Licht maken met zwaartekracht

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Joepie »

Adriaan Kragten schreef: Omdat de aarde draait en omdat de maan om de aarde draait rolt er een golf om de aarde. Maar de energie die nodig is om deze golf te laten rollen wordt onttrokken aan de rotatie-energie van de aarde. Als gevolg hiervan wordt een jaar telkens een heel klein beetje langer.
Dit kan ook worden gelezen als: de aarde krijgt minder impulsmoment. Dit verlies aan impulsmoment wordt (omdat er sprake is van een evenwicht tussen aarde en maan) aan de maan overgedragen, waardoor diens baan (en impulsmoment) groter wordt. De maan gaat dus gaandeweg steeds verder van de aarde af staan. Dit is becijferd op 4 cm per jaar.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef::lol: Mooi gezichtspunt...!
Behalve kernsplijting, kernfusie, geothermische en mogelijk een deel van de hydrocarbons, komt alle energie uiteindelijk van de zon.

En dat kan heel opmerkelijke resultaten opleveren.

Een ander voorbeeld: wat kost minder zonne-energie, 10 km fietsen of 10 km op een elektrische scooter die uit zonnepanelen wordt gevoed?

(Enkel de transport energie. Even de productie van beide buiten beschouwing gelaten)

IMO is dat de elektrische scooter.
Als dat inderdaad zo is, dan is er -bij oneindig lange levensduur- ook een break-even point waar de energie voor productie van de scooter geheel terug verkregen is uit de besparingen.
De vraag is dan enkel nog of we de levensduur zo ver kunnen opschroeven dat dit inderdaad het geval is.

In heel algemene termen gesproken is de ontwikkeling van de samenleving dusdanig dat we steeds efficiënter met energie omgaan. Door de verschillende milieu bewegingen zal dit niet graag worden toegegeven, maar dat neemt niet weg dat dit het geval is. Wel is het zo dat efficiënter worden met energie ook vaak betekend dat we er meer van gaan gebruiken. De naam van dit effect ben ik even kwijt.

De mens is de dominante levensvorm op aarde juist omdat wij als soort steeds efficiënter met de voorhanden energie omgaan. Het lijkt een eigenschap van de tweede thermodynamische wet te zijn dat die soort die het meest efficient met energie kan omgaan de dominante soort wordt. Hetgeen op zich weer door de evolutie theorie bevestigd lijkt te worden. Het lijkt zelfs zo te zijn dat overal waar er een voldoende grote energie gradient aanwezig is, en er voldoende grondstoffen voorhanden zijn, er altijd leven zal ontstaan als gevolg van de tweede thermodynamische wet. Als we er van uitgaan dat intelligent leven de meest energie efficiënte levensvorm is zal er dus ook overal waar dit mogelijk is intelligent leven ontstaan.

Ofwel in het kort: een gevolg van de tweede thermodynamische wet is dat er intelligent leven zal ontstaan.

Op dezelfde manier zal intelligent leven dan ook altijd technologie ontwikkelen.

Het heelal moet dus vol zitten met intelligent leven die beschikken over technologie.

Waarom zien we dat niet?

Mogelijkheden:

a) onoverkoombare fysieke limitaties
b) intelligent leven is door technologische ontwikkelingen altijd zelf-destructief
c) technologische ontwikkelingen bereiken hun maximale efficiëntie wanneer het afval niet langer te onderscheiden is van natuurlijke processen.

Aaaaannnyyy wayy... dit is inmiddels wel heeeeel off-topic :fff
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Dutch John »

Ja, off-topic, maar juist dat brengt diepere inzichten.

Inderdaad, de mens is heel efficiënt. Vooral in nutteloze en destructieve zaken, zoals oorlog, vervuiling en extreme zelfverrijking. Als we die verkeerde richtingen eens weglaten, dan mag het nuttige, aangename en zinvolle best iets minder efficiënt.

Je bedoelde Jevon's Paradox.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Inderdaad, de mens is heel efficiënt. Vooral in nutteloze en destructieve zaken, zoals oorlog, vervuiling en extreme zelfverrijking.
...
Je bedoelde Jevon's Paradox.
Aha, ja dat klopt, dat was Jevon's Paradox.

Vervuiling, klopt dat? het heeft er alle schijn van technologie juist tot een schonere wereld voert wanneer ten minste de oorspronkelijke effecten van een toenemende bevolking overwonnen zijn. Zo is in het westen de milieu vervuiling sinds de jaren 60 op een gestage weg terug. In china liep die eerst sterk op, maar ook daar lijkt nu een wende in zicht.

Oorlog.. tja je weet wat mijn antwoord daarop is :wink:

Extreme zelfverrijking. Ja... maar... Natuurlijk er zijn extreem rijke mensen, maar het gemiddelde welvaart niveau (jan modaal) is nu hoger dan op welk ander moment in de geschiedenis. Ook hier lijkt China aan een inhaal slag bezig, en zelfs in Afrika zijn er positive signalen.
De wereld is nog geen tuin van eden met peace everywhere. Maar dat het nu veel slechter gesteld zou zijn dan in het verleden, nee, dat geloof ik niet.

Overigens, er zijn superrijken, maar deze blijven nooit op hun rijkdom zitten. Ze "controleren" een onevenredig groot aandeel in de economie, maar hun rijkdom blijft wel ter beschikking van de gehele samenleving. Ik bedoel, ze herinvesteren hun rijkdom en zo blijft dit deel uitmaken van het productie apparaat dat de welvaart produceert.

PS: Ik hoop niet dat je me kwalijk neemt dat ik hier een beetje advocaat van de duivel speel. Wat ik vooral probeer uit te drukken is dat ik het gewoon niet weet. Ik wil de positieve aspecten niet weg-doem-denken. De wereld van vandaag is niet alleen kommer en kwel. Er zijn een hoop positieve dingen aan het gebeuren. Of dit alles zo door kan gaan, wel dat is een andere vraag, en ik zie met lede ogen de EROEI steeds verder teruglopen. Hetgeen me nogal pessimistisch maakt. Maar ik wil ook niet overboord gaan in mijn pessimisme. It is what it is, en op dit moment is de toekomst nog niet vast. Laat ik dan tenminste hopen dat de positieve aspecten zich door kunnen zetten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Sputnik »

Is het mogelijk de 8,3 minuten tijd met 2 meter beschikbare hoogte te verdubbelen door een soortgelijke opstelling direct naast de eerste te plaatsen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door kockie »

of het gewicht te verdubbelen, verbruik te verminderen, verlies te verminderen.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Sputnik »

In dezelfde 2 meter hoogte het gewicht verdubbelen, leidt dat tot een langere brandtijd?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door kockie »

als je de installatie daarop aanpast wel ja.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Sputnik »

Maar dan wordt het minder handzaam. Hoe kun je zoiets kleiner of efficiënter ontwerpen? En ervoor zorgen dat de output groter wordt? Ik heb geen natuurkundeknobbel. Ben benieuwd wat er uit komt rollen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door kockie »

Een sterke veer gebruiken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Sputnik »

Om het aantal bewegingen van het gewicht te vermeerderen, zonder dat je er opnieuw energie in hoeft te steken?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Pieke »

Pieke schreef: Wordt vervolgd.....
Motortje is geschikt.Voor wie ook wat wil experimenteren, het is zoiets http://www.lusolarelectronics.com/tyc50 ... m-p-1.html .Ze zitten ook in een torenventilator om 'm te laten zwenken. Voor een Eurootje of 5-10 op de kop te tikken bij een kringloop winkel. Tweede stap is een stellage in elkaar flansen om een vallende beweging in een roterende beweging om te zetten.... het ontwerp zit in mijn kop, alleen de materialen ontbreken nog grotendeels.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door jwardenier »

Pieke , ik heb een vertraging s kastje uit een routon wasmachine ,ik meen 1 op 12 ,als ik hier een poelie op zet en hierover het gewicht laat zakken met b v een riem lijkt me dit te kunnen werken , maar hoe voorkom je het steeds sneller vallen van het gewicht .
Bij oude klokken zit er een vergrendeling voor om het zakken van het gewicht te beperken in zin val .
Ik heb de tandwielkast gebruikt als versnelling in een windmolentje ,koppel was te zwaar voor korte wieken .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door benthuis »

Remmen doet de LED. Wordt uitgelegd in het filmpje: https://youtu.be/Jsc-pQIMxt8#t=5m30s
Remmen gaat dus alleen op voor LED...
Als dit eenvoudig na te bouwen is met afval, zie ik nuttig gebruik op plekken waar je regelmatig tijdelijk licht nodig hebt: kippenhok, kelder, gang, etc.

Zou dit ook te schalen zijn voor meer licht? 20 LED's aan gewicht dat je via katrol naar de nok van de schuur hijst?
Stukje overbrenging ligt er wel...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Licht maken met zwaartekracht

Bericht door Adriaan Kragten »

Sputnik schreef:Is het mogelijk de 8,3 minuten tijd met 2 meter beschikbare hoogte te verdubbelen door een soortgelijke opstelling direct naast de eerste te plaatsen?
Natuurlijk leveren twee identieke opstellingen de dubbele hoeveelheid energie maar je hebt dan wel de dubbele investering en je moet dan ook wel twee keer een gewicht van 500 N ophijsen. Dit is alleen zinnig als je aan 1 W echt niet genoeg hebt om te doen wat je wilt doen. Dit soort technieken heeft alleen een kans als er niets anders zou zijn dat goedkoper of gemakkelijker is en volgens mij is dat er wel in de vorm van een klein zonnepaneeltje of een solarlamp.
Plaats reactie