houtvergasser ter verbetering, eventueel te koop.

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frank900
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:19

houtvergasser ter verbetering, eventueel te koop.

Bericht door Frank900 »

Ik heb enige tijd geleden een vergasser gemaakt, compleet rvs.
Ook ben ik begonnen met de generator, in verband met andere dingen kom ik hier haast niet meer aan toe.

Eventueel zou ik deze vergasser graag willen verkopen en iemand anders er blij mee willen maken.
De vergasser vergast goed, zowel krullen, snippers en blokjes hout.

Heeft een cycloon teerafscheider. Met een waterbakje eronder.
Een koeler hier bovenop. Zie foto's.

Ik startte de vergasser altijd op met perslucht, dmv een soort venturi.
Dit kan ook gewoon anders dmv ventilator oid.

Mvg frank
Frank900
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:19

Re: houtvergasser ter verbetering, eventueel te koop.

Bericht door Frank900 »

Ik krijg het niet voor elkaar om de foto's erbij te zetten. Bij intresse stuur ik deze graag.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houtvergasser ter verbetering, eventueel te koop.

Bericht door Dutch John »

Een teerafscheider? Een goede gasgenerator produceert geen teer. Maar neemt helaas slechts genoegen met één bepaalde maat hout, gebaseerd op het afnamedebiet en de inwendige maten. Als de generator goed gedimensioneerd, geconstrueerd en gebouwd is, dan zal deze bij één maat hout volledig teervrij zijn over een behoorlijk breed afnamedebiet. Zou ik toch even nakijken. Voor een teervrije generator mag je de hoofdprijs vragen, maar een teerproducent wil niemand.

Een gasgenerator komt op de allerlaatste plaats van je "nog te doen" lijstje. Die dingen vreten tijd en aandacht......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Frank900
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:19

Re: houtvergasser ter verbetering, eventueel te koop.

Bericht door Frank900 »

Goedenmorgen,

Bij gewoon droog schoon hout, bv grofe krullen of snippers
Komt er zeeer weinig tot geen teer, wanneer er blokjes in vergast worden heb je hier wat meer last van. Maar deze haalt de cycloon er zo goed als Helemaal uit.

Mvg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houtvergasser ter verbetering, eventueel te koop.

Bericht door Dutch John »

Teer laat zich heel moeilijk afscheiden. In gecondenseerde vorm bij omgevingstemperatuur kan een cycloon inderdaad aardig wat teer verzamelen. De cycloon slibt alleen op den duur dicht (ik ga ervan uit dat je niet de dunvloeibare teren hebt, die ontstaan bij een zeer slecht functionerende vergasser). Dit is te voorkomen door het een gecombineerde condenswater/teerafscheider te laten zijn. Maar het blijft een prothese. Voorkomen is beter.
De net niet condenserende teren slaan neer bij een grote drukval, zoals net na een gasklep. De gasklep blijft altijd de grootste smoring in het (stroomopwaartse) systeem. Inlaatspruitstuk en -kleppen zijn de maatgevers of een gasgenerator teervrij is. Dus als die "schoon" blijven, zit je goed.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Frank900
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:19

Re: houtvergasser ter verbetering, eventueel te koop.

Bericht door Frank900 »

De foto's van de vergaser.
Bijlagen
Gaskoeler
Gaskoeler
teerfilter, cycloon
teerfilter, cycloon
voorzijde
voorzijde
Plaats reactie