oost-west opstelling met collectoren op Vaillant auroFLOW

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

ecobouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2013, 12:56

oost-west opstelling met collectoren op Vaillant auroFLOW

Bericht door ecobouwer »

beste forumleden,
Ik ben zoekende naar een oplossing om een oost/west regeling te maken in combinatie met een zonnemodule auroFLOW VPM60S van Vaillant.
Deze zonnemodule is gekoppeld aan een allSTOR buffervat. De regeling in deze VPM60S geeft niet de mogelijkheid om twee collectorvelden te sturen.
Aangezien ik de collectoren (HRsolar HPC2,5) als heb liggen is het de bedoeling dat deze worden aangesloten.
Vaillant werkt met de VR11 sensor. (anders dan PT1000) Op dit moment ben ik de leidingen tussen de VPM60S en de collectoren aan het leggen.
Ik heb als tip van Vaillant gekregen om dit te gaan maken met twee zone-ventielen te maken. (Ik heb er reeds twee van Orkli).
Het idee is dan om de tijdsturing zo te maken dat in de ochtend het ventiel op oost opent en ook de VR11 ingelezen wordt en in de middag moet er dan omgeschakeld worden naar west. Ik vind dit niet ideaal, want ik zou graag rond de middag beide collectorvelden willen hebben draaien. Als we kijken naar de oplossing die bijvoorbeeld Resol dan zie je dat er op basis van delta-T geregeld en geschakeld wordt.
Dit is in mijn optiek een veel mooiere en betere oplossing.
Nu dacht ik dat het wellicht mogelijk zou zijn om de e-bus van Vaillant uit te lezen en daar iets mee te doen. Echter stuit dit ook weer op wat uitdagingen want de VMP60S leest slechts één collectorsensor uit. Nu heb ik wel een VR70 (op de allSTOR) en daarop is nog wel een sensor-ingang vrij, maar hoe ga je daar dan mee om? En op dit moment weet ik ook niet hoe de e-bus zou kunnen worden uitgelezen, laat staan hoe je zelf een delta-T regeling kunt opzetten. Wel weet ik dat er binnen OpenHAB geëxperimenteerd wordt met een e-bus binding. Helaas ben ik niet goed thuis in openHAB.
Wie kan mij helpen met een plan?
Bijlagen
IMG_7543.jpg
Plaats reactie