Coast to coast on woodgas

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Coast to coast on woodgas

Bericht door Dutch John »

Wayne Keith, landbouwer uit Alabama, is met twee pickups op hout en geperst gras onderweg van de ooskust van Yankeeland naar de westkust om de "Escape from Berkeley" te gaan rijden: http://www.escapefromberkeley.com/?page_id=14
De race voor voertuigen op alternatieve brandstoffen zal helaas een hoog "cannonball run" gehalte krijgen. Ik hoop dat er geen negatief beeld zal ontstaan en er een statement gemaakt wordt.

Wayne is in ieder geval de gedoodverfde winnaar. Rijdt ontzettend veel mijlen op houtgas en schroomt niet om grote opleggers hooi te verslepen met zijn Dodges en Ford. http://www.ag.auburn.edu/agrn/bio-truck/

Jim Mason, organisator van de race, kunstenaar en houtgasfanaat heeft zijn complete plannen van de GEK-vergasser aan de wereld geschonken, inclusief dxf bestanden: http://allpowerlabs.org/gasification/gek/index.html
Het is een efficiënt vergassertje en eenvoudig te bouwen. Alleen onderhouds gevoelig. En zijn manier van gasfiltering zou ik niet gebruiken als je de motor wilt sparen.

Groet,
John
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Coast to coast on woodgas

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:
Jim Mason, organisator van de race, kunstenaar en houtgasfanaat heeft zijn complete plannen van de GEK-vergasser aan de wereld geschonken, inclusief dxf bestanden: http://allpowerlabs.org/gasification/gek/index.html
Het is een efficiënt vergassertje en eenvoudig te bouwen. Alleen onderhouds gevoelig. En zijn manier van gasfiltering zou ik niet gebruiken als je de motor wilt sparen.

Groet,
John
Pff, zijn weer geweldige links. Al weer een uur mee kwijt..... :) Dank je :)

Misschien een stomme vraag... waarom onderhoudsgevoelig?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Coast to coast on woodgas

Bericht door Dutch John »

Ik zal niet teveel links voeren... anders kom je, net als ik, niet meer aan werken toe.... Het is een lelijk virus, dat houtgasvirus, kom je niet meer vanaf.

Geen domme vraag. De flexibele rvs leidingen, die Jim gebruikt als warmtewisselaar voor de primaire lucht, worden omspoeld door stoffig houtgas. Dat stof zet zich af op plaatsen waar de gassnelheid gering is. De ruimtes tussen de leidingen zullen zich langzaam vullen met stof. Normaliter worden gladde, vericale mantels gebruikt voor warmteoverdracht. Zijn systeem is voor de korte termijn supereffectief, maar hij zal regelmatig de haard moeten lichten. In de beginperiode neem je zoiets voor lief, maar op den duur gaat dat vervelen.
Niettemin is het een leuk ding om mee te beginnen. Zal weinig of geen teer produceren door de hoge primaire luchttemperatuur en de as-isolatie van de haard.

Je dumpt de dxf bestanden bij een machinefabriek en tikt wat euro's af als de delen klaar zijn. Lassen (pas op voor trekken) en samenstellen. De flexibele pijp zal wat lastiger te verkrijgen zijn. En netjes werken: de grootste vijanden van een houtgasser zijn lekkages, hoe klein ook. Zeker in de generator gaat dat dubbel op: niet alleen verdunt lucht het gas, op een hete plek brandt het gas spontaan weg. Met als gevolg een nog armer gas en superhete generator. 90% van alle houtgasinitatieven stranden vanwege broddelwerk. Onterecht heeft houtgas hierdoor nog steeds een slechte naam.

Filtermateriaal moet stof tegenhouden, niet absorberen. Het ideale filtermateriaal houdt het stof tegen en als de korst dik genoeg is, valt deze af en kan het proces opnieuw beginnen. Het stof is zo fijn, dat het ongehinderd een oliebadfilter kan passeren. Een goede filtertrein en condensatietraject worden meestal onderschat.

Groet,
John
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie