dieselmotor volledig benutten

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Beste leden, ik heb onderstaand topic volledig doorlezen maar kwam niet tot wat ik wil realiseren

viewtopic.php?f=23&t=1429

Ik las al heel wat op dit forum en misschien kunnen jullie ( of een moderator) me verwijzen naar een bestaand topic waar ik een dieselmotor ( heel zuinige volvomotor) mits de nodige aanpassingen optimaal zou kunnen benutten.
De bedoeling zou zijn om er het maximum uit te halen voor (op heden) mijn atelier/werkplaats.
Het doel ware = warmtemotor gebruiken, elektriciteit voor de atelier, aandrijven compressor; aandrijven van een as waarop bijv zaagblad / slijpsteen/ etc staan.

Graag enkele links , verwijzingen en een haalbaarheid ?

Situatieschets;
* ik heb geen buren in onmiddelijke omgeving, ruimte te over.
* lassen en mechanische zaken, heb ik heel wat ervaring.
* een plooibank, lasapparaat, draaibank ter beschikking.
* en alle vrije tijd mag erin gaan.
* de motor heb ik ( eigenlijk de halve wagen zeg maar)

Alle advies , zelfs ook het afbreken, is welkom.

Mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door JantjeV8 »

Moet dat ding alles tegelijk aandrijven?
En als de compressor in de zomer aangedreven moet worden, wil je dan ook de warmte hebben?

Ik denk, ecologisch gezien, dat je hier niet heel veel bijval gaat krijgen, tenzij je een fenomenaal uitstootuitstrijkje uit de knalpijp kunt realiseren.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door Albert van WdJ »

Ik zou eerst wel willen weten waarom je het project wil doen.
Gewoon hobby, geen goede elektriciteitsaansluiting, heb je de materialen en wil je er toch wat mee doen, heb je gratis brandstof, waarom niet zonnepanelen etc???

Ik heb zelf een ééncilinder Lister, die ook draait op plantaardige olie. Zodra er wat tijd is wil ik daar ook een soort wkk van maken, puur voor de techniek en hobby. Gewoon een leuk knutselprojectje. Daarbij klinkt afgewerkte plantaardige olie wat ecologischer dan diesel. Maar of dat zo is, blijft natuurlijk de vraag.
Change, before you have to.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door swake »

Motor van een auto....
Wellicht 4cyl en dan zonder ECU of iets zeer gelimiteerd anders krijg j'hem niet aan de praat.
Dus 50pk+ ook al staat er al een paar honderdduizend km op de teller.
Zuinig? bwa, zal hij niet zijn naar huidige normen, maar bon het ding is er.

Vermogen: 50pk x 745 W/pk = 37kW dat is er misschien een beetje over :? :?: allé toch voor de dingen die je opnoemt.
Zelf op halve kracht en met 20% verlies op de generator is dat nog altijd een 15kW.

Een as er mee aandrijven voor een machine. Niks moeilijk aan hé, er zit een versnellingsbak aan die motor en de koppeling zal er ook nog wel aan hangen. Maar het gaat gevaarlijk zijn.... veel te veel vermogen naar mijn zin en te moeilijk aan/af zetten.

Elektriciteit kan je via de 12V van de alternator en een extra omvormer ophalen. Eventueel er meerdere alternatoren aanhangen om meer vermogen te hebben want met een laspost of de motoren van de draaibank gaat dat niet ongelooflijk goed lukken anders. Op deze manier blijft het naar mijn gevoel trouwens toch speelgoed vergeleken met een 'echte' generator.

De warmte er uit halen doe je door een warmtewisselaar in het koelcircuit te monteren. Let wel dat die motor toch ook op temperatuur moet geraken om degelijk te presteren met een beetje rendement. En ook dat je die motor _moet_ koelen, dus elektrische ventilator er op voorzien voor wanneer je de warmte niet afneemt zoals in de zomer.

Zuinig gaat hij volgens mij in jouw specifiek geval niet zijn. Je gaat die amper belasten en bij zo'n lage belasting gaat het rendement zeer laag zijn vrees ik.

Ik zou je het volgende willen aanraden: Verkoop de motor en de andere onderdelen individueel nadat je de boel hebt proper gemaakt, zo krijg je er het meeste geld van. En koop dan een zware 2de hands generator (10kVA of zo), die gaan niet zo duur net omdat ze te groot en zwaar zijn. En als je later iets anders wilt is dat ook zo verkocht. De warmte kan je hier ook nog altijd aftakken.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Albert van WdJ schreef:Ik zou eerst wel willen weten waarom je het project wil doen.
Gewoon hobby, geen goede elektriciteitsaansluiting, heb je de materialen en wil je er toch wat mee doen, heb je gratis brandstof, waarom niet zonnepanelen etc???

Ik heb zelf een ééncilinder Lister, die ook draait op plantaardige olie. Zodra er wat tijd is wil ik daar ook een soort wkk van maken, puur voor de techniek en hobby. Gewoon een leuk knutselprojectje. Daarbij klinkt afgewerkte plantaardige olie wat ecologischer dan diesel. Maar of dat zo is, blijft natuurlijk de vraag.
Ik wil even meegeven waarom.
Ik woon heel landelijk zeg maar , middenin de polders, de electriciteitskabel hangt hier nog aan de palen.
Elke keer dat het stormt, zitten we zonder.

Voorbeeld laatste zondag vielen we zonder, dan bel ik onmiddellijk, het werd hersteld dinsdag om 1700u.
Elke keer hetzelfde verhaal aan de telefoon, er zijn meerdere pannes, u zit als enige verbruiker op die lijn, dus u komt laatste aan de beurt. U kan een vergoeding krijgen voor de uitval, etc etc.

Die vergoeding krijg ik al door de jaren heen, het is een habbekrats.
Het probleem is dat je niet weet wanneer het hersteld is en alles uit de vrieskist voer ik naar mijn ouders.
Soms is het dezelfde dag hersteld, soms twee drie dagen erna.

De leiding onder de grond plaatsen, ware een goede oplossing maar het ingraven van een geul over 400 m moet ik zelf bekostigen, 60 of 80 cm diep, en het vragen aan de landeigenaars in de omtrek.

Dus een stroomgroep of zo ware een oplossing maar die motor heb ik toch.

Dus enerzijds om mezelf te kunnen behelpen bij uitval anderzijds dacht ik van het lijkt wat zinloos om een hele motor te laten draaien dus misschien kan ik er meer uithalen ?

Ik zit hier echt landinwaarts als laatste gebruiker, mijn buur die dichter bij de kabine zit ( zit op 400 meter) als die aan het lassen gaat bijvoorbeeld, dimmen alle lampen bij mij.

Ik denk ook aan zonnepanelen, windmolentje of zo, geen probleem.

Maar ik denk dat jullie geen idee hebben wat 2 dagen zonder electro betekent ?
Kaarsjes zijn leuk, een houtkachel heb ik maar daar stopt het dan ook hoor.

Dus alvast dank voor jullie bijdrage, maar ik blijf met het idee van de dieselmotor?
Ik heb een knutselatelier , die twee dagen kan ik dus niks...
Met perslucht kan ik enorm veel dus dacht ik als ik zowel perslucht eruit kan halen en verlichting , mss een as aandrijven >>

Voor mij hoeft het niet persé met die dieselmotor, zolang ik mijn atelier kan benutten.
Om die deels op plantaardige olie te laten draaien, is voor mij best mogelijk dus.
Ik experimenteerde daar al mee , lukt aardig.
mvg
Dus 50pk+ ook al staat er al een paar honderdduizend km op de teller.
er staan er 47 000 op de telller maar als mechanieker weet ik van die motor er lopen met 500 000 en meer
Enneuh 5 cylinder.
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door sababennie »

Hallo Mechanieker,

Het lijkt er een beetje op dat je een vlaaming bent, dat betekent dat je goedkoop aan rode gasolie kan komen en er waarschijnlijk al op stookt. Google eens op BHKW, CHP, WKK.
En je vindt legio voorbeelden van mensen die je voorgegaan zijn.
Geloof dat aandrijving via belts te ver gegrepen is. Vreten power en zijn redelijk link. Plus het aandeel tijd en materiaal om iets aan te leggen wat je al hebt.
Maar als je toch al diesel stookt kun je aardig voordeel halen na een flinke investering van tijd en/of geld.

Succes.

Saba B.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door Dutch John »

Automotor heeft geen all-speed regulateur. Pomp ombouwen kost. Uitwendige regulateur kan, maar ze zijn niet meer te vinden en het is geen eenvoudig klusje. Frame, startkast, flexibele koppeling (altijd een lastig en duur onderdeel), tel alles op en hebt een groot project en dat alleen omdat je met het allereenvoudigste onderdeel gestart bent: de motor. Terwijl die motor qua werk en investering slechte een paar procent van het geheel omvat.

Zoals enkelen al opmerkten: koop een gebruikte generatorset. Kost uiteindelijk minder geld en minder tijd. Ik heb vroeger generatoren gebouwd uit industriemotoren en gebruikte generatoren, maar altijd pas als ik kon rapen uit een berg eigen componenten, want de frutsels erom heen maakten de prijs, niet de motoren en generatoren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Inderdaad een vlaming maar die google termen zeggen me niks.
Die motor (halve auto eigenlijk) heb ik liggen.
Ik heb gewoon altijd problemen met die electriciteit.
Vroeger sloeg die al uit toen het bliksemde en niemand wou eraan werken.
Iets van een beveiliging tegen overspanning , de juiste term ontbreekt me.
Als het dus bliksemde in de buurt , sloeg die veiligheid af en het kon best wat duren tot ik weer electriciteit had.
Om de zoveel tijd eens proberen of die schakelaar weer aanpakte en niet meer afsloeg.
In het donker zitten, en dat de kans bestond was toen altijd werken met zaklantaarn, analoge wekker zetten voor de dag erop etc etc.

Nu slaat die nog geregeld af, zelfs met de nieuwe kast.
Ik denk bij storm dat ik gemiddeld 3 -4 keer op een jaar uitval, voor dan ofwel 1 , 2 ;3 dagen.
Dus ik wil gewoon iets waarmee ik verder kan zoals anders, licht en atelier, vrieskist, alles draait op elektro toch?

Wat die rode mazout betreft, die gaat samen met frituurolie. 3 op 7 ongeveer.
Pompje op de aanvoer die meehelpt, op tijd mazoutfilter vervangen, paar voorfilters en het mengsel ietwat bijwarmen.

Enfin ik hoop nog reacties te krijgen wat mogelijk is.
Zonnepanelen valt te bekijken, windenergie deels ook maar in de winter en 'savonds moet er toch iets anders mogelijk zijn.

Ik lees me heus wel in op zonnepanelen, windmolentjes , energie uit composthoop.
Zelfs de wall van tesla las ik al maar alles heeft altijd beperkingen ( of er zit een adder onder het gras).

Alvast bedankt voor de reacties tot hiertoe, en hopelijk wordt er nog mee gebrainstormd.

Wind genoeg hier, maar euh een particuliere windmolen is niet toegelaten om meerdere redenen.
Ik heb een paar duizend vierkante meter weide maar het mag niet.

Toch gek dat vlaanderen, jaar terug schreeuwde men over het afschakelingsplan etc dat iedereen een noodgenerator nodig zou hebben.
Kijken op de website of je gemeente erbij was ( tuurlijk was de mijne erbij) , weken in het nieuws etc.

En .... er is niks geweest.
Enfin, ik wil electriciteit
Enige hulp hierin is welkom, anderzijds ben ik ook altijd bereid iets terug te doen als het in mijn mogelijkheden ligt.

mvg

Gelijktijdig gepost met vorig bericht.
Automotor heeft geen all-speed regulateur. Pomp ombouwen kost. Uitwendige regulateur kan, maar ze zijn niet meer te vinden en het is geen eenvoudig klusje. Frame, startkast,
ik heb de hele neus , motor met versnellingsbak, geartronic, cruisecontrol .... ik bekijk dit natuurlijk als mechanieker met ruimte zat.

Maar als dit geen uitweg biedt, dan sta ik open voor wat ik net las.
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door Albert van WdJ »

Het idee van een bestaande motor gebruiken om diverse vormen van energiebehoefte te dekken, hebben hier zeker meer mensen gehad. En het gaat ook wel, maar er zijn eenvoudiger methoden.
Zelf zou ik, zoals al eerder is geopperd, die motor mooi en klaar maken en in de verkoop doen. En van de opbrengst een (gebruikte) dieselgenerator kopen.
Dan is alles aan basistechniek al klaar en kan je beginnen met de aanpassingen voor de brandstof, warmte aftappen etc. Die weg is veel korter, efficienter en met een grotere kans op succes voordat je moedeloos wordt van de (vele) tegenslagen.
En je hebt gelijk al beschikking over noodstroom.
Change, before you have to.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Albert van WdJ schreef:Het idee van een bestaande motor gebruiken om diverse vormen van energiebehoefte te dekken, hebben hier zeker meer mensen gehad. En het gaat ook wel, maar er zijn eenvoudiger methoden.
Zelf zou ik, zoals al eerder is geopperd, die motor mooi en klaar maken en in de verkoop doen. En van de opbrengst een (gebruikte) dieselgenerator kopen.
Oké, dan gaan we daarvoor.
Ik bekeek het gewoon technisch, ik dacht van met de motor enkele zwaardere alternators van 24 V aandrijven.
Met de versnellingsbak ( 1 wiel gebruiken wegens differentieel) één as aandrijven.
Warmte motor recupereren en ik heb een vrij zuinige combi.
Het zijn echt wel zuinige motors (stond zelf verbaasd van het luttele verbruik op 100 km) en de lage emissie.
Als je een laag verbruik hebt op de weg en reken daar nog tegenwind en wrijving banden en overbrenging etc af, leek me dat een leuk idee.
Oerdegelijke motors gaan 500 000 km mee en mee want ik besef ook wel dat zoiets toch wat uren draait.
Het experiment met frituurolie loopt goed enzoverder.

Maar het komt erop neer, dat het teveel werk is voor wat het waard zou zijn.
Een gebruikte dieselgenerator in welk vermogen moet ik zoeken ?
Enig idee van prijsklasse ( bruut geschat ).
Is warmterecuperatie daar een optie of verwaarloosbaar voor wat je er van hebt ?
Het zal er in elk geval veel luider aan toe gaan ( vrees ik).
Die motor van mij hoor je niet eens draaien.

Maar oké ik laat mijn plan varen maar verkopen doe ik nog niet.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door JantjeV8 »

De grootste adder onder het gras is dat u niet wilt investeren in een goede aansluiting.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door Albert van WdJ »

Kan me trouwens ook wel voorstellen dat je een prachtige en stille motor niet zomaar wilt wegdoen. Soms wil je iets maken, terwijl het eenvoudiger kan. En ga je door tegen beter weten in :evil:

Gaat het in eerste instantie om noodstroom dan is het verstandig om gewoon een generator te kopen.
Eerder heeft Swake al geschreven dat een tweedehandse 10kVA generator een goede optie is.
Gewoon even zoeken op advertentiesites of via Google. (Scheepvaart gebruikt ook veel generatoren)

En als zo'n generator draait kun je eventueel tussentijds sleutelen aan je Volvo motor. Want je wil blijkbaar toch wat nuttigs doen met die machine.
En kun je tenslotte zo'n motor dat laten doen wat je voor ogen had, geeft het wel veel voldoening.
Change, before you have to.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

JantjeV8 schreef:De grootste adder onder het gras is dat u niet wilt investeren in een goede aansluiting.
Beste, die zaak ligt niet zo simpel.
Die aansluiting moet 60 cm diep of meer.
Ik moet instaan voor de graafwerken, paar honderden meters.
Gezien er langs beide zijden landbouwgrond ligt, moet ik de goedkeuring van zowel de landbouwers die pachten, als de effectieve grondeigenaars, en dan nog heel wat zaken.

Ik wil enkel electriciteit als een ander maar continu is dat met een noodgroep of een andere optie , ik sta open voor alles.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door swake »

Dat ding best enkel gebruiken wanneer er echt nood aan is natuurlijk. Dus enkel wanneer de normale stroom weg valt.
Stroom uit het net zal wellicht altijd properder en goedkoper zijn dan wat je met een genset zelf kan genereren.

Met een wat zwaarder model generator kan je heel het huis aansluiten. Stroom valt uit? Schakelaar in de kast omzetten en gaan met die banaan.
Enkel beetje nakijken dat je niet alle elektrische verbruikers weer tegelijk opstart. Koelkast, diepvriezer, wasmachines, kookfornuizen en nog van die dingen best één voor één weer opzetten zodat de belasting geleidelijk naar boven gaat.

Zoiets is veeeel te groot:
http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en ... 170542.htm

Dit genre dingen is troep...
http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en ... 258363.htm

Deze klinkt leuk:
http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en ... 256368.htm

iets in 2de hands
http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en ... 230349.htm

Weer te groot, maar kan je fun aan hebben
http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en ... 230185.htm

Naar deze zou ik in jouw plaats eens gaan kijken
http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en ... 223428.htm
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door Dutch John »

Lees eens "Altijd stroom" van Victron. Veel tips en gegevens over dimensionering.

Met inmiddels aardig wat ervaring op het gebied van zelf produceren van stroom, zie ik het volgende dat redelijk betaalbaar kan werken:
1. Beperk je consumptie. Veel zaken kunnen ook stroomloos of weggelaten worden. Kwestie van bewustwording en kritisch op jezelf durven zijn. Hoe lager je consumptie, des te kleiner kan het systeem zijn.
2. Accusysteem met een kleine windturbine en zonnepanelen. Combinatie van beide is nodig, omdat je de panelen in de winter kunt vergeten. Powerwall is mooi verpakt en daardoor te duur. Gebruikte vrachtwagenaccu's gaan vaak nog best lang mee, als je ze tevoren doormeet. Deep-cycle accu's liggen qua prijs tussen de voornoemde twee. Het vermogen van het accusysteem hoeft maar een paar kW te bedragen. En dan nog om met name inschakelstromen van bijvoorbeeld een diepvriezer aan te kunnen.
3. Dieselgenerator om de accu's in zon- en windloze tijden op te laden en voor grotere gebruikers. Deze loopt dus maar af en toe. Maar koop wel industriekwaliteit. Vaak komen kleintjes vrij die 30 jaar oud zijn en maar 100 uur op de teller hebben, omdat ze bedoeld waren om een gebouw van noodstroom te voorzien. Bijna altijd kwaliteitsmachines (zeker uit overheidsgebouwen), die minder kosten dan nieuwe Chinese brol. 6 kVA is meestal genoeg in monofase. Iemand die per se 3 fasen wil, moet beseffen dat het vermogen dan drastisch omhoog moet, om scheef trekken op één fase te voorkomen in de gevallen dat je monofase draait. 3 kW mono trekken uit een 10 kVA driefasengenerator kan, maar leuk vindt ie het niet. De verbruikers ombouwen naar monofase kan goedkoper zijn.

Omdat de diesel maar af en toe loopt, heeft het geen zin om een warmtewisselsysteem te bouwen en komt de veel goedkopere en betrouwbaardere luchtgekoelde versie in beeld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie