SWW maken met warmte uit buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

SWW maken met warmte uit buffervat

Bericht door jobplas »

Onze woning verwarmen we inmiddels voor de 3e winter met de Atmos houtvergasser ism een 2000 liter buffer.
Helaas verwarmen we ons SWW nog steeds met stroom (80 liter boiler).

Dit willen we graag ook met onze houtkachel verwarmen, daarom had ik het plan zelf een Friswaterstation te maken.
Het plan is:
1) Warmtewisselaar uit een CV ketel
2) Flow sensor om 230v te schakelen eventueel met een relais
3) Pompje om het hete water uit de buffer door de wisselaar te pompen

Het tapwater zou door de schone kant van de wisselaar stromen, nadat de flowsensor detecteert dat er tapwater stroomt wordt de pomp ingeschakeld om warm water door de wisselaar te pompen, dit wordt gebruikt als voorverwarming waarna dit water wordt naverwarmd door de E-Boiler.

Mijn vraag aan jullie: Kan dit zo makkelijk?
Moet er nog een inlaat combinatie in?
Moet het (koude) leidingwater eerst lange de koude of warme kant van wisselaar?
De onderdelen zijn er goed goedkoop, waarom is een FriWa rond de 1000 euro?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: SWW maken met warmte uit buffervat

Bericht door hein uut mooi drente »

Job.
Zoals je omschrijft werkt perfect, op een duits forum zijn er meerder die het zelf gemaakt hebben.
Zelf ga ik het ook zo doen als mijn buffer groot genoeg is,
Alle onderdelen die je noemde zitten in een (oude) cv ketel.
Leidingwater en bufferwater moeten tegen elkaar instromen, persoonlijk zou ik er nog een mengventiel tussen maken om terug te kunnen regelen naar bv 60 graden als je buffer vol geladen is.

Waarom zo duur? Fabrikant en handel moeten ook leven en een mooie verpakking met isolatie krijg je erbij voor 1000 euro.
Bus pur en wat hout haal je voor weinig, ziet er alleen niet zo gelikt uit.

Succes.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: SWW maken met warmte uit buffervat

Bericht door Albert van WdJ »

Ik maak het SWW via een indirect gestookte Nibe boiler van 200 liter.
Deze boiler staat in serie met de koude aanvoer van het leidingwater naar de 25 l boiler van de combiketel.

Ik heb een T-stuk in de 22 mm aanvoer vanuit de hout-cv richting buffers gemaakt.
Dat T-stuk is een 22-15-22 mm en de leiding richting warmtewisselaar van de Nibe boiler is dus maar 15 mm. Daardoor is de flow daarin vrij gering. De retour uit deze warmtewisselaar gaat rechtstreeks onderin de buffer.
Op deze manier heb je geen extra sensors nodig, geen extra pomp en geen regelaars.
En toch heb ik aan het einde van een stookbeurt zo'n 200 l water van ca. 60 graden C.
Daar heb ik verder geen omkijken naar.
Wordt het water in de Nibe een keer niet warm genoeg, springt de combiketel automatisch bij.

Wordt de Nibe boiler een keer warmer dan 65 graden C, dan zorgt een simpel mengventiel voor terugmenging naar 65 graden C richting combiketel.
Zodat je nooit te heet water richting je kranen krijgt.
Change, before you have to.
Plaats reactie