Noodstroom draaien op houtsnippers

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Tim »

John,

Ik heb altijd begrepen dat een (truck) dynamo niet erg efficiënt is, klopt dit niet meer?

Tim
Offgridd
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2014, 19:52

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Offgridd »

@DJ: als het gaat om in noodsituaties stroom te hebben ben ik het helemaal met je eens, je hoeft dan niet "picky" te zijn en kunt dan met een hoop (ook nog eens mooi hergebruikt) lood prima stroom opslaan.
zodra het echter gaat om met een hoog cycle rendement en vele cycles met een zo hoog mogelijk rendement van je fossiele brandstof (beter dan de 35% die overblijft aan beschikbare energie uit het stopcontact) je eigen stroom te maken i.c.m. warm water, dan denk ik persoonlijk dat grasmaaiermotoren op autodynamo"s niet mijn holy grail zijn :D
Als je kiest voor Lood zijn er ook van die mooie telecom accu's van 12V met elk 100-200 Ah.
om te testen zou het mooi zijn echter omdat mijn strenge voorkeur, ook voor stationaire toepassingen, nog steeds uitgaat naar veel compactere en hogere energiedichtheid hebbende Lithium accu's, zal ik toch meteen moeten kiezen voor de andere laadtechniek.
Waar tik je overigens al die accu's op de kop?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Tim,

Ligt eraan. Als je geen overbrenging nodig hebt, zal het verschil gering zijn met een pm generator. In de windturbinezelfbouw worden autodynamo's niet gebruikt vanwege de verlies gevende overbrenging en het feit dat de veldstroom 24/7 staat te trekken. Dat laatste is voor snelladen geen probleem.

Offgridd,

Ik weet niet wat voor termijn je jezelf gesteld hebt om dit systeem op te zetten. Ik maak te vaak mee dat gedroomde projecten stranden, omdat te hoog ingezet wordt. Met goede gebruikte accu's (ik krijg ze van een bevriende transporteur die voor sommige trucks op voorhand vervangt) kun je vandaag beginnen. En kom je dan een keer die perfecte set tegen, dan kun je toeslaan én je staat voor jezelf redelijk sterk in de onderhandeling.

En rendement draaien met accu's, tsja... vergeet het. Het blijft dure stroom met een heleboel ingewikkelde en gevoelige apparatuur. Zal altijd duurder blijven dan netstroom. Denk aan de opschuivende horizon die apparatuur (en vooral accu's) in prijs laat meestijgen met fossiele brandstoffen.
Met nieuwe lithium accu's zul je zeker het beste rendement draaien. Veel beter dan mijn systeem. Maar dat komt met een kWh-prijs.

Als je WKK wilt, dan is een grasmaaiermotor inderdaad niet de weg. Maar kleine watergekoelde motoren liggen niet dik gezaaid. Kom je al snel uit op een klein dieseltje. Picard heeft hier ergens een topic over. Dat systeem draait nu al een tijdje.

Ik zou dan een normale synchroongenerator van 230 volt nemen. Een zware, zodat je in korte tijd accu's en waterbuffer kunt vullen én bijvoorbeeld een wasmachine erop laat draaien. De laatste wil je niet op een accusysteem. Dieselaggregaten van rond de 10 kVA zijn tweedehands royaal en relatief goedkoop voorhanden. Omweg (ook een forumlid) doet het ook zo, zij het zonder WKK. Die leeft off-grid en kent de klappen van de zweep.
Denk goed na over WKK. Je wedt dan op één paard. Generator stuk betekent kou en donker. Een off-gridder spreidt zijn mogelijkheden. Kiest voor warmte bijna altijd voor hout. En is evengoed handig genoeg om op termijn zijn eigen aggregaat te repareren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door pelletpower »

Dat laatste is zeker zo DJ.
Verder is het heel goed mogelijk op 2 paarden te wedden. Op hout verwarmen en als er stroom gedraaid wordt ook de warmte benutten.
Blijft voor mij ook trekken en wringen hoe de laatste kW op te wekken. Wkk of molen. Bij de laatste is meteen nimby actueel.
Wel interessant te zien hoe iemand tot een bepaalde keuze komt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Beginnen met de eerste kWh en niet waar je de laatste denkt te moeten zoeken. Dat komt vanzelf.
Beginnen waar je het minst kunt verliezen. En dat zijn zonnepanelen. Dan een paar accu's. Een omvormer. En zo stap voor stap uitbreiden. Het begint toch pas te leven als je de eerste stap eenmaal gezet hebt. Het zijn systemen waar je steeds weer wat bij kunt hangen, zonder alles overhoop te hoeven halen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door pelletpower »

Op termijn zullen er best accu's komen. Zolang er gesaldeerd kan worden niet. Naar mijn mening een erg goede regeling en voor de overheid niet al te duur. Op 3000 kWh na is ons verbruik zowel zakelijk als prive gedekt. Voor dat laatste wil iets wat zonder de saldering kan. Een molen heeft mijn voorkeur maar is lastig door de commissie te krijgen. Eigenlijk heeft ze haar veto al gegeven.
Blijft een wkk over. Mijn oude idee waar Michel mee aan de gang is geweest leeft nog steeds. Biomassa zou mijn voorkeur hebben boven ppo of gpo. Altijd leuk hoe andere mensen dat oplossen en waarom.
Offgridd
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2014, 19:52

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Offgridd »

@ Pelletpower: ppo en gpo ?
@ DK: Wellicht heb ik mijn insteek niet goed duidelijk gemaakt echter ben ik niet van plan om 100% Offgridd te draaien, ook al is dit wel een wens van me. Met het betrouwbare netwerk en de lage energieprijzen is het hard zoeken naar een prijstechnisch redelijk vergelijkbaar alternatief.
Mijn drijfveer is het feit dat de overheid mensen eerst lonkt naar PV panelen en daarna het salderen per 2017 op de helling zet, i.c.m. het feit dat onze gasvoorraad niet oneindif is en er slechts 35% van de fossiele energie aankomt in mijn stopcontact. 65% !! gaat gewoon verloren, dat moet beter kunnen.
Mijn insteek is een tri of quattrovalent systeem dat uitgaat van DC ipv het rendementsverlies gevende 230V systeem. Helaas is alles wat er wordt aangeboden geënt op 230V terwijl bijna Alle elektronica intern werkt op spa nningen tussen 3 en 40V ( zware versterkers en sommige apparaten buiten beschouwing gelaten dan).
mijn 12 Yingli-Panda 265Wp panelen heb ik al voorbereid en separaat bekabeld naar binnen gebracht om bv alles op 24 of 48V in te richten.
Met hoogrendement DC stepdown convertes (97-98% rendement) kun je alles naar de juiste spanning omlaag transformeren of in het geval van nog niet DC ingangen mer een niet al te hoge stroom omhoog transformeren naar 230V AC, waar daarna weer een vertaalslag terug naar laagspanningsnivo plaatsvindt, bezopen eigenlijk maar wel de dagelijkse praktijk....
alles wil ik echter geschikt make om te kunnen worden bijgevoed met de aanwezige netspanning dus hier komt ook een zware lader die de accu's en de gebruikers van stroom voorziet als er geen zonne energie is.
hoofddoel is om in de zomer zoveel mogelijk energie uit de PV panelen te halen en deze in de winter aan te vullen met warmte en stroom uit een micro wkk.
Economisch haalbaar?, denk het niet maar bij stijgende brandstofprijzen wellicht...
Uitgaan van 400-800 cycles van lood, tegenover 2000-3000 cycles van Lithium maakt mijn keus in ieder geval duidelijk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Noodstroom draaien op houtsnippers

Bericht door Dutch John »

Reken jezelf niet rijk aan het rendement van een autonoom systeem. Dit is mijn ervaring, zoals onlangs beschreven in een ander topic:
Waar je de bietenbrug mee opgaat, m'n beste, is het feit dat accu-opslag zomaar 50% rendement kost. Je hebt ten eerste het accurendement, ten tweede geldt vol is vol, ten derde kost omvorming naar 230 volt weer het nodige rendement en ten vierde benut je het vermogen van panelen slechts ten dele, omdat de paneelspanning een stuk hoger moet liggen dan de accuspanning. Je laadt bijvoorbeeld een 24 volt systeem. De spanningsregelaar wil een piek van 31 volt om te kunnen equalizen. Kom je meestal uit bij een paneel met een spanning onder belasting van 35 volt. Gemiddeld laadvoltage is 26 volt. 26 : 35 x 100%= 74% van het paneelvermogen dat benut wordt.

Het netgekoppelde pv systeem brengt hier gemiddeld ongeveer 900 vollasturen per jaar. Het autonome deel 450.
viewtopic.php?f=2&t=4311&start=10

Voor mij was het een intrigerend project. Ook bedoeld voor meer onafhankelijkheid. Maar wat is beter: afhankelijk zijn van grillige netstroomprijzen (overheid en semioverheid) of van de dalende kwaliteit van elektronische producten van een meerdere fabrikanten aan de andere kant van de wereld? M'n laatste inzicht en doel: zo onafhankelijk als mogelijk zien te worden van elektriciteit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie