Advies leidingen CV haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Goedemorgen,

inmiddels heb ik eigenlijk alle benodigdheden voor het aansluiten van de CV haard. De kachel staat op zijn plek en een deel van de leidingen is aangesloten.

Nu rees bij mij de vraag: Kan zo'n laddomat pomp het hele CV circuit bedienen? (De eerste maanden heb ik nog geen buffervat, maar ook is de afstand kachel-buffervat groter dan wat laddomat aangeeft )

Op dit moment heb ik het gevoel dat ik beter geen laddomat had kunnen kopen, maar beter een losse CV pomp en mixventiel. een cv pomp heeft volgens mij een grotere capaciteit en kan wel gewoon het hele cv systeem voorzien van voldoende flow.


Of moet er ergens nog een extra pomp geplaatst, in combinatie met de laddomat?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Omdat er nog geen reactie kwam, zelf even aan het zoeken geweest.

Het blijkt dat exact dezelfde vraag eerder gesteld is, door iemand die exact hetzelfde wilde doen/heeft gedaan als ik.

Afbeelding

Het antwoord is dus; "Als je een echte laddomat hebt, moet dat kunnen.'

Blijft natuurlijk de vraag, wat is een ECHTE laddomat? Ik heb de laddomat 21-60. Als iemand hier nog iets over kan roepen, graag!

Vooralsnog ga ik het gewoon proberen. Indien nodig kan er altijd nog ergens een extra CV pomp geplaatst worden, maar eerst dus alleen met de Laddomat.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

"als het een echte laddomat is moet het kunnen"

Slaat nergens op.

Wat het cruciale punt is (voor het beschreven probleem), is niet de pomp, niet het mengventiel, maar je vermogen van je houtkachel.

Klinkt heel raar, maar is heel logisch.

Je "mengventielpomp" pompt eigenlijk alleen maar leidingwater vanuit je bovenkant houtkachel, naar je onderkant houtkachel. Daar is een enorme flow te halen!
Nu wordt de temperatuur "te warm" in je mengventiel, en gaat koud leidingwater bijmengen. Afhankelijk van je vermogen gaat de klep dus zachtjes open.
Stel dat je ingaande water 30 graden is en uitgaande 70. Dan heb je delta T van 40 graden.
40 x 4.19 (calorische waarde van 1liter water met 1 graad verwarmen) / 60 = 2.8 kW

Dus anders gezegd: Als jouw kachel 2.8 kW levert, je delta T 40 graden is, heb je een flow van 60 liter per uur in je cv gedeelte! (dus 1 liter per minuut) Al zet je er een pomp op van 200 watt of van 1 pk, dat blijft hetzelfde!

Levert je houtkachel 11.2 kW bij delta T 40, dan zit je dus op 4 liter per minuut.

Wil je dus een grotere flow, zal je dus je vermogen moeten vergroten, of je delta T moeten verkleinen.


Okee nu praktisch.

Ik heb thuis mijn instellingen voor de cv ketel en voor de houtkachel.
Ook door dit "probleem".
Maar ook omdat ik bijvoorbeeld mijn vloerverwarmingssector in de woonkamer met de houtkachel aan, veel lager wil hebben dan met de cv ketel. Dus mijn vloerverwarming in de woonkamer waar de houtkachel staat, staat met de houtkachel aan nagenoeg dicht, en met de cv ketel aan helemaal open.

Je zal zelf naar de optimale instellingen moeten "zoeken".
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Een heel verhaal, waarvoor hartelijk dank!

ik snap je punt. Wat je dus zegt is dat ik voor optimale flow bijvoorbeeld kan spelen met temperatuurpatroon in de laddomat? Maar qua pompvermogen hoef ik me dus niet zo druk te maken/

Het vermogen van de houtkachel is 15 kW waterzijdig, en 6 kW voor de ruimte. gezien ons huis zou dit een goede balans moeten kunnen opleveren wat betreft de warmte vraag en vermogen. Ik denk dat een goede Delta T/Flow dus te realiseren moet zijn met de huidige setup.

En hoewel ik je verhaal begrijp, toch nog een vraagje: hoe gaat je water stromen door je CV systeem? Daar is toch de pomp voor? (Echt, ik snap je verhaal maar ergens toch misschien ook niet 100%)...

Ik vind het overigens wel erg leuk om te leren over het verwarmingssysteem dus nogmaals dank voor alle bijdragen!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken over je pompcapaciteit. Er zitten waarschijnlijk ook meerdere standen op.

Je "warmtewisselaarpomp" pompt ook in je cv circuit (als je mengventiel open gaat!).

Maar hij pompt daar niet "constant" (gelijkmatig). Dus is het (een stuk) lastiger om alles af te stellen in huis. Dat heb je niet of minder met een buffervat.

Hij pompt eigenlijk het ene moment door een heel klein gaatje, een kwartier later door een iets groter gaatje, dan weer een half uur door een nog groter gaatje, en dan wordt hij weer kleiner.

Een normale cv ketel pompt 40 tot 80 liter per minuut weg.
Als je dan met je houtkachelpomp via je mengventiel max 5 liter per minuut wegpompt snap je wel dat je dan een andere "setting" nodig hebt om alles te voeden.

Je moet het gewoon installeren, dan ben je binnen een maand een ervaringsdeskundige:-)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Haha, ik hoop over een weekje of uiterlijk 2 weken de kachel aan het branden te hebben.

Daarna begrijp ik dus waarschijnlijk nog beter wat je bedoeld. Ik heb zin om er mee aan de slag te gaan, en kom er hier zeker op terug.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Voor de draadfittingen in de kachel, kan ik daar gewoon ptfe/teflon tape gebruiken?

Kan dit tegen de hogere temperatuur van de kachel?

Of is er een beter alternatief?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

In principe kan het er goed tegen, zolang de kachel maar met water gevuld blijft...
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door fireblade »

persoonlijk zou ik altijd voor hennep gaan, je kunt indien nodig nog iets corrigeren (terugdraaien), wat bij teflon niet het geval is.
hennep is ook beter bestand tegen hogere temperaturen. Bij gebruik van hennep altijd de schroefdraad opruwen met een zaagblaadje en fitterskit gebruiken.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

uiteindelijk alles met teflon tape gedaan.

ben geen fan van hennep, en fitterskit is ook maar temperatuurbestendig tot 130 graden.

Achter de kachel is nu alles aangesloten, op 1 koppeling na die ik nog even moet halen.

Zaterdag moet ik dit dat aansluiten op het bestaande CV circuit, en dan hoop ik zaterdagavond of zondag voor het eerst te kunnen stoken. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat. Zal mijn bevindingen (en nieuwe vragen) hier achterlaten!
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb daar een of ander type loctite voor gebruikt. Werkt heel makkelijk. Volgens mij feitelijk ook teflon, wat vezelig maar voelt gelijktijdig ook vettig aan. Zat in een potje van waaruit je het zo om de schroefdraad heen rolt.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Ja, ook gezien. Ook temperatuurbestendig tot 130 graden. Alle loctite producten voor het afdichten van draadfittingn gaan tot max 130 graden.

Dus voornamelijk vanwege temperatuur gekozen voor teflon.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door Paul Joosten »

Tot welke temperatuur kan teflon dan gebruikt worden? Op/aan mijn houtgestookte fornuis heb ik hennep en kit gebruikt, zeker bij de grotere maten ijzeren koppelingen en bochtjes. Voordeel is dat je ongestraft nog wat kunt terugdraaien, dat zou met teflon problemen geven werd me gezegd. Ik stook al enkele jaren probleemloos (op een stommiteit met een afsluiter op mijn buffervat na maar dat is een ander verhaal) en een enkele keer staat de kachel echt donkerrood te gloeien. Ik kan me niet voorstellen dat de dichtstbijzijnde koppelingen nooit aan de 130° gekomen zijn maar ik merk niets aan problemen, alles blijft daar keurig waterdicht.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

teflon kan tot 260 graden.

ik heb geen ander middel gevonden wat daar ook maar bij in de buurt kwam.

jouw praktijk ervaring laat zien dat het wellicht wel goed kan gaan dus. het zit er nu al in met teflon en ik verwacht geen problemen. Mocht dit wel zo zijn, kijk ik weer verder.

Terug draaien met teflon gaat inderdaad niet goed, al kan je ook daarmee geluk hebben.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Hij brandt 😀

Eerste opstart
Afbeelding

Beetje op gang

Afbeelding


Afbeelding

Alles lijkt goed te werken. Eerst nog veel lucht in het systeem, maar het gaat nu heerlijk!
Plaats reactie