Pagina 1 van 2

Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 11 aug 2008, 14:01
door Dutch John
Heeft wat langer geduurd dan jullie van mij gewend zijn, maar goed werk heeft tijd nodig, zullen we maar zeggen.









Je kunt er zelfs mee rijden..... Topsnelheid is slechts 105 km/h. Maar het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk een motor start en draait op het arme houtgas. Bij de laatste foto heb je een indruk over het opstartgas dat afgefakkeld wordt. De vlam is oranje en dat is niet goed. Ik kan een foto maken van huidige opstarts, maar daar is niets op te zien. De vlam is kleurloos, zo het hoort.

Groet,
DJ

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 11 aug 2008, 21:17
door kockie
:pp
IMG_0982.jpg
IMG_0969-1.jpg
IMG_0966-1.jpg
Foto's geplaatst op verzoek van DJ.

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 11 aug 2008, 22:00
door kockie
Dit ziet er geweldig uit. Ik word helemaal jaloers.. Kunnen we een keer met z'n allen komen kijken bij je?

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 11 aug 2008, 23:11
door Oersted
Heb je ook bouwplannen en berekeningen? :)

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 12 aug 2008, 00:40
door Chicken Power
M'n complimenten!

Ziet er zeer Zweeds en alfa laval waardig uit met dat RVS!

Leuk om te zien dat een stukje spoorstaaf de zaak vooralsnog in evenwicht houdt.

Succes!

Groet, Cp

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 12 aug 2008, 09:36
door Dutch John
Ja Cp,

de aanjager was zo sterk, dat hij de vuldeksel oplichtte. Is inmiddels opgelost. Zo ziet de vlam er 's nachts uit:

Afbeelding

Oersted,

Ik heb één volle ordner met tekeningen en berekeningen. En anderhalve ordner met studiemateriaal. Het hoeft echter niet zo gesophisticeerd als deze vergasser, het kan ook veel eenvoudiger. Ik denk niet dat er veel mensen zoveel tijd (en geld) in een dergelijk project willen steken. Zelfs ik sta versteld van mezelf zoveel geduld gehad te hebben. Ben er bijna een jaar mee bezig geweest.

Kockie,

Je weet het, je bent altijd welkom. Geldt trouwens voor alle belangstellenden.

Groet,
DJ

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 12 aug 2008, 20:58
door Brit
Ziet er geweldig uit, DJ! :P

Doet me aan de trekkertrek denken, die vlammen :twisted: Echt gaaf

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 11 jan 2010, 14:06
door Dutch John
Kris de Decker heeft een eerlijk artikel geschreven over houtgas voor mobiele toepassingen. Geen hosanna-verhaal, gewoon zo als het is:

http://www.lowtechmagazine.be/2010/01/h ... autos.html

Groet,
DJ

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 26 apr 2010, 19:24
door Tim
Dutch,

Ik zie op je foto's ook wat ontstekingen liggen. Ik was vanmiddag aan het bougie poetsen en dacht plots aan je houtvergasser (moet er 40, dus dwaal wel eens af in gedachten). Ik werk op een vergisting waar we 2mWe hebben staan. 2 x V20 op relatief arm gas (50-60% CH4).

Heb jij de ontsteking nog verder aangepast, buiten de timing? Reden waren de bougies vanmiddag. Ik heb het schoonmaak/afstel interval gehalveerd, omdat ik merk, dat dit nogal wat invloed heeft op het vermogen. Bij deze motoren wordt dat geregeld met een turbo bypass. Na het afstellen gaat de bypass weer verder open, wat betekend dat hij beter verbrand. Ik deed de vonk spanning meten tijdens bedrijf, als deze te hoog werd gingen ze eruit. Ik merk dat dit bijna altijd na 500u is, dus nu doen we het preventief.

Is het een idee om een hoog vermogen bobine te gebruiken, samen met performance bougies? Ik denk dat dit je motor een beter rendement op gaat leveren en een hogere topsnelheid.

Waarschijnlijk wist je dit al, maar wou het toch even opgooien.

Tim

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 26 apr 2010, 21:07
door Dutch John
Tim,

Ik denk dat we beide met een soortgelijk probleem zitten: een traag vlamfront door arm, verdund gas. Houtgas is zeer arm, maar het waterstofaandeel brengt nog enigzins wat snelheid. Methaan gedraagt zich mischien zoals houtgas?

De sterke vonk van een elektronische ontsteking brengt meer vermogen dan een oude puntjesontsteking. Dus een krachtiger vonk helpt. Dan is jouw idee de moeite waard om uit te proberen. Ik neem aan dat die motoren waar jij het onderhoud aan doet voor elke cilinder een eigen vonkenkastje hebben. Je zou er eens een paar kunnen vervangen door high performance spullen en dan uitlaatgas temperaturen gaan meten. Ik ga ervanuit dat je die per cilinder kunt meten. En meten zoals het nu is. Ik kan mij voorstellen dat na 500 uur de temperatuur oploopt.

Vroeger had je van die bougiestraalkasjes. Hoef je niet met de hand te poetsen. Vijl je de centrale elektrode weer vlak?

Groet,
DJ

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 26 apr 2010, 22:35
door Tim
DJ,

Biogas is raar spul, vooral vochtig en vuil (H2S, NH3, Silicium). In houtgas zit volgens mij ook Methaan. De gasmotoren hebben inderdaad elk een eigen bobine, elektrisch aangestuurd door de profi's van woodward. Daar geen klachten over. 40kV op de kabel.

Als je de vonkspanning kan meten, kun je meten wanneer je bougies slechter worden. Boven de 22kV (in ons geval), gaan we ze schoonmaken en afstellen. Hiermee gaat een bougie bijna 2x zo lang mee. Als de spanning namelijk hoger wordt, verbranden de contacten langzaam.

Ik maak ze schoon met een messing staalborstel (op zo'n werkbank slijptol). Vijlen werkt niet, omdat de contacten van iridium zijn. Als je op tijd afstelt en schoonmaakt, branden de contacten veel minder in. Wel buig ik ze weer exact recht tegen over elkaar. Stralen gaf de volgende 500u sessie een bloemkool achtige corrosie op de contacten. Daarna kapot. Doe ik niet weer, zijn ze te duur voor.

Deze motoren zijn al uitgerust met het beste ontstekings spul. De kosten van 1 Bougie, kun je een leuke BBQ voor houden. Ik doe morgen motor 2, zal eerst de cilinder temperaturen eens noteren. Het afstellen zou je dan moeten kunnen zien.

Wat voor ontsteking zit er nu op de Volvo?

Tim

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 27 apr 2010, 08:24
door Dutch John
Deftige bougie! Lange centrale electrode die goed "in de wind steekt". Met 40 kV en 4 massa electrodes zal dat vuurwerk geven.

De Volvo heeft op benzine nog zijn oorspronkelijke ontsteking met de Hall gever op het vliegwielhuis. Om te kunnen vervroegen heb ik de verdeler vervangen door een exemplaar van een oud carburateurmodel. Dus met de Hall gever in de verdeler. Deze heeft zijn eigen eindtrap. Beide ontstekingen hebben de bobine, de hoogspanningskabels en het hoogspanningsdeel van de verdeler gemeenschappelijk. Keuzerelais tussen de ontstekingen.

Op houtgas kun je 10-15% vermogenswinst verkrijgen door extra te vervroegen. Het is niet zo dat de motor niet wil starten zonder extra vervroeging, zoals sommigen willen doen geloven.

In neem aan dat je de uitlaatgastemperaturen per cilinder apart kunt meten. Beetje industriemotor heeft een pluggen in het spruitstuk.

Groet,
DJ

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 24 sep 2010, 21:00
door Tim
Hey,

Ik heb gisteren nog 2 scania motoren (zündstrahl) gezien op houtgas. Mooi stukje techniek, maar met max 5000u per jaar denk ik dat het nog moeilijk genoeg is. Geen teervorming zei die, maar alles was wel zwart en plakkerig :fff

Tim

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 06 nov 2012, 20:06
door Koos1986
Mooi initiatief; hout heeft écht de toekomst, dat bewijst dit item maar weer eens!

@Dutch John, vermarkt je inmiddels al dergelijke auto's?

Re: Rijden op houtsnippers

Geplaatst: 06 nov 2012, 21:29
door David86
Hoeveel hout per automobielist zou er beschikbaar zijn in Nederland ?

(Prachtige projecten zijn het absoluut)