"Het Beest"

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

"Het Beest"

Bericht door Dutch John »

Hoe bouw je een voertuig, dat op benzine een CO2 uitstoot heeft van 580 g/km, om naar een uitstoot van ongeveer -30 g/km? Juist, laat de auto op biomassa lopen en maak deze handmatig aan.

Mag ik jullie voorstellen: "Het Beest"
Afbeelding 012.jpg
Afbeelding 013.jpg
Ondanks dat mijn levensstijl niet meer vraagt om een auto, blijft het moeilijk interesses en opleiding te negeren. Ik dacht, laat ik eens een echte "gas-hog" van voor de eerste oliecrisis nemen en kijken wat we ervan kunnen maken. Buiten dat zit je in zo'n wagen altijd met een grote grijns..... Het formaat, het geluid en ook nog best rap, zo'n lomp stuk ijzer van bijna 40 jaar oud. Met recht een beest.

De houtgasgenerator is wederom een beetje over de top. Het hoeft niet zo deftig, maar je wilt ook serieus genomen worden en bouwen uit schroot kan altijd nog. We zijn nu, na ongeveer 700 uur ontwerpen, voorbereiden en bouwen, aan het testrijden. Prestaties zijn zeer behoorlijk, houtverbruik valt wat tegen. Topsnelheid is 130 km/h. Er zit nog meer in, want ontstekingsvervroeging moet nog gemaakt worden en de mengselregeling is nog niet optimaal. Houtverbruik is ongeveer tweemaal dat van de Volvo, dus tussen de 40 en 60 kg/100 km. Niet zo vreemd, want op fossiel is het verbruik ook factor 2. Ik denk nog na over mengselverarming als een soort cruise control. Je kunt met houtgas ongestraft mensel verarmen, zonder bang te zijn voor verbrande kleppen.

Het gas is absoluut teervrij, maar niet vrij van koolstofpoeder. De natte filtering kan poeder van enkele microns niet filteren. Het kan geen kwaad voor de motor, alleen het vervuilt en dikt de olie sneller in. De natte filtering is één van de zaken die op deze truck uitgeprobeerd gaan worden. Het is een studieobject.
Afbeelding 017.jpg
Afbeelding 018.jpg
En voor de ingewijden:
454.jpg
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: "Het Beest"

Bericht door kockie »

Zo, daar is ie dan! Ik had al wat beelden en problemen opgepikt op een ander forum, maar blijf het toch een imposant apparaat vinden. Nu die in elkaar zit, moet ik natuurlijk een keer komen kijken! Je hebt weer een geweldig stukje werk geleverd! Over het ecologische kunnen we twisten, dat zal ik maar niet doen, maar technisch is het een juweeltje!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: "Het Beest"

Bericht door pelletpower »

Diep onder de indruk. Top. Superklasse.
Toch helemaal onwijs als het op pellets zou lopen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: "Het Beest"

Bericht door nck »

Wanneer het even meezit heb je vanaf volgende week een legitieme reden om richting Zeddam af te reizen.
Onze forumbeheerder heeft de dames al voorbereid, door met z'n lange armen ongeveer de afmetingen van het pakket aan te geven.

Een wat verontruste mail volgde of een en ander wel in de kofferbak paste.

Mwoa, met een beetje goede wil.
575.jpg
Had niet gedacht dat die zich zo beet zou laten nemen.
Wees verdacht, hier kan nog een vervolg van komen.

Subliem stuk werk! Pet af en vanavond ook niet weer op.
Maar dat had ik ter plekke al lang gezien.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "Het Beest"

Bericht door Dutch John »

Jan,

Zo'n 575 Dafje versmaad ik ook niet. Al moet ie eerst rood gespoten zijn. Rode motoren lopen het best op houtgas....

Pellet,

Het kan op pellets, maar dat vraagt om andere luchttoevoer in de haard. Maar wat het voor mobiele toepassingen extra moeilijk maakt, is de benodigde gedoseerde aanvoer van pellets met een vijzel en snelle condensafvoer van het vocht uit de pellets om te voorkomen dat het pulp wordt. En dan nog is de vraag of je bij een dergelijk grote gasgenerator (250 kW thermisch vermogen) een luchtig koolbed kunt behouden. Fijn hout = nog fijnere houtskool = te hoge drukval over de generator.
kockie schreef: Over het ecologische kunnen we twisten
Op fossiele brandstof is die truck ecologisch niet goed te praten. Maar dat is een nieuwe hybride auto al helemaal niet. Ligt er maar aan wat je ermee doet. De onze staat meestal stil.... Ik hoef het jou niet meer uit te leggen, maar om voor nieuwe leden duidelijkheid te scheppen in mijn motieven: ik ben een zelfvoorziener die waar mogelijk ecologische methodes toepast. Gebruik maken van on-ecologisch gefabriceerde producten, die een ander weggooit, beschouw ik als een ecologisch verantwoorde daad. Je voorkomt vervanging door een mogelijk wederom on-ecologisch gemaakt product. De Chevy is daar een voorbeeld van. Het behoud van dit voertuig met een nu negatieve CO2 uitstoot voorkomt de nieuwe productie van bijvoorbeeld een hybride auto met een hogere CO2 uitstoot. Een creatieve redenatie? Ja, maar waarom zou dat alleen aan de marketingjongens voorbehouden zijn?

Houtgas is een ecologische brandstof om oude auto's en motoren op te maken.

Groet,
DJ
die zo zijn bedenkingen heeft bij het hele CO2 verhaal, maar gaarne de overheid, Haagse lobby, media en marketeers met hun eigen beweringen aan hun oren slaat
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: "Het Beest"

Bericht door Johndc »

Prachtig! Meer kan ik er niet over kwijt (want sta met mijn mond vol tanden)
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: "Het Beest"

Bericht door hotglass »

Wat een geweldig stuk werk!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: "Het Beest"

Bericht door deleted »

Ik neem aan dat de interesse uit de USA exponentieel gestegen in is in vergelijking met de hybride volvo ?

G
PS In het artikel van Lowtechmagazine staat
DJ schreef:De volgende stap is een micro warmtekrachtkoppeling op houtsnippers. "WKK op hout bestaat al, maar de kleinste zijn altijd nog 15 kWe. Veel te groot voor een woonhuis. Ik ga voor 3 kWe.
Hoe zit het daarmee ? :fff
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: "Het Beest"

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: "Het Beest"

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Houtgas is een ecologische brandstof om oude auto's en motoren op te maken.
Gefeliciteerd met de Permatruck. Ziet er weer DJ uit!

Tim
Die al gedroomd heeft over een 190 2.6 streamlined wood station conversion, alleen dromen, want 's nachts heb ik nog tijd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "Het Beest"

Bericht door Dutch John »

Dank voor de complimenten!
Gandalf schreef:Ik neem aan dat de interesse uit de USA exponentieel gestegen in is in vergelijking met de hybride volvo ?
G,

Het Europese Imbert principe laat hen koud, omdat de Amerikaanse houtgas-halfgod Wayne Keith een nieuw ontwerp uitgevonden heeft, dat op het eerste oog niet kan werken, maar het wel doet. Ik volg hem daarom met aandacht. Verder zijn de Yankees wel jaloers op het roestvrij staal. Zelf blijven ze hangen in oliedrumconstructies, die overigens soms best goed werken. Creatief zijn ze in ieder geval. Ze zijn wel stil van de prestaties van het beest. 130 km/h lijkt op het eerste gezicht niet veel, maar er zijn maar een handvol auto's in de wereld die dat op houtgas halen. En stuk voor stuk zijn ze jonger dan de Chevy.

Voortschrijdend inzicht heeft mij doen afzien van de micro WKK. Lastig om het stabiel en betrouwbaar te krijgen en houden. 3 kWe vraagt om meer machinistenaandacht dan 15 kWe.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: "Het Beest"

Bericht door Jan. »

Deze had ik nog niet gezien. :?

En ik wou dat ik um ook nooit gezien had, want nu ben ik echt stinkend jaloers. En da hoort nie :fff
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie