houtkachel ventilator

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

houtkachel ventilator

Bericht door ecobommel »

Hallo,

Ik weet niet of dit de juiste vraagbaak is, maar ik post hier mijn vraag.
Wonend op een stalen woonschip, wat matig geïsoleerd is, heb ik naast de cv een houtkachel.
Onlangs las ik een verhaal over houtkachel ventilatoren. Ik heb hier ergens een forum debat gelezen over twee merken. De Ecofan en de Smartfan. Dat was een discussie uit 2014. nu inmiddels 2 jaar verder, vraag ik me af welke van deze twee het meeste rendement geeft. Mijn houtkachel staat midden in de woonkamer tegen een wand aan. de hele ruimte is zo'n 14 meter lang. In die discussie kom ik er niet achter welke van de twee het meeste rendement geeft.
Ook las ik iets over zelf maken, maar daar wil ik nu niet aan beginnen. Ook had iemand het over een ventilatortje maken van een computerventilator. Ook al zou dat electrischiteit kosten (waar je met een gekochte ventilator 45 jaar over doet om het terug te verdienen.) Als er iemand is die mij kan uitleggen hoe ik zo'n fan kan maken van een computer ventilator vind ik dat ook prima.
Dus welke van de twee ventilatoren is het beste en hoe een eigen computer ventilator te maken voor dit doel.
Dank vast voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
Peter
LemansMi
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2017, 17:47

Re: houtkachel ventilator

Bericht door LemansMi »

de Ecofan is volgens de kenners de beste, heb laatst zelf zo'n ding aangeschaft via zo'n chinese site van Ali....
moet zeggen werkt perfect!
al die dingen doen eigenlijk hetzelfde, zwakstoom motortje dat loopt op een peltie elment.
je kan zelf gaan lopen prutsen maar voor 70.00 euro heb je al een leuk fannetje op je kachel staan wat er leuk en mooi afgewerkt uit ziet.
en als je 'm bij ali besteld krijg je er nog een thermometer bij ook!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: houtkachel ventilator

Bericht door Pietje »

Kun je linkjes invoegen van de draadjes waar het je het over hebt?

Ik heb in de tijdelijke woonunits een stalen kachel staan met een convectie-mantel. Daar blaast nu een 11W koel-ventilator uit een oude server geforceerd lucht doorheen. Mijn inschatting is dat deze fan het rendement van de kachel bijna verdubbeld; als ik 's ochtends alleen de kachel aan doe (en de ventilator uit laat) dan duurt het warm worden van de woonkamer bijna 2x zo lang...

De ventilator zit op een ventilatiebuis 150mm, waar ik een verloop op heb gemaakt naar het gat in de convectie-mantel dat bedoeld is voor een achter-uitgang van de rookgasafvoer. Als de ventilator niet aan staat, kan hij dus niet (te) warm worden.

In het huis dat ik aan het bouwen ben, komt deze kachel niet te staan; daar komt een massakachel met een RBB-kern (rocket batch box).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie