Licht maken met zwaartekracht

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Pietje »

Adriaan Kragten schreef:
Sputnik schreef:.... volgens mij is dat er wel in de vorm van een klein zonnepaneeltje of een solarlamp.
.... met accu, want als de zon schijnt heb je geen lampje nodig. En in die accu zit het venijn: giftig niet niet onbeperkt op te laden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door kockie »

@Benthuis en andere gegadigden.... Dit vraagt om experimenten. Ik heb een schuur, wie materiaal en zin? (nu nog tijd....)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door jwardenier »

Als ik het goed begrepen heb vraagt het dynamootje 4,5 om w om het 1 w led lampje te laten branden , ik heb het tandwielkastje nog eens bekeken ,1 op 13 schuine tand aan de buitenzijde van het tandwiel .
Om het gewicht op te takelen zou er dan nog een ketting poelie nodig zijn met vrijloop .
Als het t w kastje geschikt is mag hij wel uit logeren .
Op de rosmolen heb ik als vrijloop een afte kas kop van een maaier gezet
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door deleted »

Interessant.

Denk ik even andersom.
In een off-grid situatie lijken me de kortste winterdagen een 8-tal uren verlengd te (moeten) worden voor een beetje comfort.
Om een boek te lezen is dat dan een 4W ledlamp nodig als minimaal lichtpunt voor één persoon en tegelijk voldoende omgevingslicht te hebben voor 'gewone' activiteiten.
Voor 2 personen lijkt me dat 2 X 3 W LED te worden.
Voor meerdere personen een volledige omgevingsverlichting van 10 W LED (kamer van pakweg 20m2)?

Om de 8 uren te overbruggen zou ik dus 8 X 4 = 32Wh moeten kunnen opwekken en opslaan als potentiële energie.
Voor 2 personen 6X8=48 Wh en voor meerdere personen 8X10= 80Wh.

Om een idee te geven:
Een massa van 1 ton (één kubieke meter water) op een hoogte van 10 meter geeft een potentiële energie van 100.000 Joule, of 27 watt-uur.
Ik zou dus dagelijks 1,5 tot 3 kubieke meter water 10 meter omhoog moeten pompen. (http://www.lowtechmagazine.be/2013/05/d ... terij.html)

Met een fietsbeweging kan ik 100W gedurende een uur produceren.
Dat betekent dagelijks voor 8 uur licht:

-voor een éénpersoonshuishouden: 20 minuten trappen op de pedalen
-voor een tweepersoonshuishouden 30 minuten trappen op de pedalen
-voor een meerpersoonshuishouden 50 minuten trappen op de pedalen.

Vraag is hoeveel 'wrijvingsverliezen' ik moet intellen in de pomp, trapbeweging en de dynamo ?
Iemand een idee ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Dutch John »

Teveel. Beter op tijd de bedstee opzoeken. Kan spannender zijn dan menig boek...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door deleted »

Mmm,

Een schommeloverbrenging aan het bed is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Enig idee van het Wattage ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Dutch John »

Wattage is één ding. Tijd een ander...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Ernest Dubois »

Wat/wie is een schomme lover?
Werken, das leuk.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Adriaan Kragten »

Gandalf schreef:Interessant.

Om een boek te lezen is dat dan een 4W ledlamp nodig als minimaal lichtpunt.
Om een boek te lezen is een 1 W LED-lamp voldoende als er een reflector achter de lamp zit; het gaat ook nog wel met minder. Voor omgevingslicht kun je beter een aantal kleine LED-lampjes door de kamer verspreiden dan te verwachten dat je leeslamp ook omgevingslicht geeft. Je ziet al aan mijn en jouw berekening dat dit idee, om spierenergie op te slaan in potentiele energie van een gewicht, bij grotere vermogens tot een enorme constructie leidt waar volgens mij niemand in een ontwikkelingsland in zal willen investeren en men zal er ook niets voor voelen om zolang arbeid te moeten leveren. Het verschil tussen niets (of een olielamp) en een 1 W LED-lamp is erg groot en daar heeft men wel wat voor over. Maar het extra voordeel van een 2 W of 5 W lamp boven een 1 W lamp is maar betrekkelijk en daar zal men vast niet twee of vijf maal zo veel geld voor over hebben.

Als je echt behoorlijk wat energie in een gewicht op wilt slaan dan heb je een grote massa en een grote hoogte nodig maar dan kun je beter een paard of een os gebruiken om het gewicht omhoog te trekken.
Laatst gewijzigd door kockie op 15 dec 2015, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Adriaan Kragten »

Pietje schreef:
Adriaan Kragten schreef:
Sputnik schreef:.... En in die accu zit het venijn: giftig niet niet onbeperkt op te laden.
Je kunt elektrische energie ook opslaan in een condensator en die kun je onbeperkt opladen en ontladen met een heel hoog rendement. Het is wel zo dat de spanning toe neemt met de lading maar dat is met elektronica te compenseren. Om een redelijke hoeveelheid energie op te slaan heb je wel een flinke condensator nodig. Er is een opwinddynamo in de handel die werkt met condensatoren.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Pieke »

http://www.davdata.nl/energie.html#pot .Ander voorbeeld van kinetische energie/
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Adriaan Kragten »

Pieke schreef:http://www.davdata.nl/energie.html#pot .Ander voorbeeld van kinetische energie/
Het opslaan van energie in een vliegwiel lijkt mij een veel betere optie dan om een gewicht op te hijsen. Een groot voordeel is dat je al een rotatie hebt en dus geen zeer grote versnellende overbrenging nodig hebt om de zeer langzame translatie van een gewicht om te zetten in een hoog generatortoerental. Bij een direct drive vliegwiel heb je een behoorlijk groot vliegwiel nodig dat toch maar op een laag toerental draait. Als je echter een versnellende overbrenging 1 : 10 gebruikt dan kan het vliegwiel voor een bepaalde energie-inhoud een factor 100 smaller zijn omdat de energie-inhoud kwadratisch toeneemt met het toerental.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Joepie »

Adriaan Kragten schreef: Het opslaan van energie in een vliegwiel lijkt mij een veel betere optie dan om een gewicht op te hijsen. Een groot voordeel is dat je al een rotatie hebt en dus geen zeer grote versnellende overbrenging nodig hebt om de zeer langzame translatie van een gewicht om te zetten in een hoog generatortoerental. Bij een direct drive vliegwiel heb je een behoorlijk groot vliegwiel nodig dat toch maar op een laag toerental draait. Als je echter een versnellende overbrenging 1 : 10 gebruikt dan kan het vliegwiel voor een bepaalde energie-inhoud een factor 100 smaller zijn omdat de energie-inhoud kwadratisch toeneemt met het toerental.
ECN heeft serieuze plannen voor het ontwikkelen van een zware magneetzweeftrein die in een ondergrondse vacuümtunnel rondjes draait. Daarmee zijn de problemen van de grote krachten op het vliegwiel, op de as en de onbalans min of meer opgelost. Opslagcapaciteit 20GWh.......
Er zou een consortium zijn van serieuze partijen zijn inmiddels. Weet niet exact wie, maar stel me bijvoorbeeld Siemens voor en/of Tennet.

Linkie:https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... g/item7487
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door OBL-Rien »

Gigantisimoes

We moeten juist de andere kant op: elke huis autark maar met een collectief distributie systeem voor piek load vereffening.
Power by the people, niet power to the people.
(Victron's hub-1 systeem is al een aardige stap in die richting)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Joepie »

OBL-Rien schreef:
We moeten juist de andere kant op: elke huis autark maar met een collectief distributie systeem voor piek load vereffening. Power by the people, niet power to the people.
(Victron's hub-1 systeem is al een aardige stap in die richting)
Ik denk een combinatie van die 2. Peak load vereffening door distributie is niet gelijk aan peak load vereffening door opslag. Het opwekkend vermogen van de huishoudens alleen is niet toereikend, en andere vormen van groene opwek blijven noodzakelijk. Als particulier wil ik liever niet investeren in accu's voor de opslag van door energiereuzen geproduceerde elektriciteit.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie