Micro houtgasgenerator

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Micro houtgasgenerator

Bericht door Dutch John »

Je kunt er niet zo geweldig veel mee; misschien is het iets voor de grasmaaier of een brommer:
john.JPG

Rechts met de kookpot is de generator, links is het filter, midden de koelspiraal met daarachter de condensopvang. Via een herverwarmertje verlaat het gas de unit. Het geheel is 50 cm hoog en kan onder de arm meegenomen worden. Of misschien als rugzak, om een paar gemotoriseerde rolschaatsen aan te drijven?

Het was wel ontzettend leuk om te bouwen, temeer omdat alleen schrot gebruikt is. Geweldig speelgoed voor de pyrotechnisch ingestelde hobbyist!

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door kockie op 04 mei 2012, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Plaatje opnieuw ingevoegd
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door bonkelaar »

Hallo DJ,

Prachtig ding.

Je zult wel beschikken over enige vrije tijd, daar zullen toch ook nog wel enige uurtjes in zitten?

groeten Jos
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door Dutch John »

Valt mee, alles bij elkaar zo'n 20 uur, inclusief denkwerk. Het kale generatortje zond na één dag al een mooie paarse vlam de avondhemel in.

Totaal thermisch vermogen 10 kW. Stel het rendement van de generator op 75%, dan blijft 7,5 kW in het gas opgslagen. Helaas draaien Ottomotoren niet erg efficiënt (en zeker niet op benzine) en blijft er ongeveer 1,5-2 kW aan het vliegwiel over. Zou je er elektriciteit mee draaien: 1-1,5 kWel. Zo zie je maar weer, dat stroom draaien zonder benutting van de warmte niet uit kan. Een WKK berekenen dient dan ook te beginnen met de warmtevraag.

Op de foto produceert de generator circa een kwart van z'n vermogen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door nck »

Geweldig. Alle respect. Punt is wel dat wanneer je zo door blijft bouwen er een schat aan kennis en ervaring onstaat.
Vooral door blijven experimenteren.
Misschien iets voor een kompleet nieuw hoofdstuk in ons forum.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door Dutch John »

Aub mijn grasmaaier niet uitlachen.... Kenners zullen een kwaliteitsproduct herkennen, dat veel langer meegaat dan de tegenwoordige blikken "tractortjes" met kinderwagenwiellagers. Ik maai er al 20 jaar mee. Voor z'n dertigste verjaardag heeft hij een nieuwe motor gekregen. En een andere brandstof.

Afbeelding

Mijn "grumpy old Atco" is vandaag getrouwd met meisje "Tiny" (Engels voor "kleintje"). Voor wie het nog niet wist: houtgas en houtgasgeneratoren zijn vrouwelijk. Het is een verstandshuwelijk en ze moeten nog aan elkaar wennen, maar de basis voor eeuwige trouw ligt er.

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door Dutch John op 27 mei 2009, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door kockie »

Prachtige oplossing weer! Ik moet snel eens tijd vrijmaken om bij je te komen kijken. Ik kwijl steeds meer bij wat ik allemaal zie :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Aub mijn grasmaaier niet uitlachen.... Kenners zullen een kwaliteitsproduct herkennen, dat veel langer meegaat dan de tegenwoordige blikken "tractortjes" met kinderwagenwiellagers. Ik maai er al 20 jaar mee. Voor z'n dertigste verjaardag heeft hij een nieuwe motor gekregen. En een andere brandstof.
Niks uitlachen. Dit is uit de kunst. compliment. Alleen haal in vredesnaam dat achterlijke stomme plastic stoeltje ervanaf. En monteer een echte degelijke PANNE !! :-D

Iets in deze geest,
http://www.kramp.com/shop/action/itemgr ... Zittingpan__

of dat model met die gaten zoals bij een antieke Deutz.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door Dutch John »

Zo. Klaar. Paar kleine aanpassingen en een nieuw verfje en hij kan weer 20 jaar mee.

We starten op benzine. Een ejector op de uitlaat zorgt voor trek door de vergasser die met een lucifer gestart wordt. Na een paar minuten komt de generator op temperatuur. De benzinekraan staat dan al dicht en als de motor begint te stotteren, draaien we de driewegkraan richting gas/luchtmenger open en de motor gaat bijna naadloos over op houtgas.

Het vermogen is wat minder, maar alleszins acceptabel. Met erg lang gras heeft hij wat moeite. Door het nieuwe speelgoed krijgt het gras echter geen kans om lang te worden.....

Afbeelding

Vergeef me de goedkope Chinese motor. Het is troep. Maar ik wilde niet gelijk een goed, maar veel duurder Hondatje offeren. Hier een blik van bovenaf:

Afbeelding

Het buffervat, dat op de foto bijna leeg is, kan genoeg hout voor drie kwartier maaien bevatten.
In tegenstelling tot de Volvo, wil ik nu wel een uitspraak over de kosten doen: ca. 50 euro. De driewegkraan, wat nippels, las en slijpmateriaal en verf. De rest is schrotbakspul.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door Brit »

Ziet er gelikt uit DJ, daar kan je lekker mee gaan spelen.
Wil jij misschien het houtgas motor-systeem op de wiki zetten?

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door Dutch John »

Nou, ik houd al de nodige fora bij en wiki's gaan me dan te ver. Er zal een uitgebreide fotoreportage en uitleg van dit projectje op m'n eigen website komen, net als van de houtgaskachel, die bijna klaar is. Dan houd ik alle info in eigen beheer en geconcentreerd.

Overigens -en ik hoop daarmee niemand teleur te stellen- zal dat in het Engels zijn. De meeste bezoekers van de site komen uit het buitenland.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door Brit »

Tja, ik kom nu ook uit het buitenland. :lol:
Kan ik gelijk op mijn Engels oefenen. :oops: Is nog niet zo best!
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Er zal een uitgebreide fotoreportage en uitleg van dit projectje op m'n eigen website komen, net als van de houtgaskachel, die bijna klaar is.
Dan maken we toch een pagina op de wiki aan die naar jouw site doorverwijst :) Kan altijd nog aangepast worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wiebe
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012, 22:22

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door wiebe »

Mooi ding die grasmaaier ,maarhuu als je hem echt had willen verwennen dan toch liever er een echte Honda er op ??
Die oude zijklepper motor die er op zat was vast nog een echte gietijzeren ,niet een b&s?

Groeten Wiebe.

Oepss niet gelezen tussen de plaatjes in je excuus voor de chinees is je vergeven .
Ps een oude bernard of andere motor in een toepasselijk kleurtje is ook leuk .
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door hotglass »

Ha DJ.

GEWELDIG! wat een gaaf fabrikaat, bovendien heel erg inspirerend.

Door dit soort fraais op het forum wordt mijn verlanglijstje wel onverantwoord lang
of zou dat nu weer typisch consumentengedrag zijn?

groet,

Ed
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Micro houtgasgenerator

Bericht door Dutch John »

Wiebe,

Die zijklepper was een Tecumseh. En erg moe. Bovendien zijn zijkleppers en houtgas een moeilijke combinatie. Na de drukval over de gasklep trekt er zelfs uit het schoonste gas nog spul dat plots condenseert en zich afzet. Wil je niet op een klepsteel waarbij de passing zich richting zwaartekracht bevindt.

Ed,

Grote jongensspeelgoed met gebruikmaking van veelal oude troep. Kan tevens een hoger doel dienen (niet in dit geval). Dat is iets anders dan consumentengedrag.

Overigens ziet de koeling er tegenwoordig anders uit. Kijk daarvoor op m'n site. Horizontale koelers werken niet; slibben dicht. Starten doen we nu met een luchtbedpomp ipv met een ejector en perslucht. Bijkomend voordeel: de dure driewegkraan heeft nu een nuttiger bestemming gekregen en de kostprijs van het geheel is daarmee gehalveerd....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie