Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door Pietje »

mechanieker schreef:Twee biomeilers naast mekaar, zodat je niet teveel ontrekt ?
Ene dag de ene, andere dag de andere ?
Hmm, kijk eens hoeveel materiaal, tijd en energie je gaat investeren om een beetje warm water op te wekken... Het concept zich gewoon niet goed in elkaar. Probeer praktijkervaringen te vinden en ervaar dat het geen interessante techniek is voor als het je enkel om de warmte gaat.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

mro schreef:Als je echt 'op de buiten' wil blijven wonen dan denk ik ook dat je best investeert in zelfredzaamheid.

Ik heb de indruk dat onze overheid de laatste weken de basis gelegd heeft om de mensen van het platteland weg te pesten.
Nutsvoorzieningen, openbaar vervoer,... afgeschaft of heel duur.
Onroerende voorheffing: ik zou mij toch schrap zetten voor wat gaat komen.
Kilometerheffing voor personenwagens: zal niet lang meer duren.
Privé-bedrijven zullen volgen: pakje thuis geleverd zal moeilijk worden of heel duur.
Dat is al een tijd zo. Naar de belbus kan je blijven bellen.
Kilometerheffing, lijkt me kwestie van tijd. Die van vrachtwagens was er ook van dag op dag.
Pakjes laten leveren, doe ik nu al niet aan mee, lijkt me ecologisch voor het platteland onverantwoord.
Als en als ik al iets online bestel, dan een afhaalpunt of bij iemand op mijn weg ( woon -werk)

Mro , je geeft me goede moed, thx
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Hmm, kijk eens hoeveel materiaal, tijd en energie je gaat investeren om een beetje warm water op te wekken... Het concept zich gewoon niet goed in elkaar. Probeer praktijkervaringen te vinden en ervaar dat het geen interessante techniek is voor als het je enkel om de warmte gaat.
Dan gaan we het concept bekijken en verbeteren..

De kosten waar men van praat in bepaalde berekeningen bijv 600 euro kraanman , die heb ik al niet.
Die snippers weet ik ook al een weg.
De hopen water ( die volgens sommigen meevallen ) heb ik uit regenwater en vijverwater.
Dus ik moet geen brandweer inschakelen, geen kraanbedrijf.
Bedoeling is wel dat het meermaals kan dienen, dus niet teloor gaat bij het afgraven etc.
Soort vaste spiraal maar dan om de zoveel centimeter hoogte eentje.

Ik laat het idee niet varen.
Materiaal heb je snel ( recuup) , tijd, tjah, je steekt er zoveel tijd in als je wil.
Sommigen gaan op reis , doen een hobby , gaan op café , ik knutsel en ik doe het graag.

Iedereen spreekt hier over terugverdientijd van iets. Ik snap de logica wel.
Ik investeer in zonnepanelen, in zoveel tijd heb ik ze terugverdiend.

Er zijn tal van zaken die vrijwel iedereen bezit , waarvan geen terugverdientijd is.

Wat is de terugverdientijd van een wasmachine, auto, computer?

Je zou eens moeten mee een zondag zwerfvuil rapen, dan pas ga je lachen.
Lidgeld vereniging 40 euro, dan krijg je als vrijwilliger 75 euro als je effectief die zondagen helpen kan.
35 euro krijg je dus voor 18 zondagen van om en bij de zes uur vuil van een ander op te ruimen.
35 / 108 is je uurloon.

Alles is relatief zeg maar.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Heeft er iemand een idee waar een dubbel pomp(je) te vinden is voor onderstaand geval.

Aan de éne kant heb ik (lek)bak met regenwater op een hoogte van ongeveer 2 meter ( kan nog iets hoger) waarvan ik het water wil laten overlopen in een gelijkaardige bak zes meter verderop(dus op de begane grond).
Die " waterstroom " zou ik willen gebruiken om een ander watercircuit rond te pompen.
Als er iemand een idee heeft rond zo een apparaatje en wat het aankan, graag een tip.
De aansluiting aan de bak is nu een halve duim maar kan groter , kleiner met een verloop.
Het is een proef , dus nog geen vaste opstelling , dus ik wil gewoon zien wat ermee te bereiken valt.
Het tweede circuit waar ik wil in rond pompen, komt nergens hoger dan 60 centimeter.
Als een dergelijk pompje ergens terug te vinden is in één of ander toestel dan hoor ik het ook graag.
Bedoeling is om geen electriciteit te gebruiken weliswaar.
Nadien gaat die ,met 6500 liter erin , weer naar 2 meter en de andere uiteraard op de grond.
Beide bakken staan buiten, één gevuld met regenwater 6500 liter, dus niet in de woonkamer :D
Dank aan zij die mee zouden denken.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door jwardenier »

Bedoel je een hand hevelpompje ,die men eerder op een gasolie tank had staan .
Deze gebruikt geen stroom .
Je zou ook een touwpomp kunnen maken met fiets aandrijving ,6500 l verpompen kun je mooi een avond finishen.
Veder had men eerder nog een kattekop pomp ,die had een redelijk grote capaciteit , voor schoon water zou een gierpomp ook kunnen , deze zijn nog wel eens te krijgen .
Ik heb nog wel een pomp staan ,kan een windmolen op, deze zet hij het water redelijk snel om ,zit nu een elektra motor op .
Geen idee welke capaciteit hij heeft 8 cm aansluitingen .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind de biomeiler veel potentie hebben. Uiteraard is het geen gemakkelijke oplossing maar dat zijn ecologische oplossingen nooit. Frank experimenteert en laat grote vrachtwagens met dure houtsnippers aanvoeren. Hij produceert warmte en compost en komt dan net uit.

Je moet de biomeiler zien als alternatief voor het inzamelen van groen afval zoals we dat nu doen. De potentie is dat je groen afval niet in groene bakken in een vrachtwagen gaat afvoeren maar dat je dat plaatselijk verzamelt in Biomeiers, daar twee jaar warmte uit kan halen en vervolgens veel compost over hebt. Je bent je groenafval kwijt, je hebt heel weinig transportkosten. Voor tyleenslang en de andere materialen zijn duurzamere oplossingen te vinden.

De plussen en minnen komen dan heel anders uit;

plussen
* veel minder transport/ vrachtwagens
* milieu - pilot in samenwerking met de gemeente, gemeente betaalt deel afvalstoffenheffing terug
* warm water, geschikt voor een LTV
* compost

minnen
* beperkte investering in materialen en ruimte

Frank heeft laboratoriumonderzoek laten doen naar de compost:
Het uitgezeefde materiaal is ook opgestuurd voor analyse in het lab en inmiddels hebben we ook de harde data binnen. Een kleine opsomming:

Organische stof gehalte: 66% (ter vergelijking, compost in NL bevat doorgaans 10%)
Stikstof gehalte: 17 g/kg droge stof
Fosfaat gehalte: 6 g/kg droge stof
Koolstof gehalte: 114 g/kg droge stof

Het laatste cijfer is met name interessant omdat we daarmee een definitieve berekening kunnen maken van de hoeveelheid CO2 die is vastgelegd in het materiaal. In de berekening zitten nog veel onzekere variabelen, zoals de exacte hoeveelheid materiaal waarmee we begonnen zijn en het vochtgehalte daarvan, maar rekening houdend met alle factoren kunnen we binnen een zekere bandbreedte het volgende resultaat melden:

De eerste biomeiler in Stünzel van ±100m3 heeft in elk geval 27.000 kg CO2 en mogelijk zelfs ruim 40.000 kg CO2 vastgelegd in de compost, we blijven even voorzichtig met de resultaten, maar proberen steeds meer zekerheid in de berekeningen te krijgen. Tijdens het composteringsproces is ongeveer 17.000 kg CO2 uitgestoten (ter vergelijking bij verbranding zou er zo’n 34.000 kg CO2 vrijgekomen zijn).

Ter vergelijking: de uitstoot die we veroorzaken met stichting Biomeiler is minder dan 5.000 kg CO2 per jaar. Tijdens de bouw van een biomeiler (vrachtwagens, versnipperaar, pomp, materialen, enz.) wordt minder dan 1.000 kg CO2 uitgestoten. Dit klinkt al heel positief, maar natuurlijk willen we op den duur het liefst al ons energiegebruik terugdringen door elektrische machines en transport in te zetten die draaien op zonne- of wind-energie.

Het belangrijkste deel komt natuurlijk nog. Hoe de compost straks gebruikt wordt bepaald in grote mate hoeveel CO2 er in de bodem (en evt. vegetatie) wordt vastgelegd en niet meer vrij komt in de atmosfeer. Uiteindelijk is compostering en aanvulling van de bodem de enige manier om CO2 uit onze atmosfeer te halen en in de bodem terug te stoppen.
Bij verbranding van houtsnippers komt er natuurlijk ook fijnstof en andere vuiligheid vrij. Afhankelijk van de kwaliteit van de kachel. Bij composteren kan er methaan vrijkomen. Daar zijn op zich oplossingen voor.

Er is nog een weg te gaan. Maar laag hangend fruit is bijzonder zeldzaam in de ecologische boomgaard. Dus bouwen en ontwikkelen die biomeilers!
groet!

Ritsaert
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Je zou ook een touwpomp kunnen maken met fiets aandrijving ,6500 l verpompen kun je mooi een avond finishen.
De bedoeling is niet het "verpompen" want dan zou ik het gewoon laten lopen van de ene tank naar de andere :)
Misschien geef ik niet goed te verstaan wat ik ermee wil.
Het verval van de twee bakken wil ik gebruiken om een gesloten circuit met warm water ( afkomstig van biomeiler) aan te drijven om een LTV in de werkplaats te laten werken.
Als ik nu thuis kom, is het daar gewoon te koud, er staan vaste klompen ijzer (bijvoorbeeld draaibank) en alles wat je vastneemt moedigt niet aan om nog iets te knutselen.
Dus het ene zou het andere moeten aandrijven tijdens de uren dat ik er niet ben.
Zoals de titel aangeeft wil ik ook wel andere bronnen gebruiken maar op een dag zoals vandaag zouden die me niks opleveren.
Het is 0° , het is mistig, er is geen zuchtje wind, de kachel brandt niet , dus ik wil een basistemperatuur (gezellig genoeg om iets te prutsen, testen, wat naar de toekomst toe op grotere schaal kan).
Eigenlijk zoek ik om samen met mijn twee zonen wat alternatief te gaan denken en ze volgen mij daar wel deels in.
Ter vergelijk : hun vrienden gaan naar de fitness ( 19 euro per maand) , rijden daar heen en terug met de wagen, etc.
Hier spelen we met het idee om enkele hometrainers om te zetten als fietsgenerator en met de fitness iets ( hoeft niet veel te zijn) op te wekken aan energie.
Dus het idee om de ruimte multifunktioneel te maken maar georganiseerd weliswaar.
De bedoeling is wel dat alles op tijd en stond opzij geschoven kan worden, al is het op rails en de ruimte bewaard blijft.
Dergelijke projectjes hebben geen haast, maar zijn voor mij realiseerbaar.
Veruit alles haal ik uit schroot , hoewel dit lastiger en moeilijker wordt.
Containerparken krijg je niks meer mee, recyclagebedrijven ook steeds minder en minder.
Als reden geeft men op dat eens het voorwerp daar terplekke raakt, het de juiste weg tot recyclage heeft gevonden en als ik (of een ander) dat terug meeneem dat die garantie er niet meer is.
Zo gaat er enorm veel waardevolle mechaniek de schroot op !
Ik heb vandaag een uurtje vrijaf genomen en een verfmengmachine (quasi nieuw) gaan ophalen voor de oud ijzerprijs.
Met tijd wil ik daarmee ook aan de slag voor een project.
1 electromotor , drijft 60 assen aan met een heel fijne mechaniek, kettingen, spanners, rollagers etc.
Staat tegen een wand aan, heeft meer een diepte van 30 cm, breedte 100 cm, hoogte 180 cm.
Als je al die onderdelen apart zou aanschaffen betaal je gewoon een bom.

Nu terug naar wat ik ermee wil, ik wil een soort watermolen die op zijn beurt een pompje aandrijft zonder tussenkomst van 220V , iets met 12 V zou eventueel kunnen, maar liever neutraal ( het ene het andere aandrijven).

Mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Er is nog een weg te gaan. Maar laag hangend fruit is bijzonder zeldzaam in de ecologische boomgaard. Dus bouwen en ontwikkelen die biomeilers!
Het is voor mij nu moeilijk lezen of je pro of contra een biomeiler bent ?
minnen
* beperkte investering in materialen en ruimte
Is dat een min of een plus ?
Je moet de biomeiler zien als alternatief voor het inzamelen van groen afval zoals we dat nu doen. De potentie is dat je groen afval niet in groene bakken in een vrachtwagen gaat afvoeren maar dat je dat plaatselijk verzamelt in Biomeiers, daar twee jaar warmte uit kan halen en vervolgens veel compost over hebt. Je bent je groenafval kwijt, je hebt heel weinig transportkosten. Voor tyleenslang en de andere materialen zijn duurzamere oplossingen te vinden.
Zo zie ik het ook , welke alternatieven voor tyleenslang en andere materialen denk je dan aan ?

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mro »

Zoiets bedoel je dan eigenlijk:

http://www.lowtechmagazine.be/2013/09/e ... otors.html

Veel waterdruk zal je wel niet hebben als de bak maar twee meter hoog staat en als je de buis tussen bovenbak en onderbak groter maakt in diameter dan zal de bovenste bak snel leeg zijn.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:
De eerste biomeiler in Stünzel van ±100m3 heeft in elk geval 27.000 kg CO2 en mogelijk zelfs ruim 40.000 kg CO2 vastgelegd in de compost,
Geweldig! Not.

Het zegt helemaal niets hoeveel CO2 (als C) is vastgelegd in de compost. Uiteindelijk wordt alle koolstof tot CO2 (en andere stoffen, mineralisatie geheten) omgezet, en vliegt vrolijk de atmosfeer in. Hoe hoger het organische stofgehalte in de compost, hoe minder ver de grondstoffen gecomposteerd zijn. Oftewel: lijkt me nog niet zo'n goede compost.... Als je dit in je bodem werkt, dan gaat deze compost als een gek verder composteren, en neemt daarbij veel zuurstof weg die voor plantenwortels erg belangrijk is. Ergo: ik deel Frank zijn enthousiasme niet. En ik hoef zijn kompost ook niet... :fff

Er is maar 1 manier om CO2 blijvend uit de atmosfeer te halen: hout van (laten) maken, en dat diep onder de grond stoppen. Heel diep, in een kolenmijn of olieveld of zo. Maar nog beter is het om het spul daar te laten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door ritsaert snijder »

mechanieker schreef:
Er is nog een weg te gaan. Maar laag hangend fruit is bijzonder zeldzaam in de ecologische boomgaard. Dus bouwen en ontwikkelen die biomeilers!
Het is voor mij nu moeilijk lezen of je pro of contra een biomeiler bent ?
Ik vind dat we het idee verder moeten ontwikkelen, dus experimenteren en bouwen! Ik zie geen reden om er niet mee verder te gaan. Debiet en watertemperatuur zijn bruikbaar. Dus ja! Welk ecologisch alternatief is dan "beter"....ik ken maar een echt goede en dat is consuminderen.
minnen
* beperkte investering in materialen en ruimte
Is een beperkte min!
Zo zie ik het ook , welke alternatieven voor tyleenslang en andere materialen denk je dan aan ?
Ik denk dan vooral aan een duurzamere opstelling. Een vaste plek. Goede stevige geïsoleerde vloer en wand rondom. ik zou slangenrollen proberen om te bouwen naar een complete tussenlaag die je er uit kan trekken.

@ Pietje.
Frank heeft de compost nog minimaal 3 maanden laten narijpen voordat het als compost wordt verwerkt.
groet!

Ritsaert
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

@mro : ik dacht aan iets veel kleiner maar en natuurlijk heb ik hier nu geen grote druk met dat vat en een leeglooptijd van ongeveer 12 uur op 1/2 duim.
Je hebt zo van die 'prutsdingen' om water te pompen met een boormachine , iets in die grootte.
Misschien bestaat er nog iets dat beter is ?

@pietje : veel van die houtsnippers worden op heden gewoon verhakseld en tussen de beplanting gestrooid , dus in wezen gisten ze daar toch ook ? Zou de uitstoot minder zijn ?
Ik denk dan vooral aan een duurzamere opstelling. Een vaste plek. Goede stevige geïsoleerde vloer en wand rondom. ik zou slangenrollen proberen om te bouwen naar een complete tussenlaag die je er uit kan trekken.
Dat is dus de bedoeling voor een opstelling van 40 kuub heb ik momenteel alles , behalve slangen.
De bedoeling is dus ook om op bepaalde lagen warmte te onttrekken en alle spiralen afzonderlijk te kunnen verwijderen maar ook de buitenwand wil ik kunnen optillen.
Voor het vullen heb ik ook al ideetjes , zonder dat er een kraan aan te pas komt.
Die compost mag hier narijpen zoveel ie wil, ligt in niemand zijn weg

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door Pietje »

mechanieker schreef:@pietje : veel van die houtsnippers worden op heden gewoon verhakseld en tussen de beplanting gestrooid , dus in wezen gisten ze daar toch ook ? Zou de uitstoot minder zijn ?
Het gaat niet alleen om de uitstoot.

Eerst de hoeveelheid snippers. Waar komt dat vandaan, en was dat juist om te doen? Grote hoeveelheden snippers komen vaak af van grote machines die veel te mooi hout met grof geweld klein shredderen. Waarom kwam dat hout vrij, geen andere mogelijkheden?
Dan het transport. De mineralen die in die snippers zaten komen nooit meer terug op die plek. Dat kun je niet eeuwig blijven doen. Overigens geldt dat ook voor houtstook, of je moet de as terug uitstrooien.
Alle als C in snippers opgeslagen koolstof wordt CO2, in de biomeiler of waar dan ook. In het geval van een biomeiler hou je er nog een beetje warmte van over.
Als je het netjes doet, dan breng je alle gemaakte compost terug naar de plek waar de snippers gemaakt zijn. Dat is natuurlijk veel kostbaarder dan dat kleine beetje warmte dat je kan opvangen: beter de diesel rechtstreeks in de CV gooien.
Takken horen ook in een bos te liggen; zij hebben zeker waarde voor ecologie. Dus alles snipperen is geen optie.

Voor mij is de biomeiler een bijzonder omslachtige manier om een klein beetje warmte te genereren, in een tijd dat er door overmatig gebruik van olie een overschot aan snippers is, en de mogelijkheid tot zwaar transport. Als je je voorstelt dat je dat allemaal met de hand moet doen, dan zou je het niet doen. Ook niet kleinschalig. Allemaal niet zo duurzaam dus, sprak ik terwijl ik vandaag met een kettingzaag hout stond af te korten :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Oké , stuk voor stuk dan maar.
Eerst de hoeveelheid snippers. Waar komt dat vandaan, en was dat juist om te doen? Grote hoeveelheden snippers komen vaak af van grote machines die veel te mooi hout met grof geweld klein shredderen. Waarom kwam dat hout vrij, geen andere mogelijkheden?
Geen idee, ik veronderstel snoeimateriaal vooral , overhangende takken etc.
Ik ga hier geen vrachtwagens kopen en laten kiepen toch?
Dan het transport.
Of ze het nu hier of op het containerpark storten, het gaat wel over lokale mensen die zich bezighouden met tuinonderhoud, snoeien van noem maar op.
Ik ga ook mensen niet motiveren om van de andere kant van het land tot hier te rijden, zeg maar.
In het geval van een biomeiler hou je er nog een beetje warmte van over.
Als ik met dat beetje warmte een LTV kan bekomen, zonder aanwezig te zijn, volstaat dat.
Gewoon de kou eruit, een basistemperatuur ( voor nu alsnog als proefproject met de atelier) , want daar tegenover staat natuurlijk van 4° opwarmen tot een werkbare temperatuur met de kachel ?
Dan stook ik toch ook wel?
Takken horen ook in een bos te liggen; zij hebben zeker waarde voor ecologie. Dus alles snipperen is geen optie.
Daar ben ik me van bewust maar dit materiaal zal niet naar een bos gebracht worden, gaat richting containerpark.
Als je je voorstelt dat je dat allemaal met de hand moet doen, dan zou je het niet doen. Ook niet kleinschalig.
Dat is vrij evident, ik zou er zelfs niet omrijden al kreeg ik het gratis.

Ik reken gewoon op een basistemperatuur uit iets wat anders toch ook bij het groenafval belandt, waar ik niet al teveel energie moet insteken maar toch in tijdsduur iets opbrengt.
Stel dat ik het zou opstoken, houtsnippers in de kachel, zou niet lukken.
K'zou er moeten naast zitten en niet gaan werken.
Als ik het zou opstoken, ga ik er dan ook bijvoorbeeld twee jaar kunnen mee stoken ?
Dus... ik geef nog niet op.
Ik kan ook gewoon twee olieradiators op 2000 W laten draaien terwijl ik ga werken, om het cru te stellen.
Mijn streven is dus wel om alles zonder minikraan en tractors etc te doen en dat zal me vrij aardig lukken.
Voor sommige zaken komt er zelfs geen electromotor bij te pas, heffen kan ook met takels , tegengewichten, hefbomen , wees maar gerust dat ik al heel veel van die domme krachten gebruik.

Het is ook nog maar een proefopstelling, het kan ook kleiner, maar zoiets moet toch een bepaalde omvang hebben om iets te presteren.
Die 40 kuub was uitgaande van maximum diameter 5m , hoogte 2 meter.
Ik kan de opstelling ook met 3 m diameter en 2 hoog , heb ik ook.
Verder is het ook de bedoeling om veel zaken die nu gewoon de composthoop op gaan, toe te voegen.
Het volume van de atelier is pakweg 180-200 m³.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door jwardenier »

Meganieker ,het lijkt of je voor elk argument wel een oplossing hebt ,als jij meent dat particulieren hun gesnipperde materiaal bij jou gaan brengen ,het zou kunnen ,maar ik zie om me heen dat men de weg van de minste weerstand opgaat .
Hier bied de gemeente aan dat je gratis takken mag storten , een fabriek bied voor grote partijen 45euro per m3 ,de snipermachinist laat zich eerst betalen en verrekend hierna het verschil met de klant .
Mocht zich een soort gelijk bedrijf in jou omgeving zich vestigen ,kun je er van op aan dat ook de plaatselijke overheid in jou omgeving regeltjes gaat instellen om het materiaal hun kant op te krijgen .
We zien een voorbeeld met gvt afval ,in ruil voor het aanleveren kunnen we een aanhanger per jaar krijgen ,,hun ontvangen de afvalstoffen heffing, en nu met de plastic container er bij gaan ze nog om de 3 weken grijs afval inzamelen ,dit was eerst elke week ,dus zo verdienen ze er 3 x op ,ons voordeel zou zijn geen of minder verhoging van het vast tarief .
Ik kan me voorstellen dat de fabriek een spaarkaart gaat invoeren om de aanvoer gewaarborgd te krijgen ,krijg je b v bij de supermarkt wat korting , en hun het voor veel particulieren afval .Zou ook een mooie bijverdienste zijn voor sociale werkplaats of kringloop winkel .
Je denkt ook aan je kinderen en dat die me gaan doen ,terwijl er op de sportschool een mooie blondine in een strak pakje op een hometrainer zit , dit ga je niet winnen .
Plaats reactie