zelf biogas maken?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: zelf biogas maken?

Bericht door Peterke »

Peterke schreef:we zijn er bijna :mrgreen:

http://www.proteger.org.ar/doc228.html
Verder dan dit geraak ik niet, ik bedoel waar te koop, wie heeft er soortgelijk iets in Be of NL, een forum hieromtrend en ge- Googeld tot in china toe, maar nada

Genoeg info voor grootschaligheid, maar voor familie-size?

Of zou het niet rendabel zijn? anders genoeg restaurants in de buurt om aan grondstoffen te komen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zelf biogas maken?

Bericht door kockie »

Peterke schreef: Of zou het niet rendabel zijn? anders genoeg restaurants in de buurt om aan grondstoffen te komen.
Denk je eraan dat je ook nog van het afval af moet? Bij restaurants grondstoffen halen is prima, maar je moet voldoende (tuin) oppervlakte hebben om het residu af te voeren. Dat is een van de dingen waar grote agrarische vergistingsinstallaties ook mee zitten. Het residu van een installatie wordt aangemerkt als mest, met alle daaraan verbonden regels.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: zelf biogas maken?

Bericht door Peterke »

De rest residu zou nogal meevallen, heb het even opgezocht:

1 cubieke meter vergistingstank dagelijks voeden met 6Kg. grondstof gemixt (letterlijk) met 6 Liter water geeft 12 Liter.
Na vergisting geeft het restresidu in gedroogde vorm nog 10 a 20% van zijn oorsprongkelijk volume.
Dit alles zou 1 kubiek gas per dag leveren.

bron: hier en hier

De restresidu zou je in een compostvat kunnen gieten die in een opvangbak staat waar het uitgesijpelde water naar het riool afvloeit, en afdekken met afgemaait gras of zaagsel, een beetje nonolet principe toepassen?

het kleine broertje van deze zou iets voor een doe het zelver zijn?

floating drum digester

Afbeelding

De vergistingstank zit dan deels ondergronds, en zou in ons klimaat geisoleerd moeten zijn en opgewarmd worden tot minimum 37° met een zelfgemaakte zonnecolector zoals op dit forum er een voorbeeld van is met een plaatradiator.
Er komt meer bij kijken dan ik gedacht had, zo ook moet het gewonnen gas gewassen worden, anders heb je bij het verbranden van dat gas bevoorbeeld voor het koken een beerput geur, maar dit zou eenvoudig op te lossen zijn.

Peterke
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: zelf biogas maken?

Bericht door Rudy Martens »

Nog een link waar interessante info te vinden is:

http://www.thecogas.nl/biogastechniek.asp

Op deze link vind je ook de problemen terug die ondervonden (mannier van mengen in de tank, ontzwavelen van het biogas...).

Bij een zelfbouwinstallatie dacht ik om de temperatuur op 37 graden te krijgen om in een tank tot een spiraal opgewonden Polypropyleendarm (type waterleiding) aan te brengen.
Die kost voor 1/2 duim slechts +- 1 Euro per lopende meter. Die is zuur- en corrosiebestendig en eenvoudig aan te sluiten op een zonnecollectorcircuit (met bypasskraan...).

Het mengen van de inhoud van de tank volgens bovenstaande link is ook een noodzaak (op uitzakken van zwaar materiaal of opdrijven van lichte vloeistoffrakties te vermijden.
Ik dacht aan een simpele metalen spiraal, aangedreven met een (omgebouwde) betonmixer (van die traagdraaiende systemen die bezetters wel eens gebruiken om hun specie in een kuip goed te mengen).

Iemand betere ideeën?


De eerder vermelde link door Peterken (proteger de la tierra). Daar vemeld men dat de EU flinke subsidie geeft voor een serieuse installatie in de stad Zaragoza in Spanje.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zelf biogas maken?

Bericht door Dutch John »

Ben vorig jaar in een mestvergistingsinstallatie met 1 MW vermogen geweest. Daar wordt met een horizontale as gemengd. De as is hol, waardoor het verwarmingswater gepompt wordt. Voor eigenbouw waarschijnlijk wat te complex om zelf uit te voeren. Als je toch mengt, dan zou ik een vergistingsbak met buitenom een spiraal nemen. Mengen met een vertikale as, hangend aan de deksel van de vergistingsbak. Je hebt dan wel een tweede bak nodig om het gas in op te slaan, maar misschien is die te combineren met een gaswasser.

De afgewerkte mest van de vergistingsinstallatie wordt gretig afgenomen door Duitsland. Door de veranderde samenstelling mag die het hele jaar uitgereden worden.

Leuk zelfbouwproject. Ik hoop dat iemand het oppakt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peruaantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:41

Re: zelf biogas maken?

Bericht door peruaantje »

Hoi ,ik ben Patrick en nieuw op dit forum...

Dit onderwerp is helaas niet meer nieuw...maartoch ik zou willen weten hoe het gelukt is met de projectjes die jullie in gedachte hadden?
Ik ben er erg door gebeten om zelf mijn energie ergens vandaan te halen...en dit zo simpel mogelijk !
Ik woon in Peru...en ik heb een stukje grond met huisje enzo in berggebied..en stroom is niet zo simpel te verkrijgen...hoge kosten..in ieder geval heb ik een generator die op benzine loopt...maar dat is echt niet ecologisch he..ik vroeg me dus ook af...zou ik met biogas dat ding kunnen laten bollen...?zou al direct heel wat vliegjes in 1klap opleveren he !
Ben curieus of er antwoorden volgen ..

groetjes
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zelf biogas maken?

Bericht door Tim »

Patrick,

Welkom hier. Ik ben nog wel bezig. Volgende week krijg van m'n broer een oud 200L vat, met zo'n afsluitbaar klemdeksel. Dat wordt de reactor. Ik ben met nog wat dingen bezig, dus echt snel gaat het niet. Ik heb al wel mijn GFT opgespaard van de afgelopen weken. Daar komt nog wat verse paardenmest bij, wat water en dat wordt het eerste substraat. Ow, en de kinderen doen gretig de naaktslakken uit de groentetuin in de "biogas".

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 24 jul 2011, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
peruaantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:41

Re: zelf biogas maken?

Bericht door peruaantje »

Tim schreef:Patrick,

Welkom hier. Ik ben nog wel bezig. Volgende week krijg van m'n broer een oud 200L vat, met zo'n afsluitbaar klemdeksel. Dat wordt de reactor. Ik ben met nog wat dingen bezig, dus echt snel gaat het niet. Ik heb al wel mijn GFT opgespaard van de afgelopen weken. Daar komt nog wat verse paardenmest bij, wat water en dat wordt het eerste substraat. Ow, en de kinderen doen gretig de naaktslakken uit de groentetuin in de "biogas".

Ik werk momenteel 2 dagen minder dan voorheen, wat ruimte geeft voor dit soort dingen.

Tim
Wat is het plan en het doel?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zelf biogas maken?

Bericht door Tim »

Patrick,

Het doel is zelf biogas maken van ons GFT, op een DIY manier tegen minimale kosten. Het biogas maken gaat uitstekend en ik heb de kennis en middelen om ook het proces te sturen en beoordelen. De meeste voorbeelden (voornamelijk in India) doen er veel water bij. Ik wil vooral kijken of dit eraf kan. De meeste GFT is hooguit 15% droge stof, daarom begrijp ik nog niet waarom men er zoveel water bij doen. Naar mijn mening spoel je zo je bacteriën uit. Dan moet je of een grote tank hebben, of zeer laagbelast je potje bedrijven. Ik heb de verwarming nog niet duidelijk, moet nog.

Het plan was biogas ten behoeve van het gasfornuis te maken, maar dat doe ik eerst niet. Mocht het ooit nodig worden, ga ik eerst rvs branders maken. Trouwens, er is hier ook al wat kennis omtrent zelf houtskool maken, waarschijnlijk is dat ook goed in te zetten als actief kool.

Ik ga het gas nu verbranden in mijn mini-wkk. Staat ook als topic op dit forum. Er is hier nog zo'n topic met geschatte biogasopbrengst.

Tim
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: zelf biogas maken?

Bericht door omweg »

Ik heb het idee dat energetisch gezien het grootste probleem in de verwarming zit, het grote voordeel van het voorbeeld uit India is dat daar waarschijnlijk het hele jaar de warmte in de lucht zit, het voorbeeld met de zonne collector vind ik heel charmant maar werkt op onze breedte graad alleen in de zomer. Ik zou me voor kunnen stellen dat je in de winter de overtollige windenergie gebruikt.
Heeft iemand ideeën om hoeveel warmte het eigenlijk gaat welke toegevoegd moeten worden, ik kan me voorstellen dat de vergisting op zichzelf ook al warmte produceert?
Peter
The planet of my dreams is bulging at his seems
Plaats reactie