Petitie tegen einde saldering

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door holtere »

Ik ben vóór afschaffing van de saldering. Water naar de zee dragen.
Je zou b.v. ook kunnen zeggen: "Ik ben voor afschaffen van gelden voor onderwijs", Is ook water naar de zee dragen en we kunnen daar (nog veel meer dan nu) de marktwerking op los laten :fff

Kenmerkend voor een samenleving is dat je dingen "samen" gaat doen. Dus dingen doen waarvan je allemaal op de een of andere manier nut van hebt. Dus zo'n beetje alles in onze samenleving is gesubsidieerd al heet het dan soms wat anders. Algemene gelden gaan naar zaken voor algemeen nut. Zo bouw je wegen, heb je een leger, doe je wat aan onderwijs en gezondheidszorg. Niets of zeer weinig daarvan heeft m.i. iets met Marktwerking van doen. Hoeveel bemoeienis wij de Staat toestaan is natuurlijk leuk om over te bomen.
In het geval van energie mag de Staat van mij best een beetje sturen en een vinger aan de pols houden. Zeker als je het hebt over zo'n flutdingetje als die paar centen voor die saldering. Natuurlijk tijdelijk (echter wel betrouwbaar) maar het opent wel de ogen van de samenleving en stimuleert de marktwerking. Ing en anderen geven al aan dat ze niets (of niet veel meer) meer in fossiel zien. Kon best weleens zijn dat de stellingname door subsidieverlening daar ook een rol in speelt.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Tim »

Joepie schreef:Pieken worden gevlakt met hydro en een beetje andere groenen bronnen (ca 15%)
Hihi, volgens sommigen hier kan dat niet en als het dan wel gebeurt wordt de stroomprijs negatief :geek:. Ben het met je eens.

@holtere, het was een beetje cynisch. Het is geen echte subsidie, maar een te simpele wet van Samson. Ook is het goed bedacht, als het een subsidie was geweest hadden ze hem niet zo weg kunnen maaien, in ieder geval ieder looptijd af moeten maken. Dus zo betrouwbaar vind ik hem niet. Als ze morgen stoppen, rekent jou economische terugverdientijd dan nog?

Tim
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Joepie »

Tim schreef:
Joepie schreef:Pieken worden gevlakt met hydro en een beetje andere groenen bronnen (ca 15%)
Hihi, volgens sommigen hier kan dat niet en als het dan wel gebeurt wordt de stroomprijs negatief :geek:. Ben het met je eens.Tim
Welnee, het is een incidentele keer gebeurd dat groene energie werd gedumpt doordat het aanbod groter was dan de vraag. Tennet rapporteert regelmatig hun bevindingen van het Nederlandse en het Duitse net. Voor diegene die zich er in wil verdiepen, is bijvoorbeeld http://www.tennet.eu/nl/fileadmin/downl ... view-3.pdf aan te raden. Daarin is te lezen dat de inflow van wind- en zonenergie een prijsverlagend effect heeft. Met andere woorden: voor 7:00 en na 20:00 zijn de energieprijzen hoger. De energiereuzen mogen wel eens wat dankbaarder zijn voor die goedkope energie die op zonnige en windige dagen door al die groene particuliertjes op het net wordt gedrukt. :lol:
Tim schreef:als het een subsidie was geweest hadden ze hem niet zo weg kunnen maaien, in ieder geval ieder looptijd af moeten maken. Tim
Ik neem u graag mee terug naar 8 juli 2011, de dag waarop toenmalig minister Verhagen met terugwerkende kracht naar 1 januari 2011 (!) de subsidieregeling Duurzame Warmte staakte. Leuk detail, het toenmalig Agentschap was nog tot vlak voor juli bezig om met de subsidieworst in de hand, deelnemenders binnen te harken. Samson's wetten zijn misschien niet optimaal, maar het zijn toch wel CDA en VVD politici die de onbetrouwbare overheid een gezicht geven.
Laatst gewijzigd door Joepie op 29 nov 2015, 21:21, 4 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door nck »

Adriaan Kragten schreef:volgens mij ben je nu appels met peren aan het vergelijken.
Tuurlijk heb je gelijk, maar net als de opmerking van TIm, een paar reacties terug, cynisch bedoeld.

Ik wilde meer de nadruk leggen op de vrij beperkte inkomstenderving als gevolg van saldering afgezet tegen de miljardensubsidie voor biomassa (en wind natuurlijk)
Vinden wanneer je stopt met zoeken
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door mro »

Joepie schreef:
mro schreef: PV wordt verkocht als een vorm van energiebesparen maar in feite klopt dit totaal niet. Integendeel je plaatst gewoon een kleine zeer variabele centrale bij op het net.
En door al die variatie op het net moet men meer conventionele capaciteit voorzien om de boel stabiel te houden.Dus door die saldering te willen behouden wordt de stroomvoorziening simpelweg nog duurder.
In Duitsland is inmiddels een opgesteld vermogen van 30GW (!) aan PV energie en een vergelijkbaar getal voor windenergie. Jaja, met subsidie en dat is wel/niet wenselijk, enzovoorts, maar het is er wel. Met dat soort getallen onstaat er vanzelf een soort van basislast. Pieken zijn er altijd geweest, voornamelijk in de vraag, wat heeft geleid tot goedkopere nachtstroom, waar mijn moeder zo graag haar wasje op draaide. In NL accepteren we dat we voor piekvraag gascentrales nodig hebben, die snel op te starten zijn en bijna nooit vollast draaien. Dit principe kan je omdraaien. Laat ze lekker schoon basislast draaien en zet ze uit als er een piek is in groene energie.
Heb er even over nagedacht.

Ja er zal wel een basis zijn maar is die stabiel? Mij lijkt dat de vraag zich dan ook flexibel moet kunnen aanpassen en zover zijn we nog lang niet. Niet technisch en niet in de hoofden van de mensen.

Die subsidies daar lig ik niet wakker van; er zijn slechtere dingen om geld aan te besteden. Ik ben vooral geïnteresseerd in het technische aspect. Met conventionele methodes kan men naar believen in het gevraagde vermogen voorzien (momenteel nog) en de verbruiker verwacht ook dat er vermogen geleverd wordt bij hem thuis en staat er niet bij stil wat er daarvoor allemaal moet gebeuren achter de schermen.

Bij wind en zon is op zich het piekvermogen geen probleem maar wel de juiste dosering op het juiste moment en dat gaat momenteel niet samen met de verwachtingen van de consument. Saldering zorgt er voor dat de droom van constante energielevering in stand gehouden wordt.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Joepie »

Ha Mro,
vraag en aanbod is altijd al sterk volatiel (piekend) geweest. Vroeguh, toen er nog geen groene energie was en het aandeel huishoudelijke apparaten klein, ontstonden er pieken toen fabrieken gingen opstarten en dalen toen de fabrieken gingen sluiten. Later, toen fabrieken meer 24/7 gingen draaien en in huishoudens meer en meer elektrische apparaten kwamen, onstonden pieken bij het opstaan en bij het thuiskomen (eten koken). Sinds een jaar of wat zijn er de airco-pieken op met name warme, zonnige zomerdagen. Invloeden van straatverlichting en huishoudelije interieurverlichting varieren ook over het hele jaar heen: die draaien korter in de zomer dan in de winter.

Ik denk dat er geen issue is en dat het gewoon technisch oplosbaar is, als de wil er maar is. En dat er geld voor wordt gereserveerd. Het lastige met de vergelijking tussen grijze en groene stroom is dat niet alle maatschappelijke kosten en milieukosten worden gealloceerd bij de eerstgenoemde. In reactie op een mogelijk stijgend zeeniveau hoor ik roepen dat we de dijken kunnen verhogen. Dan geldt kennelijk een technische oplossing wel, maar die kost zeker niets? (NB ik meen dat Deltawerken 1 Mljr per jaar kost. Tegen overstromingsriciso (denk aan de Limburgers) moet extra worden verzekerd).
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door mro »

Wel ja: Vroeger en momenteel nu nog past het aanbod zich aan de vraag aan. Behoudens enkele gevallen van pannes en zo.

Veronderstel dat alles zou draaien op zon en wind dan zou de vraag zich moeten aanpassen aan het aanbod. Mogelijk kan er wel iets tegemoetgekomen worden door biogas, waterkracht,... en eventueel beetje batterijbuffer.

Voor mensen die in europa wonen vereist dit toch een andere manier van denken. Gelukkige kunnen we inspiratie opdoen bij 80% van de wereldbevolking.

Onlangs gelezen dat Burundi beschikt over een totale opwekcapaciteit van jawel: 52 Megawatt, waarvan 15% door dieselgeneratoren. Stemt bij mij wel tot nadenken.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door pelletpower »

Dat laatste is wel bizar. De kerncentrale in Dodewaard was 60 MW. En dat was een testcentrale. Niet eens serieus te nemen qua energieproductie.

Net tegenlicht gezien. Hoewel saldering in mijn optiek een goede regeling is, is ie binnenkort misschien wel overbodig. Groene energie wordt misschien wel goedkoper dan grijs. Inzetten op opslag wordt het dan. Mooi staaltje mvo en stranded assets bij tegenlicht.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door nck »

Wat mij in de hele discussie over salderen tegenstaat is de onberekenbaarheid en de wispelturigheid van de overheid hierin.
Wanneer er op enig moment sprake zou zijn van een lange(re) termijn visie zou dit veel bij kunnen dragen.
Volgens mij is het nog steeds zo dat de particulier investeert in een PV installatie omdat dit financieel aantrekkelijk is.
Daar zit, op een enkele uitzondering na, geen enkel klimaat argument achter.
Nu is het op dit moment al zo dat wanneer je zelf een installatie aanlegt, met een terugverdientijd kunt rekenen van rond de vijf jaar, inclusief saldering maar exclusief welke vorm van subsidie dan ook.
Een optie die in mijn ogen veel meer hout snijdt is om de particulier toegekende SDE subsidie voor PV installatie versnelt af te bouwen en in plaats daarvan in te zetten voor de installatie van bijvoorbeeld accu opslag. (of een andere vorm van opslag van PV opgewekte elektriciteit).
Dan begint het hele verhaal weer opnieuw en wordt subsidie daarvoor gebruikt waar ik denk waarvoor het bedoeld is. En dat is een nieuwe ontwikkeling een flinke duw in de rug geven.
Immers de PV markt is ondertussen volwassen, de accuopslag, met de tesla als voorbeeld, staat in de kinderschoenen.
Het mes snijdt aan twee kanten, saldering wordt door het toegenomen eigen verbruik van PV stroom behoorlijk minder, en een veronderstelde net-instabiliteit wordt ondervangen.
Tja, wat betreft gederfde milieu c.q. energiebelasting? Ik vrees het ergste.
Er zal hoe dan ook voor energie betaald moeten worden. ook wanneer je het zelf maakt.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Joepie »

Ik vind het een goede gedachte, alleen van een net-instabiliteit is (nog lang geen) sprake. We hebben eerst veel meer PV installaties nodig. De investering voor panelen is voor het gemiddelde huishouden al een flink bedrag, en het voortbestaan van de salderingsregeling helpt hen die beslissing te nemen. Die thuisaccu's zijn nu nog spielerij en daar liever op dit moment geen subsidiegelden in stoppen.

Energiebesparing is trouwens ook nog een actueel iets dat wel eens wat naar de achtergrond wordt gedrukt.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door nck »

Wanneer je enkel al de SDE subsidie om zou zetten in een investeringspremie voor opslag is het met die spielerei zo gedaan.
Dan komen er binnen de kortste keren diverse aanbieders op de markt met legio systemen om dit handen en voeten te geven.
Misschien eerst wel met veel kaf tussen het koren maar dat lost zich vanzelf op.
Uiteindelijk kristalliseert ook deze markt zich uit tot een zelfde niveau als de PV nu is.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Joepie »

Ik ben ook zeker niet tegen. Ik overzie niet wat de stand van techniek van dergelijke accupakketten is. Vermoed al wel weer snel discussie over de milieuvriendelijkheid van de winning van de grondstoffen enzo.

Vraag me overigens ook af waar ik zo'n accupakket nu nog eens tussen zou moeten proppen op mijn zoldertje. :D
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door nck »

Joepie schreef:Vraag me overigens ook af waar ik zo'n accupakket nu nog eens tussen zou moeten proppen op mijn zoldertje. :D
Mwoa, Heb nog wel ergens een hoekje in de schuur denk ik. :fff
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Dutch John »

Ik vermoed dat het met de kWh-prijzen van de alternatieven (die nog steeds niet groen zijn) in relatie tot die van fossiele oorsprong net zo gaat als met de olieprijzen. Bij de olieprijzen werkt het als volgt: bij een krap aanbod is onconventionele olie hard nodig als aanvulling en daarmee bepaalt die moeilijke olie de prijs: meer dan $100. Bij een gering overaanbod (zoals momenteel het geval is) is onconventionele olie minder belangrijk en maakt de makkelijk winbare olie de prijs: $40-$50. Transplanteren we dit op stroom, dan zullen de alternatieven alleen maar goedkoper worden qua kWh prijs en bij gevaar van netinstabiliteit zelfs afgeschakeld, terwijl bij afwezigheid van wind en stroom je de hoofdprijs gaat betalen. Hoofdprijs is trouwens erg relatief: je bent nu drie- tot viermaal meer kwijt aan netwerkkosten en belastingen en dat zal niet minder worden.

Ik heb gisteren ook de uitzending van Tegenlicht gezien en mij bleef één vraag door het hoofd spoken. De banken vormen de basis van ons monetair systeem. Dat systeem is gebaseerd op schuld. Die schulden nemen nog steeds toe. Dat kan als de economie blijft meegroeien. Het voedsel voor de economie is goedkope brandstof. Niet meer investeren in fossiel en zwaar inzetten op de alternatieven door investeerders komt mij over als een doodswens. De wereldeconomie is niet overeind te houden -laat staat laten groeien- met alleen een alternatiefje voor stroom. Ik neem aan dat de banken en investeerders dat ook weten en A zeggen, terwijl ze B doen. "We streven naar A, maar gooien B nog niet weg" was de genuanceerde, maatschappelijk correcte ondertoon.

Wat ik in dergelijke discussies en programma's mis is dat andere alternatief: minderen van consumptie. Kennelijk blijft het moeilijk om te bevatten dat we simpelweg boven onze stand leven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Pietje »

Beetje dit verhaal:
wiewilverandering.jpg
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie