Pelletketel 200Kw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

KlaasB
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2018, 13:36

Pelletketel 200Kw

Bericht door KlaasB »

Ik overweeg om een veel te grote Pelletketel aan te schaffen, puur vanuit Subsidie overwegingen.

Ik krijg veel aanbiedingen, waarvoor ik 4-5.000 euro zelf moet bijleggen incl. 2.500 euro subsidie.
Mijn geschat verbruik zou een 35Kw ketel rechtvaardigen met een 2.000 liter buffervat.

Nu heb ik gezien dat ik bij een 200Kw apparaat het volledige apparaat incl. 2.000 liter buffervat en subsidie kan aanschaffen. Dus netto 0 euro investering.
Ik heb de ruimte, dus waarom niet?

Graag jullie advies.

Ik weet dat het minimum vermogen veel hoger is, maar voor het verschil kun je heel veel pallets met pellets verbranden. Bovendien zou het buffervat voor het uitvlakken van het verbruik kunnen regelen.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door dormos »

Mijn eerste reactie zou zijn dat het met een buffervat inderdaad niet uit zou moeten maken. Buffervat vol, ketel uit.
Een grote ketel brandt dus waarschijnlijk even vaak, maar wel korter.
Of zie ik iets over het hoofd?

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door kockie »

Wat is de waterinhoud van de pelletketel? Als er bij iedere keer opstoken een grote plens water verwarmd moet worden die daarna weer afkoelt, dan geeft dat ook verlies.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door dormos »

Goed punt, dat zag ik dus waarschijnlijk over het hoofd.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door nck »

Ik stook nu ruim een jaar continu met een fors overbemeten biomassa-ketel
Werkelijk benodigd zou ik geschat met 30 kW vermogen uit kunnen, echter mijn ketel heeft een vermogen van 120 kW.
Buffer inhoud 2 M3.

De ervaring die ik er mee heb tot dusver is weinig anders dan met mijn vorige stukhoutketel van 30 kW.
Dus dat betekend op vol vermogen inzetten.
De Veto is redelijk efficiënt zo "out of the box" en de toevoeging van mijn eigengebouwde condensor doet de rest.
Rookgastemperaturen van tussen de 30 - 45 graden celsius.
Wel een schakeling ontworpen die de ketel pas start wanneer minimaal de helft van de buffer is afgekoeld.
Dan heeft de ketel ook echt wat te doen.
Hij blijft behoorlijk goed op temperatuur tussen de bedrijven door, wanneer er een hele dag niet wordt gestookt dan koelt de ketel ongeveer 15 graden af.
Gebeurt regelmatig wanneer de brandstof in de voorraad-bunker op is.
In deze lichte vorst periode kan ik nog steeds rond de twaalf uur overbruggen. Voor mij nu voldoende.
Ik zie weinig problemen, maar wanneer je voldoende ruimte hebt zou ik geneigd zijn meer buffer te plaatsen om de ketel meer "lucht" te geven om goed door te branden. Ik zou nooit proberen de ketel af te regelen naar een minimaal vermogen. Ik heb dit zelf gedaan en ik kom er zonder omhaal van terug.
Beter minder vaak op vol vermogen dan vaker geknepen. Systeem blijft schoner, brander komt steeds goed op temperatuur, een vereiste.
Je kunt altijd de ketel zelf van een extra isolatie voorzien wanneer deze door de langere stilstand teveel afkoelt.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door kiekeboe »

volgens mij is de opstellingsruimte vanaf 100 kW aan strenge regels gebonden.
even goed laten inlichten voordat je er aan begint.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door pelletpower »

Gewoon een passende 35 nemen of een 50. Buffervat niet en geld in je zak houden. Kleine sanitairbuffer. Voila. Klaar is klara. Merk weet je wel wat ik zou adviseren.
KlaasB
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2018, 13:36

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door KlaasB »

nck schreef: 21 feb 2018, 22:53 Ik stook nu ruim een jaar continu met een fors overbemeten biomassa-ketel
Werkelijk benodigd zou ik geschat met 30 kW vermogen uit kunnen, echter mijn ketel heeft een vermogen van 120 kW.
Buffer inhoud 2 M3.

De ervaring die ik er mee heb tot dusver is weinig anders dan met mijn vorige stukhoutketel van 30 kW.
Dus dat betekend op vol vermogen inzetten.
De Veto is redelijk efficiënt zo "out of the box" en de toevoeging van mijn eigengebouwde condensor doet de rest.
Rookgastemperaturen van tussen de 30 - 45 graden celsius.
Wel een schakeling ontworpen die de ketel pas start wanneer minimaal de helft van de buffer is afgekoeld.
Dan heeft de ketel ook echt wat te doen.
Hij blijft behoorlijk goed op temperatuur tussen de bedrijven door, wanneer er een hele dag niet wordt gestookt dan koelt de ketel ongeveer 15 graden af.
Gebeurt regelmatig wanneer de brandstof in de voorraad-bunker op is.
In deze lichte vorst periode kan ik nog steeds rond de twaalf uur overbruggen. Voor mij nu voldoende.
Ik zie weinig problemen, maar wanneer je voldoende ruimte hebt zou ik geneigd zijn meer buffer te plaatsen om de ketel meer "lucht" te geven om goed door te branden. Ik zou nooit proberen de ketel af te regelen naar een minimaal vermogen. Ik heb dit zelf gedaan en ik kom er zonder omhaal van terug.
Beter minder vaak op vol vermogen dan vaker geknepen. Systeem blijft schoner, brander komt steeds goed op temperatuur, een vereiste.
Je kunt altijd de ketel zelf van een extra isolatie voorzien wanneer deze door de langere stilstand teveel afkoelt.

Jan
Hoi Jan en anderen.

Dank voor de antwoorden.
Het type waar ik naar kijk heeft 2 stuks 100Kw in 1 verbrandingskamer, die ombeurten geschakeld worden.
Het regelen van de temperaturen van het watervat met hygiene boiler lijkt me een praktijk zaak.

Het gaat mij met name om de vraag: in hoeverre is het minimale brandervermogen van belang.

De branders branden minder lang dan bij een kleine om 20 graden toe te voegen aan de watertemperatuur. Dus netto, zal dit weinig verschil maken, denk ik dan.
Hooguit in de fijnstof uitstoot?

Nogmaals dank voor jullie input. Iemand nog een antwoord op deze vraag?

Voor JAn: Hoe bevalt de VETO? Heb je een biomassa brander?


Hartelijke groet,


klaas
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door dormos »

Minimaal brandervermogen lijkt me niet van belang.
Als je de ketel aan laat schakelen op bijvoorbeeld de temperatuur in het midden van je buffer en af laat slaan wanneer een bepaalde temperatuur onder in je buffer bereikt is kan de ketel alijd op vol vermogen draaien.
Daarbij wordt in korte tijd een hoeveelheid brandstof gebruikt die bij een kleinere ketel gedurende een langere tijd gebruikt zou zijn.
Hoeveelheid fijnstof houdt direct verband met de hoeveelheid verbrande brandstof, en is naar verwachting dus gelijk.

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door pelletpower »

Niet te ingewikkeld denken. Een ketel gebruiken zoals ie bedoeld is. Een buffer is onnodig bij pelletketel, dus ook geen verliezen daar. Dat lijkt mij een belangrijker punt dan subsidie.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door nck »

pelletpower schreef: 23 feb 2018, 16:33 Een buffer is onnodig bij pelletketel, dus ook geen verliezen daar.
Dat kan inderdaad bij een pelletketel, maar persoonlijk zie ik liever zo min mogelijk inschakelmomenten.
Met name omdat een start bijna altijd met rookontwikkeling gepaard gaat. Mijn voorkeur gaat uit naar een aantal langere brandtijden, vandaar dat ik met een buffer stook. Nu is het wel zo dat een biomassa brander niet vergelijkbaar is met een pelletbrander.
Biomassa is echt een andere tak van sport.
dormos schreef: 23 feb 2018, 16:14 Daarbij wordt in korte tijd een hoeveelheid brandstof gebruikt die bij een kleinere ketel gedurende een langere tijd gebruikt zou zijn.
Hoeveelheid fijnstof houdt direct verband met de hoeveelheid verbrande brandstof, en is naar verwachting dus gelijk.
Hooguit zou je kunnen stellen dat bij vele starts er meer fijnstof ontwikkeld omdat de brander dan koud is. Dit zou dan voor een vorm van buffering pleiten om het aantal starts te verkleinen.
KlaasB schreef: 23 feb 2018, 15:29 Voor JAn: Hoe bevalt de VETO? Heb je een biomassa brander?
Mijn Veto bevalt uitstekend, een behoorlijk efficiënte ketel met een recht toe- recht aan plc sturing.
Niet zo geavanceerd als de frohling die ik 14 jaar heb gehad, maar dat is in dit geval ook niet nodig omdat de brandstof vrij constant van kwaliteit is.
Het is een originele biomassa brander met beweegbaar rooster, een must wanneer je veel groen / bast stookt omdat dit slak geeft.
Biomassa komt van eigen erf en is in hoofdzaak wilg met laurier.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door pelletpower »

Mooi NCK, dat de ketel bevalt.
Nog even een aanvulling op het aantal starts: hoe verder dat de kachel terugmoduleert, des te minder het aantal starts. Bij ons is dat hartje winter enkele keren per dag met minimale rookontwikkeling. Niet de moeite om daarvoor een buffer te plaatsen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door nck »

Dat geloof ik van harte, ik heb mijn veto zien draaien op pellets. Geen rookontwikkeling maar deze ketel moduleert niet.
Hij brandt voluit of hij is in z.g.n. "feuerhaltung". bij een herstart ook geen rook van betekenis.
De hardheid van de pellets als brandstof is hier volgens mij het cruciale verschil met biomassa.
Ook daar was geen buffer geplaatst. de waterinhoud van deze ketels is vrij fors zodat de ketel zelf als een kleine buffer fungeert.
Maar zoals ik al noemde, biomassa is een andere tak van sport. het is buitengewoon moeilijk om dit rookvrij te maken en te houden.
Het zal het aandeel groen en stof zijn dat dit veroorzaakt, Feit blijft dat wanneer de ketel eenmaal goed brandt en de brander goed op temperatuur is er weinig rookontwikkeling is. Maar de start is en blijft een "uitdaging".
Vandaar dat ik wel met een buffer werk, eenmaal per etmaal alles op temperatuur stoken in 1 stook, en daarna uit.
Behalve in periodes van vorst kom ik hier goed mee rond.

Maar ik vertik het om mijn biomassa tot pellets te persen, het is wel in mijn gedachten geweest, maar de extra energie die dit vergt vind ik niet acceptabel.
En het is weer een extra stuk techniek erbij. Niet dat ik daar een hekel aan heb, maar ik ga voor de eenvoud.
Dus broed ik op een manier om mijn specifieke biomassa zo efficiënt en zo rookvrij mogelijk te verbranden.
Omdat ik er van overtuigd ben dat het nog beter kan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door JantjeV8 »

Zit het 'm ook niet in het bijvullen NCK? Iedere keer dat er snippers toegevoegd worden, is de warmte bij het vuur even weg.

Ik heb wel eens briketten in m'n vergasser bij gegooid. Totdat ze uit elkaar vallen brandt dat prima. Nadat ze uit elkaar vallen verstikt het zichtzelf. De zuurstof kan er niet goed meer bij en dan gaat het roken. Is dat met die losse snippers ook niet het geval?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pelletketel 200Kw

Bericht door nck »

Is zonder meer sterk van invloed.
Met korte tussenpozen kleine beetjes toevoeren gaat het beste.
Ineens een te grote hoeveelheid geeft eerst veel rook en daarna een forse steekvlam.
ik voer iedere 15 seconden toe, de vijzel draait dan 3 seconden.
Het gloeibed blijft dan mooi op dezelfde plek in de brander liggen en er is een mooie contante vlam qua grootte.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie