Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Dutch John »

Heb ik zo niet. Is ook geen goed vergelijk, omdat ik geen gebruik maak van dure deep-cycle accu's.

Vraagsteller doet er goed aan om "Altijd stroom" door te nemen en zijn wensen bij een jachttoebehorenleverancier neerleggen om een offerte aan te vragen. Die botenjongens weten van wanten en hebben alle spullen om off-grid te gaan.

De enige hier, die echt praktische getallen kan spuien, is ons lid Omweg. Hij leeft off-grid met een accusysteem, windturbine en generatorset. En leeft vooral bescheiden qua verbruik.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door mro »

Zelf zit ik met het idee om de elektriciteit in huis op te splitsen.

In een deel off-grid waaronder: verlichting, koelkast, cv, laptop.

Een deel on-grid: wasmachine, oven, kookplaat.

Ik heb een firma gevonden die off-grid systemen levert (kan ik zelf plaatsen) maar ik moet mij nog verder informeren over prijs en techniek.

Nog niet echt dé oplossing maar het kan een start zijn om dan eventueel verder te evolueren.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Adriaan Kragten »

WillemLimmen schreef:Download en lees het boek ' Altijd stroom' van Reinout Vader (Victron energy). Nog bedankt voor de tip DJ!
Zeer lezenswaardig rapport, met name de informatie die over allerlei typen accu's gegeven wordt en de oorzaken van falen
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door JantjeV8 »

Boris Rousseeuw schreef:Ik heb 16 zonnepanelen (zonder subsidie geplaatst!) op mijn eengezinswoning liggen. De opbrengst is heel wat groter dan mijn stroomverbruik. Ik zou dus een nulfactuur elektriciteit moeten hebben. Helaas: "dank zij" diverse taksen, 384 euro prosumententarief, meterhuur, enz. bedraagt de elektriciteitsrekening van Lampiris (goedkoopste aanbieder volgens groepsaankoop) dit jaar een (geschatte) 566 euro.

In theorie heb ik voldoende stroom om mijn huis af te koppelen van het stroomnet en dus ook van die 566 euro vanaf te zijn. Maar hoe doe ik dat in de praktijk? Ik hoor dat de Tesla batterijen hier nog niet te krijgen zijn, en dat ze bovendien de stroom niet lang genoeg kunnen bewaren. Zijn er alternatieven? Bij een tekort zelf korte tijd stroom opwekken met aardgas? (Koken, verwarmen en douchen doe ik nu al op aardgas.)

Ik wil nog 20 jaar in mijn woning blijven. Elk nieuw systeem dat mij dus minder dan 20 x 566 = 11.320 euro kost aan installatie, is interessant. Of zie ik iets over het hoofd? Onderhoudskosten en defecten zijn er altijd, ongeacht het systeem.

Alle suggesties welkom.
Maar vindt je het niet logisch dat je betaald voor voorzieningen waar je wel gebruik van maakt, maar die door een ander voor je zijn aangelegd en worden onderhouden?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Sandman79 »

@ Boris,

Betreffende prosumententarief, daar kom je alleen vanaf als je installatie niet meer met het net gekoppeld is, en dat is op dit moment echt een afrader. Ook met een tesla batterij, of je installatie moet dusdaing oversized opgebouwd zijn dat je ook in de wintermaanden voldoende stroomopwek hebt.
(januari voor mij 100 kwh; juni voor mij 600 kwh opbrengst... ;) )

Financieel is met batterijen offgrid gaan voor een normaal huisgebruik erg kostelijk.

Je zit nu bij Lampiris, ik raad je aan om eens rond te shoppen, zo betaal ik bij ecopower (omdat ik ook op jaarbasis een nulverbruik heb) enkel de kosten voor het prosumenentarief. Ecopower is ook al ettelijke keren verkozen tot beste energieleverancier/ is een cooperatieve uit vlaanderen en levert enkel 100% lokale groene stroom. In jouw geval een jaarlijkse besparing op dit moment van zo een 180 euro.

Dit gezegd zijnde zou in 2017 beselsit worden om van het huidige prosumententarief af te stappen, en een vergoeding te berekenen op de zwaarte van je electriciteitsaansluiting. (ipv nu op het vermogen van je omvormer) Dit zou dan overigens weer voor elk huishouden gelden, niet alleen voor de zonnepaneelbezitters)

Wel onder de noemer 'ZOU', je kan wat meer lezen op het zonstraalforum hierontrend denk ik.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door mro »

Vorige week een mail gekregen van ecopower: nieuwe tarieven 2016 25,8 centkWh + 100€ turteltaks. In mijn geval met 1500kWh/j komt dit op 32,4 cent/kWh. Ik ben bij ecopower begonnen toen het nog 15 cent was (in 2007 denk ik). Ik kan nergens beter zitten dan bij ecopower maar het is wel nogal een prijsevolutie...

En ze spreken nu weeral van aanpassingen?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:Vorige week een mail gekregen van ecopower: nieuwe tarieven 2016 25,8 centkWh + 100€ turteltaks. In mijn geval met 1500kWh/j komt dit op 32,4 cent/kWh. Ik ben bij ecopower begonnen toen het nog 15 cent was (in 2007 denk ik). Ik kan nergens beter zitten dan bij ecopower maar het is wel nogal een prijsevolutie...

En ze spreken nu weeral van aanpassingen?
De enige manier om de ecopower dream te realiseren is nog veel duurder te worden.
Ik vermoed dat er nog steeds heel veel subsidie op zit.
Ik ben wel nieuwsgierig of dit soort bedrijven hun beloftes echt kunnen waarmaken of dat ze voor die tijd failliet gaan.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door mro »

OBL-Rien schreef:
mro schreef:Vorige week een mail gekregen van ecopower: nieuwe tarieven 2016 25,8 centkWh + 100€ turteltaks. In mijn geval met 1500kWh/j komt dit op 32,4 cent/kWh. Ik ben bij ecopower begonnen toen het nog 15 cent was (in 2007 denk ik). Ik kan nergens beter zitten dan bij ecopower maar het is wel nogal een prijsevolutie...

En ze spreken nu weeral van aanpassingen?
De enige manier om de ecopower dream te realiseren is nog veel duurder te worden.
Ik vermoed dat er nog steeds heel veel subsidie op zit.
Ik ben wel nieuwsgierig of dit soort bedrijven hun beloftes echt kunnen waarmaken of dat ze voor die tijd failliet gaan.
Ja, ik heb mij die vraag ook al gesteld.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Sandman79 »

Hoe bedoelen jullie? De droom van ecopower? Is een financieel gezond bedrijf hoor. Check de jaarrekening maar na. Leg eens uit wat je wou zeggen obl-rien

En wie wordt er bedoeld door 'ze' spreken van veranderingen? Ecopower in ieder geval niet persoonlijk. Turteltaks en prosumententarief is door de regering opgelegd aan iedereen. De regering spreekt idd van veranderingen aan het prosumententarief.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door swake »

En ik vrees dat die 26cent+turtel boodschap gaat volgens bij alle leveranciers. Ecopower heeft namelijk ook de reputatie om er altijd snel bij te zijn.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door OBL-Rien »

Sandman79 schreef:Hoe bedoelen jullie? De droom van ecopower? Is een financieel gezond bedrijf hoor. Check de jaarrekening maar na. Leg eens uit wat je wou zeggen obl-rien

En wie wordt er bedoeld door 'ze' spreken van veranderingen? Ecopower in ieder geval niet persoonlijk. Turteltaks en prosumententarief is door de regering opgelegd aan iedereen. De regering spreekt idd van veranderingen aan het prosumententarief.
Natuurlijk maken ze 'winst'.
Maar als die 'winst' uit de subsidiepot komt???
En dan heb ik het nog niet eens over de impliciete subside van het gebruiken van de bestaande infrastructuur.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door Sandman79 »

OBL-Rien schreef:
Natuurlijk maken ze 'winst'.
Maar als die 'winst' uit de subsidiepot komt???
En dan heb ik het nog niet eens over de impliciete subside van het gebruiken van de bestaande infrastructuur.
Je hebt een punt en toch weer niet.

A) Ecopower bood al electriciteit aan voor de grote subsidies werden aangeboden.
B) Net als elke andere electriciteitsmaatschappij zouden ze erg hard geraakt worden, mocht de bestaande subsidie voor lopende! projecten weggedraait worden.
C) Ze blijven investeren op een rendabele manier in allerlei 'groene' energieprojecten, ook nu de subsidiekraan voor nieuwe projecten drastisch is teruggedraaid, en dit op een gediversifiieerde manier, voor zover een kleine speler dit kan doen. Ze hebben (belangen) in Wind/water /zon en biomassa (vergassings) installaties. En hebben nu een eigen pelletfabriek gebouwd in België waarin ze enkel 'lokaal' hout verwerken naar pellets....

Alles kan mislopen natuurlijk, en ze hebben zeker gebruik gemaakt van bestaande subsidies, ze hebben er , volgens mijn inzichten, echter geen luchtkastelen mee gekocht.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe koppel ik me verstandig af van het elektriciteitsnet

Bericht door OBL-Rien »

Ja, dat is precies waarom ik schreef: ik ben benieuwd welke "groene" leverancier het gaat overleven en welke niet.
MI is groene energie flink duurder dan conventionele energie, en als het puntje bij het paaltje komt, dan denk ik niet dat de consument bereid is 3 of 4 keer zo veel te betalen voor dezelfde stroom.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie