Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door CvP »

Hallo,
Ik zit met de vraag hoe duurzaam het is om beton te gebruiken als opslag voor warmte in de vloer (betonkernactivatie)?

Komend jaar gaan we verbouwen waarbij we een oud (en slecht!) deel van het huis gaan slopen en vervangen door een zo veel mogelijk duurzaam (en zelfs biobased), goed geïsoleerde houtskelet gebouw.
Als vloer wilden we in de eerste instantie 60 cm schuimbeton toepassen.
We weten dat schuimbeton niet heel duurzaam is en zeker niet biologisch maar doordat het met een biologisch product wordt opgeschuimd en zo veel lucht bevat, wordt het toch "geaccepteerd" binnen de biobased bouw.

De verwarming wilden we dan doen met zonnewarmte en een grote boiler, aangevuld met een zo schoon mogelijke houtkachel (evt. met warmtewisselaar). We hebben nl. een eigen houtvoorraad en wonen in het buitengebied.

Vorige week werd ik getriggerd door het fenomeen Betonkernactivatie. Het klinkt heel logisch om de warmte op te slaan in een ca 30 cm dikke betonvloer. Hiermee voorkom je dat je andere vormen van warmteopslag moet toepassen (met bijbehorende installaties, regeling en kosten).

Dit zou dus betekenen ca 30 cm schuimbeton met daarop 30 cm beton. De leidingen van de vloerverwarming liggen dan onderin de betonnen bovenvloer. Er ontstaat dus een hele trage vloerverwarming.

Hoe (on)duurzaam is het gebruik van beton in een dergelijke situatie, mede met de gedachte dat je dan een lo-tech buffer hebt zonder uitgebreide installaties en regelingen?

Wie kan hier iets over roepen, heeft hier ervaring mee en waar moet je op letten?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door JantjeV8 »

Daar ga je voor 1 maanden plezier aan hebben over het jaar, de 3 maanden daarvoor en daarna heb je er last van. Jouw 'buffer' blijft warmte afgeven terwijl een buffer dient om warmte vast te houden. Het voor- en naseizoen zul jij nog op een andere manier moeten oplossen, wat blijft er dan van het begrip duurzaam over.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door dormos »

Ik zou inderdaad de vloer niet als buffer gaan gebruiken. Wij hebben een dunnere betonvloer (15/20cm) op tempex, en dat gaat op zich goed.
In het voor en na-seizoen (t.o.v. de winter) hebben we soms dat overdag het zonnetje het huis verwarmt en de VV dus weinig hoeft te doen. Op het moment dat de zon dan onder gaat is de vloer te traag om het comfortabel te houden. Dit zal bij 30 cm beton nog meer gaan spelen. Je hebt dan kans dat, door de traagheid, het zelfs te warm wordt wanneer de zon naar binnen schijnt.

Wij hebben voor de momenten dat het nodig is een houtkacheltje in de woonkamer staan, die per saldo maar een paar dagen per jaar hoeft te branden.
Hoofdverwarming is een houtvergasser (lelijk ding, wil je niet in je kamer) met 2*2000 liter buffer. Deze buffer zorgt er voor dat de vergasser op vol vermogen = zo schoon mogelijk kan branden. In deze tijd van het jaar stook ik 1 tot 2 keer per week, hartje winter elke dag 1 stookbeurt.
Installatie is redelijk simpel zonder al te veel regelingen.

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door hanskraayeveld »

Dit zal bij 30 cm beton nog meer gaan spelen. Je hebt dan kans dat, door de traagheid, het zelfs te warm wordt wanneer de zon naar binnen schijnt.
Klopt. Ik heb 12 cm beton, en heb daar ook al last van.

Naar mij mening zou je een intelligentere thermostaat moeten hebben. Hij zou om 3 uur snachts niet meer aan moeten slaan en om 3 uur smiddags weer aan.

Maar dat is voor die thermostaat taboe. Om 3 uur snachts is het bijna op zn koudst, en om 3 uur smiddags op zn heetst.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door CvP »

Dank voor jullie reacties.
@Hans: hoe goed is het huis geisoleerd?
Met 2000 liter buffer lijkt me me niet zo goed.
Ons idee is rc6 te halen. Hoe zou BKA dan zijn?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door hanskraayeveld »

hoe goed is het huis geisoleerd?
Met 2000 liter buffer lijkt me me niet zo goed.
Wij hebben een tafel van 7 bij 3 meter in de keuken. Dan lijkt het dat je geen ruimte hebt om te lopen in de keuken.

Tja, misschien is mijn keuken wel 15 bij 10 meter...
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door dormos »

Het is een huis uit +/- 1900, maar inmiddels wel voorzien geisoleerd dak, voorzetwanden met isolatie, HR glas, grotendeels geisoleerde vloer met vloerverwarming.
Huis is wel relatief groot (750m3), en buffer is geen 2000 liter maar 2x2000 liter.

Ik heb nooit uitgerekend hoeveel kWh er in zo'n vat gaat, en wat ik dus hartje winter per dag verbruik. Kan dus ook niet beoordelen of dat veel of weinig is.

Groet,

Hans
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door WilfredT2 »

je krijgt een buffer waar je niet mee kan sturen. Behalve misschien op wat je erin stopt.

Vanuit ecologisch oogpunt gezien twijfel ik of een dikke betonlaag duurzamer is dan een metalen vat. Een buffervat is ook vrij rechttoe rechtaan metaal (wat te recyclen is). Bij de productie van beton (cement) komt veel CO2 vrij.

Per saldo denk ik dus dat het 1 niet ecologischer is dan het andere, terwijl het andere wel regelbaar is.

Ik ben nog bezig met de verbouwing, en heb momenteel alleen werkende vloerverwarming in het toilet. Ik heb daar gekozen voor een snel reagerend systeem. Dus isolatie (10 cm pir), dan constructievloer. dan weer isolatie (10 cm Pir) en daarop de afwerkvloer met vloerverwarming erin. Dit is dus een dikke vierkante meter van slechts 12-14 cm dik.

alleen 's avonds gaat onze hout cv een paar uur aan en stookt de vloer op in de wc. 's ochtends heb je nog steeds warme voetjes. Oftewel, als zo'n kleine massa al zo traag is en zo lang na verwarmt, ga je met een dikke betonlaag helemaal onbestuurbaar raken.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hoe duurzaam is een betonnen vloer als warmtebuffer (betonkern-activatie)?

Bericht door Wouter Gillis »

Betonkernactivering is vooral bedoeld voor utiliteitsbouw (ziekenhuizen bijv) met een 24/7 bezetting. Het is een zelfregulerend systeem, de vloer en plafond wordt het jaar rond op 20-25°C gehouden. In de zomer wordt dat koeling, in de winter verwarming. Het wordt dus niet aangestuurd door een klassieke thermostaat. Het is ook enkel zinvol in een erg goed geïsoleerd gebouw.
groet
Wouter
Plaats reactie