Zonnecollecter vragen

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arj
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2018, 06:46

Zonnecollecter vragen

Bericht door arj »

Sinds enige tijd bewonen wij (mn wederhelft en ik) een woonboerderij die we aan het verbouwen zijn.
We stoken de boel warm met een c.v. ketel (Vaillant VHR 24-28 van 2001) en in de keuken en woonkamer hebben we in het kader van energie besparing(en een lagere gasrekening) houtkachels van beide 10 kw.

Een gedeelte van de woning heeft radiatoren, een ander gedeelte heeft vloerverwarming.
Radiatoren en vloerverwarming hebben beide een apart circuit vanaf de cv ketel (zgn ''zoneregeling'')

Nu hebben we een zonneboiler gekocht om het energie verbruik nog verder terug te dringen.
6m2 collector, 300 liter buffervat met 2 spiralen.
Deze zal in 1e instantie gebruikt worden om het warme tapwater voor te verwarmen , dus met name voor douche en wasmachine (heeft hotfill)
De keuken heeft een close in boiler van 10 l, dit omdat de afstand tot de ketel 15 meter is.

Nu heb ik hier enkele vragen over, ik ga alles zelf aansluiten en installeren.

Hoe ver mag de cv ketel van het buffervat afzitten ?
Ik kan de buffer nl in een geisoleerde ruimte zetten naast de waterontharder, voordeel is dat in die ruimte alles zit zoals water, stroom en een afvoer.
Ook is het op de begane grond en een betonnen vloer dus eventuele lekkages en onderhoud zijn geen probleem.
Nadeel : deze ruimte zit vrij dicht bij de plek waar de collector komt (6 meter omhoog ) maar wel ver vanaf de cv ketel, ongeveer 15 meter.
Idee was om een geisoleerde leiding te leggen maar je houd dat het lang duurt voor de ketel warm water krijgt en toch eerst even aan zal slaan bij warmwater vraag. Gasbesparing zal denk ik dan minder gunstig zijn.

2e plek waar de buffer kan staan is op een houten zolder, hier is verder niets en moet ik er een hokje omheen bouwen als isolatie.
Voordeel is dat hij dan 5 meter van de ketel staat maar het nadeel is dat de collector ruim 10 meter van de buffer zit.

Ander oplossing/ plek is er niet echt , het huis is 15 m breed en de cv ketel staat aan de ''schaduwkant '' van het huis, de zonkant is er minimaal 15 meter vanaf.

Nog een andere vraag: ik vermoed dat we met ons 2en in warme periodes te veel hebben aan de 300 liter warm water, immers jou doucht niet iedere dag met 2 pers de boiler leeg.
Er zit een 2e spiraal in de buffer, kan ik hier op ee wijze de vloerverwarming aansluiten ? En hoe ?
We moeten nl voorkomen dat de vloerverwarming de boiler leegtrekt en er geen warmte meer is om te douchen , zijn er systemen die bv de vloerverwarming schakelen en bv afschakelen als de buffer onder een bepaalde temp gezakt is ?

Ik hoor graag iedeeen en hoe jullie er over denken.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Zonnecollecter vragen

Bericht door Joepie »

De afstand tussen de boiler en de cv ketel is inderdaad suboptimaal. Bij een behoefte aan warm tapwater meet de cv ketel koud instromend water en gaat dus verwarmen. Dat kost elke keer een beetje gas.

Ik zou de close in boiler in de keuken vervangen door een goed geisoleerde quooker. Die close in boiler zou ik inpakken in isolatie en tussen de boiler en je ketel hangen. Dicht bij je ketel dus. Temperatuur instellen op 60 graden. Dat close in boilerje geeft snel warm water aan de ketel en wordt zelf gevoed uit de boiler.

De vloerverwarming gewoon op je 2e spiraal aansluiten. Kwestie van een beetje extra ribbelbuis kopen. Wat is het probleem van je boiler leegtrekken? Je gebruikt je zelf geoogste warmte nuttig en daarmee bespaar je op gas.
Je warmtevraag voor verwarming is veel groter dan voor douchen. Lange leidingen goed isoleren.

Schakelsytemen zijn niet erg generiek bij dit soort toepassingen. Low tech oplossing is om de retour van je cv doot de boiler te laten lopen. Dan bepaalt je cv verder hoe de warmte verder te verspreiden en of bij te warmen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnecollecter vragen

Bericht door benthuis »

arj schreef: 01 nov 2018, 21:45 Sinds enige tijd bewonen wij (mn wederhelft en ik) een woonboerderij die we aan het verbouwen zijn.
We stoken de boel warm met een c.v. ketel (Vaillant VHR 24-28 van 2001) en in de keuken en woonkamer hebben we in het kader van energie besparing(en een lagere gasrekening) houtkachels van beide 10 kw.
Even advocaat van de duivel spelen:
25kw gas ketel
2x 10kw hout kachel
Nu komt er nog een zonne systeem bij.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel die hout kachels brengen en dus consumeren naar het klinkt als een redelijk hongerig systeem... Mijn vraag: heb je inzichtelijk wat de totale warmte vraag is en is dit "reëel". Als je gewoon weg teveel ruimte verwarmt en dus teveel gebruikt, gaan hout en zon alternatieven niet werken en zeker niet goedkoper zijn!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
arj
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2018, 06:46

Re: Zonnecollecter vragen

Bericht door arj »

benthuis schreef: 02 nov 2018, 10:28
arj schreef: 01 nov 2018, 21:45 Sinds enige tijd bewonen wij (mn wederhelft en ik) een woonboerderij die we aan het verbouwen zijn.
We stoken de boel warm met een c.v. ketel (Vaillant VHR 24-28 van 2001) en in de keuken en woonkamer hebben we in het kader van energie besparing(en een lagere gasrekening) houtkachels van beide 10 kw.
Even advocaat van de duivel spelen:
25kw gas ketel
2x 10kw hout kachel
Nu komt er nog een zonne systeem bij.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel die hout kachels brengen en dus consumeren naar het klinkt als een redelijk hongerig systeem... Mijn vraag: heb je inzichtelijk wat de totale warmte vraag is en is dit "reëel". Als je gewoon weg teveel ruimte verwarmt en dus teveel gebruikt, gaan hout en zon alternatieven niet werken en zeker niet goedkoper zijn!
Klopt dat we genoeg warmte kunnen produceren, houtkachels zijn Nestor martin S33, geven goed warmte en hebben een goed rendement.
Maar......de houtkachels branden niet altijd, ze branden alleen als we hele dagen/ avonden thuis zijn, en als we er dus niet zijn neemt de ''automatische'' CV ketel het over om bepaalde ruimtes (keuken/douche ) op 17graden te houden.
Ook de vloerverwarming staat natuurlijk altijd aan.

Pellet CV/ Houtgestookte CV zit ik ook aan te denken maar de kosten schrikken me nog af, de huidige houtkachels vervangen voor kachels met CV functie is lastig, we komen met de leidingen er niet bij zonder een hoop breekwerk.
Een losse pellet cv/ houtgestookte cv zou een idee zijn als vervanger voor de cv ketel.
(er is ruimte genoeg, heb nog een leeg achterhuis van 15 x 15 meter leeg staan..)
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnecollecter vragen

Bericht door LeaD »

arj schreef: 01 nov 2018, 21:45 Nu hebben we een zonneboiler gekocht om het energie verbruik nog verder terug te dringen.
6m2 collector, 300 liter buffervat met 2 spiralen.
Deze zal in 1e instantie gebruikt worden om het warme tapwater voor te verwarmen , dus met name voor douche en wasmachine (heeft hotfill)
De keuken heeft een close in boiler van 10 l, dit omdat de afstand tot de ketel 15 meter is.

Nu heb ik hier enkele vragen over, ik ga alles zelf aansluiten en installeren.
Ik denk dat tijdens de zomer de boiler van 300L een beetje te klein zal zijn, met 6 m2 verwacht ik een temperatuursstijging van +/- 20gr C per uur. Als je met een koude boiler van pakweg 20 gr start heb je na 4 uur kokend water. De volgende dag, als je de helft van het water hebt opgebruikt, heb je nog 60 graden met een toevoer van 20 gr C, na 2 uur heb je terug kokend water. (ik reken 1000W instraling/m2 bij zonnig weer en 1gr C per Watt en per Liter water).
Zelfs vandaag om 11h, een zonnige dag, ik had de circulatiepomp niet aan om een herstelling uit te voeren , had ik stoom . Het zijn 24 vacuum buizen , zuidwaarts gericht en 70 graden rechtstaand. Het water had om 11 uur een begintemperatuur van 25 gr en tegen de avond 45 gr. ( 200 L boiler ).
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
arj
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2018, 06:46

Re: Zonnecollecter vragen

Bericht door arj »

Nog n vraag wbt de aansluitingen op het buffervat, moet het glycol circuit dmv kunstof(niet geleidend) materiaal aangesloten worden? Of moet juist de water aan en afvoer niet geleidend (stuk kunsof ertussen) aangesloten worden? Er zijn nl bronnen die beweren dat je door de stroming van t water corrosie/ roest in je vat kan krijgen. Er zit wel een ionisatie poin in maar toch. Wie kan hier meer over vertellen? Ben nl geen fan van kunstof koppelingen in het glycol circuit ivm de hitte
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonnecollecter vragen

Bericht door Ruuben »

Het glycolcircuit louter met koper of ribbelbuis aansluiten.
Er bestaan geen kunststof leidingsystemen of koppelingen voor zonnecollectoren.
Voor het beste rendement de onderste kring in je buffer gebruiken voor de zonnecollector.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnecollecter vragen

Bericht door LeaD »

Hier zijn alle zonnecollectoren aangesloten met 16mm alpex. Vlakke platen , nog nooit gemankeerd, vacuumbuizen wel al 2x meegemaakt dat de leiding uit de koppeling sprong wegens te heet ( na een fout met de circulatiepomp) . Je ziet duidelijk dat het aluminium loslaat van de plastiek.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonnecollecter vragen

Bericht door Ruuben »

Alupex...de levensduur is bij 95 graden iets van 100 uur. De binnenkant is plastic en laat gewoon los.
Plaats reactie