Dak EPS isolatie verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tictic
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:41

Dak EPS isolatie verbeteren

Bericht door Tictic »

Ik heb een oud pand waarin ik een bestaand puntdak met gecacheerde EPS isolatie tegen het dakbeschot beter wil isoleren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De huidige EPS platen zitten direct tegen het dakbeschot aan zonder een ventilatieruimte tussen beschot en EPS. De cacheer laag zit tussen het EPS en het dakbeschot aan. Het liefst laat ik de EPS zitten en breng ik glaswol aan tegen de EPS laag, daar tegen aan een dampwerende folie en dan gipsplaten.

Gaat deze manier van isoleren werken zonder op lange termijn tegen vochtproblemen aan te lopen? Ik zie twee mogelijke problemen van deze constructie:
1. de cacheerlaag direct tegen het dakbeschot is aangebracht zonder ventilatieruimte; en
2. de dampwerende folie aan de binnenkant creëert een tweede niet vochtdoorlatende laag waardoor de isolatielaag met glaswol en EPS geheel is afgesloten zonder ventilatie.

Graag jullie commentaar en mogelijke oplossingen.

Alvast dank voor jullie inzichten.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dak EPS isolatie verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

Als binnen en buitenzijde van het isolatiepakket pot-dicht is, kan er ook geen vocht in terecht komen. Het vocht wordt immers van 2 zijden tegen gehouden.
Maar in een bestaande situatie iets rondom potdicht maken valt doorgaans niet mee.
Tictic
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:41

Re: Dak EPS isolatie verbeteren

Bericht door Tictic »

Dank JantjeV8. De isolatielaag aan de binnenzijde potdicht maken gaat wel lukken, maar de buitenkant kom ik liever niet meer aan. Het feit dat er geen ventilatie tussen dakbeschot en EPS met cacheerlaag zit zou dit een probleem opleveren?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dak EPS isolatie verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

Daar zijn op dit forum al wat topics over geschreven, moet je eens ff verder zoeken.
Plaats reactie