Stoomturbine m.b.v. Hout Cv-kachel.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Stoomturbine m.b.v. Hout Cv-kachel.

Bericht door Atlas »


Er is er weer eens eentje aan het experimenteren geslagen. Beetje gevaarlijk (ik bedoel natuurlijk dan die sigaret waarmee hij zijn vingers zou kunnen kunnen branden :wink: ).
Een leuke en niet al te dure manier om je eigen elektra te maken lijkt mij. Mits natuurlijk goed uit-onwikkeld.
Iemand op dit forum zoiets al geprobeerd/bedacht? Ideen over beveiliging etc?

Atlas
Kockie,
ik krijg deze url er niet via "youtube" boven geplakt http://www.youtube.com/watch?v=s2c3VPDF7lk
Een moderator wijzigde dit bericht:
als je alles na ?v= invoert, dan werkt het wel
Laatst gewijzigd door Atlas op 06 okt 2009, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: stoomturbine m.b.v. hout cv-kachel.

Bericht door Pigion »

Voor je aan deze experimenten begint, kan je beter de lange winteravonden besteden aan een studie warmte-techniek. Dat spaart een hoop geld. Zonder diepgaande kennis loopt het op niets uit, rendement ca. 15%.
Als je echt electriciteit wil opwekken, kies dan voor de nieuwste cv-keteltechniek. Zonder subsidie economisch nog steeds niet haalbaar.
Pigion
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: stoomturbine m.b.v. hout cv-kachel.

Bericht door kockie »

Pigion schreef: Als je echt electriciteit wil opwekken, kies dan voor de nieuwste cv-keteltechniek. Zonder subsidie economisch nog steeds niet haalbaar.
Pigion
Hiermee heb je nog steeds (niet duurzaam aard)gas nodig....

Ik vind het wel grappig dat mensen met zulke dingen bezig zijn. Al is het rendement van zo'n turbine maar 15 %, de rest is warmte waarmee je je huis warmstookt. Dan wordt het rendement ineens heel anders.

Overigens is dit experiment er wel eentje waar ik de veiligheid ernstig van in twijfel trek...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: stoomturbine m.b.v. hout cv-kachel.

Bericht door Atlas »

Overigens is dit experiment er wel eentje waar ik de veiligheid ernstig van in twijfel trek...
Trek ik ook in twijfel, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar of er afdoende beveiliging in te bouwen is.
Ik heb de eigenaar van bovenstaand filmpje ook uitgenodigd hier een paar woorden aan te wijden.
Wellicht ook anderen op dit forum met enige kennis?
Hiermee heb je nog steeds (niet duurzaam aard)gas nodig....
Inderdaad...duur dus. En dat terwijl ik redelijk goed aan hout kan komen.

Atlas
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: stoomturbine m.b.v. hout cv-kachel.

Bericht door account verwijderd »

Hier komt een neowebber binnen via youtube, hoegek kan het lopen?

Het is idd. mijn test opstelling incl. overdruk etc. Het filmpje stelt op zich niet veel voor, het is meer
voor het idee.

Het filmpje is al wat ouder en ondertussen ben je weer een stuk verder in de techniek van
kostenbesparen geraakt.
Na verschillende grotere experimenten waaronder ook met waterinjectie is het project in een
serieuze wkk oplossing verzeild geraakt.

Binnenkort schrijf ik er meer over
Verwijderd
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: stoomturbine m.b.v. hout cv-kachel.

Bericht door Atlas »

@ Michel,

Mooi dat je deze plek hebt gevonden en hier mee wilt schrijven over je stoomturbine(tje)
Zelf ben ik op zoek naar iets dergelijks om elektriciteit op te wekken.
Hiervoor heb ik voldoende ruimte en beschik ik over meer dan voldoende hout.
Met stoom werken echter doe je niet zo maar; levensgevaarlijk (zie ook mijn andere items op dit forum), moet dus vooral veilig zijn. Verder wil ik het alleen voor onszelf gebruiken, kleinschalig dus.
Zou je de moeite eens willen nemen om een schema te uploaden?
Verder blijf ik natuurlijk zeer geïnteresseerd in je manier van wkk-koppeling

Bvbd
Atlas

A propos: al een poging gedaan om van het roken af te komen?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Stoomturbine m.b.v. Hout Cv-kachel.

Bericht door chathanky »

Jammer dat hij de minst rendabele kant van de ventilator benut. :D
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Plaats reactie