Houtgas aggregaat

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door dormos »

2 en 4-takt. Maar idd hoogtoerig (0-5000?).
Tweetakt lijkt me niet bruikbaar. Hoe ga je dan de smering regelen die normaal gezien door de bij de benzine gemengde olie wordt verzorgd?

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:de branstofpompregulateur vastzetten op stationair (vermits je een motor hebt die met de verlaagde compressieverhouding nog op diesel wil starten).
De kubota die ik heb staan heeft een gashendel waarmee de inspuiting op maximaal zet. Echter, als de motor sneller loopt dat ontwerp, grijpt de regulateur in en begrensd de inspuiting.

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... eur#p22096

Dus eerst starten op diesel en dan langzaam houtgas toevoegen tot het hoogtepunt :roll:

Tim
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Matthijsb »

@sfj, die kleine motoren zijn inderdaad overal wel te vinden enkel zou het voor een beginner makkelijker zijn om met een wat grotere motor te starten.
Een oude generator zal met 60% van zijn vermogen denk ik wat aan de lage kant uit komen om daarmee nog een asynchroon elektra motor mee aan te drijven, in dit geval lijkt het me ook beter om iets vermogen over te hebben dan tekort te komen.
Een motor met waterkoeling was inderdaad de bedoeling, de warmte kan ik, zeker in de winter, goed gebruiken aangezien ik enkel in de kamer met een houtkachel stook en soms in de garage, daar zou ik een ander deel van het huis ook wat mee kunnen verwarmen.

@Ruuben, ik ben benieuwd welke je bedoeld.

@Pieke, die links die je gaf heb ik allemaal gelezen. ;)
De site van DJ heb ik natuurlijk ook niet overgeslagen.

@DJ, die links had ik dus inderdaad gevonden. ;)
Dat stukje info had ik ergens eerder al gelezen, waarschijnlijk in een van jou topics.
Die berekeningen zal ik nog eens een paar keer door moeten nemen om het helemaal duidelijk te krijgen denk ik.

Enkel had ik nog wel een vraagje over iets wat ik gelezen heb, enkel weet ik niet meer waar het stond.
Je schreef ergens (meende ik) dat je die motoren op houtgas best op een arm mengsel kon laten draaien, nu had ik het daar eens over met een buurman van me en die vroeg zich af hoe dat kon. Volgens mij had je dat er wel bij uitgelegd, maar ik weet dus even niet meer waar ik dat las.

Tot nu toe was ik op zoek naar een blokje met een zo klein mogelijke cilinderinhoud, maar als ik je goed begrijp kan ik beter een nemen met een wat grotere inhoud?
Hoe groter de cilinderinhoud hoe meer houtgas ik nodig heb om het draaiende te houden toch?
Ik was dus zoekende naar een blokje onder de 1000cc.
Als het dan wat groter moet zijn, hoeveel cc zou ik dan het beste kunnen nemen?
De elektra motor heeft (van wat ik tegen gekomen ben op Marktplaats aan verschillente motoren) tussen de 1400 en 1800 toeren nodig, om stroom te kunnen leveren.
Ik denk dat het in de eerste instantie 1 motor van 2.2kw gaat worden, misschien later nog een 2e erbij.

Heeft het zin om de motor die op houtgas gedraaid heeft en een tijdje stil komt te staan, in verband met dat het bijvoorbeeld te warm is in de zomer, bij de laatste draaibeurt olie mee op te laten zuigen zodat alles goed in de vettigheid zit zeg maar, of helpt dat geen zier tegen het azijnzuur en is de enige oplossing elke week even draaien?

@Dormos, 2takt lijkt mij ook niet echt handig ivm smering, al heeft DJ wel een grasmaaier op houtgas en dat is (als ik het goed heb) ook een 2takt motortje, ik ben benieuwd hoe hij dat met de smering doet?

@Tim, dankjewel voor de link, dat topic zal ik ook eens doornemen, die heb je dus als ik het goed begrijp ook op houtgas lopen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Dutch John »

Vesa Mikkonen verarmt zijn mengsel als de auto op kruissnelheid is. Eigenlijk net als bij een diesel. En zonder gevaar van gaten in de zuiger, zoals bij een arm benzinemengsel.

Met 1000 cc kun je al aardig uit de voeten, zeker bij een toerental van 3.000 o/min. Ik zou alleen niet eerst nog zelf een generatorset bouwen. Dat is op zichzelf al een project. Houdt het overzichtelijk. Ga je toch zelf bouwen, reken dan één seizoen om de WKK unit betrouwbaar te krijgen op benzine of lpg.

Een motor die een tijdlang niet op houtgas zal draaien kun je redelijk schoon krijgen door een tijdje op benzine draaien. Of net als ik met m'n grasmaaier doe: aan het eind van het seizoen de kop eraf en alles schoon maken. Blijfen echter de roestende leidingen van het traject tussen vergasser en motor. Olie helpt een beetje.

De motor van de grasmaaier is een 165 cc viertakt, geen tweetakt. En te klein om schoon gas te draaien.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door kockie »

Ik heb dit onderwerp verplaatst naar de houtgas afdeling van dit forum. Daar lijkt 'ie me beter op zijn plaats.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Houtgas aggregaat

Bericht door Matthijsb »

@DJ, dan denk ik dat ik voor een 1.1blokje ga uit een Peugeot 205, daar zijn er als het goed is genoeg van en daar heb ik ook wat ervaring mee.
Eigenlijk heb ik liever een 1.6 (xu?) blokje uit een 205, die kunnen naar het schijnt langer mee dan een 1.1 blokje en zouden redelijk onverwoestbaar zijn.
Onverwoestbaar is natuurlijk wat overdreven, maar het kan meer dan een gemiddeld blokje hebben meende ik.
Enkel is dat alweer 500cc meer inhoud, iets wat me dan weer wat tegen staat, ook omdat het overbodig groot is eigenlijk.

Een generatorset betrouwbaar krijgen, gaat daar zo veel werk in zitten dan?
Ergens onderschat ik dat blijkbaar een beetje.
Dat het gedeelte van het houtgas veel tijd en geduld gaat kosten dat is me wel duidelijk, maar ik zie nog niet zo zeer wat er zo tijdrovend is aan een generatorsetje wat op benzine draait.
Simpel gezegd is het een motorblok ophangen en aansluiten en daar een elektra motor op aan sluiten en draaien.
Oké dat klinkt wel erg simpel en er zal wel het een en ander tegen gaan zitten daarmee, maar dan nog, wat is het lastigste daar aan volgens jou?

Oké, dus de motor een tijdje op benzine laten draaien voordat die de rustperiode in gaat scheelt al aanzienlijk.
Opzich is het natuurlijk niet heel erg om elke weer even de motor alsnog te laten draaien, tenminste zo denk ik er nu over.
Dus eigenlijk zou ik of de leidingen van het vergassysteem van rvs moeten maken en anders zal ik ze zo nu en dan moeten vervangen. Rvs zal me te duur worden, dus het zal wel op olie en zo nu en dan vervangen uit draaien.
Ik was van plan om daarvoor uitlaatpijp te gebruiken, dat is niet extreem duur en overal wel te verkrijgen.

Ahh een 4 takt motortje was je grasmaaier.

Dat is prima Kockie, bedankt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtgas aggregaat

Bericht door Dutch John »

Aggregaat bouwen. Meestal is de gedachte: motor + generator = bijna klaar. Maar er komt het nodige bij:
-frame voor motor en generator; wat las- en slijpwerk, valt mee.
-flexibele koppeling die past op het vliegwiel én de as van de generator. Al lastiger. Meestal is een draaibank nodig.
-radiateur of andere warmtewisselaar incl. slangen en ophanging.
-startkast aangesloten op startmotor, dynamo en accu.
-motorbeveiliging aangesloten op temperatuur- en oliedruksensor en stopmagneet of ontsteking (nu kun je stellen: dat doe ik later wel een keer. Kennen we: nooit dus).
-zeer lastig: toerenregulateur, die het motortoerental op de ingestelde waarde houdt. Zie die tegenwoordig maar eens te vinden. Industriediesels hebben ze standaard ingebouwd. Automotoren nooit. Die regulateur is een externe en wordt meestal met een riempje aangedreven. Er komt dus nog een poelie, riem, ophanging en stang naar de gasklep blij.
-overzichtskast voor de generator met volt- en amperemeters, zekeringen, hoofdschakelaar.
-als je een kortsluitankermotor gebruikt als generator: passende condensatoren.

Het werk is veel, maar niet moeilijk. Maar het verzamelen van de onderdelen is nogal een traject dat tijd en geld kost. Een kant en klare set kopen is met de huidige prijzen niet duurder, maar wel beter en sneller.

Het maakt niet uit of de motor degelijk is of niet, op houtgas is de levensduur toch beperkt. Simpel te demonteren is belangrijker. Liever een aftands stoterstangenblokje, dan een modern ding met bijvoorbeeld eenmalige kopbouten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voorstellende voorstelling

Bericht door Tim »

Matthijsb schreef:@Tim, dankjewel voor de link, dat topic zal ik ook eens doornemen, die heb je dus als ik het goed begrijp ook op houtgas lopen?
Nee:
Dutch John schreef:Het werk is veel, maar niet moeilijk. Maar het verzamelen van de onderdelen is nogal een traject dat tijd en geld kost. Een kant en klare set kopen is met de huidige prijzen niet duurder, maar wel beter en sneller.
En prioriteiten, deze staat errrrg onderaan. Houtgas staat er niet eens op, ik wil dan alles begrijpen, zoveel tijd heb ik er niet (voor over) vs het resultaat.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtgas aggregaat

Bericht door Dutch John »

Precies. Als je wilt inspelen op een veranderende wereld, dan staat houtgas onderaan de lijst. Andere zaken vreten minder tijd en brengen meer. En hoewel de brandstof duurzaam is, de machines om het te verwerken, drogen en verbruiken zijn het zeker niet. Je moet er alleen aan beginnen als je een prachtige hobby zoekt die veel tijd mag kosten of als benzine een tijdlang niet leverbaar is.

Ik heb een eigen WKK op houtgas verworpen, omdat warmte uit houtblokken en stroom uit zonnepanelen goedkoper is, minder tijd vraagt en als het één kapot is, werkt het ander nog.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Houtgas aggregaat

Bericht door Matthijsb »

Dankje DJ, daar zit inderdaad nog best wel wat werk in en lastige punten.
Daar zal ik dan inderdaad wel ruim de tijd voor uit moeten trekken om dat goed werkend te krijgen.

De stroom die ik er mee op wil wekken is niet per se nodig, ik heb zonnepanelen liggen en daarmee wek ik een groot deel van mijn verbruik op.
Het is dus echt meer als hobbyproject, het lijkt me gaaf een motor op houtgas te laten lopen en als ik daar dan op een gegeven moment ook nog stroom uit kan halen, dan is dat mooi mee genomen.

De machines om de brandstof te verwerken is nog wel een puntje.
Dat zal in de eerste instantie zagen worden, misschien als ik er wat verder mee ben dat ik er iets anders voor zal gaan verzinnen.

@Tim, verder heb ik ook niet echt nuttige/besparende dingen die ik nog zou kunnen doen of veranderen voor zover ik weet.
Ik kan enkel nog mijn gasmeter eruit laten halen en de geiser en het gasstel om bouwen (andere sproeiers erin) op propaan. Dat zou me nog wat kunnen besparen. Ik verbruik minder dan 100m3 gas per jaar.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Houtgas aggregaat

Bericht door Tim »

Yes,

Ik zal niet ontkennen dat ik het errrg interessant vind. It shines, growls, puffs, burns & lives. I love it.

[falls back to reality]

Ik zal je niet ontmoedigen, open een topic en deel foto's. Ik verwacht dat je wel wat tips krijgt.

100kuub?? 250 euro vastrecht :shock: .... LPG damptankje :fff

Tim
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Houtgas aggregaat

Bericht door Matthijsb »

Ik zal eerst nog meer materialen moeten verzamelen.
Ik moet buizen zien te vinden die ik kan gebruiken voor de koeler.
Voor de rest zal ik een aantal 60liter olievaatjes gaan gebruiken denk ik in de eerste instantie.
Als het later allemaal werkend is, dan kan ik verder kijken voor degelijker materiaal.
Misschien dat ik gaandeweg wel wat tegen kom en toch meteen een zwaardere uitvoering van bepaalde onderdelen ga maken.
Ik denk dat ik eerst met het houtgas en motor gedeelte bezig ga en als dat eenmaal werkend is, dat ik dan het elektrisch opwekkings gedeelte ga maken.

Ik zal op zoek gaan naar een motortje met carburateur, waarschijnlijk een uit een oud golfje, ik zal nog wat meer om me heen moeten horen wat nu nog een goed verkrijgbaar blokje is zonder al te veel poespas eraan.


Een lpg damptank heb ik wel aan zitten denken, enkel moet ik mijn gasfornuis en geiser opbouwen, dat wil zeggen, andere sproeiers er in zetten.
Bij het gasstel zat een zakje extra sproeiers, ik neem aan dat die voor het gebruik op propaan/lpg is, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Enkel de geiser weet ik niet of ik daar nog een sproeier bij kan krijgen.
De vaste kosten van de gasaansluiting zijn trouwens tussen de 130 en 140 euro bij mij, als ik het goed gezien heb.
Plaats reactie