Waterstof techniek

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

alternatief
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2017, 20:53

Waterstof techniek

Bericht door alternatief »

Wie kan mij wat vertellen over waterstof techniek.
Het toestel van Hofman is mij wel bekent ,maar hoe creëer ik een waterstof motor.
Hoe veel capaciteit heb ik nodig?
Als ik dit via zonnen energie opwek, wat is het rendement?

Alternatief
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterstof techniek

Bericht door kockie »

Bekijk de volgende links:
1
2

Als er daarna nog vragen zijn bent u van harte welkom om deze hier te stellen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Waterstof techniek

Bericht door swake »

Wat energiedensiteit betreft: 1kg waterstof ~ 4liter benzine.

Rendement... bwa breek uw hoofd daar niet over want om waterstof te maken via elektrolyse moet je met 'echt' 'puur' water beginnen. Dus H2O en niks anders. Gedistilleerd water van het grootwarenhuis of de DHZ is niet genoeg. Uiteindelijk kostprijs zal dus hoog liggen.

Als je het toch effe wilt proberen, let dan ook beetje op met waterstof. Het is onzichtbaar, onruikbaar, maar het brand als geen ander en de vlammen zijn haast niet te zien. Inademen zou al snel fataal zijn maar het verdund zo snel in de lucht dat die kans klein is tenzij je met jouw mond aan het kraantje gaat hangen.

Waar wil je het eigenlijk voor gebruiken? Als batterij? Kijk dan eens naar redox batterijen. Daar valt wel nog één en ander te beleven.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Waterstof techniek

Bericht door Joepie »

swake schreef: Inademen zou al snel fataal zijn maar het verdund zo snel in de lucht dat die kans klein is tenzij je met jouw mond aan het kraantje gaat hangen.
Waterstofgas is niet giftig.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Waterstof techniek

Bericht door swake »

Inderdaad, maar het hoeft niet giftig te zijn om dodelijk te zijn: Het is verstikkend.
Maar nog eens, die concentraties kom je niet zomaar tegen in de 'vrije' lucht.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof techniek

Bericht door Pietje »

60% rendement bij produktie, das niet veel....

En hoe zit het met de hoeveelheid energie om waterstof op druk te brengen in verhouding met de verbrandingswaarde? Rendement brandstofcel er ook nog af; de eroei wordt er niet beter van....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof techniek

Bericht door JantjeV8 »

Ik weet er niet veel van, maar in waterstof zit meer toekomst dan in batterijen. Met een jaar of 10/15 gaan grote zeeschepen er op over. Die techniek is zo ver.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof techniek

Bericht door Pietje »

Als je zoekt op waterstof-technologie, dan vindt je allerlei positieve verhalen, van "betrouwbare" bronnen (TU-delft, ECN, etc). Als je zoekt naar EROEI waterstof, dan vind je vele artikelen die waterstof volledig afserveren. Wishfull thinking, en kennelijk doet onze overheid daar vrolijk aan mee.

http://www.renewableenergyworld.com/art ... 49540.html:
Laten we eens onderzoeken een typische berekening van de EROI van de waterstof splijtstofcyclus voor auto's:

1. Stel dat we genereren waterstof door elektrolyse van water. Eerst moeten we 'corrigeren' van het net AC elektriciteit in DC, tegen een kostprijs van ongeveer 2% tot 3% van de energie die in de waterstof zit.

2. Nu kunnen we het water elektrolyseren, maar dat proces is slechts ongeveer 70% efficiënt, dus we verliezen nog eens 30% daar.

3. Nu hebben we waterstofgas, maar het neemt veel ruimte in beslag. We kunnen het comprimeren tot ongeveer 10.000 psi om het te laten passen in een redelijk grote tank, wat nog eens 15% kost. Maar zelfs dan zou het slechts ongeveer een vijfde van de energiedichtheid van benzine bevatten en de druktank nodig om de waterstof op te slaan zeer zwaar, groot en duur. Dus als we wilden om het te gebruiken in een voertuig, zouden we de waterstof vloeibaar moeten maken door af te koelen tot ongeveer -253 ° C en bewaren in een onder druk staande, geïsoleerde tank. Dit proces zou nog 30% tot 40% van de energiekosten in de waterstofvorm kosten.

4. We verliezen wat meer tijdens opslag, omdat waterstof kookt boven -253 ° C, dus het is erg moeilijk om te voorkomen dat waterstof uit de verpakking ontsnapt. In voertuigen verlies je dagelijks ongeveer 3% tot 4% van de waterstof. En ten minste 10% van de waterstof zal koken uit tijdens levering en opslag.

5. Het verbranden van de waterstof in brandstofcellen in een voertuig heeft een rendement van ongeveer 50% (een proton-brandstofcel stack).

6. Tenslotte verliezen we nog 10% van de energie aan de elektromotoren, aandrijven van de wielen, omdat ze slechts ongeveer 90% efficiënt is.

Uiteindelijk wordt ongeveer 80% van de oorspronkelijke energie om de waterstof verloren: een EROI van 0,25. Omdat het niet zinvol is om een ​​energie-regime met een EROI van minder dan één hebben, lijken waterstofauto's een permanente onwaarschijnlijkheid.
Het lijkt mij dat voor boten ongeveer hetzelfde geldt.

Het lijkt me reeel om de EROEI van waterstof voor transport nog lager te schatten; als ik al deze inschattingen doorreken, kom ik uit op ongeveer EROEI = 0.15 .

De bron van waterstof is nog een addertje onder het gras: duurzame waterstof maak je met electrolyse. Maar de meeste waterstof wordt van aardgas gemaakt; het is echt onzinnig om een energie-verspillende waterstof cyclus te beginnen met een hoog calorische grondstof die zelf ook te gebruiken is als transporteerbare energiebron.

Nu, weten we dat ook weer; ondanks alle positieve publicaties is het dus logisch dat er in de praktijk niets met waterstof in transport gebeurt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Waterstof techniek

Bericht door Joepie »

@ Pietje,
heb je opgemerkt dat je een weinig gefundeerd artikel uit 2007 citeert, afkomstig van een bedrijfje dat in essentie niet veel meer is dan een makelaar?
(http://www.renewableenergyworld.com/index/contact.html).
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterstof techniek

Bericht door kockie »

Als je een betere bron heb hoor ik het graag!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Waterstof techniek

Bericht door holtere »

Als je een betere bron heb hoor ik het graag!
Zo lust er er nog wel een paar :lol:
Ik denk dat je dit wat anders bedoelt dan dat het er staat?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterstof techniek

Bericht door kockie »

Ik zal even duidelijker omschrijven wat ik bedoel:

Ik zou graag -als die er is- een berekening zien met betrouwbare getallen. Een berekening afserveren is 1, maar kom dan met een, in jouw ogen, betere berekening. Als getallen als onbetrouwbaar worden beschreven moet er een bron zijn waar deze aan gestaafd worden.

Discovery channel met "wow" en "amazing new technology" ben ik inmiddels ontgroeid. Ik wil graag getallen zien die betrouwbaar zijn (daarmee geef ik overigens geen oordeel over de aangehaalde bron van Pietje).

En over de andere uitleg van "bron": ik zou graag zonnepanelen op dak hebben liggen waar meer waterstof(energie) uitkomt dan er aan lichtenergie in gaat, zonder dat materialen worden opgebruikt. (eierliegendmilchwolsau of zoiets).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Waterstof techniek

Bericht door Joepie »

Tja bronnen, ik dacht aan TU Delft en ECN maar die worden hier beschimpt als 'deskundig'.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof techniek

Bericht door Pietje »

De grap is dat zowel TUDelft als ECN geen woord reppen over de EROEI, terwijl dat juist het kental is dat aangeeft of iets zinvol is of niet.

Verder heb ik ook geen oordeel over bron; ik heb de eerste de beste link genomen. En aangegeven welke; op deze manier kan iedereen controleren wat het is. De inhoud die relevant is, heb ik vertaald en hier neergezet. Het lijkt mij een logisch verhaal. Getalletjes kunnen misschien iets afwijken, maar de orde lijkt me redelijk.

En zo niet: hier hebben we een forum, brand los zou ik zeggen!

Overigens; een universiteit is niet neutraal. Follow the money... Onderzoekers hebben bedrijven nodig voor onderzoek, bedrijven verdienen geld met omzet. Een verhaal "het werkt niet" verkoopt niet goed. Let wel; ik zeg niet dat dat met waterstof-onderzoek gebeurt, maar deze prikkels zijn zeker aanwezig. Er zullen voorbeelden zijn waarbij dit niet speelt, maar er zijn zeker ook overduidelijke voorbeelden van waar dit wel speelt. In elk geval gebeurt het in de keuze welk onderzoek gedaan wordt: maatschappelijk relevant (technisch) onderzoek gebeurt bijna niet meer, betaald bedrijfsonderzoek des te meer.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Waterstof techniek

Bericht door dormos »

Punt blijft bij PV en wind dat het aanbod onvoorspelbaar is, en daardoor niet geschikt om 100% van onze energiebehoefte te dekken.
Stel dat de EROEI van Wind 20 is en die van waterstof echt 0,15?
Wat levert de combinatie van deze twee dan op?
Wordt dat dan 20*0.15=3?
Als dat zo is dan is het meer dan 1, en opeens haalbaar.
Op deze manier zou Windenergie in 100% van onze behoefte kunnen voldoen en waterstof wordt dan het opslagmedium.

Of zit ik er vreselijk naast?

Groet,

Hans
Plaats reactie