Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door xychix »

In verschillende oudere post van mij is te lezen over:
- zoektocht naar zelfopwek dmv Hatz E79
- zoektocht tov. zonnepanelen

Ondertussen een aantal jaren verder en wijzer is dit de setup:

## klein huissysteem (oud), 140Ah 12V + 270Wp solar.
Dit systeem is altijd aangesloten geweest (ook als we er niet waren en de laadregelaar was een simpele arduino die de panelen met een relay rechtstreeks op de accu schakelde tot een max systeem voltage en dan afschakelde tot de spanning onder een zekere waarde was gezakt.

Hierbij zijn de accu's regelmatig licht gekookt en netjes weer bijgvuld. Momenteel is dit relay systeem enkel nog actief op 70wp solar en staat deze op een lagere waarde van de float van de Victron MPPT lader waar de 200 WP panelen achter hangen.

Dit systeem blijft het hele jaar aan en zal vanaf morgen een invertor aanzetten bij 14v en aanhouden tot 12V om de kelder te drogen.
Daarnaast zit hier ons verknipte ikea DIODER ledverlichtingssysteem op. Tegenwoordig zijn die 24V maar ik heb nog een stapeltje liggen van 12V.. 1.2Watt verdeeld over 4 lampjes! GENIAAL, wel voorzien van een led driver die netjes 11.8V maakt om ze niet door te fikken.

## de nieuwe 'stroomcontainer' met 460Ah/14V +1200 Wp solar en en handstart Honda 270gx + 4Kva Syncro generator. (Victron Multiplus 24V/1600W/40A + 150/75 MPPT lader + VenusOS op een Raspberry pi [vergelijk baar met de commercieele VenusGX] )

Een hele rits aan dure apparatuur maar wel een mooi resultaat. Gewoon ff de slijptol aan of boren zonder generator herrie!
Ben nu bezig een oude bovenlader die nog goed wast op 'koud' aan te sluiten op een oude butaan geiser die 50c warm water gaat zodat ik ook op zon kan wassen.

Komende projectje wordt een 'drop dead' schakeling waarbij ik als ik weg ga de RPi kan vertellen dat we weg zijn zodat deze eerst lekker gaat laden tot 100% State Of Charge en dan de voeding naar een relay in de positieve leiding stopt waardoor deze open knalt en er geen stroom meer uit de batterij kan lopen (en ja de RPi gaat dan ook uit, deze is met een brugje weer te hestellen, brug moet dan blijven zitten tot RPi relay weer voed en deze functie weer overneemt). Zo kan ik tot de laatste dag stroom gebruiken en zullen de accu's met een 100% SoC ontkoppeld worden.

Financieel overigens niet interessant zoiets als er netstroom voor handen is (iig mijn snelle calculatie).

aanschaf apparatuur met 30 jaar levensduur (hoop ik) 1500 + solar 1200
aanschaf accu's hopelijk 10 jaar bruikbaar 1000

dat maakt 190 per jaar. Gebruik blijft dan nog beperkt tot 1600 watt voor korte periodes en een litertje of 40 benzine in de winter / herfst. (~60E)

[beetje chaotisch opgeschreven, wilde vooral delen waar ik nu sta. Wellicht kan iemand daar ideeen uit putten of kan ik nog wat motivaties voor keuzes delen waar gewenst]
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door pelletpower »

Zeker interessant. Wat is er gebeurt met de Hatz?
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door xychix »

pelletpower schreef: 22 jun 2018, 23:23 Zeker interessant. Wat is er gebeurt met de Hatz?
Olie lekkage langs de krukas keerring, staat hier nog wel om te worden voorzien van een sleeve.... ooit.
Te mooi spul om weg te doen. Bestaat ook een kans dat de de mooie gen unit die daarop zit eraf haal en vermaak zodat ik m aan mijn Iseki TU1700 kan hangen als backup. Daar zit een mooie 3 pitter diesel in die veel wordt gebruikt en mooi loopt.

Verder te veel tijd kwijt aan t verbouwen van het huis, schuur en landrover om echt in een Hatz project te duiken.

Als ik er ooit een starter bij kan ritselen is het wellicht nog de moeite om deze op een auto start relay bij de Victron aan te sluiten. Dan gaat alles vanzelf :fff :fff :fff
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door benthuis »

Bedankt voor deze terugblik/status update. Het is vooral dankzij voortschrijdend inzicht dat je echt stappen maakt. Dus als een ander dit met onderbouwing deelt, wordt ik daar altijd blij van!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door jobplas »

xychix schreef: 22 jun 2018, 22:57 Dit systeem blijft het hele jaar aan en zal vanaf morgen een invertor aanzetten bij 14v en aanhouden tot 12V om de kelder te drogen.
Daarnaast zit hier ons verknipte ikea DIODER ledverlichtingssysteem op. Tegenwoordig zijn die 24V maar ik heb nog een stapeltje liggen van 12V.. 1.2Watt verdeeld over 4 lampjes! GENIAAL, wel voorzien van een led driver die netjes 11.8V maakt om ze niet door te fikken
Interessante onderwerpen!! Knap dat je alles zo hebt weten te schakelen. Je bent volledig of grid? Heb je dan ook in de winter voldoende opbrengst?
Wat bedoel je met het verknipte Ikea systeem? Wij doen thuis ook veel met 12volt verlichting, dus ik leer hier graag meer over.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door maarten martens »

off grid en off road, mooie combinatie :mrgreen:
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door xychix »

Ondertussen 2 jaar verder.

Helaas is mijn generator en veel van mijn spul gejat juni 2019.... :/

een honda GX270 met een goede generator eraan is toch wel een mooie combi. De HATZ e79 was te zwaar om te jatten dus die doet nu dienst als generator. de victron en accu's zijn gelukkig niet mee verdwenen en die doen t zo goed dat we bijna geen generator gebruiken (zeker niet aangezien t lasapparaat ook weg is)

Heb lang gedacht over de opstelling en ben blij dat t zo goed presteert. geen spijt van!
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door xychix »

jobplas schreef: 24 jun 2018, 22:14
xychix schreef: 22 jun 2018, 22:57 Dit systeem blijft het hele jaar aan en zal vanaf morgen een invertor aanzetten bij 14v en aanhouden tot 12V om de kelder te drogen.
Daarnaast zit hier ons verknipte ikea DIODER ledverlichtingssysteem op. Tegenwoordig zijn die 24V maar ik heb nog een stapeltje liggen van 12V.. 1.2Watt verdeeld over 4 lampjes! GENIAAL, wel voorzien van een led driver die netjes 11.8V maakt om ze niet door te fikken
Interessante onderwerpen!! Knap dat je alles zo hebt weten te schakelen. Je bent volledig of grid? Heb je dan ook in de winter voldoende opbrengst?
Wat bedoel je met het verknipte Ikea systeem? Wij doen thuis ook veel met 12volt verlichting, dus ik leer hier graag meer over.
die 12V ledjes van de Ikea doen t prima, maar je moet wel een led driver hebben. 14.8 volt van je accu vinden ze niet leuk.
https://www.banggood.com/Geekcreit-DC-6 ... mds=search

ik heb een serie van deze dingen gekocht en dat gaat prima.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door pelletpower »

Balen van die genset. Hier ook meegemaakt, gelukkig was de mijne een of ander chinees door ruil verkregen. Wel knap dat je de Hatz weinig gebruikt. Totaal off grid?
Als je zo n systeem op wilt zetten , kun je eigenlijk om Victron heen?
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door xychix »

pelletpower schreef: 20 mar 2020, 22:34 Balen van die genset. Hier ook meegemaakt, gelukkig was de mijne een of ander chinees door ruil verkregen. Wel knap dat je de Hatz weinig gebruikt. Totaal off grid?
Als je zo n systeem op wilt zetten , kun je eigenlijk om Victron heen?
Niet permanent, eind october heb ik in 2 weken tijd alleen de diesel gen gebruikt om aan het einde de accu's af te toppen (4x200Ah 12V semi tractie met 1200wp solar) omdat er te weinig zon was geweest en ik de boel vol wil wegzetten.
Rond de kerst dit jaar niet geweest ivm ritje met hilux naar de noordkaap :D :D :D

We hebben maar weinig gebruikers:
- koekast A+++
- laders voor laptop en telefoons
- wat kleine ledlampjes maar die daaien nog op het 'oude' 12v systeem in huis.

Daarnaast af en toe wat electrisch gereedschap maar daar is het in de winter meestal te koud voor.
In Februarie en daarna is het meestal al weer zo helder dat de zon t prima doet.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Uiteindelijk opstelling na lang zoeken (off grid)

Bericht door pelletpower »

Aha, nu gaat het weer dagen inderdaad.

Spannend, naar de noordkaap
Plaats reactie