstatische kraan in de aanvoer, als de voetkraan in de retour worden origineel aangesloten met een knelring en een wartel met uitwendige draad. Maar dan moet je wel recht en spanningsvrij met je buis aan komen. Dat was dus kennelijk anders, vandaar dat de maker er kennelijk uit ervaring ½ duimse puntstukken op zet. Die kunnen door brute kracht dan veel ‘betrouwbaarder afdichten’.
Ik geloof je direkt :P .
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty » 20 feb 2010, 03:41

De foto's die je als laatste vroeg staan erop, toegevoegd in mijn bericht van 17 feb 2010, 22:14.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty » 20 feb 2010, 15:41

Wijzigingen in het systeem tot nu toe:
  • 1.CV-pompstand is 2.
    2. Vloerverwarmingspompstand is 1.
    3. ingestelde CV-vermogen is 40%. (03-03-2010 is het vermogen 30%)
    4. Inbus in de voetkraan aan het begin van het vloerverwarmingscircuit is open gedraaid.
Laatst gewijzigd door Gotty op 03 mar 2010, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Chicken Power » 22 feb 2010, 17:57

Hallo Gotty,

Bedankt voor de adequate update, helemaal goed!

Voor de goede orde:
4. Inbus in de voetkraan aan het begin van het vloerverwarmingscircuit is open gedraaid.
Ik had dat nog niet eens in de gaten, maar als de pijl op de zijkant van het pomphuis naar beneden staat, en dat zal zeker gezien de opnemer van de thermosstatische kraan in de onderste balk het geval zijn, dan heb je gelijk.

Normaliter is de voetkraan aan het eind van een kring geplaatst, omdat het een eenmalige instelling is. Hier hebben ze kennelijk de handkraan en de voetkraan net omgekeerd. Maakt voor de werking niet uit. Je hoeft niet zo te bukken…

Check even die richting, dan is er ook een compleet verhaaltje over het al dan niet tegen elkaar inwerken van de pompen te maken.

Ik heb nog een fotoverzoeknummer, Ik was niet duidelijk genoeg naar jou toe met mijn vraag over je verdeler.

Helaas had ik niet verduidelijkt dat je er zelfs 2 moet hebben. Te weten die van je VV, maar ook nog een waar de 22mm pijpen van je CV- ketel naar toe gaan.

In je kamers zijn de radiatoren met 14mm flex aangesloten. Dus onderweg moet dat ergens gesplitst zijn.

Dat ding dus, lijkt een beetje op de VV verdeler, maar dan zonder pomp. Ben ook benieuwd of daar nog iets aan inregelmogelijkheid op zit. Hij zou wel eens in de kast achter de ketel kunnen zitten. Foto’s doen wonderen.

Als je hem gevonden hebt, kun je dan gelijk is uitvinden welke 2 pijpen bij je computerkamer horen? Dat zijn de 2 die warm worden als je daar de radiator open zet. Wel ff checken dat je retour in de kamer wel warm teruggaat, de hele plaat moet warm zijn. Anders heb je maar 1 buis die warm wordt. De overige 5 X 2 zouden veel kouder moeten zijn.

Over de aansluiting van je VV aan de ketel, dat is prima. Dat is alleen maar makkelijk, je VV is het eerst in je watercircuit!

Afstand is ook geen bezwaar.

Groet, Cp
Verwijderd.

Plaats reactie