Elon Musk flikt het weer

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door kockie »

Overkomt het volgende jullie ook? Als je uitlegt -staande bij ienands nieuwe metsubsidie foutlander/zonnepanelen/warmtepomp/whatever technische oplossing- dat windmolens en zonnepanelen/eco-aflaten niet de oplossing zijn moet je op de proppen komen met wat dan wel de oplossing is. Als je dan begint over minder gebruiken hoor je alleen een honend gelach (waarschijnlijk heb ik daar een of meerdere geleden ook aan mee gedaan...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door jwardenier »

Maar als je nou zoveel mindert dat het rest gebruik op 800 kw per jaar komt ,hoe ga je dan je stroomvraag invullen .
Dit zou mijn situatie zijn naar het installeren van een zonneboiler.
We hebben het jaren zonder warm water gedaan ,dit huis had warm water en hier raak je zo snel aan gewent dat zonder iets lijkt van 100 jaar terug .
Vooral het gemak van warm water in de badkamer en bereidings ruimte ,kaasmakerij enz ,hoe heb ik dat ooit zonder warm water gedaan ,vroeg opstaan ketel op de kachel melken en hierna de bereiding .
Het scheelt zoveel tijd en werk nu er warm water is dat de weg terug moeilijker is als vooruit .
Het is voor mij het zelfredzaam zijn boven het Ekko , misschien ga ik daar mank.
Maar ik zou het wel graag willen begrijpen .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Dutch John »

Ik vind het uitgangspunt steeds lastiger worden. Met de wetenschap dat dit fossiel feest een keer is afgelopen kun je als eenling niet zo heel veel. Natuurlijk is het vrij eenvoudig om door 20% comfort in te leveren je fossiele afdruk 80% naar beneden te brengen. Maar het helpt zo weinig als de rest niet meedoet. Dan loopt het -ondanks je goede bedoelingen- evengoed een keer vast. Dus wat is dan wijsheid? De eigen strategie naast de algemeen geaccepteerde laten lopen zie ik als voorlopig beste oplossing, zolang je niet exact weet waar het naartoe gaat. Soort van rijden met je voet bij het rempedaal, omdat je voelt dat de situatie erom vraagt. Een mengvorm van duurzaam leven, zelfredzaamheid en lange termijn preppen. Een evenwicht dat met de tijd langzaam verschuift, maar dat als het moet ook snel kan schakelen, omdat je steeds minder afhankelijk wordt van moderne luxe.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door nck »

Ik denk dat het beeld wat John schetst een zeer reële optie is.
Het bewust zijn en voorsorteren, ieder op zijne wijze maar met hetzelfde doel dan wel dezelfde verwachtingen van de nabije toekomst.
De oplossingen kunnen divers zijn, in eerste instantie veel minderen met hier en daar een inventieve technische (tussen)oplossing.
Waar het uitkomt, we gaan het meemaken.
Maar nooit ergens bang voor zijn of iets vrezen.

Bang leven is bang sterven.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door mro »

Een nadeel is wel dat minderen allesbehalve bevoordeeld wordt door de (huidige) maatschappij.

Je krijgt geen fiscale voordelen op iets niet, of iets minder doen. Wel op lenen, investeren,...

Ook het argument: 'de economie moet toch blijven draaien' komt wel eens naar boven. Straks is de volgende crisis nog de schuld van diegene die met minder content zijn...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Dutch John »

Nou, die fiscale voordelen zijn er wel degelijk. Over eigen werk hoef je geen loonbelasting te betalen. Over eigen producten geen btw.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door benthuis »

Jup, geen hypotheek aftrek op niet geleend geld is ook best prima.
Al snapt niet iedereen dat. Daar zit een soort " we pakken ze terug door maximaal belastingvoordeel te genereren" achter. Liever 10tje meer lenen en belasting voordeel trekken, dan 10tje afbetalen en dus geen rente met betalen.

Ik denk dat als je dit gedrag uitlegd aan een Inuit of Bosjesman hij knetter hard moet lachen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door mro »

Belgische bedrijven hebben dit wel: de notionele intrestaftrek: een fiscaal voordeel op eigen geld dat je gebruikt om te investeren. (als ik de uitleg goed interpreteer)
Kwestie dat bedrijven die niet lenen niet gediscrimineerd worden tov bedrijven die wel lenen, of zoiets...?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door alefarendsen »

kockie schreef:Als je dan begint over minder gebruiken hoor je alleen een honend gelach (waarschijnlijk heb ik daar een of meerdere geleden ook aan mee gedaan...
Overkomt me vaak inderdaad. Ik ben er zelf zo-een (warmtepomp in mijn geval), maar zie dat ding niet als oplossing, want dat is het niet, tenminste, als we het huidige comfortniveau in het Westen willen handhaven. Ik beargumenteer in dat soort gesprekken ook nooit dat minderen een oplossing is, want dat gaat toch niet gebeuren. Het is een niet te winnen discussie; totdat mensen zelf tot inzicht komen.

Ik vind DJ z'n uitgangspunt mooi. Voet bij de rem.

Heel concreet veranderen er bij ons een heleboel dingen als de nood echt aan de man komt: brood in de houtoven in plaats van elektrisch, verwarming op hout in plaats van WP, warm water op de kachel in plaats van uit de zonneboiler. Samen met het inleveren van een heleboel comfort is dat onze rem.

Ik denk zelf dat we die niet snel nodig gaan hebben, maar daar gaat het mij ook niet om. In mijn geval is het de volgende generatie (en dus mijn kinderen) die gedwongen zal worden deze lijn door te trekken, en daar bereid ik ze een klein beetje op voor.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Ernest Dubois »

Elon Musk, is dat niet dat flikker met de autofabriek waar mensen zijn onder hoog productie quotums gezet, moest klagen over langdurig fysiek belastende werk omstandigheden en seksueel discriminatie, werken zonder recht op collectief arbeid overeenkomst?
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door JantjeV8 »

Ja precies die vent. Die 10.000den gezinnen aan de vreet houdt. Werkers die ook elders een baan kunnen zoeken als het zo'n slavendrijver is..
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Ernest Dubois »

Zelfde redeneren die ik altijd te horen krijgen. Alsof de alternatief voor lichaam, hersens en zeil van jezelf en je kinderen over te handig aan de rijken niet denkbaar was. Ik ben nog niet overtuigd door zulke argumenten hoor.
Werken, das leuk.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door alefarendsen »

Ernest Dubois schreef:Elon Musk, is dat niet dat flikker met de autofabriek waar mensen zijn onder hoog productie quotums gezet, moest klagen over langdurig fysiek belastende werk omstandigheden en seksueel discriminatie, werken zonder recht op collectief arbeid overeenkomst?
Nou nou nou...

Ik heb de beste man een aantal keren een-op-een gesproken in m'n vorige leven en hij staat voor z'n geloof, net zoals wij (of in ieder geval ik). Dat inspireert en daarom willen hordes mensen voor hem werken. Klagen er een aantal? Ja, dat zeker, maar een stuk meer doen dat niet...

Het enige wat ik lastig vind aan hem, en aan veel 'gelovigen' in de technofixer wereld is het gemak waarmee elke andere oplossing terzijde geschoven wordt. Het geloof is rotsvast, onweerlegbaar en elke nuance ontbreekt.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door pelletpower »

En dat moet ook. Anders kom je nergens en blijf je de eeuwige twijfelaar. Ongeacht wat je doet.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door JantjeV8 »

Juist, je kunt met velen rekening houden, maar niet met iedereen. Je zult moeten doorpakken en inderdaad, sommige moet je dan teleurstellen. Vervolgens kom je vanzelf via de social media in het kwade daglicht. Dat doen de klagers wel voor je.
Plaats reactie