Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Boris Rousseeuw
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2016, 14:13

Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet?

Bericht door Boris Rousseeuw »

Ik heb 16 zonnepanelen (zonder subsidie geplaatst!) op mijn eengezinswoning liggen. De opbrengst is heel wat groter dan mijn stroomverbruik. Ik zou dus een nulfactuur elektriciteit moeten hebben. Helaas: "dank zij" diverse taksen, 384 euro prosumententarief, meterhuur, enz. bedraagt de elektriciteitsrekening van Lampiris (goedkoopste aanbieder volgens groepsaankoop) dit jaar een (geschatte) 566 euro.

In theorie heb ik voldoende stroom om mijn huis af te koppelen van het stroomnet en dus ook van die 566 euro vanaf te zijn. Maar hoe doe ik dat in de praktijk? Ik hoor dat de Tesla batterijen hier nog niet te krijgen zijn, en dat ze bovendien de stroom niet lang genoeg kunnen bewaren. Zijn er alternatieven? Bij een tekort zelf korte tijd stroom opwekken met aardgas? (Koken, verwarmen en douchen doe ik nu al op aardgas.)

Ik wil nog 20 jaar in mijn woning blijven. Elk nieuw systeem dat mij dus minder dan 20 x 566 = 11.320 euro kost aan installatie, is interessant. Of zie ik iets over het hoofd? Onderhoudskosten en defecten zijn er altijd, ongeacht het systeem.

Alle suggesties welkom.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door swake »

Boris Rousseeuw schreef:Elk nieuw systeem dat mij dus minder dan 20 x 566 = 11.320 euro kost aan installatie, is interessant.
Kort door de bocht financieel gezien wel ja. Als je dat systeem al kan vinden zal het voor deze prijs moeilijk lukken.
Boris Rousseeuw schreef:dat ze bovendien de stroom niet lang genoeg kunnen bewaren
Tja, dat is het probleem, opwekken tijdens de zomer en verbruiken in de winter wanneer er geen zon is gaat niet zomaar. Beetje stroom opslaan voor een paar maanden is geen probleem. 100 dagen aan stroomverbruik opslaan is een heel ander verhaal.
Boris Rousseeuw schreef:opwekken met aardgas
Je denkt dan aan een WKK? Uw budget zal direct op zijn vrees ik, en dat ding gaat dan ook nog eens gas verbruiken natuurlijk. En 20 jaar meegaan? Misschien, heel misschien. Uw verbruik zal piek en dal momenten kennen, dat gaat een WKK alleen niet kunnen opvangen, er blijft dus een buffer (batterij) nodig hiervoor.

Als je off-grid gaat moet je ook het knopje-in-het-kopje omdraaien, ik bedoel daarmee dat je radicaal jouw verbruik moet verminderen anders kom je er niet zonder heel veel kosten te maken.

In de winter kan een rad op een waterloop nog wat stroom opwekken. Of ook een windturbine, maar dat is ook niet altijd wanneer je het wilt/nodig hebt.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door WillemLimmen »

Download en lees het boek ' Altijd stroom' van Reinout Vader (Victron energy). Nog bedankt voor de tip DJ!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door benthuis »

Hier te vinden.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Ruuben »

Kabeltje van de buren?

Generatortje? Een knappe inverter heb je voor 500 euro. Neem vooral een honda.


Een echte vrieskuilkist houd je eten lang goed. Koelkasten kunnen ook op gas.

Waar wil je nog electra voor? Tv en internet? Lampje?
Overdag een grote hoger gelegen vijver vullen en 's avonds leeg laten lopen over een opwekker.

Er bestaan knappe kant en klaar lampen voor voornamelijk instellingen en trappenhuizen met accu. De lampen zijn gemaakt om altijd aan te zijn, en enkele uren aan te blijven in geval van stroomuitval.
Als jij nou je lampen in huis vervangt en je bestaande lichtschakelaar tussen de lamp en montuur zet heb je altijd licht. Overdag laden de accu's bij en kun je ook nog steeds het licht aan doen. Op de plek waar voorheen je electra aansluiting vanuit de grond was staat nu je victron kast die je huis van electra voorziet icm je panelen. Wel alle groepen opnieuw zekeren zodat je last niet gecombineerd te hoog kan worden.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door mro »

Probleem van zonnepanelen is dat de omvormer het net nodig heeft om zijn eigen opgewekte spanning mee te synchroniseren. Dus eigenlijk ben je naar mijn persoonlijke mening nog een stuk afhankelijker geworden van de netbheerder omdat je geld geïnvesteerd hebt in energieopwekking die afhankelijk is van een externe factor. Alhoewel het door de marketing anders verkocht wordt.

Een omvormer die gewoon 'online' komt van zodra er genoeg zon is (dus zonder netkoppeling of batterijen) zou ook al een stap vooruit zijn maar ik heb die zelf nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Pietje »

Als de "drive" om stroom-onafhankelijk te worden slechts "financieel" is, zou ik er niet aan beginnen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Dutch John »

Precies. Er zijn een aantal redenen om geen gebruik te maken van netstroom:
1. Je leeft op een plek waar geen netstroom voorhanden is.
2.. Het aanleggen van de aanvoer van netstroom loopt in de vele tienduizenden euro's.
3. De prepper in je verwacht het armageddon en jij wilt je leventje kunnen doorleven (maar niet heus....).
4. Je vindt het een leuke hobby, die bovendien best wat mag kosten.

Eender welke keuze is vrij, maar bewust kiezen is verplicht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door OBL-Rien »

Het is aangestipt, maar niet zo heel erg duidelijk imo:

Het probleem is de winter.
In de winter is de opbrengst van de panelen maar een paar procent (25% ? ervaringen?) van de maximale opbrengst.
Dat is veel te weinig om de dag mee door te komen, laat staan ook nog eens een voorraadje aan te leggen voor de (vaak) zonloze dagen rond kerst & nieuwjaar.

Imo, als je autark wilt gaan ontkom je imo niet aan een generator.

Btw, heeft al eens iemand uitgerekend -of ergens gezien- hoeveel generator stroom kost?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Dutch John »

OBL,

Nooit aan gerekend, ik beschouw het als noodstroom. Bovendien moet je een aantal variabelen vaststellen. Brandstofsoort, maat generatorset (klein is minder efficiënt), percentage vollast, deellast, onbelast, wel of niet restwarmte gebruiken. Ik denk dat je maximaal 25% rendement op de brandstof kunt kunt halen (grote, moderne diesel onder vollast, zonder warmte afname). Bij een klein dieseltje, met veel deellast, zal het eerder bij 10% of minder blijven steken.

Mijn ervaring met zonnepanelen: er is een moment geweest dan onze panelen het jaarverbruik dekten. Dan heb je op een mooie zomerdag 500% overproductie. Een hele mooie winterdag kan de dagvraag dekken. Gemiddeld heb ik in de winter nog geen 10% opbrengst, vergeleken met zomerproductie.

Ons bescheiden autonoom systeem (panelen, windturbine en royaal accu's) heeft in de zomer overcapaciteit (schatting: factor 1,5 á 2). In de wintermaanden is het maar 40% van de tijd operationeel door te weinig zon. Zonder windturbine zou dit in de winter zelfs aanzienlijk minder zijn. Ik heb de mogelijkheid om de accu's te laden via een dieselgenerator, maar nooit getest en gemeten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Wouter Gillis »

Mijn vader heeft een generator voor noodgevallen, verbruik ongeveer 3 à 3.5 liter diesel per draaiuur. Vermogen 10kW. Ik weet niet welke diesel erin gaat maar zo heb je een idee.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door mro »

@DJ, uit nieuwsgierigheid: wat is jouw jaarverbruik aan elektriciteit?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door OBL-Rien »

Wouter Gillis schreef:Mijn vader heeft een generator voor noodgevallen, verbruik ongeveer 3 à 3.5 liter diesel per draaiuur. Vermogen 10kW. Ik weet niet welke diesel erin gaat maar zo heb je een idee.
Heel grof: 1 liter = 3KWh => ca 40 cent / KWh

Hmm, dat is wel duur.
Als je natuurlijk ook afval-olie kunt verstoken (frituur)... ruik je ook nog eens wat, lol...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Dutch John »

mro,

Inclusief het autonome systeem: ongeveer 2.100 kWh. Dat is voor 2 personen, die altijd thuis zijn. Het streven is 1.500. Hoeft eigenlijk nergens voor, want we produceren 4.500 kWh.....

OBL,

Ik ken een Duitser die frietolie tegen 50 Hz terug pompte op het elektriciteitsnet. Hij was aldus op een moeilijke manier frietolie aan het verkopen voor -ik meen- 60 cent per liter.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door kockie »

DJ, heb jij een foto van je hele accupakket en een indicatie van de energie inhoud in kWh of Ah?

Dan kan de vraagsteller misschien zien hoeveel accu en ruimte er nodig is voor een beetje energieopslag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie