Houtgas aggregaat

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Houtgas aggregaat

Bericht door Matthijsb »

Ik heb me aangemeld, in de eerste instantie omdat hier kennis zit over houtgas.
Het lijkt me leuk een houtgasgenerator te maken om een automotor op te laten draaien die dan via een asynchroon elektra motor weer stroom op gaat wekken.
Dat idee om het te gaan doen heb ik inmiddels al een paar jaar, en ik ben regelmatig wat naar informatie aan het zoeken geweest, waarbij ik ook een aantal malen op dit forum uitgekomen ben.

Het hele technische verhaal erachter is me allemaal nog een beetje abra cadabra, ook is mijn Engels niet heel erg goed en aangezien de meeste informatie in het engels te vinden is, kom ik niet heel ver daar mee.
Misschien is het ook wel niet per sé nodig om het hele technische verhaal met berekeningen erbij te halen.
Misschien dat het er gaande weg toch stukje bij beetje in komt en dat ik dan een beetje meer ga beseffen hoe ik dingen het beste kan gaan doen.

Ik hoop dat ik hier een beetje op weg geholpen kan worden met vragen die ik zal hebben over mijn project.
Ik zal in het houtgas gedeelte een topic aan maken daar over.

Verder knutsel ik graag van alles in elkaar en gebruik het liefste daarbij afval materiaal, enerzijds om de prijs, anderzijds om dat ik er niet zo van houd om alles maar weg te gooien waar je nog wat mee kan maken.
Dat is in mijn omgeving ook duidelijk te zien, maar dat mag niet hinderen. ;)
Ik heb geen cv en stook eigenlijk voornamelijk op pallethout, die aanvoer van het pallethout zal wel wat groter moeten worden als ik de houtgasgenerator er ook mee wil stoken, maar dat zal vast goed komen.

Tot zo ver mijn voorstellende voorstelling hier op dit forum.
Laatst gewijzigd door kockie op 12 mei 2015, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Was: Voorstellende voorstelling
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door sfj »

Welkom hier,
Ik ga zeker toekijken naar jouw avontuur.
Matthijsb schreef:houtgasgenerator te maken om een automotor op te laten draaien
Automotor, dat is direct 40 of 50kW. Tenzij je een grootverbruiker bent, beetje veel toch? Kan je natuurlijk wat minder laten afgeven, maar het rendement moet ook iets hebben. Kijk dus ook eens naar kleinere monocilinders.
Matthijsb schreef:Het hele technische verhaal erachter is me allemaal nog een beetje abra cadabra
Nochtans, het staat of valt met theoretische kennis. Natuurlijk krijg je wel zoiets aan de praat, zo moeilijk is dat nu ook weer niet met een beetje doorzetting, maar om er een wat rendement uit te halen is dat al iets heel anders.
Matthijsb schreef:die aanvoer van het pallethout zal wel wat groter moeten worden
Reken eens uit hoeveel energie je verstookt voor de verwarming en vergelijk dat met hoeveel elektrische energie je wilt opwekken.
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Matthijsb »

Bedankt voor je reactie sfj.

Ik was van plan een zo klein mogelijke automotor te nemen, dit omdat ik regelmatig gelezen heb dat een wat grotere motor een stuk makkelijker is om mee te beginnen met een houtgas experiment, of weet je een motortje die wat kleiner is en alsnog goed is om mee te experimenteren met houtgas?
Zelf zat ik te denken aan een motortje uit een Daihatsu Cuore of iets dergelijks, die zit rond de 30kw, misschien dat er motortjes zijn die nog minder kw's hebben.
Wat bedoel je precies met een monocylinder, een blokje van een brommer of iets dergelijks?

Het rendement wat ik er uit kan halen is niet heel erg belangrijk in de eerste instantie, tenminste ik denk dat als ik eerst iets gemaakt heb wat werkend is, het dan voor mij een stuk makkelijker is om het wat meer te begrijpen en eventueel dingen aan te passen en een beetje trial and error werkt bij mij vaak het beste.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel hout ik er door heen stook in een jaar, ik het begin was dat zo'n 8 kuub geloof ik, maar heel precies weet ik dat niet. Meestal scharrel ik het hele jaar door hout bij elkaar, dus ook tijdens het stookseizoen.
Ik hoef ook niet heel veel te verwarmen, enkel de woonkamer hoeft warm en soms de garage als ik wat aan het prutsen ben.

De hoeveelheid energie is ook niet echt van belang in de eerste instantie, als ik eenmaal een werkend systeem heb, dan kan ik daar wel mee/op verder borduren en kijken wat ik echt wil opwekken.
Als ik dat heb kan ik ook besluiten om een nieuwe generator te bouwen en een beter passende motor er bij te zoeken, mocht dat nodig zijn.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Dutch John »

Een paar jaar geleden was ik nog gek van houtgas. Dat wordt nu minder. Het maakt je duidelijk, dat je een slaaf bent van je eigen consumptie. Het is een crisisbrandstof. Een tijdelijke brandstof gedurende een periode dat fossiel even niet beschikbaar is. Iets om eerst over na te denken. Buiten dat zou het excuus kunnen zijn: hobby. Maar dan voor mensen met een dik vel.

Verder is nodig: goede kennis van verbrandingsmotoren, ook op het theoretische vlak. Je moet uitstekend kunnen lassen en sowieso bovengemiddeld handig zijn. En het belangrijkste: je bestaat uit geduld en doorzettingsvermogen en bezit een wijde mantel der liefde. Gasgeneratoren zijn vrouwelijk.

Je zult niet zonder theorie kunnen. Er is maar één Nederlands boekje en dat heet: "Auto-zuiggasgeneratoren" van Zoetelief-Norman. Zijn er niet veel meer van, omdat het uit 1940 stamt. Worden soms aangeboden op Marktplaats.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Matthijsb »

Dankjewel voor je reactie DJ.
Ik heb veel van je berichten en projecten gelezen en ben mede daardoor erg geïnspireerd geraakt om zelf een houtgasgenerator te bouwen.
Ik ben het me (denk ik) bewust dat er veel tijd in gaat zitten als je er energie mee wil opwekken en het een beetje fatsoenlijk wilt gaan laten draaien.
Dat is niet zo zeer een probleem, het is meer als hobbyproject dan dat het per sé nodig is.


Qua handigheid met het klussen zal het wel goed komen, de kennis van verbrandingsmotoren is matig, maar daar heb ik wel weer een vriend voor die er veel meer van af weet en die me ook zo nu en dan eens wil helpen.
Geduld en doorzettingsvermogen ben ik al een tijdje aan het kweken en dat gaat steeds beter, dit project zal me daarbij ook helpen om nog meer te creëren. ;)

Dat boekje zal ik marktplaats eens voor in de gaten houden, dat lijkt me wel erg handig om er bij te hebben.
Gaandeweg zal ik ook wel veel aan het Googlen gaan om meer informatie te verkrijgen over motoren die handig en of nodig is bij het project.
Op naar een goedwerkende houtvergasser.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door sfj »

Kleine motors met één of twee cilinders kan je op veel plekken vinden: gras(zit)maaier; kettingzaag; motorfiets/quad; waterpomp/drukreiniger; koelwagens; microtraktor; buitenlift; buitenboord boot; ...

Voor dit project zou ik zelf naar een oude generator op zoek gaan. Dan is dat deel toch al een beetje op elkaar afgesteld, kan je direct focus leggen op het genereren van het gas.

Als je kan kiezen dan liefst een motor met waterkoeling ivm recup van de afgegeven warmte voor het verwarmen van je woning. Dat gaat het netto rendement van de opstelling sterk verhogen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Ruuben »

Ik meen dat er een aardig goed gedocumenteerd bouwproject met geweldig resultaat hier ergens stond, een nederlander. Weet iemand waar de klepel hangt?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Pieke »

Je kan hier 'ns beginnen viewforum.php?f=28 . Nog eentje >> http://www.lowtechmagazine.be/2010/01/h ... autos.html . En niet te vergeten http://www.woodgas.nl/NL/index.html .Als gevolg van de bescheidenheid van de auteur is deze prima gedocumenteerde site nog niet geplaatst.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Dutch John »

De links staat ergens in het houtgashoofdstuk van dit forum. Ongetwijfeld heeft Matthijs die al gevonden.

Een paar kanttekeningen wat betreft het vermogen van de motoren. De lage vlamsnelheid van ontbrandend houtgas beperkt het toerental bij vol vermogen tot ongeveer 3.000 o/min. Hoger kan, maar alleen bij deellast, omdat de uitlaatklep al opent, terwijl de verbranding nog niet compleet is. Je zou zeggen dat een gas met 20% waterstof gretig ontbrandt, maar vergeet niet dat het gas ook bestaat uit 50% stikstof. De waterstof zwemt er maar wat tussen.

Je dient dus te weten wat het vermogen van de motor is bij 3.000 o/min op benzine. Daar neem je 60% van. Dat is ongeveer het nuttige vermogen op houtgas. Er zijn nog andere benaderingsmethodes, zoals calorische berekening en een aanname voor de vullingsgraad. Of terugrekenen vanuit gevraagd vermogen. Die staan op m'n site.

Wat je zoekt, zijn laagtoerige motoren, met veel koppel onderin. Het Amerikaanse adagium "there is no substitute for cubic inches" klinkt tegenwoordig belegen, maar voor houtgas is het een "must have". Er is een ondergrens. Kleine vergassers zijn gevoelig voor hangende brandstof en een kleine reactieruimte waar de temperatuur van 200 graden naar 1.200 graden en terug naar 600 graden gaat over minder dan 100 mm, is niet erg stabiel. Het kan wel, maar het gas is niet schoon en je kunt zo'n kleintje geen 10 minuten alleen laten.

Nog iets: hangt een motor eenmaal aan het houtgas, dan moet je hem minimaal éénmaal per week gebruiken. Het gas bevat azijnzuur. Rust roest. Letterlijk. Na enkele weken niet gebruiken hangen de inlaatkleppen en de gasklep vast. Neem goedkope, oude motoren waar de wereld mee vol ligt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door mro »

Het zijn echte kunstwerken die je maakt DJ. Kom je niet veel tegen. Heb je soms een achtergrond in constructie voor de farmaceutische industrie?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Tim »

Hey,

Voor de wkk wannabees, ik dacht laatst, waarom geen buitenboord motor als basis?

Laag vermogen, compact, stil, waterkoeling, handstart, redelijk doorontwikkeld.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Dutch John »

Wat hebben die dingen aan cilinderinhoud in relatie tot vermogen? Bij welke toerentallen liggen het maximale koppel en het maximale vermogen? Is het altijd viertakt?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Tim »

John,

2 en 4-takt. Maar idd hoogtoerig (0-5000?). Voor houtgas dan waarschijnlijk ongeschikt.


Tim
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door sfj »

Nog een paar ideetjes geven
Chinees dieselke.... er staan er genoeg op alibaba
Of motor van vorkheftruck op gas.
Maar nog eens, best een watergekoeld exemplaar pakken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Dutch John »

Dieselmotoren moet je ombouwen. Compressie mag maximaal 15:1 zijn, hetgeen betekent dat je een dikkere koppakking moet monteren. Ontsteking kan op twee manieren: de vonkontsteking van een benzinemotor opbouwen of de branstofpompregulateur vastzetten op stationair (vermits je een motor hebt die met de verlaagde compressieverhouding nog op diesel wil starten). Dat laatste is al een project op zich en menigeen verslikt zich erin. Je begint beter met een heel eenvoudige benzinemotor.

Een lpg motor omzetten op houtgas is niet makkelijker dan een benzinemotor. Van de lpg onderdelen is helemaal niets te gebruiken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie