zonnepanelen wel of niet plaatsen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Ik leef en werk in en tussen de landbouw ,en dan heb ik te veel te maken met overheden ,lokaal ,waterschap en overkoepelend,hierdoor heb ik ze leren wantrouwen.Niet dat ik wantrouwend van aard ben ,maar door onnodige regelgeving en beurocratice oplossingen .Geblinddoekt afvoeren in een busje heb ik ook nog niet gehoord ,wel geboeid op een stoel vast gezet ,dit overkwam een collega die protesteerde ,waarna de politie gevraagd werd en toen hij zijn mond weer open deed overkwam hem dit .

Een hele grote set ben ik niet nodig mijn totaal verbruik schat ik op 2951kw , de oude boiler had ik op 1900 kw gezet zit nu op nachtstroom en die teller geeft 1746 kw aan ,komt nog wel wat bij omdat mijn klokje niet altijd op tijd loopt .
Normaal tarief zit op 1887 ,komt doorstroom boiler bij is365x 15min x13kw is 824 kw plus kookplaat 365x1uurx10 kw is 394 kw
Totaal 3105 kw of 2951 kw per jaar nu verbruiken we 3633 kw doorstromer levert al een besparing
Dus ik denk 10 tot 12 platen te leggen met afzonderlijke omvormetjes tegen schaduw werking door boomtoppen

Waar het heen gaat met stroomverbruik weet ik niet ,verwacht wel een hoger verbruik landelijk ,voor me zelf verwacht ik nog een afname ,komt ooit een zoneboiler bij en het kriebelt nog om een massa kachel x w water te bouwen
Als het blijft zoals het is ook prima .streven is 0 op de teller ,en over een paar jaar een accu
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Paul Joosten »

Tien of twaalf panelen kunnen met een enkele een-fase omvormer op een vrije groep in je meterkast aangesloten worden, daarvoor is een eenvoudige drie-aderige kabel ertussen voldoende. Neem wel voldoende aderdikte: 2,5 mm2 bij afstanden tot 25 m, langere kabel liever 4 mm2. Denk ook aan een werkschakelaar bij je omvormer om de zaak gegarandeerd spanningsloos te kunnen maken als er werkzaamheden aan de panelen gedaan moeten worden. Ga je over de 3500 Wp heen dan moet je gaan splitsen of een drie-fase omvormer gaan gebruiken. Mijn 6000 Wp ligt verdeeld op twee omvormers aan twee fasen.

Wil je per paneel een micro-omvormer kan dat ook maar zou je ze ook over de drie fasen kunnen verdelen. Krijg je zoveel verschillende schaduw over je panelen dat je de meerkosten zou terugverdienen? Dan zou ik toch ook eens kritisch kijken naar mogelijke alternatieven voor plaatsing. Hier heb ik ze op een stalen frame achter de schuur geplaatst. Nog makkelijker met plaatsen en desgewenst schoonmaken ook.

Ga je groepen bijplaatsen in je meterkast houd dan even het maximale aantal in de gaten dat je op een aardlekschakelaar mag aansluiten, dat is niet meer dan 4 groepen. Ga je daar overheen zal je ook een aardlekschakelaar moeten toevoegen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Paul ,bedankt voor je tips ,we wonen nabij bos ,in coulissen landschap of wat daar van over is ,dus zeker in de winter met laagstaande zon schaduw werking ,ook hebben we de tuin omgezet naar voedsel bos ,boompjes zullen groter worden en al heb ik een snoeischaar ,ik ontkom niet aan wat schaduwen ,nu las ik ergens dat zonnepanelen werken als een tuinslang ,zet je de voet er op geven ze allemaal minder .
Ik kan de set vrij hoog plaatsen waardoor het minste schaduw er op valt ,hier en daar wat snoeien .
De groepen zijn verdeeld 1 x 4 2 x 3 groepen ,vandaar dus de 3 aardlekken

Ik las dat jij ook een doorstromer gebruikt ,ik heb nu een kabel naar de boiler 4 x 2,5 ong 15 m lengte , is deze zwaar genoeg voor een doorstromer .

Ik heb zo al veel informatie gekregen ,waar ik echt wat mee kan .

Hans ,de gegevens van de meter ML 2XDF3 No 4123752-4 Landis&Gyr 187,5r/Kwh 1975
Op plaatjes lijkt hij geschikt te zijn .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Paul Joosten »

2,5 mm2 is dik genoeg voor 16A over die afstand, dus met 4 aders prima voor je driefase doorstromer van 11 kW. Je moet die in de meterkast wel op een eigen krachtstroomgroep aansluiten. Dat is waarschijnlijk al het geval wanneer er nu een boiler op aangesloten is? Laat je die dan vervallen?

Inderdaad, wanneer je meerdere panelen op één omvormer aansluit zal dat in serie geschakeld zijn waardoor ze volgens de eerste wet van Kirchoff allemaal dezelfde stroom voeren. Daardoor zal die stroom bepaald worden door het paneel het op dat moment het minst goed doet. Micro-omvormers hebben daar geen last van omdat je de panelen dan feitelijk parallel aansluit maar kosten wel meer in aanschaf van zowel de apparatuur als de extra bekabeling. Dat diept financieel alleen op wanneer de verschillen aanmerkelijk zijn. Wanneer je ze allemaal bij elkaar hoog op je dak monteert zal dat toch wel loslopen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

De boiler is nu aangesloten op 1 groep k had destijds deze kabel en dan komt dan nu mooi uit ,met eigen kracht groep bedoel je dan over 2 groepen 2 x fase 1 x nul ,de boiler gaat de ijzerbak in ,die heeft na 40 jaar zijn werk gedaan 80 l zonder spiraal .

Net de 2 e panelenboer gehad 1000 euro goedkoper op de zelfde set en de meterkast is prima komt een extra groep bij in veder alles zo als het nu is .
scheelt ook weer 500 .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door dormos »

Voor wat betreft je meter:
LG.PNG
Als je meter niet geschikt zou zijn voor teruglevering zou in de laatste kolom "met teruglooprem" hebben gestaan. Lijkt er dus inderdaad op dat 'ie gewoon terug kan draaien.

In de meterkast kun je de electricien op de extra groep gewoon een stopcontact laten maken. Bij het instaleren kun je dan aan de omvormer een stekker maken en zo je omvormer aansluiten. Die stekker kan dan meteen dienen als werkschakelaar.

Voor wat betreft offertes: je moet makkelijk binnen de 1 Euro per Wp kunnen blijven. 3000Wp (brengt op het zuiden ongeveer 2700 kWh per jaar op) moet dus voor minder dan 3000 Euro te koop zijn.
metdezon.PNG
Dit is inclusief bevestigingssysteem voor pannendak en inclusief BTW. BTW kun je terugvragen, dus 2333 Euro voor 3240Wp = 0.72 Euro per Wp.
Wel zelf leggen, maar dat is prima te doen.

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Sterker nog. Incl btw voor hetzelfde bedrag. Nou John, aan de gang maar.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door dormos »

Waar koop je ze zo goedkoop? Is dat ook met bevestigingssysteem?
Neem aan dat het geen reclame is als je zelf geen aandelen hebt.

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Compleet voor schuin dak geloof ik.

Was dat niet Sunsolar in Oss? Mannetje hier in t dorp haalt panelen ook in Oss. Langs de snelweg. Is niet hetzelfde bedrijf.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Zo goedkoop kan ik niet ,door de schaduw werkingen op de panelen zullen er per paneel omvormers op moeten ,Paul noemde het microprocessors .
Ik kan dus nu een set laten legen voor 4000 , ga eens kijken wat de set totaal kost bij zelf leggen .
Als ik het een bedrijf laat doen geeft de gemeente 500 euro bij de 2 e maatregel om te besparen ,dit wordt de 3 e of 4 e maatregel dus die 500 kan ik dan van de set afhalen ,komt het nog op 3500 ,inclusief extra groep lijkt me niet gek voor 10 x 330 wp zwart compleet .
De huid maar niet verkopen voor de beer geschoten is ,dus even de offerte afwachten .
Met de installateur afgesproken om een 2 e krachtgroep te laten plaatsen voor de doorstroom boiler ,of ik doe mijn lasapparaat weg en ga de huidige groep gebruiken ,lassen kon ik toch al niet ,zaagmachine omzetten op de rosmolen en dan is er nog een snijmachine ,ruimt mooi op zo .
Blij dat de meter goed is .Ik ga aan de slag , of laat het doen ,heb net een ongelukje gehad ,boom ,werk slede en trekpaard en daar ergens mijn voet tussen gehad ,auw dus . Heb nu wel tijd om het een en ander uit te zoeken .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Paul Joosten »

jwardenier schreef: 03 apr 2019, 12:12met eigen kracht groep bedoel je dan over 2 groepen 2 x fase 1 x nul
Nee, dat is een fornuisgroep en geschikt voor maximaal ruim 7 kW. Je hebt een echte drie fasen krachtgroep nodig, met een nul en aarde. 5-aderig dus, sorry voor de verkeerde eerdere info. Je kunt de doorstroomboiler dan met een perilex WCD en stekker aansluiten.Hier de aansluitmogelijkheden:

https://www.klusbeter.nl/apokalypsis/wp-content/uploads/perilex-tekening.png

In jouw geval maakt de volgorde van aansluiten van de drie fasen niets uit maar als je verschillend gekleurde aders hebt is het wel zo netjes om de aangegeven volgorde aan te houden. Houd in ieder geval de blauwe draad op de N en de geel-groene aarde op de middelste aansluiting. Kies die in de 16A uitvoering dus met het streepje horizontaal. De nok hoort altijd bovenaan te zitten.

Welke kleuren heb je nu in de kabel zitten? Loopt die door buizen waar je evt. nog een draad bij kunt trekken? Anders moet je misschien toch een nieuwe kabel halen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Zwart ,bruin ,blauw en aardemantel . het is een kabel dus er nog een draad bijtrekken gaat niet lukken .
De originele kracht groep komt ook daar in de buurt uit ,zat de melk machine en koeltank op .
De bedoeling is de doorstromer 6 m dichterbij de keuken te plaatsen ,we hebben nu aardig verlies door lange aanvoerleidingen .
Als die krachtgroep gebruikt gaat worden ,heb ik dus geen kracht meer in het achterhuis ,maar wel warm water .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Paul Joosten »

Je hebt voor die doorstroomboiler sowieso een 5-aderige kabel nodig op een eigen 3-fase groep in de meterkast. Je kunt ook overwegen er een toe te voegen op een van de aardlekschakelaars die nu nog drie groepen bedient en de kabel meteen naar de juiste plaats laten lopen. In oude huizen lukt dat vaak makkelijker dan in nieuwe omdat je niet door beton heen hoeft. De oude kabel kan je afdoppen en laten zitten als je er verder geen last van hebt. Zo'n doorstroomboiler is trouwens lekker compact en past ook prima in een keukenkastje of onder een wastafel.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Paul ,om hier nog extra kabels te trekken zal niet mee vallen ,er zit overal een dik pak isolatie ,dus dan ga ik buitenom .
Kracht kabel loopt naar de melkruimte en is daar weer op een groepenkast gezet ,wellicht kan ik vanaf daar naar de doorstromer .
Mag de doorstromer in een kastje ,heeft hij geen ventilatie nodig ,dat zou voor ons helemaal mooi zijn komt hij 1,5 m vanaf het tap punt en ook redelijk dicht bij de does ruimte ,geeft nog minder verlies dan de plek in de bijkeuken .
Alleen naar de melkruimte is nu dan de leiding wat langer ,dit los ik later op ,de bijkeuken moet nog op de schop .
Ik heb de installateur gebeld [oude buurjongen] hij zal even mee kijken en eventueel wat in de meterkast aanpassen .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Paul Joosten »

Mijn doorstromer heeft geen ventilatie nodig maar controleer dat even in de specificaties van die van jou.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie