Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Beste leden,
zoals de titel al aangeeft zou ik alles door mekaar willen gebruiken.

Volgens de moderator plaats ik best een nieuw topic hier, hoewel hij me volgende meegaf :D
Natuurlijk is dit het forum om deze onderwerpen te bespreken. Er zijn mensen voor jou geweest die deze materie al uitgevogeld hebben, en die zullen zeker met ontnuchterende conclusies komen... Hou je maar vast! ;-)
Nu ik laat me niet snel ontmoedigen, vandaar toch dit topic.
Een combi van alles wat hier mogelijk is:

- windenergie ( het waait hier behoorlijk maar er zijn stille dagen)
- zonnepanelen maar ook zonnecollector (samen of afzonderlijk).
- stoken met afbraakhout (nagels en afvalijzer gaan terug richting ijzerboer)
- een steenput van 10 meter diep ( zelf gereinigd, uitgepompt, nieuwe houten bodem, kiezel erop)
- gek van een biomeiler geworden met hier te lezen.
- ik heb wel vragen bij het plastiek van een biomeiler en kapotgaande buizen bij het afgraven.
- altijd een berg appels die geen mens wilt en geen zin om telkens kilometers te rijden om die weg te brengen.
- ik werk altijd met recuperatie materiaal van de ijzerboer ( zo zeggen jullie het toch)
- beschik over heel wat materiaal en tijd en goesting.
- woon in een "net niet bouwvallig klein boerderijtje" maar alles moet blijven zoals het is.
- 1 buur op 500 meter afstand dus zolang het niet teveel geurt, lawaai maakt moet er veel kunnen.
- die buur is een landbouwer die mogen veel meer qua bijbouwen, betonnen sleuven, geurhinder etc.
- Bijbouwen mag er hier niks , verharden is ook gezien als bijbouwen.
- Laagbouw met dak, vensters mogen niet groter etc. Kortom het uitzicht moet blijven, wit geschilderd ook.
- Weide dient weide te blijven ( niks omploegen) boomgaard moet boomgaard blijven, geen laagstammen !
- Het geheel is omheind met populieren, ook dit dient zo te blijven, gaat er 1 dood > nieuwe aanplanten.
- Afschermen met bijvoorbeeld houten.betonnen omheining of gaas met winddoek mag enkel rond de woning zelf.

Ik lees hier enorm veel en ik zie dat veel projecten werken maar wat als je de mogelijkheid om meerdere zaken samen te voegen ?

Wat bijvoorbeeld met 2 biomeilers naast mekaar gemaakt met iets anders dan plastiek , bijvoorbeeld een wand in ijzeren golfplaat en een uitneembare kern, die je eruit haalt door middel van een domme kracht ( zijnde een regenton van 1000 liter boven de grond aan een kabel? ).

Mag de mengeling van houtsnippers bijvoorbeeld gemengd met iets anders (( wat normaal de composthoop op gaat).

Bij mij gaat hem niet over filosoferen, een mengeling van voornoemde ga ik zeker realiseren.
Rendement speelt natuurlijk een rol maar een investering die terugverdiend wordt op 15 jaar is nog altijd een goede investering.

Korte reacties zijn even welkom als verwijzingen naar een topic.

Zoals de moderator al aangaf , zal mijn enthousiasme waarschijnlijk getemperd worden door de ontnuchterende ervaringen van anderen, maar dat heb ik al ingecalculeerd.
Waar een project kwam te stuiten op een probleem, kan er verder gedacht worden toch ?

Ik ben ook lid van een groep hier die zich bezighoudt met behoud van natuur.
Als geen ander weet ik dus hoe je soms de kop in bent als je een stuk natuur opruimt en het na 1 maand terug vol ligt met troep. Daarom ruimen we dus altijd 1 dag op de maand op met een aantal vrijwilligers :D

Dit doen we nu al een paar jaar op een rij, enkel gooit men telkens weg waar dik voor betaald moet worden op het containerpark.

Dus van blikjes en plastic, zitten we nu al op frigo's , autobanden, zelfs 4 matrassen dit jaar.

Een hele lap tekst, boordevol ideetjes, binnenkort groeien die tot projecten en foto's ervan.
Nu gaan mijn hersenen continu naar biomeiler maar ik wil er een stap mee verder.

https://vimeo.com/117902306

Vandaar misschien een prototype gemaakt uit ijzer en met uitneembare kern ?
Dus buizen af te koppelen, kern eruithalen, zonder schade, zonder graafmachine die buizen beschadigt ?

Aanvoer houtsnippers door tuinbedrijven gecompenseerd door evenredig afhalen compost ?

Bedankt voor het meedenken en eventuele reacties.
Voor de kritische lezers of doemdenkers, ik kan tegen een stootje :D

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door Rob van Rotterdam »

Beste Mechanieker,
uw enthousiasme om iets te doen is aanstekelijk. Als ik uw verhaal goed lees hebt u een speciale belangstelling voor een Biomeiler. Het idee van zo'n dampende composthoop spreekt ook mij aan, maar zeshonderd meter PE slang (uit het Vimeofilmpje), grote hoeveelheden landbouwplastic en ander kunststof klein spul maakt het geheel weinig ecologisch.
Rob
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Mijn idee ook wat betreft plastic.
Ik wil het niet afbreken en kan dergelijks morgen al maken.
Ik kan er omzeggens te voet om,de boer hier verderop gebruikt dezelfde plastiek om de maïs af te dekken.
Een paar uur zijn schepbak lenen, wat betonnetten en vullen maar.
Daarom denk ik in golfplaat ?
Onderaan iets dat ik meermaals kan gebruiken om het sap op te vangen ?
Houtsnippers nat maken met regenwater ?
Heb je een alternatief voor die plastiek buizen ?
Ik dacht die spiraal en op een constructie die ik eruit hef ?
Ter info, ik kan lassen en koper solderen...
Voor mij moet het iets worden dat ik bijvoorbeeld 20 jaar kan gebruiken; dan mag er heus wat werk in kruipen.
Met recuperatiemateriaal natuurlijk.
Daarnaast moet het wat mooi ogen?

Vraag is waar je het grootste rendement haalt , logischerwijze ware dat in de kern toch ?
Dus een spiraal tot op 50 cm van de kant af ?
Dit 2 - 3 maal ?
Het binnenwerk moet wel mee zakken al naargelang het geheel inzakt.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

biomeiler

Bericht door fikkie stoken »

Daar ben ik nou benieuwd naar , nl de werkelijke energiewaarde / verlies die dat nou oplevert, en tav de co en co2; op-fikken of laten rotten.

Levert een houtsnipper dan meer op ?, dmv een biomeiler of is het verstandig om gewoon op te stoken in een snipperketel ?

Als hout ligt te rotten in het bos geeft het ook zijn opgeslagen co2 weer af, dus zonde.
Als hout ( in dit geval) snippers opgefikt word geeft het Co af wat later weer bind met O2.
De in de natuur voorkomende schadelijke stoffen van hout zijn mij bekent.


Levert een bult broeiende snippers meer of minder(das nogal bij de tijd nie :lol: ) energie op dan gewoon opstoken ?

CO(g) + O2(g) = CO2(g)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door jwardenier »

Ik ben ook wel geïnteresseerd krijg niet zo veel materiaal bij elkaar om er een op te zetten .
Wat ik er van gelezen en gezien heb ,heeft mij laten besluiten om dit op het lijstje te zetten ,doen we een keer als de andere projectjes klaar zijn
ik heb nog een aantal projectjes die afgemaakt moeten worden [water hergebruik uit eigen afvalwaterzuivering , paard aangedreven generator ,dorsmachine graanmolen en pletter ,een biogas installatie, eigen brandhoud plantage ] en heb er nog een aantal die nog opgestart moeten worden [ visteelt vijver, bijenkasten ,vleermuizenkelder ,energieopslag, kachel met w wateropslag en zonnecollector ,je kan ook verzanden in te veel projectjes .Ik werk nu aan een varkens stal gecombineerd met een rosmolen installatie .
als er weer wat geld is haal ik wat spulletjes ,moet nog verven en het straatwerk staat nog te wachten .
Kun je uitleggen hoe je de waterput gereinigd hebt , er moet nog een put aanwezig zijn op ons perceel ,jaren 60 dichtgestopt ,hoe vind je hem terug en hoe maak je hem schoon .
Ik heb van een oude dame die op deze plek geboren is gehoord waar hij ongeveer ligt ,proef gaten leverden niets op hij moet erg diep geweest zijn .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door Dutch John »

Mechanieker,

Zo gaat de hedendaagse redenatie: we hebben een probleem. Dat gaan we met moderne kennis en techniek oplossen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben als autotechnisch ingenieur ook zo opgevoed en heb jarenlang zo gewerkt. Het vervelende is dat complexe problemen om complexe oplossingen vragen, die veel tijd en geld kosten. Dat is op zich niet erg, maar complexiteit brengt weer nieuwe problemen met zich mee, waardoor je op een gegeven ogenblik slaaf van je eigen consumptie wordt. Het ontneemt je steeds meer tijd. Niet alleen op particulier niveau; het geldt voor de hele maatschappij. We moeten steeds meer en langer werken, terwijl de toegevoegde waarde niet mee stijgt. Juist daar ligt de kern: we zijn blind en ongevoelig voor de toegevoegde waarde. Oplossingen zoeken begint daarom niet bij het oplossen van een gegroeid probleem. Je moet terug naar het kantelpunt waar iets nog goed werkte en latere toevoegingen alleen nog maar franje waren.

Ik geef je een voorbeeld. Vroeger scheerde men met een open scheermes. Fantastisch resultaat, alleen de minder handigen onder ons hadden regelmatig het gezicht open liggen. Toen kwam het veiligheidsmes: het krabbertje. Nog steeds een prima resultaat en het gezicht bleef heel. De laatste scheermesgeneraties bestaan uit de cassettes met meerdere mesjes. Het resultaat was minimaal beter, maar zo'n dingetje ziet er natuurlijk retestrak uit. En dat mag wat kosten. Conclusie: ergens tussen de tweede en derde generatie zijn we het kwijtgeraakt. Moderne oplossing: een vierde generatie ontwikkelen. Een slimmerik koopt/krijgt een tweede generatie mes en beperkt zo zijn scheerkosten aanzienlijk, zonder een slecht resultaat. Stoer? Misschien niet, maar de statusgevoeligen onder ons doen er goed aan om veel en hard te werken, om zo veel te consumeren en voor ons tevens belastingen te betalen.

Langdurig goed werkende oplossingen zijn altijd eenvoudig en klein. Hier is de supermarkt vervangen door een moestuin en klein voedselbos. De vleesconsumptie daalt, want beesten vragen om exponentieel meer werk, vergeleken met groenten. De centrale verwarming is vervangen door losse kachels en een multifunctioneel fornuis dat ook warm water maakt. Ons stroomverbruik is in twee jaar tijd gehalveerd, nog steeds dalende en niet langer een eerste levensbehoefte. De auto is vervangen door multifunctionele fietsen. Het werken voor een baas is vervangen door zelfredzaamheid.

Zijn wij in armoede levende tobbers? Nee, zo voelt het niet. We hebben alleen een andere voorstelling over de kwaliteit van het leven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: biomeiler

Bericht door Paide »

fikkie stoken schreef:Daar ben ik nou benieuwd naar , nl de werkelijke energiewaarde / verlies die dat nou oplevert, en tav de co en co2; op-fikken of laten rotten.
Levert een houtsnipper dan meer op ?, dmv een biomeiler of is het verstandig om gewoon op te stoken in een snipperketel ?

Als hout ligt te rotten in het bos geeft het ook zijn opgeslagen co2 weer af, dus zonde.
Als hout ( in dit geval) snippers opgefikt word geeft het Co af wat later weer bind met O2.
De in de natuur voorkomende schadelijke stoffen van hout zijn mij bekent.

Levert een bult broeiende snippers meer of minder(das nogal bij de tijd nie :lol: ) energie op dan gewoon opstoken ?

CO(g) + O2(g) = CO2(g)
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht, met name doordat Frank claimt dat een biomeiler minder CO2 afgeeft dan verbranden. Misschien kan hij uitleggen hoe hij hiertoe komt?
Volgens mij gelden hier gewoon de hoofdwetten. Hout bestaat uit lange ketens van C en H atomen. Middels zuurstof kan dit door vuur of bacterien omgezet worden in H20 en CO2. Hier komt warmte bij vrij die je kunt proberen te vangen en nuttig te gebruiken. Maar onderaan de streep blijft het CxHy +O2 = xCO2 + 0.5y H20. Vergisten of verbranden zou toch geen verschil op moeten leveren in uitgestote CO2.

Wat wel een flink verschil op gaat leveren is dat je bij verbranden te maken krijgt met onvolledige verbranding en fijnstof. Maar misschien dat je in een biomeiler naast compostering ook wel wat rot/vergisting krijgt wat uitstoot van methaan oplevert.

De warmte die vrijkomt van verbranding of vergisting kun je proberen te vangen en nuttig te besteden. Doe je dit met een goed gebouwde kachel binnenin je huis, dan gaat dit tegen een hoog rendement. Doe je dit door slangen door een biomeiler te laten lopen die buiten staat, dan is volgens mij het rendement een heel stuk lager.

Ik ben er dus niet van overtuigd dat een biomeiler zomaar beter is dan goed verbranden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door Pietje »

Als je minder CO2 zou krijgen, dan komt daar Ch4 voor in de plaats, een vele malen sterker broeikasgas (dat overigens wel een korter leven in de atmosfeer heeft dan CO2).

Frank omschrijft zijn Biomeiler met: "ik verdien geld door compost te maken (=tonnen snippers inkopen, en iets minder tonnen compost verkopen) en een (klein) deel van de warmte die bij het composteren vrijkomt, gebruik ik. En dat verhoogt de winst."

Hoe meer warmte je onttrekt aan het composteer-proces, hoe meer dat proces vertraagt. En hoe minder warmte je weer kan afnemen. Niet zo makkelijk dus!

Ik ben er van overtuigd dat het opzetten van Biomeiler enkel voor de warmte niet zinvol is. Misschien als je in een tipi woont en je hebt 1 biomeiler voor het hele dorp.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Hier ben ik weer :D
Levert een houtsnipper dan meer op ?, dmv een biomeiler of is het verstandig om gewoon op te stoken in een snipperketel ?
Geen idee , maar momenteel stook ik hout (palletten, andere etc) , ik recupereer een deel van wat de schouw in gaat.
Daar zit dus een "serpentine" nu in met een thermostaat dus eens het water in de schouw warm genoeg is, wordt dit naar de achterliggende badkamer gepompt.
De as (meestal vol met nagels) zeef ik, en met een klik met een electromagneet , trek ik alle nagels , vijzen aan.
Bij de volgende klik vallen die in een leeg vat van 60 liter en die gaan naar de schroothandel.

Dit terzijde maar de hele dag is hier niemand aanwezig , niemand om te stoken.
Die biomeiler zou dus deels dat probleem opvangen ?
Biomeiler werkt winter zomer > warm water in de zomer ?
Minder arbeidsintensief ? Aan hout kan je je drie keer warmen, en meer zelfs.
Sleuren, zagen, stapelen, bijhalen , stoken. Kruipt tijd in toch ?
Verstoken restafval is as versus biomeiler is de restafval bruikbare compost ?

Nu ik ben hier nieuw en wil niemand tegen de borst stuiten maar ik denk maar.
Kun je uitleggen hoe je de waterput gereinigd hebt , er moet nog een put aanwezig zijn op ons perceel ,jaren 60 dichtgestopt ,hoe vind je hem terug en hoe maak je hem schoon .
Ik heb van een oude dame die op deze plek geboren is gehoord waar hij ongeveer ligt ,proef gaten leverden niets op hij moet erg diep geweest zijn .
Mijn grootvader had dit als beroep.
Alles nog met de hand, hoe hij het punt koos ( geen idee, niet met zo een wichelroede denk ik)
Hij zei altijd het is kwestie van een ader te vinden en in de omgeving eens te zien wie een goed water heeft en wie op een slechte ader zit ( bruin water als gevolg van ijzerertshoudende grond etc)

Principe was simpel een plek zoeken waar hij dacht dat het lukken kon.
De eerste ring meestal diameter van 1 meter werd gegraven en door de zwaartekracht zakt die erin.
Tweede ring erop en binnenin graven met emmers naar boven...
Nieuwe ring erop en zo verder. Dan werd een fruitladder tegen de kant geplaatst en verder emmers gevuld en met een touw naar boven ermee.
Tot het punt bereikt was dat je water had. Dan moet het snel gaan.
Naast de put lagen er al twee halve manen in hout klaar met in het midden een opening van ongeveer een appel.
Die plaatst je naast mekaar onderaan in de put , daarop kwamen er keien ter filtering.
Groot of klein onderaan of bovenaan , weet ik nu niet meer.
Wat ik wel nog weet is dat hij een soort gareel droeg en dat men met de takel boven de put ( die trouwens ook gebruikt werd om emmers naar boven te halen , zelf naar boven kwam.
Dus een soort pakje , men takelde hem ook naar boven.
Bij het minste water in aantocht, moet alles immens snel gaan.

Wat betreft de steenput hier, die is tien richels diep.
Die hebben we leeggepompt, dan ben ik er met een ladder in gegaan, je voelt je echt een mol.
In de zomer gedaan, dacht lekker warm, foute redenering, onderaan zag je mijn adem als mist in de put.
Doe sterke werkschoenen aan, je vindt er vanalles.
Bij mij lag er zelfs een krom ijzer in , dat nadien een handpistool bevonden werd, opgevreten van roest.
Moet iets uit 1900 en zo geweest zijn.
Glazen flessen, stuk gegooid of probeersels waarschijnlijk van kinderen etc.
Daaronder slijk , slijk en nog glas en ijzer.
Alles in emmers geschept en opgehaald met touw.
Let erop , dat je ten alle tijde uit de put kunt, onderkoeling.
Draag ook een touw en voorzie dat de takel je gewicht kan dragen als er iets fout gaat.
Spreek iets af bijvoorbeeld twee maal aan het touw trekken, wil zeggen de emmer is vol.
Tien keer na mekaar trekken, is haal me eruit !!!
Wie bovenaan staat snapt niks van wat jij onder in de put schreeuwt.
Terwijl jij onderin alles begrijpt, vreemd maar het is zo.
Blijven scheppen tot je aan het hout komt, desnoods een nieuwe bodem maken.
Ik heb die gemaakt uit een kapotte rol waar men dikke kabels oprolt , gebruikt bij wegenwerken.
Eens je bodem wegneemt, gaat het inderdaad vlug,
Ik ben dan overgeschakeld op een waadpak ( iets wat vissers gebruiken komt tot aan je middel).
Blijf op de bodem staan tot er voldoende keien op liggen.
Je eigen gewicht moet op het hout blijven, tot je een richel keien gevuld hebt.
De houten cirkel onderaan moet in twee helften, zodat je de één kunt vervangen terwijl je zelf beneden staat, daarna de andere kant en vullen maar.

Na zeg maar een uur of zes was de put gevuld.
Intensief karwei, maak dat je een takel hebt die mooi over het midden punt staat.
Een emmer die langs de zijkant botst , zorgt ervoor dat je alle drek en keien , terug op je hoofd krijgt.
Een motorhelm , houdt het warm en trek maar meerdere truien aan, al is het zomer.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Langdurig goed werkende oplossingen zijn altijd eenvoudig en klein. Hier is de supermarkt vervangen door een moestuin en klein voedselbos. De vleesconsumptie daalt, want beesten vragen om exponentieel meer werk, vergeleken met groenten. De centrale verwarming is vervangen door losse kachels en een multifunctioneel fornuis dat ook warm water maakt. Ons stroomverbruik is in twee jaar tijd gehalveerd, nog steeds dalende en niet langer een eerste levensbehoefte. De auto is vervangen door multifunctionele fietsen. Het werken voor een baas is vervangen door zelfredzaamheid.
Ik streef dat ook na, maar ik heb die groene vingers nog niet...
Ik heb een moestuintje, kleine serretje, kost al niks.
Een composthoop, kippen, eitjes, ganzeneieren zelfs.
Aardappels komen rechtstreeks van het veld.
Regenwater wil ik meer benutten, en anders.
Iedereen stopt het onder de grond om het vervolgens weer op te pompen. Het zal redenen hebben maar.
Als ik het op hoogte hou van mijn dak ( een deel toch) vul ik toilet en andere zaken door de zwaartekracht.

Het idee van alles met de kachel , geheel akkoord maar dan moet ik in de richting gaan van een kachel waar ik niet moet naar omkijken van 7 uur tot 17 h.

Ik heb destijds samen met een vriendin naar Tjechië geweest, mensen leven daar in de bossen, weg van alle comfort.
Djendro verwarmde met een soort speksteenkachel, bleef 24 uur werken, hele takken, 20 cm doorsnede, 1 meter lang erin.
Haar man heeft toen ook zo een speksteenkachel daar aangekocht en naar hier gebracht , ik heb die voor hem geplaatst.

Ik snap je idee wel en probeer mijn zonen ook zo op te voeden.
Ze helpen daar wel in mee ook, veel zelfs.

Als ik het werken voor een baas zou kunnen uitschakelen , zelfredzaamheid zoals je zegt en TOCH mijn zonen een goede start kunnen bieden, graag.

Zeg me maar wat ik kan schrappen :D
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Pietje schreef:Als je minder CO2 zou krijgen, dan komt daar Ch4 voor in de plaats, een vele malen sterker broeikasgas (dat overigens wel een korter leven in de atmosfeer heeft dan CO2).

Frank omschrijft zijn Biomeiler met: "ik verdien geld door compost te maken (=tonnen snippers inkopen, en iets minder tonnen compost verkopen) en een (klein) deel van de warmte die bij het composteren vrijkomt, gebruik ik. En dat verhoogt de winst."

Hoe meer warmte je onttrekt aan het composteer-proces, hoe meer dat proces vertraagt. En hoe minder warmte je weer kan afnemen. Niet zo makkelijk dus!

Ik ben er van overtuigd dat het opzetten van Biomeiler enkel voor de warmte niet zinvol is. Misschien als je in een tipi woont en je hebt 1 biomeiler voor het hele dorp.
Bedoeling ware niet om winst te draaien hier.
Of tuinbedrijven het hier lossen dan elders het moet ergens composteren toch ?
In ruil de compost hier ophalen in verhouding met wat ze aanbrachten ?

Deels houtsnippers en kijken wat erbij kan en wat het oplevert aan warmte en zodat de kwaliteit van de compost toch goed blijft?

Twee biomeilers naast mekaar, zodat je niet teveel ontrekt ?
Ene dag de ene, andere dag de andere ?
Echt meten ( ik las ergens meten is weten ).

Wat die gassen betreft, ben ik er nog niet aan uit, zouden die niet af te vangen zijn , herbruiken ?

Och en dit nog.
Het plastic dat de boer gebruikt, wordt gerecycleerd , ging ik deze morgen eens vragen.
Je dient het wel REIN , afgeborsteld in te dienen.
Herbij de link
http://www.ovam.be/kunststoffen-landbouwfolies
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door fikkie stoken »

Ik kan me niet voorstellen dat hoveniers of bosbouwers het weggeven om te laten composteren.
Hier iig niet, word per ton verkocht als brandstof.

Je zal er zowiezo voor moeten betalen, en dan is het aan jouw waar de winst zit, energetisch gezien.
Dat het leuk zou zijn is weer wat anders.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Hoe droog moeten die houtsnippers zijn ?
Of kan het er direct op ?

Nu mijn idee is nog niet kant en klaar, ik brainstorm nog.
Als je 'gratis houtsnippers' intikt op google, vind je hier en daar wel ideetjes.

Iemand een idee hoeveel gas het afgeeft als je het verhakselt en in tuin tussen de planten gooit.
Of verhakselt en bij de composthoop gewoon , zonder er iets aan te onttrekken?

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Toch werk ik verder in die richting.
Enkele bedenkingen geef ik graag mee, na het lezen van ontelbare topics zowel hier als op nog een vijftal fora.

Vlaamse media nog geen twee jaar terug -> het grote afschakelingsplan :roll:
Er is maanden over gepraat in gemeentes/media/ regering noem maar op.
Mensen waren er mee bezig, we moeten een stroomaggregaat aankopen, alles werkt op electriciteit.
Sommigen kochten er ééntje aan, anderen niet, paniek alom.
Kranten bomvol , kijk op de website of je afgeschakeld wordt.
Maar men heeft in NL wat stroom op gekocht of iets, dus paniek voor niks.
Berg media, berg uren , berg onderzoek etc voor ...?

Media nu = stookadvies fijn stof , iedereen met houtkachel niet gebruiken als het anders kan!
Een grote kachel produceert meer fijn stof dan een vrachtwagen die van Gent naar Parijs rijdt..

Vlaanderen wil ook een voortrekkersrol nemen, de mensen zien het ook aan hun rekeningen.
Nu Wallonië doet dat ook , je kan nu in de grootwarenhuizen geen plastic zakjes meer krijgen , maar alles wat in een grootwarenhuis te koop is , is net van plastic of driemaal verpakt in plastic :roll:

Electriciteit > Turteltaks , voor veel gezinnen een factuur die stijgt.
Drinkwater wordt duurder omdat we zuiniger zijn, meer alternatief denken, regenwater etc.
Minder kubiek, leidingnet vereist zelfde onderhoud , dus factuur omhoog.
Als ik andere topics lees over zonnepanelen, dan lees ik VREG, topics waar mensen 18 panelen op hun dak installeren en de factuur nauwelijks zakt.

We 'mogen' met zijn allen tot op 68 werken, maar ambtenaren doen niet mee ...

We mogen plots geen 90 meer in Vlaanderen, het wordt 70 buiten de bebouwde komen.
Gaat per 1 januari in voege, best dat ik het nieuws volg, ik rij langs banen waar je 90 mag.
Zonder internet , televisie, had me dat wel eens duur komen te staan.

Internet is niet meer weg te denken, we doen er alles mee.
Voor een gezin met schoolgaande jeugd, is het niet mogelijk zonder zelfs.
Scool online, communicatie met school via mail, huistaak via mail, huistaken opzoeken op het internet. Bankieren online, tax on web , etc.
Social media, het vernuftige systeem waar iedereen 600 vrienden heeft , maar thuis vereenzaamt.
Een kennis van me heeft 700 vrienden, hij is onlangs verhuisd, iedereen zei leuk maar er kwam geen mens opdagen.
Nice friends ..

Wanneer ik zo eens reken wat dat " internet" me kost startend vanaf de kabel in de garage ?
Kostprijs laptop , hoe lang gaat ie mee, abonnement internet, antivirus, verbruik modem, verbruik laptop, verbruik router..
En schoolgaande jeugd MOET een laptop, heb je er geen dan moet je ofwel een aankoop met de school of...

Dus al dat moeten van buitenaf , je moet mee met je tijd etc, misschien wil ik wel voor een stuk ( en veel zelfs terug).

We moeten met zijn allen weer in de stad gaan wonen, de overheid gaat bouwgronden in landelijke gebieden onteigenen, etc.

Dus ik wil alles wat relativeren; ik krijg reacties als veel plastic in een biomeiler, oké , maar dan zie ik andere topics van regenwaterrecuperatie, daar zie ik toch ook veel plastic ?
IBC vat, pvc afvoer, ook plastic buizen ?
Vele die regenwater gebruiken hebben toch ook van die zwarte buizen erin zitten ?

Ergens schrijft John windenergie is pas nuttig als je aan de Noordzee woont, wel ik zit er dicht bij :D

Biomeiler is niet voor iedereen haalbaar maar in het project hier beschreven probeert men een enorm huis warm te krijgen met eentje ? Je ziet er sneeuw, temperaturen van - 12 °.

Dat heb je hier aan de kust zelden.
De noordzee werkt voor de kustbewoners als een buffer.
Als het in de Ardennen 7 graden vriest , vriest het hier bijna niks.
Als er in de Kempen een hittegolf is daarentegen, is het aan de kust fris.

Dus er moet wel iets te verzinnen zijn met de combinatie zonne- wind - biomeiler plus isolatie.
Isolatie is hier mogelijk in die zin, langs buiten niks.
Het zicht van de woning dient bewaard, zelfs een isolatie ertegen en een steentje errond mag niet.

Ik lees hier ook wel zaken, kan me erin vinden maar het is makkelijk als je praat vanuit een rijhuisje in de stad.
Twee buren isoleren zoal twee muren ( tenzij je op een hoek woont, of er leegstand naast je is).
Op elke hoek kan je de bus nemen, alles is binnen bereik, kan zelfs met de fiets.

Op de boerebuiten moet je twee kilometer met de fiets naar het bushokje, daar komt anderhalf uur een bus langs.

Sommigen schrijven , ga dan in stad wonen, nee maar niet.

Ik woonde vroeger in een dorp als kind, ga al vanaf mijn zesde jaar op de boerderij helpen, ik hou van natuur, open land, als ik in de stad zou gaan wonen, ga ik verdorren, haal ik misschien zelfs mijn pensioen niet.

De ene mens is de andere dus niet.

Het waait hier hard, veel experts zeiden me al dat daar het probleem zit.
De ene keer windstil , de andere keer storm. Windmolen op hol etc.

Wel dan moet ie maar iets mechanisch aandrijven met een riem of zo water oppompen in een reservoir.
Als hij dan op hol slaat, mag ie, dan vult het reservoir in verhouding.

Ik lees met plezier alle reacties hier op dit en andere fora, van fietsen voor electriciteit, tot klieven van hout.
Maar ik blijf erbij dat een combi van alles me slagen.
De natuur en diens krachten zijn er voor ons allen, maar ik ga ze benutten.

Ik kan hier uren schrijven en filosoferen, intussen heb ik een aantal cijfers op mail.
Winsten versus kosten van bedrijven die composteren en er energie uit halen.
Metingen, etc.
Ik ga zeker experimenteren met een ontwerp naar in verhouding ( lees in verhouding) een basistemperatuur kan aanbieden en na metingen van daaruit er mee verder.

Dus er komt ook een tijd dat je gewoon de atelier in moet en je ideetjes in werkelijkheid realiseren.

Recuupmateriaal en aan fikkie stoken, in de vlaamse situatie zijn er mogelijkheden voor houtsnippers, zonder me een bult aan te betalen.

Met dus een minimum ( quasi niks ) aan investeringen , heb ik in het slechtste geval gewoon een berg compost en die kan ik hier ook wel kwijt :D .

met vriendelijke groeten.
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mro »

Als je echt 'op de buiten' wil blijven wonen dan denk ik ook dat je best investeert in zelfredzaamheid.

Ik heb de indruk dat onze overheid de laatste weken de basis gelegd heeft om de mensen van het platteland weg te pesten.
Nutsvoorzieningen, openbaar vervoer,... afgeschaft of heel duur.
Onroerende voorheffing: ik zou mij toch schrap zetten voor wat gaat komen.
Kilometerheffing voor personenwagens: zal niet lang meer duren.
Privé-bedrijven zullen volgen: pakje thuis geleverd zal moeilijk worden of heel duur.
Plaats reactie