Stooktips ijzeren inzethaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Stooktips ijzeren inzethaard

Bericht door Paide »

Hallo,

Nu weet ik dat het misschien vloeken in de kerk is hier tussen alle mooie tegenstroomkachels, maar ik zou het toch willen hebben over mijn ijzeren haard.

Ik heb deze: http://www.oxfordhaardsystemen.nl/openh ... echts.html
Een ijzeren inzethaard van het Nederlandse merk Oxford. Er zit nog een oud VHR label bij.
De haard heeft twee regelschuiven: een aan de onderkant voor luchttoevoer via de aslade en een aan de bovenkant. Boven de aslade zit een rooster wat je met een schuif open en dicht kunt zetten.
Met de schuif aan de bovenkant bepaal je in hoeverre de keerplaat voor de uitgang geplaatst wordt. Deze zit ongeveer een dikke centimeter onder de bovenkant. Sluit je deze volledig dan moet het rookgas dus om deze plaat heen voordat het het rookkanaal ingaat. Dit zou goed moeten zijn voor de verbranding.

Ik probeer zo goed als mogelijk te stoken, maar kan hier wel wat advies over gebruiken. Ik stook alleen onbehandeld hout, 2 jaar gedroogd in ons fietsenhok. Verder stop ik de haard goed vol en steek hem aan vanaf de bovenkant.

Ik maak me alleen wat zorgen of de stook wel schoon is. Natuurlijk zal het nooit zo schoon zijn als met een finoven of tegenstroomkachel, maar als ik deze instructies lees dan maak ik me toch wat zorgen, omdat dit haaks staat op de algemene opinie hier op het forum. Aangezien ik onder de indruk ben van de ervaring die hier aanwezig is, zou ik graag een open discussie met jullie willen voeren over deze instructies:

http://www.oxfordhaardsystemen.nl/stook ... iften.html

De belangrijkste:
- aslade sluiten
- schudrooster sluiten
- na ca. een half uur stoken , regelschuif sluiten

Kortom, alles dus dichtzetten als het vuur eenmaal aan is.
De rook uit de schoorsteen is vrij dun, beetje grijzig. Zeker niet de beruchte blauwe rook die je ziet bij open haarden. Je ziet de rook maar een paar cm vanaf de schoorsteen, dan is deze opgelost. De vlammen zie je duidelijk minder fel worden als je alles dicht hebt gezet. Van stevige gele vlammen worden ze nu kleiner en wat meer oranje van kleur. Het lijkt een beetje op deze foto:
http://www.openhaardblokken.nl/stook%20tips.htm

Je kunt het ruiken buiten als hij aan is. Niet zo sterk als bij anderen in de buurt waar je het in de wijde omtrek kunt ruiken, maar toch.
Wat ik hier zo op het forum lees, is het het beste om zo veel mogelijk open te laten. Echter dan zou het effect van de keerplaat verloren gaan? Bovendien lijkt het vuur dan meer op een hoogoven: Felle vlammen met veel geluid erbij. De handleiding die er bij zit waarschuwt dat het niet de bedoeling is omdat dit de levensduur zou verkorten.

Wie kan hier advies geven wat het beste is? Ik heb de leverancier deze vraag ook gesteld, echter deze geeft geen antwoord.

- Zijn de huidige instructies echt zo slecht: Wordt hier gesmoord met alle CxHx uitstoot tot gevolg?
- Is er een inschatting te maken van de mate van uitstoot?
- Luchtinlaat via de aslade dicht laten of toch (enigszins) openzetten?
- Regelklep open of toch dicht? Heeft de keerplaat effect?
- Wanneer de vlammen weg zijn, blijft het nog vrij lang gloeien. Als ik de luchttoevoer via de aslade wat openzet kan ik dit korter en feller maken: Zou dit een positief of negatief effect hebben?
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Stooktips ijzeren inzethaard

Bericht door gdelea »

normaal gesproken. je kan een kachel met tegenstroom niet vergelijken met een inzet kachel ,wat je zou kunnen proberen met aanzetten schudrooster open en luchtschuif onder open als de beluchting bovenin het raam zit dan die dicht , en de boel op temperatuur stoken. als de boel op temperatuur is schudrooster en luchtschuif beneden dicht en dan gaan regelen met de luchtschuif boven het rooster,hoever je hem dan dicht zetten moet hangt van meerdere factoren af,waarschijnlijk krijg je als je hem te dicht zet een zwart glas. en als er een ventilator inzit onttrek je ook meer warmte . je hebt natuurlijk wel een bepaalde hoeveelheid zuurstof nodig ,om je hout optimaal te verbranden dus helemaal dicht zetten zal in de meeste gevallen niet werken.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: Stooktips ijzeren inzethaard

Bericht door sjoerd »

Hallo,

Ik heb ook een inzethaard. wij laten de lucht toevoer altijd open alleen als het te warm word doen we hem voor de helf dicht.
als je hem helemaal sluit dat smoor je hem te veel en dan krijg je veel roetaanslag op de ruiten en dus ook in de schoorsteen.
ik heb geen schutrooster er in dus weet niet hoe dat gaat.
je kunt de lucht toevoer wel dicht zetten als jet hout alleen nog maar gloeid.

Gr.
Sjoerd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Stooktips ijzeren inzethaard

Bericht door Albert van WdJ »

Paide schreef:- Zijn de huidige instructies echt zo slecht: Wordt hier gesmoord met alle CxHx uitstoot tot gevolg?
Je mag er vanuit gaan dat de fabrikant de kachelvoorschriften uitgebreid heeft getest.
Ook als je alle schuiven onderlangs dichtzet, wil dat nog niet zeggen dat er via de onderkant geen lucht meer door het vuur komt. Want dat zou een moeilijke verbranding opleveren.
Paide schreef:- Is er een inschatting te maken van de mate van uitstoot?
Lijkt me vrij lastig. Een grijs-witte rook wordt voor dit type haarden algemeen als een teken van 'goede' verbranding gezien.
Paide schreef:- Luchtinlaat via de aslade dicht laten of toch (enigszins) openzetten?
Ik zou hem dichtlaten. Te veel lucht via de onderzijde van het vuur zorgt voor grote hitte onderin het vuur, waardoor de ontgassing veel te snel gaat in de bovenliggende houtblokken. Die grote hoeveelheid gassen krijgen dan te weinig zuurstof voor goede verbranding --> stinkende rook.
Paide schreef:- Regelklep open of toch dicht? Heeft de keerplaat effect?
De keerplaat zorgt er voor dat de vlammen een langer traject afleggen. Geeft meer hitte in de kachel (en dus ook de woonkamer in). Anders ben je die warmte kwijt, gaat zo de schoorsteen in.
Paide schreef:- Wanneer de vlammen weg zijn, blijft het nog vrij lang gloeien. Als ik de luchttoevoer via de aslade wat openzet kan ik dit korter en feller maken: Zou dit een positief of negatief effect hebben?


Als je op dat moment nog wat warmte wilt, zonder hout opleggen, dan kun je de aslade openzetten. Lijkt me geen negatief effect te hebben op de kachel. Enige wat kan gebeuren is dat fijne asdeeltjes mee de schoorsteen ingaan. Je rooster zal wel van gietijzer zijn. Dat heeft geen last van een houtskoolvuur.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Stooktips ijzeren inzethaard

Bericht door Brit »

Hoi Paide,

Ik ben het volledig met Albert eens 8)

Wat ik mis bij de omschrijving van de leverancier is de maximale hout-impute en hoe grof dit het beste kan zijn. Grovere stukken hout hebben minder brandend oppervlak en kunnen de verhoudingen met de luchttoevoer zo een beetje beínvloeden.

Ook heb ik de indruk dat een gejaagd vuur in deze kachel meer kwaad zal doen dan goed. De kachel is er simpelweg niet voor ontworpen en zou dus daardoor kunnen gaan vervormen :cry: Oftewel, geen appels met peren gaan vergelijken. :wink:

Veel stookplezier :P
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Stooktips ijzeren inzethaard

Bericht door gdelea »

zit er alleen een schuifklep boven in de kachel of ook nog een vaste keerplaat,
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Stooktips ijzeren inzethaard

Bericht door Paide »

Bedankt voor de feedback tot zover.

Eerst even een onduidelijkheidje wegnemen, de schuif aan de bovenkant regelt de stand van de keerplaat voor de rookgassen, het is dus geen extra luchtinlaat.
Naast de regelbare keerplaat, zit er ook nog een vaste, deze komt de rook als eerste tegen, daarna via de regelbare keerklep de haard uit de schoorsteen in.

Mij lijkt het ook het beste om de luchttoevoer aan de onderkant zo lang mogelijk dicht te laten, anders gaat het inderdaad veel te hard. Als het hout een aardig eind op is en de gloeifase langzaamaan overneemt, wil ik de luchttoevoer nog wel eens wat openzetten.

De opmerking van Brit kan ik ook goed plaatsen. Ik merk als ik ongekloofde stammetjes gebruik van ongeveer 10cm doorsnede dat de haard daar rustig op brandt. Gekloofd en klein hout is er zo door heen, met een hellevuur dat de hele haard in een vlammenzee veranderd. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Ik overweeg om een ventilator te plaatsen om zo wat extra warmte de kamer in te blazen. Dit zal dan wel de bovenkant van de haard iets afkoelen, net op het stuk waar de extra verbranding rond de keerklep plaats zou moeten vinden. Zou dit de verbranding benadelen, of zou het verschil zo klein zijn dat het niet uitmaakt?
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Stooktips ijzeren inzethaard

Bericht door gdelea »

die regelbare keerplaat moet met stoken helemaal open . er zit tussen die twee platen erg weinig ruimte, je zou er alleen mee kunnen spelen als het hard waait. zo ie zo dan met bijvullen open.
Plaats reactie