Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door ritsaert snijder »

Ik denk dat we het eens zijn dat vrachten houtsnippers het niet gaan worden. Die snippers worden alleen maar duurder.
Wethouders van gemeentes willen graag iets ecologisch doen. Ik denk dat het goed te verkopen is om lokaal groen afval te laten verzamelen...door de gemeente en bij jou te laten storten.
Alternatief is dat je het de buren laat brengen en dat ze compost krijgen als tegenprestatie.
Slim en gratis inzamelen van groen afval moet de basis zijn voor het systeem.

Als ik de resultaten van Stunzel zo volg de afgelopen periode dan zie ik dat er dingen fout gaan en dat het verlies vervolgens groot is omdat Frank er niet woont en het niet gelijk kan oplossen. Daarnaast is zijn tempurierungs systeem niet geschikt voor water met een lagere temperatuur. En dat hoort ook allemaal bij het experiment. Helaas zijn er nog maar weinig cijfers. Ik was aanvankelijk sceptisch maar ik vind de uitkomsten eigenlijk best positief. De biomeiler houdt met een tempurierungssysteem de temperatuur van dat enorm grote en amper geïsoleerde huis in de echt serieuze winters die ze daar hebben behoorlijk boven nul of hoger. Verliezen in de aan-en afvoer van het warme water waren daarbij heel groot en zijn door de grote afstand nog steeds groot.

Het is de vraag wat de resultaten zijn;
* met een goed werkende grote biomeiler (goede sturing en goed gereguleerd debiet)
* een lage energie pomp
* op basis van gratis groen afval
* met een duurzame opzet (herbruikbare wisselaars)
* met een korte en zeer goed geïsoleerde aan en afvoerleiding

Waarbij het warme water wordt gebruikt voor een niet te groot goed geïsoleerd huis met een LTV systeem. Mijn gok is dat je dat huis (twee winters?) warm kan houden met groen afval (uitgezonderd strenge vorst?). Het lijkt me een experiment zeker waard.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door benthuis »

Hebben bij gemeenten al niet anderen hun (financiele) vingertjes achter deze "afval" stroom?

Ben ook bang dat je hier op een enorme muur van regels gaat stoten.
Toen ik mn eigen afval stroom voor rekening wilde gaan nemen (omdat ik amper wat produceerde, maar wel voor vol vervuiler werd aangeslagen, lukt dit niet!
Regels verboden het lokaal/decentraal ophalen van groenafval en lokaal verwerken!

Andere voorbeeld:
Hier in het dorp kwam iemand op het lumineuze idee, om de tot nu geloosde proceswarmte van de zuivering/vergister, voor het publiek gerunde zwembad te gebruiken.
Ik zou bijna zeggen, ontsla diegene die ooit toestemming gaf voor deze installatie en dit niet meteen als eis op nam.....
Het idee wordt nu als revolutionair en alles reddend neergezet...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door ritsaert snijder »

Ben,
Eens, dat wordt verkocht. Maar de opbrengst voor groen afval is vaak niet heel goed. Je zult mazzel moeten hebben, goed je verhaal kunnen verkopen aan een wethouder. Het moet ook maar in zijn straatje vallen. Ze zijn op dit moment wel heel erg bezig met afval en met het milieu. Als dat lukt en je organiseert het slim dan rijden ze natuurlijk zo een grote biomeiler vol.

Als de wethouder zegt dat het in een biomeiler moet dan zie ik zo snel geen woud van regels. Je bent gewoon afnemer van gemeentelijk afval. Maar makkelijk zal het vast niet zijn!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door Pietje »

Een biomeiler werkt alleen op houtsnippers. Een biomeiler werkt niet op gft. En logisch ook: je wilt energie onttrekken, en die zit in hout. Het hout dat in GFT zit, is niet gesnipperd. Dat verteert niet snel genoeg op warmte op te leveren.

Nogmaals: composteren en warmte onttrekken staan tegen elkaar in: als je wilt composteren heb je temperatuur nodig. Als je warmte onttrekt, stopt het composteren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schrijft; Een biomeiler werkt alleen op houtsnippers. Een biomeiler werkt niet op gft. En logisch ook: je wilt energie onttrekken, en die zit in hout. Het hout dat in GFT zit, is niet gesnipperd. Dat verteert niet snel genoeg op warmte op te leveren.

Nogmaals: composteren en warmte onttrekken staan tegen elkaar in: als je wilt composteren heb je temperatuur nodig. Als je warmte onttrekt, stopt het composteren.
Wie had het over GFT? Je kunt uit het GFT wel veel bruikbare composteerbare materiaal halen. Dat een biomeiler alleen op houtsnippers werkt is niet waar (alleen houtsnippers is zelfs niet optimaal).
Als je warmte onttrekt dan stopt het composteren is natuurlijk ook onjuist. Uiteraard moet je wel gereguleerd warmte onttrekken. Maar dat je er warmte uit kunt halen is ruimschoots bewezen. Ook duidelijk is dat er nog een hoop valt te verbeteren.
groet!

Ritsaert
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

jwardenier schreef:Mechanieker ,het lijkt of je voor elk argument wel een oplossing hebt .......+
Je denkt ook aan je kinderen en dat die mee gaan doen ,terwijl er op de sportschool een mooie blondine in een strak pakje op een hometrainer zit , dit ga je niet winnen .
Hey, ik heb niet voor alles een antwoord, ik stel een vraag, start een topic, bekijk de reacties erop en evalueer.
Het is niet zo dat ik tegen de stroom in wil zwemmen maar ik zie mogelijkheden in een biomeiler weliswaar met meer meten, aanpassingen, verder denken.
Nu mijn opstelling zou ik toetsen aan het volume en kijken wat eruit te halen valt.
Indien de resultaten mij niet bevallen, is er geen onnoemelijke schade aan terrein of verlies van materialen.
Het is niet zo dat ik beton zou storten of zo zeg maar.
Alles dient nadien gewoon uit mekaar gehaald en terug opzij gezet als het niet werkt.

Die mooie blondine in een strak pakje, tjah daar valt niks over te argumenteren, die strijd verlies ik sowieso :D

Verder snap ik best wel de argumenten , toch relativeer ik die en toets die aan andere mogelijke pistes.
Als we het hebben over transport , tjah alles wat ik hier zou (maar niet van plan ben) installeren of laten brengen of zelf bijhalen is ook transport.
Stel ik laat een butaangastank plaatsen ( geen aardgas voorradig) dan moet die ook getransporteerd, geplaatst , gevuld.
Als ik hout stook, dan komt zowel afvalhout, meubelhout, gekliefd hout ook tot hier met de vrachtwagen...?

Verder blijf ik ook denken dat het topic van franq niet vergelijkbaar is met dat hier.
Voor zover ik het las ( kan het natuurlijk fout hebben) ging het om een droomplek, groot huis, koudere omgeving, en zonder dagelijks op te volgen.
Daarnaast lag de leidingen ondergronds , heel eind verderop, etc ?
Verhoudingsgewijs een biomeiler van 100 kuub dacht ik voor een volume van hoe groot ?

Dus als proef...wilt er niemand meedenken?
Isoleren van de bodem > waarop strobalen of iets anders ?
Wand in metaal met de mogelijkheid tot ventileren ?
De mogelijkheid om af te dekken, openen zoals een pot met deksel ?
Grootte van het geheel voor nu ?
De atelier is rondom rond met isolatie, potdicht maar kan ik ventileren naar wens.
Laat me dit laatste verduidelijken, ik heb destijds een afzuiging geplaatst voor de keren dat ik las, gewoon om geen gas zelf te slikken.
Ik had enkele ventilatieroosters geplaatst maar niet voldoende, bij het afzuigen trokken het dak en de wanden toch enkele centimeters naar binnen. Daarop heb ik enkele roosters bijgeplaatst en een reductie op de motor zodat alles te regelen valt.
Nu is het ook niet zo dat ik een overcapaciteit wil hebben, dus alles in verhouding.
Ik las iets met verschil in tempuriering en centrale verwarming, dus wat stellen jullie voor naar buffer, radiators , pomp?
Gietijzeren radiators kan ik gerust bijhalen , vloerverwarming lijkt me zinloos.
Die houtsnippers blijft blijkbaar voor vlaanderen iets anders dan bij jullie.
Ik ga die in dit geval ( voor het project) gratis aangeleverd krijgen van lokale tuinbedrijven.
Wees gerust , die gaan ook geen bos leeghalen of mooi hout snipperen.
En een kraan of grote machines komen er ook niet aan te pas, wat arbeid van 3 man, terwijl die blondine nog veilig in de fitness zit :D
mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mro »

Het is inderdaad niet aangenaam om te werken in een ijskoud atelier, of je moet al heel erg gemotiveerd zijn.

Maar een paar weken werken om dan te zien dat het niet werkt is ook niet leuk.

Het moet toch mogelijk zijn om wat betreft die biomeiler het een en ander uit te rekenen? Hoeveel warmte kan je theoretisch uit een bepaald volume aan compost halen?
Ik dacht gelezen te hebben dat je uit een kilo hout 4 à 5 kWh energie kan halen als je het in brand steekt. Composteren kan je theoretisch ook als een vorm van verbranden beschouwen denk ik.
Maar hoe reken je dan verder?


Alternatiefje: hou in de koude maanden een winterslaap/rustperiode en werk met je eigen opgedane hernieuwbare energie volle bak in je atelier tijdens de maanden dat het mooi weer is.
De natuur werkt ook op die manier, als dat niet ecologisch is :)
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Het is net dat verder rekenen dat me niet lukt.
Verder is het ook wel de bedoeling om meer zaken te realiseren ermee.
Denkend douche zomer, warm water ...
Wat die winterslaap betreft oké , enkel is het zo als je met recuperatiemateriaal aan de slag wil, dat je een periode moet voorbereiden.
Dus die winterperiode kan je ook zien als hamsterperiode = alles voorzien wat zal nodig zijn.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door ritsaert snijder »

@Mechanieker,
Ik vind het heel goed klinken. De biomeiler goed isoleren maar er moet ook voldoende zuurstof bij kunnen. Ik zou je project ook zeker voorleggen aan Frank en aan die biomeiler club http://biomeiler.nl/. Ideaal is een extreem laag temperatuurverwarming. Oftewel heel veel verwarmt oppervlakte creëren. Dan is vloerverwarming wel ideaal. Ik denk dan aan veel verwarmingslussen. Aangesloten op een evenwichtsfles. Geen buffer.

@mro,
Goede cijfers (debiet en temperatuur) heb ik nog niet echt kunnen vinden. Het rendement van een kachel (3,7 kW per kilo hout?) ga je niet halen maar je maakt wel van afval een bruikbaar restproduct.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door Pietje »

Composteren gaat het best bij een temperatuur van rond de 70 graden. Als het warmer wordt, gaan de goede schimmels dood, en blijven er "verkeerde" schimmels over waardoor de compost voor later gebruik veel minder geschikt wordt. Dat is niet een temperatuur die past bij "extreem lage temperatuur-verwarming"....

Je zal er een warmtewisselaar tussen moeten zetten, die de lus in de biomeiler op 70 graden laat rondgaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door jwardenier »

Meganieker , met de blondine wilde ik aangeven dat de jongens naarmate ze ouder worden ze ook andere interesses krijgen , een blondine in een fitnes pakje is daar wel een sprekend voorbeeld van .
Het is niet dat ik tegen de bouw van een bidomeller ben ,het zou vervelend zijn als je er veel moeite insteekt en dan het werk niet aankan omdat de jongend naar ... willen ,of dat je teleurgesteld raakt in jou omgeving omdat men het gehakselde materiaal toch niet bij jou brengt .
Je zou wat mij betreft best een kraan kunnen plaatsen ,ik heb er in D Land een gezien die op 1 elektra motor werkt ,lier met vrijloop ,
Als dan je bidomeller de stroom regelt heb je mooi minder werk .
De opbouw heb ik destijds wel naar gekeken ,omdat ik het materiaal hier nooit bij elkaar krijg ben ik niet veder gegaan ,voor mij niet interessant .
Ga maar veel posten van de bouw , als hier wat ligt waar ik je me kan helpen heb ik nog wel een lijntje om het jou richting op te krijgen .
Ik denk dat niemand tegen is ,wel voorzichtig ,er zit veel werk in ,temperatuur komt erg krek , vochthuishouding .Wat zijn de alternatieven .
Heb je ervaring met een grote compostbult , zo niet is dit wellicht je vertrekpunt ,meten en documenteren .
Heb je het lijntje van de bvi van nck bekeken ,vind ik een mooi idee om snippers te verwerken .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door ritsaert snijder »

@John,
Een goede versnipper/hakselaar is zeker nodig. Ik vind het ook slim van Mechanieker om te starten met een beperkt experiment. Het is absoluut uitproberen.

@Pietje
Een te lage retour is zeker riskant. Maar dat sluit een LTV niet uit.
groet!

Ritsaert
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door mechanieker »

Omdat ik dat rekenen niet onder de knie heb, ben ik deze avond eens koffie gaan drinken bij een oude schoolvriend (prof) , iemand die heel theoretisch denkt maar zoals hij het zelf zegt "twee linkerhanden heeft" maar daar geen enkel probleem mee heeft :D
Ik heb zijn opinie erover gevraagd en ook eens laten lezen wat er al aan gegevens/ontwerpen bestaat, ook op andere links van composteringsbedrijven.
Na het lezen van alles , was hij zelfs verbaasd van de resultaten.
Anderzijds was hij niks met alle beschreven gegevens omdat er verhoudingsgewijs niks te lezen valt.
Nu denk ik wel dat ik er iets mee kan.
Een aantal bemerkingen die hij had , klinken vrij logisch.
Het komt er wat op neer dat vele zaken die geprobeerd werden niet in verhouding waren.
Hij zei iets in de zin van als je met vloerverwarming gaat werken dan ga je je brander ook niet ergens in een schuurtje gaan plaatsen 40 meter verderop, je brander te pas en te onpas laten draaien , je boilervat de ene keer volpompen met koud water en dan klagen dat je brander of je installatie het niet haalt.

Het gedeelte wat je onttrekt in die composthoop moet een overdimensie hebben tov alles wat buiten de composthoop gebeurt.
Transportleidingen zijn een groot verlies, (volgens hem) evenveel dan alle leidingen binnen het gebouw.
Stilstaand was enorm verlies , uur tussenin stilstaan ook.
De in- en uitgang ook, heel bepalend. Dus het schrikken van die biomeiler en of te vlug warmte eraan onttrekken komt wat op het zelfde neer als je vloerverwarming enkele dagen uitzetten.

Alles lijkt vrij logisch, ik heb hem ook even gevraagd wat de impact is en of die zo groot is.
Feit is dat je dan over een termijn moet rekenen van 18 maand ( gesteld dat je er twee winters meedoet) want daar had ie ook wel zijn bedenkingen bij.
De tussentijd ( van winter naar winter) moet je er ook iets uithalen, al is het maar warm water.
Dus alles moet opnieuw gemeten en berekend.
Omgevingstemperatuur , grootte, volume , alles gewoon.
Eigenlijk vond hij de gerealiseerde temperatuur nog vrij hoog voor een niet passief woning, gelegen in omgeving waar de temperatuur in de nachten daalt tot min 6 en meer.
Het ophalen van -8 ( en ik dacht dat het nog minder was) tot 8 a 12 graden is niet niks.

Nu theorie en praktijk zullen zich hier wel vinden.
Nog iets wat hij zei verhoudingsgewijs ligt er heel weinig op te warmen water in de hoop en heb je het dubbele of meer langs de andere kant.

@ john, ik ga er toch mee verder , wel met meten in de leidingen en in de hoop.
Ik heb hier wel wat temperatuurmeters liggen ( uit auto's) die meten ook in het circuit.
Die hooimeter hier ergens op het forum, ga ik eens proberen te vinden.
Maar ik start met een kleine opstelling , de grootte kan ik kiezen.
Misschien dat iemand nog een idee heeft rond circulatiepomp en slangen of buizen ?
Welk debiet ?
En wat als ik in het centrum van de hoop nu eens een koperen ketel water zou plaatsen?
Ik denk maar aan een oude boiler uit mekaar halen van 80 liter of zo?

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door jwardenier »

Het lijkt me te kunnen ,wil je dan de tyleen leidingen naar de boiler laten lopen en deze dan als een buffer gebruiken ?
ik heb al eens een bio vergister in de bult gezien .
Nadeel van een boiler is wel ,trek je hem leeg heb je een koude put in de bult zitten ,dit zal dan de gehele compostering verstoren .
Een buffer vullen die je in huis hebt staan lijkt me dan verstandiger .
Maar zo ik al aangaf ik heb geen ervaring ,heb me slechts ingelezen en filmpjes bekeken .
Een hooibroei meter is te bestellen bij de brandweer schop ,kost ong. 240euro , ik had er 4 , 2 heb ik weg gedaan ,heb er nog een met en 1 zonder thermometer uitsparing , ik wil er een gebruiken voor het originele doel .
De broei meter zonder uitsparing ,lijkt me leuk voor decoratie ,meten is weten .
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Wind, zon,regen, biomeiler alles gebruiken.

Bericht door swake »

Om temperatuur te meten gebruik ik van die goedkope metertjes uit china met LCD schermpje met externe probe aan een draadje. Dat draadje valt gewoon te verlengen als het niet lang genoeg is.
Hier worden ze met wat alu plakband op leidingen en boilers geplakt, liggen ze tussen het hooi in de schuur beschermd in een oud stukje leiding, ze steken in de diepvries of hangen gewoon aan de muur, zowel binnen als buiten. Tussen de biomassa van de biomeiler moet het dus ook wel lukken.

Kan je verwachten van een biomeiler project dat het de enige warmtebrom wordt voor het huis? Ik denk niet dat dit realistisch is. Maar het kan zeker en vast een verschil vertegenwoordigen. Zeg maar voorverwarming.

Het eindresultaat van een biomeiler is ook een hoop compost. Dat is ook wat waard. Misschien zelfs verkoopbaar of in te ruilen voor iets anders.

Isolatie is natuurlijk crusiaal: ingraven dat ding en extra stro rondom? De biomassa in een put kappen is direct eenvoudiger, het er weer uithalen is misschien wat lastiger.
Het spreekt ook voor zich dat lange leidingen en nog van die dingen een potentieel grote impact hebben op het rendement. En dat is niet anders voor een andere technologie natuurlijk. Zo weinig mogelijk oppervlakte en isolatie, en dan nog eens een laag isolatie er bovenop. En dan nog een laag, t'is echt echt altijd beter, t'kost wel telkens wat.

Rendabel of niet: Hangt rechtstreeks af van hoeveel materiaal/werk je 'gratis' kan inbrengen. En natuurlijk ook van hoeveel lol je er aan hebt, want dat is niet onbelangrijk
Plaats reactie