Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Sandman79 »

Allen,

Ik zou graag een 2de buffer van 1000 liter bijplaatsen. Deze kan helaas niet vlak langs de eerste gezet worden, ,geeft een afstand van 3 meter nog aandachtspunten?

Verder, Als ik deze wil koppelen met ijzeren CV buis, hoe zorg ik ervoor dat ik uitkom qua speling, zijn er flexibele koppelingen? of Enkel die flexibele slangen?
Raages
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2018, 14:25
Locatie: Westervoort

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Raages »

Ga je die dan in serie of parallel aansluiten?
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door dormos »

Ik zou 'm in serie plaatsen, bovenkant van de ene buffer verbinden met de onderkant van de ander.
Buffer gaat zich dan gedragen alsof ze boven elkaar staan oftewel als 1 grote buffer.
Als je de leidingen goed isoleert moet 3 meter geen probleem zijn.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Paul Joosten »

dormos schreef: 19 nov 2018, 08:33Ik zou 'm in serie plaatsen, bovenkant van de ene buffer verbinden met de onderkant van de ander.
Dat gaat alleen goed bij gedwongen circulatie, dus met pomp. Mijn buffer wordt gevoed middels thermosifon en dan is het middel erger dan de kwaal.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door LeaD »

en gedwongen circulatie is dan weer niet goed voor de stratificatie.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door dormos »

Oh nee?
Ik heb al een aantal jaren twee buffers in gebruik die paralel in serie staan in een gesloten systeem, en de gelaagdheid is prima in orde.
Laden en ontladen bovenin de geschakelde buffer (rechtervat) en retour onderin het linker vat.
Bovenkant linker vat is gekoppeld met onderkant rechtervat.
Vaten zijn voorzien van thermometers op diverse hoogtes, dus ik kan zien dat de gelaagdheid prima in orde is .

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door dormos op 21 nov 2018, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door kockie »

dormos schreef: 20 nov 2018, 15:39 Laden en ontladen bovenin de geschakelde buffer (rechtervat) en retour onderin het linker vat.
Bovenkant linker vat is gekoppeld met onderkant rechtervat.
Dat is dan toch een serieschakeling?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Sandman79 »

Merci voor de reacties, vanavond ff een afbeelding posten van wat ik in gedachten had :)
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door dormos »

Dat is dan toch een serieschakeling?
Klopt, is aangepast.

Groet,

Hans
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Sandman79 »

aansluitschema houtketel.png
Dit zou dan denk ik volgens de commentaren hier normaal moeten lukken. Thermosifon is geen optie, dus alles is met een pomp. :) De afstand tussen de 2 buffers zou dus geen (groot) issue moeten zijn.

Buffer 1 is al geïsoleerd met een aangekochte mantel, Buffer twee krijgt een isloatiejas van glaswol rond zich, en de wanden van mijn bufferkot worden op zich ook nog netjes geïsoleerd. Ook de leidingen gaan geïsoleerd worden.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Paul Joosten »

In de afbeelding staan beide buffers parallel en met meerdere buizen aan elkaar verbonden. Neem die zo dik mogelijk dan lijkt me ertussen geen pomp nodig, de temperatuurverschillen zullen voor de onderlinge stroming zorgen (dus daar wel degelijk thermosifon... :lol: ) Zorg wel dat beiden op gelijke hoogte geplaatst worden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door GTV6 »

Als jouw bestaande linkse buffer SWW maakt zou ik ze zeker niet parallel schakelen maar in serie. Je hebt dan langer warm water.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door LeaD »

Als je de buffers parallel schakelt ( zoals Paul Joosten beschrijft), hoef je geen extra meetsondes te plaatsen of te verplaatsen naar de bijkomende buffer. Ook de toevoerleiding van cv tot buffer kan blijven.
Voor de zomer , mocht je geen zonneboiler hebben, kan je vlot de tweede buffer afschakelen door 1 afsluiter toe te voegen in de verbinding tussen de twee buffers. Dan hoef je maar 1 buffer warm te houden voor sanitair water en heb je minder stilstandverliezen.

@Sandman, betreft het een stukhout of een pelletketel?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Paul Joosten »

GTV6 schreef: 22 nov 2018, 08:46 Als jouw bestaande linkse buffer SWW maakt zou ik ze zeker niet parallel schakelen maar in serie. Je hebt dan langer warm water.
Hoe stel je je dat voor als alle spiralen in buffer 1 zitten? Gaat niet werken vrees ik, zeker wanneer ze naast en dus niet boven elkaar staan. Teken het eens?

Afschakelen in de zomer is een goed idee maar zorg dan dat je in alle tussenliggende buizen (behalve evt. de onderste) een afsluiter plaatst anders blijft er toch nog circulatie mogelijk.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door dormos »

Waarom paralel als je toch met een pomp gaat werken?
Als je de buffers parallel schakelt ( zoals Paul Joosten beschrijft), hoef je geen extra meetsondes te plaatsen of te verplaatsen naar de bijkomende buffer. Ook de toevoerleiding van cv tot buffer kan blijven.
Ik heb helemaal geen meetsondes in m'n buffers, alleen simpele thermometers. Waar zouden die sondes voor moeten dienen?
Voor de zomer , mocht je geen zonneboiler hebben, kan je vlot de tweede buffer afschakelen door 1 afsluiter toe te voegen in de verbinding tussen de twee buffers. Dan hoef je maar 1 buffer warm te houden voor sanitair water en heb je minder stilstandverliezen.
Moet je dus wel aan denken en het ook doen, dat afschakelen. Je kunt het vergeten, kranen kunnen vast gaan zitten, lekken etc. In serie kun je door de gelaagdheid er voor kiezen om maar 1 buffer warm te stoken (bij mij rechts) Het linkervat blijft dan koud, dus ook geen stilstandverliezen.

Bij spiralen in 1 van je buffers is serie beter, waarbij je er voor kiest om de buffer met de spiralen de virtuele bovenste buffer te maken. Je hebt dan langer warm water.

Voor mij gaat bij mijn verwarmingssysteem het KISS principe op, Keep It Simple, Stupid.

Groet,

Hans
Plaats reactie