dieselmotor volledig benutten

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mro »

Mijn idee:

Je hebt stroom aan huis maar die is minder stabiel dan elders in België. Ik zou zelf mijn energie niet steken in generator, windmolen of zonnepanelen. Die kabel ligt er nu en waarschijnlijk nog voor een tijdje, je kan die even goed blijven gebruiken, veel goedkoper zal het niet worden.

Dus: ik zou enkel investeren in voldoende batterijen om een gemiddelde panne door te komen en bijhorend een stevige omvormer en lader, beide van goede kwaliteit, bestaat ook in 1 behuizing. Goede merken: Victron (kijk eens op stroomwinkel.be voor een idee van de prijzen), Studer, er zullen er nog wel zijn.

Tegelijk zou ik eens goed het stroomverbruik ifv de tijd bestuderen, dwz: wat kan je schrappen tijdens een panne. Waarbij dan vooral moet gelet worden op de piekstromen want het zijn deze die de batterijen en de omvormer duur zullen maken. In het beste geval kan je tijdens een panne alles met een motor uitschakelen of even niet gebruiken.

PS: Veel open ruimte en veel wind; woon je in de Westhoek? (Ik ben zelf van Kortrijk)
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Niet in de westhoek , aan de kust ( open vlakte, geen bomen, bossen, al landbouwgrond ) veel wind zoals reeds gezegd.
Op electrische apparaten ben ik zo zuinig als het " kan ', mijn doel is nog meer te bezuinigen, isoleren, recupereren etc.

Maar zoals ik al zei lig ik ver van de openbare weg, dus ligt er hier ook geen aardgas.
Er staat ook geen butaangastank of zo.

Daarom dat ik zoek naar bijv alternatieve zaken, zonnepanelen komen er misschien ( al naargelang wat jullie erover weten etc, want installateurs noemen het het ei van colombus) , windenergie ( er kwam al iemand langs die meerdere windmolentjes zou plaatsen , volgens hem super) als die rendabel is.

Ik wil dus vooreerst die stroompannes overbruggen en vanaf nu investeren in alles wat een rendement heeft en voor mij technisch/ financieel haalbaar is.

Graag wil ik ook even inpikken op een reactie hiervoor en de situatie verduidelijken.
De grootste adder onder het gras is dat u niet wilt investeren in een goede aansluiting.
De kabels hangen op heden boven de grond aan palen , iedereen kent het, leuk voor de zwaluwen en spreeuwen etc.
De weg echter naar mijn oud (aan renovatie toe hoevetje met bomen) is echter al wat ik MAG gebruiken.
Om dus de kabel ondergronds aan te brengen, moet ik de " geul " zelf over honderden meters zelf graven, 60- 80 cm diep.
Daar moet je alle grondgebruikers maar ook grondeigenaars om toelatingen vragen.
De kabel mag niet onder de weg, die mag niet opgebroken en is ook mijn eigendom niet.
Dus moet de kabel eigenlijk op hun grondgebied liggen.
Stel dat hij er ligt , en een boer ploegt erin etc daarom moet hij zo diep.
Nu veel eigenaars van die percelen , willen dat gewoon niet, dus willen mij geen " erfdienstbaarheid " ( want zo heet iets dergelijks) geven om die kabel op hun grond naar mijn huisje toe te staan.

Ik kan overweg met een minigravertje , dus waarom zou ik dat niet willen maar het is technisch niet mogelijk !

Zo dat uitgeklaard zijnde, ga ik die optie eens bekijken ( handig ware als je me een link gave).
De andere twee reacties hiervoor las ik gister al en heb dus die generators ( vooral die laatste eens bekeken).

Wat apparaten betreft, koken niet op gas, boiler niet op gas, electrisch.

Ik overweeg vanalles , iemand zei me al van plaats een " goede oude leuvense stoof " daarop kookten mensen, verwarm je alles etc.

Dus ik zoek oplossingen, ideetjes en geloof me ik doorlees alles en volg echt wel advies en raad op.

mvg

(ps : wat kan ik schrappen tijdens een panne ? Tijdens een panne is zowat alles geschrapt :D , je bedoelt wat wil ik behouden als ik met die " victrim " werk, wel wat licht , misschien tv ? Dat zou ten opzichte van nu al luxe zijn)
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Dutch John schreef:

Zoals enkelen al opmerkten: koop een gebruikte generatorset. Kost uiteindelijk minder geld en minder tijd. Ik heb vroeger generatoren gebouwd uit industriemotoren en gebruikte generatoren, maar altijd pas als ik kon rapen uit een berg eigen componenten, want de frutsels erom heen maakten de prijs, niet de motoren en generatoren.

Groet,
DJ
Beste, ik heb een vraagje gezien je ervaring hebt, naar ik lees.

Ik heb intussen de keuze uit twee ( defecte weliswaar) generators.
Beide zijn de dieselmotors stuk, dus kolfje naar mijn hand.
Hoeveel moet zo een ding geven, de één geeft 17 kva de andere 120 kva ?
Die van 120 kva zit een lister motor op.

Van beide ligt de prijs goed in verhouding gewicht (kilo's oud ijzer) en bij beide heb ik het gissen naar wat er stuk is.
Plan is wel om op frituurolie te draaien.

De zinnigste koop en minst vervuilende graag. Weliswaar zal ik die enkel gebruiken bij stroomuitval.

Dank bij voorbaat.
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door Dutch John »

Ik vermoed dat 120 kVA onbelast net zoveel verbruikt als 17 kVA onder last. De laatste is daarom de beste keuze, als dit de enige twee opties zijn. Ik zou eerst een tijdje rondkijken. De wereld ligt vol met die dingen. Pas op dat voortschrijdend inzicht je niet inhaalt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door swake »

120kVA = 120.000 Watt ofte iets van een 500A. Bij een panne kan je dan heel de buurt van elektriciteit voorzien :mrgreen:

Klinkt dus wat veel hé, en ik denk dat je die moeilijk verkocht krijgt achteraf. Onderdelen zouden ook wel eens een pak duurder kunnen uitdraaien. En al wat er aan hangt ook. Meer verbruik, meer olie, meer koelwater, allé meer vanalles, voor iets dat je wellicht nooit gaat gebruiken.

17kVA. Is een mooi vermogen, zeker als je denkt hem te kunnen herstellen omdat je redelijk goedkoop aan de onderdelen kan geraken.

Nog een puntje van enige aandacht: Best dat die generator dezelfde genre stroom geeft dan de aansluiting welke je nu hebt aan je huis (3x230V of 3x400V+N ?) Op deze manier moet je niks veranderen behalve een omschakeling voorzien. T'is dat ik recent op een goede deal gestoten was maar dat ding kon enkel 3x230V leveren en kon helemaal niet omgebouwd worden. Vandaar trouwens dat het een goede deal was...
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Iets herstellen lukt me aardig.
Ik bijt me meestal vast in dergelijke dingen.
Dus die van 17 kva wordt het.

Wat een revisie van een motor betreft, daar ben ik wel in thuis.
Wat de aansluiting betreft, hier heb ik 3 x 380 V + N
Daar heb ik niet speciaal om gevraagd, naar het schijnt doet men dat altijd voor woningen die ver van de weg afliggen.
Voor zover ik me herinner, bij het schakelen van de kast waren er altijd problemen.
Iets van een gelijke verdeling van de zware afnemers en niet teveel op het zelfde circuit.
Ik denk dat die verdeeld zijn telkens over 1 fase en de neutre ?
Dus daar heb ik in het verleden al problemen mee gehad.
Dus soms moet een stopcontact veranderd als er twee zaken op dezelfde kring zitten of gelijktijdig starten.

Ik snap het hele principe wel maar niet technisch onderlegd wat vermogen/stroom/spanning en verbruik betreft.
Het enige wat ik nog weet uit mijn schoolbanktijd is U = R X I :D

Bedankt alvast voor alle hulp tot hiertoe.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Half dagje verlof genomen.
Binnen een uur staat een vriend hier met een mercedes bestelwagen met daarachter een autotrailer ( volle bodem, niet het systeem met oprij planken.)

Wat voorbereiding al gemaakt er staat al het één en ander klaar.
Garagekraantje 2 ton, transpallet, paar werkhandschoenen, wat camionstraps van tien meter / 10 ton.
Europallet voor eronder en enkele ketens om te liften, koevoet van formaat.

Dagprijs voor zwaar oud ijzer is 16 cent per kg.

Het 'ding' staat achteraan in een stalletje, met de aanhangwagen kunnen we er niet bij.
Bij navraag weten de nieuwe eigenaars dat het niet werkt ( dus niet direct defect kan ook).
Ze hebben het huis zo gekocht, de stalling achteraan werd nooit leeggemaakt en vorige eigenaar was een knutselaar..
De ijzerboer is al gevraagd maar die kan er niet bij met zijn vrachtwagen en meerdere keren bellen raakten ze beu.
Steeds krijgen ze , ik kom er wel eens om als ik mankracht genoeg heb en als het droger is.

Dus ik sta vertrekkensklaar, geen idee wat zo een ding net weegt ?
Geen referentie gezien er nergens een technische fiche is.
500 kg - 800 kg, meer ?
Ik ga er echt niet mee naar een weegbrug rijden, wil de vent een correcte prijs aanbieden maar het wordt gokken.

Ik heb er zin in :D
Wordt vervolgd...
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door Sandman79 »

De ijzerprijs is 16 cent hier ook in de buurt, als je het komt brengen, ene die het aan de deeur komt ophalen die zal daar ook zn uren in tellen ;).
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Tuurlijk 8)
Nu de mensen zelf krijgen dergelijks ook nooit weg, zijn ze zich van bewust.
Toch blijf is bij eerlijk is eerlijk, maar zoals gezegd, hoe weeg je zoiets terplekke.
Dus een wilde gok wat ik ga geven, soit , nog een kop koffie en we gaan erom.
Wat is een faire prijs de kilo dan ?
En wat schat je aan gewicht ?
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door Rob van Rotterdam »

mechanieker schreef: En wat schat je aan gewicht ?
Als de vrachtwagen/bestelbus, voorzien van een hydraulische kraan leeg via een weegbrug naar uw huis komt en vervolgens beladen nogmaals op de weegbrug plaats neemt, dan hoeft er van gokken of schatten geen sprake te zijn.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door swake »

I Love it zo'n avontuur :-) Had ik tijd en was het geen 2 uur rijden zo ver zou ik zeggen 'ik kom af af' :lol:

Beetje google-werk levert volgende gewichten op:
675kg (europees 14kW exemplaar)
500kg (chinees Perkings)
560kg (Mitsubishi)
660kg (2de Mitsubishi)

Pas op met die gewichten... is best gevaarlijk.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mro »

Een beetje oudijzerboer heeft wel een weegbrug. Toekomen: wegen, lossen, nog eens wegen, geld innen, vertrekken.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

Net thuis van een spannende middag :D
Inderdaad een avontuur zoals je schrijft, zeker al om het gewicht alleen al..
De stalling lag 25 meter van de parking voor het huis af.
Best dat het oude betondals waren op dat paadje , en omzeggens oud ijzer wat we meebrachten.
Deze middag vertrokken, bestelwagen met transpalet erin, kraantje, en de trailer erachter.
Ik ben meegereden met eigen wagen, omdat ik bedacht als er iets gebeurt moet er toch iemand achterrijden die ziet wat er gebeurt.
Je wilt zo een ding niet zien schuiven op de aanhangwagen of iets verliezen onderweg.
Nu het was maar twaalf kilometer hier vandaan , dus rustig 40 - 45 km/h iets trager dan maar veiliger.
Het is best wel een 'gevaarte' staande op I-profielen van ruw geschat 30 cm hoog.
Binnen was de vloer oude beton, dus daar hebben we hoek per hoek, eerder zijde per zijde opgehoffen om daarna 180° te draaien.
Zwaarste kant, en minst gevoelig kant naar het handvat op van de transpallet.
Echt sleuren, de minste oneffenheid sta je muurvast.
Het is een lage trailer , het ging maar vlot is anders.
Een electrische winch op de trailer maakt het wel iets makkelijker dus die hing er al snel aan.
Verder nog een aantal curiosa in ijzer in de bestelwagen, oa een tafelzaag met een blad van 60 cm en nog een aantal zaagbladen erbij.
Geen idee waarom je zo een diameter aan blad plaatst ?
Nu het was ook een zelfbouwtafel met een joekel van een 380 motor erop.
Met twee man kreeg je die nauwelijks van de grond, dus snel een constructie en op de transpallet.
De eigenaars willen de stalling leeg , dus als mijn vriend zaterdag even kan, volgt er een nieuwe rit.
En dan is het ook geen school , wat ons team op vier man brengt.
Met enkele oude patrels , ook daar verkregen , en nog wat ijzer hebben we de generator midden erop laten staan en rondom rond verzegeld zodat ie niet aan het schuiven kan.
Leek me het beste om centraal op de dubbele as te laden en niet te gaan jongleren vooraan of achteraan.

Hier thuis ging het een stuk vlotter, ik heb in de atelier een electrische takel ( destijds aangeschaft voor mijn draaibank van 650 kg) en die klaarde de job in geen tijd.
Ik heb een inox lekbak eronder geschoven net voor het de begane grond raakte.
Das altijd proper werken , wat je ook doet.

Zo een inox lekbak hebben we zelf gaan halen alsook een paar inox tafels.
Dus ook alweer recyclage vanuit een grootkeuken van een schooltje , die zelf geen maaltijden meer bereidt.

Voorlopig kan ik geen ijzer meer zien, atelier op slot, en morgen gaat ie zelfs niet open. :D

mvg

(ooh geen idee of ie vast zit, maakt ook niks uit, mijn vriend denkt de motor als een Deutz te herkennen, dus europees )
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door mechanieker »

mro schreef:Een beetje oudijzerboer heeft wel een weegbrug. Toekomen: wegen, lossen, nog eens wegen, geld innen, vertrekken.
Dat is ook zo maar ik wou een ruwe schatting, ik ga echt niet rondrijden met een zware last.
Het bijgehaalde materiaal heb ik daar particulier uit de stalling gehaald en hebben we geladen, de rest regelen we zaterdag.
De beste man was blij wat ruimte te zien en blij dat de zwaarste stukken zonder veel schade eruit waren.
Ik heb trouwens nog geen idee wat het weegt maar de afspraak is dat we zaterdag de stalling verder leeg maken.
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: dieselmotor volledig benutten

Bericht door kockie »

:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie