Drinkwater uit osmose

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Drinkwater uit osmose

Bericht door Joepie »

pelletpower schreef:Welkom en leuke plannen.
Omgekeerde osmose? Wel schoon als resultaat maar totaal dood zonder mineralen en energieverslindend. Iemand hier een oplossing voor?
Ja, ultrafiltratie. Dus onder druk filtreren door een zeer fijn filter. Houdt de meeste bacteria en virussen tegen, maar mineralen passeren wel. Moet eigenlijk in combinatie met UV.

Voor veel toepassingen wordt grijs water gebruikt. Dan zou het dus voornamelijk voor drinkwater zijn. In veel gevallen voeg je daaraan alsnog smaakelementen toe: thee, koffie, siroop, kookzout.
E-verbruik valt meen ik wel mee. Ik had er laatst 1 in handen met een opvoerpomp van 20W (geloof capaciteit 200 liter/dag). Maar je zult ook het eigen drinkwatersysteem ergens onder druk moeten zetten?

Wat doe je met je wasmachine? Grijs water geeft grauwsluier.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

Joepie schreef:
pelletpower schreef:Welkom en leuke plannen.
Omgekeerde osmose? Wel schoon als resultaat maar totaal dood zonder mineralen en energieverslindend. Iemand hier een oplossing voor?
Ja, ultrafiltratie. Dus onder druk filtreren door een zeer fijn filter. Houdt de meeste bacteria en virussen tegen, maar mineralen passeren wel. Moet eigenlijk in combinatie met UV.

Voor veel toepassingen wordt grijs water gebruikt. Dan zou het dus voornamelijk voor drinkwater zijn. In veel gevallen voeg je daaraan alsnog smaakelementen toe: thee, koffie, siroop, kookzout.
E-verbruik valt meen ik wel mee. Ik had er laatst 1 in handen met een opvoerpomp van 20W (geloof capaciteit 200 liter/dag). Maar je zult ook het eigen drinkwatersysteem ergens onder druk moeten zetten?

Wat doe je met je wasmachine? Grijs water geeft grauwsluier.
Ik heb een offerte liggen voor helofytenfilter en een hergebruik systeem van dit water voor wasmachine enz.
Dit is dmv een membraanfilter.

Drinkwater hoop ik uit grondwater te halen.
Hier moet ik nog het nodige in uitzoeken.
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Steven_Hout »

pelletpower schreef:Kijk zover was ik ook gekomen. Osmosewater schijnt de mineralen uit je lichaam te halen. Helofytenfilter moet voldoende zijn voor zuivering van water. Het drinken gaat net te ver. Leuk, telkens komt dezelfde oplossing. Moet wel goed zijn. Membraan filter dus of drinkwater kopen. Pompen zal hier wel verboden zijn.
Of osmose ook mineralen uit je lichaam haalt durf ik je niet te zeggen.
Hier heb ik nog nooit iemand over gehoord.
Ik ben opgegroeid met osmose water in mijn ranja en later in de koffie/thee enz.
Ik leef nog steeds en geef geen licht af :P
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wanneby off grid'er stelt zich voor

Bericht door Pietje »

Steven_Hout schreef:Of osmose ook mineralen uit je lichaam haalt durf ik je niet te zeggen.
"Er uit halen" is wat veel gezegd; maar als je water inneemt met een lagere concentratie mineralen dan de concentratie in je lichaam, dan diffunderen mineralen uit je lichaam in dat water. Dat plas je weer een keer uit, en daarmee verlaag je de concentratie mineralen in je lichaam.

Niet goed... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Drinkwater uit osmose

Bericht door pelletpower »

Precies, dan haalt osmosewater de mineralen uit je lichaam. Geen idee of het waar is, maar klinkt aannemelijk.

Bovendien voor ons te technisch en energieverslindend.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Drinkwater uit osmose

Bericht door Tim »

Ach,

We eten zoveel troep, misschien is dat uitspoelen juist wel gunstig. Volkeren die voornamelijk regenwater drinken gaan ook niet kapot, right?

Tim
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Drinkwater uit osmose

Bericht door Paul Joosten »

Sinds jaar en dag maakt de KM drinkwater uit zeewater aan boord van haar schepen door omgekeerde osmose. Voordat dit als drinkwater het scheepswaterleidingsysteem in verdwijnt worden wel mineralen toegevoegd. Nooit enig probleem van ondervonden in mijn 38 dienstjaren ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie