Noodstroom draaien op houtsnippers

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door OBL-Rien »

Ik heb tot nu toe een half aangedacht idee om ooit eens een generator op houtgas te bedrijven. Dan heb je het over ca 3-5Kw. Dat ligt duidelijk in de categorie "klein". Dus waarschijnlijk maar beter uit m'n hoofd zetten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Je zou eerst wat ervaring op moeten doen met een grotere. Maar zoals ik ooit in een artikel voor CM schreef: als je je leven wilt instellen op een andere toekomst, zet dan houtvergassing voor verbrandingsmotoren als laatste op je lijstje "nog te doen". De leercurve is niet bijster steil (1+1 is meestal 1, soms 3, maar zelden 2), dus het vreet tijd. Daarbij is het een verslavende hobby. Je komt niet meer aan andere projecten toe.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door David86 »

beste John,

is het te berekenen hoe groot een houtgas generator moet zijn om een bepaalde motor voor een vastgestelde tijd per vulling te laten draaien ?

ik ben een wkk aan het maken , daarvoor gebruik ik een lister d (vanwege zijn efficiente brandstof verbuik, mits goed afgesteld en makkelijke sleutelwerk) in principe zijn de plannen klaar en de meeste onderdelen aangeschaft nu wil ik alleen een vergasser maken waarmee de wkk langdurig kan draaien zodat ik niet 5 keer per dag de wkk opnieuw op moet starten

de wkk is bedoeld als zomer vervanger van de houtcv en is daarom ook relatief klein uitgevoerd. douchewater verwarmen in de gecombineerde hout cv wkk boiler en een kwh p/u is daarom voor mij voldoende

zonneboiler is helaas voor mij geen optie vanwege de ligging van mijn huis en dus ook mijn dak


ik hoor graag van je

groeten

David
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Hallo David,

Hoe je een gasgenerator moet berekenen, staat op m'n website: http://woodgas.nl/ Je zult de cilinderinhoud moeten weten en het bedrijfstoerental. Ik meen dat dat ongeveer 700 rpm is. Neem voor de vullingsgraad ongeveer 0,6 voor zo'n oudje. Je mag in de handen knijpen als je 1 pk overhoudt. Dat is hetzelfde vermogen als mijn grasmaaier vraagt. En die vraagt om een ervaren machinist. Zelfs ik sta na 3 seizoenen maaien nog vaak 20 minuten te klooien om die eigenzinnige gruwel gestart te krijgen. Voor mij is dat een principekwestie. Een ander zal op deze manier geen 8 liter benzine per jaar willen uitsparen.

Je moet het hart van een dergelijk kleine vergasser voorstellen als twee borrelglaasjes boven elkaar. Bovenkant bovenste glas is 100 graden, onderkant bovenste tevens bovenkant onderste glas 1200 graden, onderkant onderste glas 600 graden. Het is heel moeilijk dat proces over zo'n korte afstand continu te laten verlopen. Op m'n site meld ik daarom, dat ik met de maaier de grens van het betrouwbare fors overschreden heb. Het formaat dat je wilt gaan bouwen, raad ik niet aan als je geen ervaring met houtgasgeneratoren hebt. En niet de beschikking hebt over brandstof in de vorm en grootte van koffiebonen.

Groet,
John
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door David86 »

john,

bedankt voor je reactie

welke problemen verwacht je met zo'n grote vergasser? hout zo groot als koffie bonen heb ik inderdaad niet en pellets lijkt me een te grote verspilling van geld en grondstoffen


is het een idee om een overdruk te creeren tussen de gas koeler en het intake manifold van de motor om de motor een beetje te helpen en zo wat krachtverlies te beperken ?
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Je bedoelt zo'n kleine vergasser.... Je kunt hangende brandstof verwachten. Zogenaamde holbranden. Die leiden tot slakvorming en teerhoudend gas. Nu kun je een beetje vibratie aanbrengen, maar als dat teveel is, dat bestaat het gevaar dat je de houtskool kwijtraakt als de rooster net iets te wijd is of de rooster dichtslaat als deze te krap is. Allemaal zaken die je als beginnend houtgasser niet kunt detecteren. De kleintjes zijn nooit betrouwbaar te krijgen. Begin met iets voor formaat automotor.

Een compressor helpt zeker het vermogen op te krikken. Maar dat is een project op zich. Turbo kan bijvoorbeeld niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door nck »

Zo ff opgepikt van de site van DJ:

Stadsverkeer en file rijden kunnen leiden tot genante situaties.

Ik had een dergelijke ervaring al rijdende in mijn Alto, getransformeerd tot laadruimte op vijf wielen, mij alzo verplaatsend richting Zeddam richting de eerste forumdag.

download/file.php?id=2074&mode=view

Ergo, je site blijft een heerlijk stuk leesvoer. Chapeau!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door David86 »

john,

bedankt voor je feedback. eigenwijs als ik ben ga ik het er toch op wagen , ik heb simpelweg geen vergasser nodig voor een auto.

is het een idee om een tweede wkk mee te laten draaien (ook met lister d) met de vergasser in dat geval is de vergasser wat groter uit te voeren toch ?

een lichte overdruk met een krachtige ventilator moet het vermogen wel kunnen verhogen opdat de motor dan niet meer hoeft te zuigen aan de vergasser en zo niet met een onderdruk in de cilinder eindigt tijdens de vulslag denk je niet ?

de tekeningen op je site zijn duidelijk die zal ik zeker gebruiken.

zelfvoorzienendheid in goeie en komende kwaaie tijden gaan mij nauw aan het hart de wkk is voor mij dan ook erg belangrijk.

welk type vergasser zou je kiezen voor dit lastige project?

regelmatig motor onderhoud is geen probleem dit is bij een lister een fluitje van een cent.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Oké, maar ik heb je gewaarschuwd. Ik zou het jammer vinden dat het project struikelt en je een levenslange aversie jegens houtgas overhoudt. Het bouwen van houtgasgeneratoren is een mix van wetenschap, ambacht en zwarte kunst. Het eerste kun je uit een boekje leren, voor het tweede heb je de ervaring van anderen nodig en bij het laatste komt eigen inzicht om de hoek kijken. Bij de kleintjes is het aandeel zwarte kunst groter dan het wetenschappelijke.

Twee motoren aan één vergasser laten trekken zal theoretisch best lukken. In de praktijk ben ik het nog niet tegengekomen.

Een krachtige ventilator die houtgas aankan is een zeldzaamheid. Grote zijn nog wel te vinden, voor jouw formaat wordt het lastig zoeken. Zorg eerst dat alles goed werkt voordat je met zoiets gaan experimenteren. Hoe meer onzekere factoren je inbouwt, des te meer kans op niet of niet goed functioneren van het geheel. Bovendien vraag ik mij af of de vermogenstoename van de Lister door een ventilator meer zal zijn dan het gevraagde vermogen van de ventilator.

Als "beroepszelfvoorziener" (oxymoron?) trek ik gecombineerde functies liever uit elkaar: stroom apart van warmte. Want als het systeem even niet werkt, heb je niets. Een windturbine is -vergeleken met een gasgenerator- simpel te bouwen en betrouwbaar. Zonnepanelen kosten tegenwoordig weinig. Een houtkachel doet het altijd. Bovendien moet je de belangrijkste functies dubbel uitvoeren. Als een WKK op houtgas je enige bron van energie is, dan zul je regelmatig in de kou en het donker zitten. Als zelfvoorziener én houtgasser, zie ik kleinschalige stroomopwekking met behulp van houtgas als een back-up voor zon en wind. Lees nog eens goed de titel van dit onderwerp. Daar staat noodstroom, niet WKK.

Ik lees liever een goed boek bij het licht uit wind en warmte uit een houtkachel, dan zwetend bij het licht van een zaklampje op kop in een stinkende houtgasgenerator te hangen.

Er is niet veel keuze in vergassertypes. Je hebt alleen de Stratified en de Imbert. De Stratified is een teermaker, die wil je niet. Imbert heb je in talloze variaties. Tip: isoleer de haard van de generator tot in het extreme en gebruik alleen dunne materialen die de warmte niet kunnen wegleiden. Het best zou een volledig keramische haard zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door David86 »

dj,

dan zitten wij geheel op 1 lijn .

in principe komt de warmte van een hout/kolen kachel die op het cv net geschakeld staat en een boiler verwarmd met douche water dit is de primaire warmte voorziening (ja ik weet het kolen noemen op een ecologie forum is als schelden in de kerk)

nu is het alleen zo dat een wind turbine geen optie is ivm buren, en op het stukje dak dat zon pakt zou ik liever een collector op hangen voor douche water warmte in de zomermaanden.

de wkk zal dan ook zeker niet een hoofdfunctie in de "energie installatie" hebben , eerder een kleine rol. het is wel mijn enige mogelijkheid om zelfstandig in elektriciteit te voorzien

zo'n 3 maanden per jaar gebruik ik de hout/kolen kachel niet en ben dan gedeeltelijk afhankelijk voor warm water van de energie maatschappijen vandaar mijn idee om het verbranden van hout dan te combineren met het opwekken van stroom om zo middels het "koelkanaal" van de lister mijn douche water te verwarmen (en via uitlaat warmte en wellicht gaskoeler warmte) systeem 2

ik denk dat op deze manier de minste energie verspild word en ik toch geheel zelfstandig in iig warmte kan voorzien


ik ben een extremist in zelfvoorziening en zelfvoorziening gaat meestal hand in hand met "ecologische" inzichten wij zijn beiden opzoek naar hernieuwbare grondstoffen in ons leven denk ik maar dat is een ander gesprek
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Dutch John schreef:Het bouwen van houtgasgeneratoren is een mix van wetenschap, ambacht en zwarte kunst.
Vorige week werd ik vereerd met een bezoek van Jan Venselaar. Eén van de Nederlandse wetenschappers die eind jaren '70, begin jaren '80 het nodige onderzoek naar houtvergassing gedaan heeft. Jan kon bovenstaande uitspraak alleen maar bevestigen met de aanvulling dat bij houtvergassing de theorie achter de praktijk aanholt. De meeste rare zaken zijn achteraf wetenschappelijk te verklaren, maar niet op voorhand te voorzien. Soms blijft het bij giswerk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Offgridd
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2014, 19:52

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Offgridd »

Wat een mooi initiatief zeg!, ook al lees ik dit eigenlijk 3 jaar te laat,
Ik loop zelf al even te denken om een wat commerciëlere variant te maken die op gewoon aardgas ( of biogas) loopt i.c.m. een rare earth magnet generator (uiteraard zelf gewikkeld vanwege de slechte verkrijgbaarheid van high-current versies) en een kluitje LiFePO4 accu's die één maal per dag een uurtje moet draaien om de accu's te laden i.c.m. het maken van een paarhonderd liter heet water in een warmtebuffertank.
wordt allemaal heel duur en omdat ik zelf niet handig genoeg ben met een lasapparaat of het modificeren van motoren nóg wat duurder :oops:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Kun je niet beter een 28 volt acculader legeraggregaatje kopen uit een dump? Ben je in één keer klaar. Waarom lithiumaccu's ipv lood/zuur?

De meest luie (en relatief goedkope) manier van eigen stroomopwekking is het gebruik maken van zon en wind. Een aggregaat wil je pas als zon en wind je in de steek laten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Offgridd
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2014, 19:52

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Offgridd »

@Dutch John: Ook al zijn ze duurder en nog niet zo common als de "good old" lood accu, ze hebben een paar significante voordelen t.o.v. lood:
hogere D.O.D (een accu houdt er echt niet van om tot op zijn knieën leeggetrokken te worden waar een LiFePO4 accu makkelijk tot op 10% ontladen mag worden. Gevolg: een accu van 100Ah heeft eigenlijk maar 60Ah ter beschikking en een Lithium variant ruim 90Ah
de Lithium accu:
a) kan veel hogere piekstromen leveren vanwege de veel lagere interne weerstand
b) slaat niet-chemisch zijn energie op waar een loodaccu écht van chemische samenstelling veranderd
c) is ongevoelig voor geheugeneffect
d) is beter te monitoren qua spanning = lading
e) is compacter en lichter dan een loodaccu en daarom beter voor mobiele toepassingen
f) is minder verontreinigend voor het milieu omdat het hoofdbestanddeel een zout is
g) is gewoon véél cooler :mrgreen:

het enige nadeel van een Lithiumaccu is het gebrek aan verkrijgbare mppt pv laders en de grote onbekendheid (lees: ongegronde angst) bij het publiek

Een filmpje over de veiligheid van dit type accu's:
CALB accu:
http://m.youtube.com/watch?v=EMARDvMz62A
Winston Accu:
http://m.youtube.com/watch?v=p21iZVFHEZk

ps: ik heb (helaas) geen aandelen bij beide bedrijven :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Tsja, als mobiele toepassingen en crashveiligheid belangrijk zijn, dan is een lithiumaccu zeker een optie. Voor mij komen eerst prijs, beschikbaarheid en universaliteit, omdat het alleen een stationaire toepassing betreft. Goede gebruikte truckaccu's krijg je of koop je tegen schrootwaarde, liggen dik gezaaid en passen altijd. Dus ook geen enkele belemmering om direct met een off-grid project te starten. Ik ben een praktisch denkend mens; mijn accu's zijn niet cool. Maar doen het prima en heb in 3,5 jaar nog geen uitval gehad in het tweedehandse, gratis legioen.

Wat betreft dat gelijkstroomaggregaat: je kunt ook een grasmaaiermotor koppelen aan een auto- of truckdynamo en zo accu's laden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie