welke vloerisolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

welke vloerisolatie

Bericht door williebam »

In onze woning is na renovatie vloerverwarming geplaatst. De vloer is een oude houten vloer met kruipruimte eronder. Voor een deel is deze vloer geisoleerd met glaswol en een ander deel niet. Wel ligt er overal op de bodem van de kruipruimte een laag eps-parels. Dit op aanbeveling van een duurzaamheidsadviseur verbonden aan het project. Nu ik me wat verder verdiep in isolatiemaatregelen, vind ik een meerderheid van informatie die erop wijst dat de bodemisolatie niet heel veel energie bespaart / geen hoge isolatiewaarde heeft en dit zeker bij een vloerverwarming verre van voldoende is.
Ik wil nu zelf kijken of ik tussen de balken wat rol /platen isolatie materiaal kan doen. omdat er al parels inliggen wat dat wel een lastig klusje die vaklui niet meer op zich willen nemen. Ook begreep ik van een aantal vaklui dat zij niet meer aanraden glas- of steenwol te plaatsen. Ze verwachten dat dit materiaal net als asbest in de toekomst wel eens verboden kan gaan worden. Mijn vraag is of dit laatste kan kloppen en welke materiaal vloerisolatie jullie mij zouden aanraden te gebruiken een ook indicatie van benodigde dikte.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: welke vloerisolatie

Bericht door LeaD »

Laagje aluminiumfolie op de eps parels om de neerwaartse stralingswarmte van de vloerverwarming te reflecteren naar boven ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: welke vloerisolatie

Bericht door hanskraayeveld »

Laagje aluminiumfolie op de eps parels om de neerwaartse stralingswarmte van de vloerverwarming te reflecteren naar boven ?
Heeft weinig zin.

Bij lage temperaturen (vloerverwarmings temperatuur) is de straling nihil. Bij hoge temperaturen is de straling enorm groot. Denk aan de zon. Of brandend haardvuurtje.

Aluminiumfolie is vooral "aantrekkelijk" bij hoge temperaturen. Ik zou gewoon met steen/glaswol isoleren.

Gauw! Voor het verboden wordt :lol:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: welke vloerisolatie

Bericht door LeaD »

En ik die dacht dat vloerverwarming nu juist gericht was op lage temperatuur "straling". :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: welke vloerisolatie

Bericht door dormos »

Klopt. Convectie is minimaal door de lage temperatuur, maar straling is nou net waarom het bij vloerverwarming draait.

Ik zou eens zoeken op Tonzon. Isolatie op basis van gealuminiseerd folie. Betaalbaar, snel te plaatsen en een goed alternatief voor glas- of steenwol.
Reflecteert met name infrarood straling uitstekend.

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: welke vloerisolatie

Bericht door hanskraayeveld »

Het klopt dat vloerverwarming relatief weinig convectie heeft. Dat komt niet omdat vloerverwarming meer stralingswarmte heeft. Met radiatoren verwarmen geeft meer stralingswarmte als met vloerverwarming verwarmen (procentueel gezien). Alleen is de convectie van vloerverwarming veel beter verdeeld. Dit komt omdat het oppervlak groter en gelijkmatiger/minder verwarmt wordt en er dus minder trek optreed.

Je kunt het het beste allebei doen. Ik zou persoonlijk voor glas/steenwol gaan. En er tegen aan.
Dus als je kiest voor alufolie, dan ertegen aan.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: welke vloerisolatie

Bericht door Wouter Gillis »

Kan je uitleggen waarom vv minder stralingswarmte geeft dan radiatoren?
Ik dacht dat net vv veel meer stralingswarmte afgeeft, net zoals een massakachel... Ik zie niet goed hoe een stenen medium op 30° veel convectie veroorzaakt. Een metalen medium op 55° des te meer. Of begrijp ik het verkeerd?

Groet Wouter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: welke vloerisolatie

Bericht door hanskraayeveld »

Kan je uitleggen waarom vv minder stralingswarmte geeft dan radiatoren?
Ik hoop dat ik dat kan...

https://www.engineeringtoolbox.com/radi ... d_431.html

Ik heb een tijd geleden hier een hele hoop over gepost in een onderwerp van pietje. Over de straling en convectieverhouding in een massakachel.

Als je vloer 30 is, en je omgevingstemp 20 is, is je stralingswarmte per m2 (vul in in de link) 38.4 watt

Als je radiator 75 is, is de straling per m2, 265 watt.

Convectiewarmte verloopt evenredig. Dwz: 2x zo heet opp, 2x zoveel convectie.

Zou de stralingswarmte evenredig zijn zou het:

30 - 20 = 10
75 - 20 = 55
55 / 10 × 38.4 = 211.2 watt moeten zijn

Het is dus 265 watt.

265 - 211.2 = 53.8
53.8 / 211.2 × 100 = 25% MEER stralingswarmte bij verwarming met radiatoren.

Tuurlijk is je vloeroppervlak groter dan het oppervlak je radiatoren, maar als je huis 5 kw nodig heeft om op temp te blijven, moet OF de vloer die 5 kW leveren, OF de radiatoren.

Als de radiatoren het doen, doen ze het in verhouding met meer straling en minder convectie, dan de vloerverwarming.

Alleen: wat voel je? Bij radiatoren voel je veeeel meer convectie dan bij vloerverwarming. Bij een föhn die hard blaast nog meer.
Dat komt doordat je het mooi egaal verdeeld met vvw.

Maar goed, informatie die er eigenlijk weinig toe doet.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: welke vloerisolatie

Bericht door hanskraayeveld »

En natuurlijk hangt het er vanaf wat je als oppervlak hebt.
Ik ben nu even uitgegaan van 2 dezelfde oppervlakken met dezelfde coëfficiëntie.

Maar heb je een pvc vloer, hout, laminaat, zeil...
Of heb je een rvs radiator, metaal, wit, zwart, speelt allemaal mee...
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: welke vloerisolatie

Bericht door Joepie »

williebam schreef: 16 okt 2018, 23:15 In onze woning is na renovatie vloerverwarming geplaatst. De vloer is een oude houten vloer met kruipruimte eronder. Voor een deel is deze vloer geisoleerd met glaswol en een ander deel niet. Wel ligt er overal op de bodem van de kruipruimte een laag eps-parels. Dit op aanbeveling van een duurzaamheidsadviseur verbonden aan het project. Nu ik me wat verder verdiep in isolatiemaatregelen, vind ik een meerderheid van informatie die erop wijst dat de bodemisolatie niet heel veel energie bespaart / geen hoge isolatiewaarde heeft en dit zeker bij een vloerverwarming verre van voldoende is.
Ik wil nu zelf kijken of ik tussen de balken wat rol /platen isolatie materiaal kan doen. omdat er al parels inliggen wat dat wel een lastig klusje die vaklui niet meer op zich willen nemen. Ook begreep ik van een aantal vaklui dat zij niet meer aanraden glas- of steenwol te plaatsen. Ze verwachten dat dit materiaal net als asbest in de toekomst wel eens verboden kan gaan worden. Mijn vraag is of dit laatste kan kloppen en welke materiaal vloerisolatie jullie mij zouden aanraden te gebruiken een ook indicatie van benodigde dikte.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... -isoleren/
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie