Noodstroom draaien op houtsnippers

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Je hebt teer in allerlei soorten en hoeveelheden. Tijdens affakkelen laat een royale hoeveelheid teer zich zien door een gele vlam. Een goede vlam is na filtratie en koeling blauw. Ervoor paars door het aanwezige water, roet en koolstofstof.

Bij geringe hoeveelheden teer is het mogelijk dat je het nergens in het systeem vindt, behalve na de gasklep. De drukval over de gasklep doet de teer condenseren en neerslaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Tim »

Helmich schreef:ivm met "code rood" in overijssel :(
Code rood? Leg aub uit?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door kockie »

Helmich schreef: Ik ga nog wel eens naar mn ouders in de achterhoek dus lijkt me leuk dat eens te combineren met een bezoekje aan je vergasser 'lab'.
Moet je nog wel ongeveer 3 kwartier verder naar het zuiden... (zegt iemand die al > 1 jaar wil gaan kijken...)
Tim schreef:code rood
Ivm droogte mag er niet gestookt worden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Helmich »

kockie schreef:Moet je nog wel ongeveer 3 kwartier verder naar het zuiden... (zegt iemand die al > 1 jaar wil gaan kijken...)
En je woont nog wel zo "dichtbij" :P Als je op de route woont vanaf de achterhoek kan je zo meerijden ;)

Ik heb eens overzichtje gemaakt voor een houtgas-wkk. Graag jullie feedback:

Volgens de 'boekjes' en hier het forum heeft een houtvergasser ongeveer een rendement van 93% waarvan:
70% als energie in het brandbare gas > gaat naar de motor
23% als thermische energie van het hete gas

Rendement ottomotor (ongeveer)
mechanisch: 28% > gaat naar stroomgenerator
Koeling: 29% > gaat naar WW
Uitlaat: 33% > gaat naar WW

Rendement warmtewisselaar: 90% (aanname)
Rendement generator: 75% (aanname)

Van de 100% energie uit hout krijg je dus:
70%[vergasser] * 28%[motor] * 75%[generator] = 14.7% stroom
23%[vergasser] + (70%[vergasser] * (29%+33%)[motor]) = 66% warmte, waarvan je er 66%*90%[WW]=60% met een warmtewisselaar kunt benutten
Totale verliezen zijn dan: 100% -60% -14.7% = 25%

Is dit realistisch? Of zie ik iets over het hoofd.
Zou je misschien de voorraadbunker ook nog kunnen koelen zodat er nog meer water tegen de bunkerwand condenseert en je nog wat warmte meepakt? Of heeft dat een averechts effect op de temperatuur binnenin?
Bijlagen
EnergyOverview.jpg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Tim »

Helmich,

Het rendement van een warmtewisselaar klopt wel, echter een generator heeft een veel hoger rendement. Een generator in een wind turbine heeft bv een rendement van 97%. Dus zo'n bo-rent ding zal toch wel 90% halen.

Wat je over het hoofd ziet is het gebruik. Je kan het wel maken, de kWe en kWth, maar gebruik je het ook? Draait ie vollast? Een motor in deellast heeft een flut rendement.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

De voorraadbunker moet je niet koelen, maar verwarmen. Want hoe ga je het hout drogen? Aan de buitenlucht kunt het tot ongeveer 25% drogen. Voor de meest optimale vergassing wil je terug naar 0%. Dat is niet realistisch, maar ergens er tussenin wil je eindigen. Je kunt het vocht beter afdrijven met geproduceerde warmte, dan met proceswarmte, want dat laatste hindert een goede vergassing. Maw. gebruik de opstijgende warmte van de oxidatiezone alleen voor de pyrolyse en niet om het hout te drogen.

Verder is het lastig te isoleren tegen stralingswarmte.

Het rendement van WKK op biomassa zit wel goed. Het grootste struikelblok bij kleinschalige WKK vind ik de tijd die gemoeid is met productie, oogst, afkorten, zeven en drogen van het hout. Want er gaan wat kuubs door. Teveel voor handmatige verwerking en te weinig om er efficiënte machines op te kunnen zetten. Wel iets om eerst over na te denken.

Ook iets om over na te denken: hoeveel kWe wil je produceren. Mijn Duitse vrienden draaien 15 kWe of meer. Enerzijds omdat zij een goed feed-in tarief kennen, anderzijds is een dergelijk formaat eenvoudig teervrij te behouden. Zelf zie ik 4 kWe als minimum, mits de gasgenerator en het hout optimaal zijn. Dus geen brandblussergenerator en geen ongezeefde snippers.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Helmich »

Dutch John schreef:De voorraadbunker moet je niet koelen, maar verwarmen. Want hoe ga je het hout drogen?
Ik zat aan dit principe te denken : http://www.allpowerlabs.org/gasificatio ... rator.html
Als je de hele bunker verwarmt geef je de waterdamp toch geen kans om te condenseren?
Stralingswarmte zit al bij de verliezen in.

@Tim
Bedoel je een flut MECHANISCH rendement bij deellast? Daar heb je idd een interessant punt. Maar als die energie verloren mechanische energie dan warmte wordt kan ik het alsnog gebruiken?

Kwa vermogen twijfel ik nog. Ik heb namelijk motoren, generatoren, warmtewisselaar etc. voor ongeveer 1kWe. Dat dekt mijn gemiddelde stroomverbruik en mn warme tapwater.
Omdat ik al veel heb is dit een lagere instap, en dat houtverbruik kan ik wel aan ;)
Alleen een kleine vergasser die lastig aan de praat te houden is klinkt nog niet zo interessant.

Wil ik zelfvoorzienend zijn (en bijkomstig een betrouwbaardere vergasser) dan moet ik richting 10kWe, 6h per week draaien en het elektriciteitsnet als elektriciteitsbuffer gebruiken (mag dat tegenwoordig nog steeds?). Bij zulke vermogens moet ik eerst maar eens kijken of ik voldoende hout kan regelen. Dit word dus een heel nieuw systeem.

Feit blijft dat dit in ieder geval leuk voor de hobby is. Als je van alles de haalbaarheid gaat berekenen zit je nooit meer in de schuur :(
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Helmich schreef:
Dutch John schreef:De voorraadbunker moet je niet koelen, maar verwarmen. Want hoe ga je het hout drogen?
Ik zat aan dit principe te denken : http://www.allpowerlabs.org/gasificatio ... rator.html
Als je de hele bunker verwarmt geef je de waterdamp toch geen kans om te condenseren?
Da's een monorator. Simpele, lichte droger zonder bewegende delen. Prima ding voor als je incidenteel te nat hout hebt. De Volvo heeft er een. Maar een monorator maakt gebruik van de opstijgende proceswarmte. Je verwarmt alleen juist boven de pyrolysezone en deze damp condenseert aan de buitenmantel. Dat is de truuk. Voor een stationaire opstelling wil je dit niet en hoeft het niet.
Wil ik zelfvoorzienend zijn (en bijkomstig een betrouwbaardere vergasser) dan moet ik richting 10kWe, 6h per week draaien en het elektriciteitsnet als elektriciteitsbuffer gebruiken (mag dat tegenwoordig nog steeds?).
Als het het elektriciteitsnet nodig hebt om te bufferen, ben je nog steeds niet zelfvoorzienend... Mijn idee van een eigen stroomvoorziening:
-paar zonnepanelen
-klein eigenbouw windmolentje
-royaal accupakket
-stroom van houtsnippers voor tijdelijke, geplande pieken in de vraag
-drastische vermindering van het huidige, veelal luxe gebruik.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Ik heb m'n site aangevuld met een hoofdstuk "micro gasifiers". Boordevol theoretische kennis en praktische tips. Enjoy!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door kockie »

Ik heb even gekeken.... vanavond weer leesvoer voor op de bank......

Ik bedenk me net dat ik nog een klein aggregaatje (1,7 kVa) heb liggen met kapotte motor en een grasmaaier (met electrische start) waarmee van alles mis is, behalve de motor....

Nu nog eens tijd zoeken/maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Het vergassertje is vertrokken naar Helicon opleidingen in Boxtel. Zij starten komend seizoen de nieuwe opleiding Green Engineering: http://www.helicon.nl/mbo/Scholen/MBO_D ... ngineering
Een opleiding die veel van ons geklooi op dit forum stroomlijnt en hapklaar maakt.

Dus, ouders met spruiten die praktische kennis over alternatieve energieën willen opdoen, zouden eens een open dag kunnen bezoeken. Aan de coördinator zal het niet liggen, die barst van het enthousiasme....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Aan de coördinator zal het niet liggen, die barst van het enthousiasme....
Wil je daarmee zeggen dat je daar gaat werken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Heej, cynisme is toch het tegenovergestelde van enthousiasme... Nee, de overenthousiaste coördinator Hans moest wat getemperd worden door mij, om het houtgasverhaal eerlijk te houden. Zoals gewoonlijk pleeg ik houtgas-euforische nieuwelingen drastisch af te remmen en aan te zetten tot studie. Doen ze dat en blijven ze terug komen, dan kan ik een vinkje bij "geschikt" zetten. Doorzettingsvermogen is nog steeds de belangrijkste karaktereigenschap van een houtgasser. Serieuze kandidaten zijn echter tot dusver op de mismaakte hand van een vuurwerkslachtoffer te tellen....

Niettemin, ik vind het net te ver weg om m'n pedagogische aantekening te gaan testen. Ik heb Helicon een goed gedocumenteerd Nederlands boek uit 1941 aan de hand gedaan en blijf beschikbaar om de betreffende leraar bij te spijkeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door OBL-Rien »

DJ, als je een houtgas installatie eenmaal draaiend hebt, is er dan nog veel TLC nodig om deze draaiend te houden?
Of kun je een stand bereiken waar het ding bijna onderhoudsvrij is?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Rien,

Ik neem aan dat je Tender Loving Care bedoelt. In het algemeen geldt: hoe kleiner de vergasser, des te gevoeliger. De kleintjes laten zich slechter isoleren (relatief kleine inhoud, maar groot oppervlak). De brandstof is klein van formaat, zelden "blokkig" en heeft daardoor meer last van een onregelmatige toevoer. Natuurlijk zijn deze nadelen te overkomen, maar dan hangt er zoveel poespas omheen, dat het kalf groter is dan de koe.

Autoformaat gasgeneratoren zijn al wat makkelijker in de omgang. En vanaf een paar honderd kW thermisch vermogen wordt het steeds minder gevoelig.

Begin nooit met een kleintje. Het leert je niets en werkt demotiverend.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie